A javítás tárgya egy 1900-as évek elején szecessziós stílusban készült falióra, mely hajdanán egy polgári lakás megbecsült darabjakén élte mindennapjait. Mára állapota leromlott, nem működik, de miden elemében javítható.
A kazettás metszett üveg szép kiegészítője az óraszekrénynek. Üdítő látvány, hisz ezek az órák már sok mindent túléltek az elmúlt száz év során és számos esetben sima ablaküveg köszön vissza, mert az eredeti megsemmisült.
Az óraszekrény mögött megfigyelhetőek a súlyok, amelyek 8 nap alatt a felső holtpontról egészen a tok aljáig ereszkednek, ahol felfeküdve megállással jelzik, hogy ideje őket felhúzni. A polgári lakásokban egy teljes héten át járó óra felhúzása mindig a családfő feladata volt. A szép rutin a mai quartz órák világában már csak emlék, persze tisztelet a kivételnek.
A kazettás motívumok visszatérő díszítőelemei a szecessziós formavilágnak. Számos kapu és bejárati üveg hordozza magán ezt a fémműves és üvegműves hagyományt, amely sokszor neves művészek kézéből került ki. Sok polgári lakás világítóablaka Róth Miksa és más híres alkotó munkája, amely sok esetben már a világörökség részét képezi. A szecesszió kivonulást, elkülönülést jelent, utalva arra, hogy 1897-ben Bécsben negyvenkilenc művész kivonult a városi művészeti központból, hogy új művészetet teremtsen.
A századforduló jellegzetes képző- és iparművészeti, valamint irodalmi irányzata, stílusként nehezen értelmezhető, historizmus- és eklektikaellenes mozgalom, ami minden országban másként nyilvánult meg. Sokáig a 19. század összekuszálódott végének vagy a 20. század tisztázatlan kezdetének tekintették. Önálló értékeire az 1970-es évektől figyeltek föl. Felmerült többek között az az értelmezési lehetőség, hogy a szecesszió az avantgárd legkorábbi fázisa. Az irányzatról kialakult negatív vélemények azonban máig nehezítik az értékelést, a helyzetet pedig tovább bonyolítja, hogy napjainkban a szecesszió a kereskedelmi festészet és a giccs forrásává vált.
Az 1900-as éven elején, a stílus fénykorában viszont ez nem így volt. Az új irányzat sok rendkívül tehetséges művészt sorakoztatott fel, de sokan csak az új formákra törekedtek, figyelmen kívül hagyva az anyagszerűséget és a szerkezetet. Az újfajta konstrukciókhoz a bútor és épületasztalos-ipari termékeknek igazodniuk kellett. A művészeti irányzatra jellemző a vázszerkezetek használata. A művészeti irányzatok közül csak az építészetben bukik meg, a bútorok terén fennmarad. A jelen korra való hatása, hogy a szecesszió a műveltség gondolatát hirdeti. Egy polgári lakás szecessziós enteriőrjébe pazar módon beleilleszkedik a hasonló stílust követő falióra, hisz az egységes megjelenés a tulajdonos jó izélését és művészetben való jártasságát tükrözi.
Az óraszekrény politúrozásra egy műbútorasztalos műhelyébe kerül, ahol némi ráncfelvarráson esik át. Amíg a fa óraszekrény távol van, a szerkezet műhelyemben teljes javításon esik át.
A 8 napos járatú Gustav Becker gyártmányú falióraszerkezet, ami 1910-es évek környékén készült .
Az óra gyártójának adatlapját megtaláltam könyvtáram egyik szervizkönyvében.
A márka alkalmazott emblémái,és a gyártó adatlapja.
A Francia-Német határon található Freiburgban székelő óragyár már az 1800-as évek közepétől gyártott nívós asztali, fali és állóórákat. Magyarországon is elterjedt óramárkát előbb a tehetős kisnemesség, később a jómódú polgári réteg vásárolta, polgári villák nélkülözhetetlen kiegészítőjeként. A két világháború alatt nagyon sok példány megsemmisült, így előfordulása már egyre ritkább, autentikus megjelenése tekintélyt parancsol a mai napig.
A javítás utolsó dátuma egy 1989 májusi bejegyzés.
Az óraszerkezet hátulról. Látható a Gustav Becker márkajelzés és a minőség igazolását jelző medál.
A szerkezeten látható szennyeződés a beszáradt kenőolaj maradványai. Elgyantásodott kenőanyagot ultrahangos mosóban távolítom el!
A számlap hátulja a számlaplábakkal.
Korabeli XIV.Lajos-stíl mutatók.
A horgony el van koszolódva.
Az óra szabályozása Graham gátszerkezettel történik, a képen ez látható,abból is a jobbik, egy Kessels-típusú, állítható horgonykarmokkal. Kopás esetén után állítható, az elérhető pontosság is kedvező. kb:60 másodperc hetente.
A számlap alatt látható az ütőszerkezet. Feles ütő kivitelű, azaz óránként az aktuális időt, félóránként pedig egyet üt, hangpálcára. Hangja autentikus, a polgári lakások dísze volt az 1900-as évek elejétől.
Az alkatrészeket tisztítás céljából leszereltem.
A számlap alatt látható az ütőszerkezet. Feles ütő kivitelű, azaz óránként az aktuális időt, félóránként pedig egyet üt, hangpálcára. Hangja autentikus, a polgári lakások dísze volt az 1900-as évek elejétől.
A számlap a hozzátartozó mutatókkal és az üvegrámával.
A teljesen szétszerelt óra tisztítás előtt.
Az óra csapágylemeze, fogaskerekek nélkül.
Az óra alkatrészeit ultrahangos mosóba tisztítom, kosarába belefér a teljes ütő és óramű fogaskerekei.
Elma SH 10 ultrahangos mosógép. 32000 hertz frekvenciával működik és fűthető. Negyed óra alatt, 70 fokra felfűtve áztatás nélkül lemos minden szennyeződést, ami az óra működését gátolná. Praktikus kiegészítője az órásműhelynek.
A csapágylemezeket hagyományosan benzinnel és kefével alaposan megtisztítom.
Az ultrahangos mosó közben végzett, az alkatrészek tökéletesen tiszták.
Az emelőkarok kopását csiszolókoronggal tüntetem el.
Finom csiszolókorongon a kopásokat eltüntetem, így az illeszkedő felületek pontjai berágódás mentessek lesznek és az ütőszerkezet hibátlanul fog működni.
Az ütőszerkezet minden alkatrészét hasonló módszerrel javítom fel.
Az óraszerkezetet tisztítás után összeszerelem.
Összeszerelés előtt az alkatrészeket átolajozom.
A horgony tisztítás és beállítás után, beszerelés előtt.
A kitisztított, összeszerelt és olajozott óraszerkezet próbajáratás közben, számlap és inga nélkül.
A megjavított és kitisztított óraszerkezetet a helyszínen helyezem vissza a megtisztított óratokba és szabályozom be „Horometer infrakapu” segítségével.
Az óra elkészült és pontos, átkerült végleges helyére. Egyheti próbajáratás igazolta a műszeres szabályozás eredményeit, az órán alig kellett szabályozni. A felújított falióra újból egy polgári lakás dísze. Örömömre szolgált, hogy a felújítás részleteit megoszthattam mindenkivel.
Üdvözlöm,
egy nagyon hasonló Gustav Becker órát javítgatok magamnak. Véletlenül jutott hozzám leszakadt súlyokkal, sérült szekrénnyel (viszont ugyanilyen, és ép üvegekkel), megmart számlappal, szakadt zsinórpótló damilokkal, széttépett torziós ingarugóval, nyakig koszosan (stb.), de a kezdeti helyrerakás után nagyon szépen bimbamolt, amíg ment. Sajnos nem megy sokáig. Ma átfordítottam a horgony karmait, és bár mikrométerrel állítottam be csere után az eredeti kinyúlásnak megfelelően, mégis megáll néhány tucat másodpercen belül.
Igazából azt szeretném megkérdezni, hogy nincs-e ehhez egy megosztható szervízdokumentációja, vagy valami, ami alapján tovább haladhatnék. Autószerelő vagyok, nem pedig órás, de valahogy beleszerettem ebbe a szerkezetbe ( https://www.youtube.com/watch?v=TW8ijerBy14 ), és azt szeretném, ha még engem is túlélne.
Érdemes leellenőrizni a karmok bemaródását, illetve az emelősíkok szöghelyességet. Én is találkoztam olyan horgonnyal, hogy csak után csiszolták a régi mintájára, de nem lett jó. Amennyiben ez is Graham-gátszerkezet, Kessel-karmokkal, érdemes leellenőrizni a paramétereket. Nemrég írtam egy publikációt az adott témáról. amely a linkre kattintva megtekinthető. http://watchmaker.hu/junghans-ingaora-graham-gatszerkezetenek-javitasa/
Remélem segítségére voltam válaszommal, maradok tisztelettel:
Kőnig Levente http://www.watchmaker.hu
Tisztelt Kőnig Levente,
természetesen elolvastam a másik posztot is, igazából már mindkettőt többedszer néztem át. Pontosan ugyanez a gátszerkezet van az órámban, csak 18 mm helyett 25 mm a körmök helyzetének belső rádiusza, és nincs semmiféle dokumentációm. Kísérleteztem, fotókat a nagy izgalomban nem sokat csináltam, pedig jó kis javítási napló lehetett volna ebből is. Szóval a végén a horgony és a kerék összeérését, mozgását figyelve, nagyító alatt, érzésre korrigálgattam a körmök kinyúlását, és most már egy napja jár az óra, szép lágyan kattog, súrlódó hangok nélkül. Igaz, hogy egy nap alatt tíz percet késett, de az inga torziós rugóját is én gyártottam le két rézlemez közé ragasztott 0.05 mm-es acéllemez-csíkokból (egy régi hézagmérőt vágtam fel), szóval én arra eleve három felfüggesztési pontot fúrtam 2.5 mm-es távolságokkal, hogy a lencsével már csak finomhangolni kelljen. Most a 12.5 mm-es pozícióval fut a próbaüzem. Nem egy gyári megoldás, de nem is árverésre készül.
Azóta is megy, most 80 kattanás (40 lengés) van percenként, a tegnapit nem számoltam meg, de biztosan kevesebb volt a hosszabb inga miatt, és lassabbnak is tűnt. Ha ez beválik, akkor lesz végre referenciám, és infrakapuból már összedobok egy kalibráló kütyüt. És utána jöhet a számlap, ami nem ilyen szép fehér, hanem egy vert mintás réztárcsás közepű, a számtárcsán eredetileg talán ónozott kivitelű darab, itt az ónozást kell újra megcsinálni, aztán kifényesítem, lelakkozom finoman, és kész.
Köszönöm szépen a válaszát, ez a két oldal már a gondolatébresztéssel is nagyon sokat segített.
Kedves Szerelő,
Gratulálok az elért eredményekhez, nem egyszerű egy ilyen pótlás, hisz tizedmilliméterek is súlyos percekkel terhelhetik a pontatlanságot. Sokan ezért vásárolták fel annak idején a szocialista alkatrész-kereskedelemben oly közönségesnek tűnő „Vityaz” vekkerek hajszálrugóját, mert ebből készítettek torziós szálat. Magam is kísérleteztem vele, de idő hiányában feladtam a harcot. Figyelni kell az inga pótlengésre, illetve a megfelelő kenőanyag használatára a karmok emelősíkján, „Moebius”, vagy egyéb minőségi olaj formájában. Ezen felül már láttam olyat is, hogy eltörött a gátkerék csapja, és annak újrafúrása excentrikusra sikeredett. Ezáltal a gátkerék fogai hol messzebb, hol közelebb kerültek a forgásponthoz, indokolatlan megállást okozva. Viszont ha rájön az ember ezekre a hibákra, a következő javítás esetén már lényegesen nagyobb tapasztalattal indul harcba.
Üdvözlöm,
egy nagyon hasonló Gustav Becker órát javítgatok magamnak. Véletlenül jutott hozzám leszakadt súlyokkal, sérült szekrénnyel (viszont ugyanilyen, és ép üvegekkel), megmart számlappal, szakadt zsinórpótló damilokkal, széttépett torziós ingarugóval, nyakig koszosan (stb.), de a kezdeti helyrerakás után nagyon szépen bimbamolt, amíg ment. Sajnos nem megy sokáig. Ma átfordítottam a horgony karmait, és bár mikrométerrel állítottam be csere után az eredeti kinyúlásnak megfelelően, mégis megáll néhány tucat másodpercen belül.
Igazából azt szeretném megkérdezni, hogy nincs-e ehhez egy megosztható szervízdokumentációja, vagy valami, ami alapján tovább haladhatnék. Autószerelő vagyok, nem pedig órás, de valahogy beleszerettem ebbe a szerkezetbe ( https://www.youtube.com/watch?v=TW8ijerBy14 ), és azt szeretném, ha még engem is túlélne.
Kedves Szerelő,
Érdemes leellenőrizni a karmok bemaródását, illetve az emelősíkok szöghelyességet. Én is találkoztam olyan horgonnyal, hogy csak után csiszolták a régi mintájára, de nem lett jó. Amennyiben ez is Graham-gátszerkezet, Kessel-karmokkal, érdemes leellenőrizni a paramétereket. Nemrég írtam egy publikációt az adott témáról. amely a linkre kattintva megtekinthető.
http://watchmaker.hu/junghans-ingaora-graham-gatszerkezetenek-javitasa/
Remélem segítségére voltam válaszommal, maradok tisztelettel:
Kőnig Levente http://www.watchmaker.hu
Tisztelt Kőnig Levente,
természetesen elolvastam a másik posztot is, igazából már mindkettőt többedszer néztem át. Pontosan ugyanez a gátszerkezet van az órámban, csak 18 mm helyett 25 mm a körmök helyzetének belső rádiusza, és nincs semmiféle dokumentációm. Kísérleteztem, fotókat a nagy izgalomban nem sokat csináltam, pedig jó kis javítási napló lehetett volna ebből is. Szóval a végén a horgony és a kerék összeérését, mozgását figyelve, nagyító alatt, érzésre korrigálgattam a körmök kinyúlását, és most már egy napja jár az óra, szép lágyan kattog, súrlódó hangok nélkül. Igaz, hogy egy nap alatt tíz percet késett, de az inga torziós rugóját is én gyártottam le két rézlemez közé ragasztott 0.05 mm-es acéllemez-csíkokból (egy régi hézagmérőt vágtam fel), szóval én arra eleve három felfüggesztési pontot fúrtam 2.5 mm-es távolságokkal, hogy a lencsével már csak finomhangolni kelljen. Most a 12.5 mm-es pozícióval fut a próbaüzem. Nem egy gyári megoldás, de nem is árverésre készül.
Azóta is megy, most 80 kattanás (40 lengés) van percenként, a tegnapit nem számoltam meg, de biztosan kevesebb volt a hosszabb inga miatt, és lassabbnak is tűnt. Ha ez beválik, akkor lesz végre referenciám, és infrakapuból már összedobok egy kalibráló kütyüt. És utána jöhet a számlap, ami nem ilyen szép fehér, hanem egy vert mintás réztárcsás közepű, a számtárcsán eredetileg talán ónozott kivitelű darab, itt az ónozást kell újra megcsinálni, aztán kifényesítem, lelakkozom finoman, és kész.
Köszönöm szépen a válaszát, ez a két oldal már a gondolatébresztéssel is nagyon sokat segített.
Kedves Szerelő,
Gratulálok az elért eredményekhez, nem egyszerű egy ilyen pótlás, hisz tizedmilliméterek is súlyos percekkel terhelhetik a pontatlanságot. Sokan ezért vásárolták fel annak idején a szocialista alkatrész-kereskedelemben oly közönségesnek tűnő „Vityaz” vekkerek hajszálrugóját, mert ebből készítettek torziós szálat. Magam is kísérleteztem vele, de idő hiányában feladtam a harcot. Figyelni kell az inga pótlengésre, illetve a megfelelő kenőanyag használatára a karmok emelősíkján, „Moebius”, vagy egyéb minőségi olaj formájában. Ezen felül már láttam olyat is, hogy eltörött a gátkerék csapja, és annak újrafúrása excentrikusra sikeredett. Ezáltal a gátkerék fogai hol messzebb, hol közelebb kerültek a forgásponthoz, indokolatlan megállást okozva. Viszont ha rájön az ember ezekre a hibákra, a következő javítás esetén már lényegesen nagyobb tapasztalattal indul harcba.
Üdvözlettel: Kőnig levente http://www.watchmaker.hu