TAG Heuer Aquaracer Caliber 5 búváróra felújítása

 

TAG Heuer Aquaracer Caliber 5 (Cal: SW 200)

Egy impozáns TAG Heuer Aquaracer Caliber 5 (Cal: SW 200) búváróra felújítása lesz aktuális publikációm tárgya, amely egy nagy becsben tartott sportkaróra, kedvenc időmérőként vigyázó kezek között töltötte mindennapjait. Igazán dögös kinézetű karóra, de jelenleg nem működik. Időszaki karbantartását magam végzem el, publiktatív jelleggel.

Gyári doboz

Az órának szinte mindene megvan, doboza, gyári certifikációja is mellé tartozik. A gyári papírdobozt kinyitva egy műbőr tároló bukkan elő, ebben lakozik maga az óra.

Gyári szerviz

Bár egy ilyen óra teljes felújítása gyári szakszervizért kiált, hisz értéke sem csekély, újonnan majdnem félmillió forintot taksál, mégis ezen példány időszaki karbantartását műhelyem végzi el. Ennek oka arra vezethető vissza, hogy publikaltív szempontból be szeretném mutatni, milyen változáson megy át egy ilyen időmérő majd hat évvel a gyári szervizciklus után, amely a szerkezet megállását okozza.

Az óra

Ezen szervizek minőségbiztosítási rendszerben működve szoros határidők betartásával adják ki a gyári állapotra szervizelt órákat, sajnos nincs idejük, hogy a javítás fázisait publikálják. Magam szívesen rész veszek egy ilyen szerviz publikaltív megosztásában, így ezen óra aktuális karbantartásának részleteit a legmesszemenőbb részletességgel mutatom be mindenkinek. Kérem tartsanak velem.

TAG Heuer Aquaracing Caliber 5

Az óra járása bizonytalanná vált, napi járáspontossága elérte a bűvös öt perces határt, járástartaléka is megfeleződött, így nincs mit tenni, aktuális nagy szervizét meg kell ejteni.

Nyitás előtt

Az óra állapota újszerű, láthatóan vigyáztak rá. A napi használatból eredő kopáson kívül, más sérülés nem látható rajta. Üvege zafír, így karc sem szégyeníti kinézetét. Bár vízmentessége 300 méter, így a legvadabb vízi sportokban is részt lehet venni benne, de ezen érték is bizonytalanná vált mára. A tömítések cseréje és kenése is a szerviz részét képezi.

A tok nyitása

Az óra 300 méterig vízmentes, valódi búváróra, tulajdonosa szeretné, ha ezen állapot így is maradna. Nyitása sem egyszerű, mert hátlapja menetes és a vízmentesség megtartása érdekében nagy erővel rá van húzva. Mivel kézből nem nyitható, segédeszközt kell igénybe vennem, amely nem más mint egy állványos toknyitó.

A tok nyitása

A hátlap nyitására rendszeresített állványos toknyitó stabilan megfogja magát az órát, mégpedig a tokfülek között. Ehhez első lépésben le kell szerelni a fémszíjat, így már befogható a készülékbe.

Állványos nyitó

A toknyitó egy satu segítségével rögzíti le a tokot nyitáshoz, ehhez műanyag betéteket mellékelnek hozzá. Ezen betétek cserélhetőek, illetve megfordíthatóak, ezzel más méretre is állítható.

Befogás előtt

A toknyitó készülék erőkarjával nagy nyomatékot lehet kifejteni, legyen az nyitás, vagy zárás. Befogás után beállítom a karmokat és indulhat a művelet.

A kiugrás veszélye

Mivel az állványos készülékekkel nagy erőt lehet eszközölni, megnő a kiugrás veszélye is. Az éles karmok csúnya karcokat tudnak ejteni a hátlap felületén, ezért magam minden esetben védőfóliát alkalmazok ilyenkor. A szakszervizek ezen készülék módosított kivitelét használják, amibe befogható úgynevezett tapadókorongos nyitóbetét. Ez meggátolja a kiugrás veszélyét, és szinte minden felületen használható. Magam nem rendelkezem ilyennel készülékkel, de ennek ellenére még sosem járt olyan óra műhelyemben, amit nem tudtam volna kinyitni.

Nyitás után

Az óra hátlapját sikerült sérülés nélkül kinyitni, meglepően könnyen megadta magát. Főleg sós vízben és folyamatos tengeri környezetben használt órák nyitása nem ilyen egyszerű, mert a víz korrozív jellege nagyban megnehezíti a feladatot. Ezen órával csak édesvízben merültek, így ilyen gond nem társult a folyamathoz.

Az óra hátlapjának mintázata

Az óra hátlapja masszív, formavilága egy kajüt ablak feelingjével vetekszik. Az ember első látásra arra gondol hogy a Nautilus tengeralattjáró egy darabja, “Nemó-kapitányos” életérzése mindenképpen átjön az óra hátlapján. Kialakítása miatt nyitása sem nehéz, hisz bármelyik nyitókarom használható a meglazításhoz.

Az óra hátlapja belülről

A hátlap belseje semmilyen információt sem hordoz magán, hisz minden kívülre került, nem tartották fontosnak dekorálni.

Az óra szerkezete

A hátlap levétele után előbukkan maga a szerkezet, amely egy Sellíta SW200-1 werk, az ETA 2824-2 alternatívája.

A rotor levétele

A rotor felülete sok esetben marketingelemként funkcionál, ide kerül a márkajel és egyéb felirat. Tulajdonképpen ezen szerkezetek egyetlen típus azonos eleme a rotor.

Mutatók eltávolítása

A mutatók eltávolításával kezdem a műveletet, amely nagy figyelmet igényel. A fényes, néhol selyemfényű felület rendkívül érzékeny, minden karc meglátszik rajta. Ezért a mutatók levételéhez számlappalástot és emelőpálcákat használok.

A számlappalást használta

A számlappalást egy vékony műanyag lap, amely a mutatók alá csúsztattató. Alkalmazásával megakadályozható, hogy a mutatópálcák alátámasztási pontjai ne hagyjanak nyomot a számlapon.

Levétel előtt

A számlap eltakarása után megkezdődhet a művelet, a három mutató gyors egymás utánban levehető. Akár egyszerre is leemelhető lenne mindhárom, de magam nem kockáztattam meg.

Mutatók nélkül

A mutatók eltávolítása után a számlappalástot is leveszem, jó lesz máskor. Ilyen kiegészítőkből több is rendelkezésemre áll, szinte fogyóeszköz. Alkalmazása nélkül könnyedén tönkretehető egy hibátlan számlap, így érdemes hasonlót beszerezni.

Tok karika

Az óra szerkezet-tartó tokkarikája hőre lágyuló műanyagból készült. Bár funkcióját betölti, de kissé kiábrándító megoldás. Sok esetben hasonló tokrögzítő-betét eloxált alumíniumból készül.

A számlap levétele

A számlap levételével folytatom a szétszerelést, hisz ez az óra legérzékenyebb pontja. Rögzítése tipikusan ETA megoldás, amely egy íves rögzítőkar kihajtásával oldható fel. Kihúzása után a számlap lábai szabaddá válnak, így már nem rögzíti a számlapot semmi, könnyedén levehető.

A számlap

A számlap hibátlan, szeretném, ha így is maradna. Mivel semmi dolgom sincsen vele, a karbantartás idejére egy tárolóban helyezem el.

Számlap nélkül

A számlap levétele után láthatóvá válik a dátumszerkezet. Ezek eltávolításával folytatom a szétszerelést. Itt nagy az elugrás veszélye, így nagy körültekintéssel kell a műveletet végezni.

Szétbontás közben

A dátumszerkezet eltávolítása után a mutatóállító és felhúzószerkezetet is kiszerelem a helyéről. Mivel itt nagyon sok szennyeződés halmozódhat fel, eltávolítása elkerülhetetlen.

Szétszedés közben

A dátum és mutatószerkezet alkatrészei szerkezettisztítás előtt. Az óra szétszedését a másik oldalon folytatom. A vegyszeres tisztítás elkezdéséig ilyen zárt tárolóban helyezem el az alkatrészeket.

Az automatika levétele

A szerkezet modulszerű felépítése miatt egybefolynak az alkatrész elemek rögzítési pontjai. A gyártó ezért nemes gesztusként kékített csavarral jelöli az automatika két csavarját. Kihajtása után kissé aláfeszítve leemelhető az automata felhúzó-modul.

Az automatika kerékrendszere

Az automatikát megfordítva láthatóvá válik a szerkezet kerékrendszere. A csapágyak por szárazak, ráadásul a kerekek felülete el van szennyeződve. A kerekeken lévő szennyeződés csak felületi, inkább optikailag ijesztő.

Automatika nélkül

Az automatika eltávolítása után az alapszerkezet még működőképes, hisz maga az automatika csak modul a felső csapágylemezen. Levétel után látható, hogy fekete korrozív nyomok éktelenkednek a felső csapágylemezen, amely a kenőanyag beszáradt maradványa. Ennek nyomai találhatóak meg az automatika alsó csapágylemezén is. Ebből is látható, hogy ideje karbantartani a komplett szerkezetet.

A billegő kivétele

Az óra igényes kialakítású billegőrendszere. A viszonylag nagy, 28800 A/H lengésszám biztosítja a nagyfokú pontosságot, hisz minél nagyobb a lengésszám, annál jobban ellenáll a külső hatásoknak. A modernnek számító “Glycodur” hajszálrugó anti-magnetikus, hőtágulásra érzéketlen ötvözetként biztosítja az izokronitást. A tetején található “Etachron” szabályzó-excenter segítségével a pontosság szinte másodperc léptékben állítható. A billegőt egyetlen csavar rögzíti, kihajtása után eltávolítható a helyéről. Csipesz segítségével a hátára fordítom és így teszem be az alkatrész tárolóba.

A horgony eltávolítása után

A horgonyt két csavar rögzíti, kivétele után szabaddá válik a kerékrendszer. Mivel az óra működés közben állt meg, szinte félig felhúzva, előtte a kilincskeréken keresztül leengedtem a nyomatékot, nehogy kárt tegyek a gátkerékben. Amikor a horgonyt terhelés alatt szedjük ki, könnyen előfordulhat, hogy a hirtelen felpörgő gátkerék pár foga odavész a művelet közben. Erre nagy figyelmet kell fordítani. A billegő kivétele után láthatóvá válik a kaliberszám. a Sellita Cal:SW200 szerkezet egyre jobban elterjed a svájci márkák repertoárjaiban, amely tulajdonképpen az ETA 2824-2 werk minőségi alternatívája.

ETA-Sellita alternatíva

Az ETA szerkezetek népszerűsége olyan mértékben megnőtt az elmúlt időszakokban, hogy a gyártáskapacitás szinte elérte fizikai határait. Ez arra vezethető vissza, hogy az ETA nem csak saját Swatch-Group csapatának szállít komplett szerkezeteket, hanem külső érdekcsoportok is tetemes mennyiséget vásárol termékeiből. Nyers szerkezeti elemeket (Ebacues) eddig is eladtak alternatív gyártóknak, de ezek végletesítése, finomítása sok esetben gondot okozott a márkatulajdonosoknak. Ezen többletkapacitás kielégítésre válaszolt a szintén svájci tulajdonú Sellita. Nyers szerkezeti elemekből végleges kialakítású, de saját márkajelzésű óraszerkezeteket kezdtek gyártani, amely az ETA termékek minőségi alternatíváiként kerültek be a köztudatba.

Sellíta SW 200-1

Az ETA 2824-2 szerkezet szabadalmi ideje már lejárt, így nincs akadálya annak, hogy egy csúcstechnológiával rendelkező szerkezetgyártó alternatív lehetőségként kínálja eladásra saját márkajelzéssel. Az ETA sem gördít akadályt a projekt elé, hisz saját érdekük a gyártmánykapacitás fokozása. Ezzel a módszerrel szinte megduplázható a volumen, és anyagi tekintettben is kedvező, hisz a nyers szerkezeti elemeket az ETA bocsájtja rendelkezésre a mai napig. Tulajdonképpen elmondhatjuk, hogy az Sellita SW200-1 a jól bevált ETA 2824-2 minőségi alternatívája.

Kilincskerék levétele

Mivel a gátkereket kiszereltem, a kerékrendszer már nincs terhelés alatt. Nyugodtan levehető a kilincskerék is. Itt látható, hogy a rugómag felső csapágya is kőben fut, amely minősíti a szerkezetet.

A rugóház csapágylemezének levétele

A rugóház eltávolítása után előbukkan a motorrugó, amely a szerkezetet hajtja. Kivétele után már csak a kerékrendszer elemei várják a lebontást.

A szerkezet sajátosságai

Az ETA szerkezetek sajátosságai közé tartozik, hogy alig használnak forgácsolást. A precíziós öntési eljárást alkalmazó technológia lehetővé teszi a tömeggyártást. Sajnos volt idő kihasználni, hisz a quartz órák elterjedésének vészkorszakaiban ilyen technikával készítettek el több mint 300 millió Swatch szerkezetet, ellencsapásként a Japán dömpingórák kihívására.

A szerkezet motorrugója

A szerkezet nagyméretű motorrugója, amely biztosítja a 48 órás járástartalékot. Mivel mindkét tengelye kőcsapágyban fut, ezért a nyomaték leadása lineáris. Sok esetben tapasztalható, hogy a motorrugó alul van méretezve és itt jelenik meg az első nagymérvű kopás is. Bár fordulatszáma kicsi, átlagosan napi nyolc, de nyomatéka talán a legnagyobb. Ez okozza azt a jelenséget, hogy a kikopott rugóház már szinte beleér a csapágylemezbe, sok esetben forgácsolva azt.

A kilincskerék helye

A kilincskerék négyszögre alakított tengelyvége egyből a rugó magja is. Belsejébe egy menetes furat található, ez szorítja le a kilincskereket egy csavar segítségével.

A fedél lepattintása

A rugómagra gyakorolt nyomás hatására a fedél leugrik a helyéről, és előbukkan a hajtórugó.

A kifűzött rugó

A szerkezet motorrugója kifűzés után. A jó minőségű acél az idők múltán elég sok szennyeződést halmoz fel lapjai között. Az ETA szerkezetek motorrugói nem igényelnek kenést, mert felületkezelt lapjai szárazon teljesítenek a legjobban. Pusztán benzines átmosást igényel, olajzást nem.

Végtelenített rugó

Az automata szerkezetek jellemzője a végtelenített hajtórugó.A rugó vége úgynevezett csúszófékben végződik, amely a teljes felhúzottsághoz közeli állapotban egyszerűen megcsúszik. Ezáltal az automatika után húzása folyamatos lehet, nem tehet kárt az automatikában. A rugó hossza ilyenkor figyelhető meg a legjobban, a nagyméretű rugóházba visszafűzve újból biztosítja a szerkezet számára a 48 órás járástartalékot. Sok megoldás létezik a rugó végtelenítésére, de talán minden közül ez a formakialakítás hozta meg a legjobb eredményt.

A kerékrendszer

A szerkezet tipikus kerékrendszere. A finoman fogazott kerekek futása optimális, kialakításuk rendkívül méret-azonos, talán ez az egyik oka annak, hogy ezen szerkezetek pontossága szinte kronométerszintre szabályozható. Egy beszáradó félben levő óraszerkezet tipikus kísérője, hogy a csapágyfészkükben ülő kerekek szinte ragadnak, sok esetben ellenállást fejtenek ki eltávolítás közben.

Zárt csapágy kivétele

Az alaplemezről minden szerkezeti elemet eltávolítottam, már csak a zárt- Incabloc- csapágy kivétele maradt hátra. Szerkezettisztítás esetén ezen csapágyat mindig kiemelem a helyéről, hogy a csapágyfészket is átjárja a mosófolyadék. Ez nagymértékben befolyásolja majd a kitisztított óra pontosságát. A kivétel után a leszorítólemezt visszaakasztom a helyére, nehogy a mosókosárban megsérüljön.

Szerkezettisztítás előtt

A werk összes eleme kompatibilis a nemzetközi szerkezettisztítási trendekkel, hisz az órára eredetileg világgarancia vonatkozik. Az Elma által használt szerkezettisztító készülékek közül a tengerentúlon előszeretettel használják az ultrahangos eljárást (Elma Ultrasonic Watch Cleaner). Szinte az egész amerikai kontinensen használatos készülék nem a hagyományos “kavitációs” elven működő mosókosaras gépet részesíti előnyben, hanem annak ultrahangos változatát.

Ultrahangos tisztítás

Az ultraszonikus eljárás feltétele a szorosan foglalt csapágykövek. Sok esetben ezen eljárással magas fokú tisztítási eredményt lehet elérni, de nagy a veszélye annak, hogy kilazítja a csapágyköveket a helyéről. Hazánkban ezért inkább a hagyományos, mosókosaras eljárást használják, magam is ilyen készülékkel végzem a műveletet.

Elma Ultrasonic

Főleg az Egyesült Államokban és a távol keleten előszeretettel alkalmazott mosóberendezés ultrahang-generátorral fokozza a mosófolyadék hatásfokát. Alkalmazásával a mosás ideje lerövidül, szinte felére csökken. Nagyüzemi körülmények között nagy előnyt jelenthet, de régebbi szerkezetek esetén a meglazult csapágykövek kipotyoghatnak a helyükről. Ezért csak újszerű óraszerkezeteknél alkalmazható. Erről talán Bali Valéria a The Fine European Watch Repair vezetője tudna nyilatkozni.

Vibrograf Ultrasonic Cleaner

Magam is szemezgettem hasonló készülékkel, de egy tengerentúlon is praktizált pályatársam Rákász József Órásmester lebeszélt róla. Elmondása szerint az ultraszonikus tisztítás rendkívüli hatékonyságot biztosít a vegyi folyamat közben, de nagyon sok, főleg régebbi óraszerkezet nem bírja a hasonló igénybevételt. Amennyiben nem akarok folyamatosan a kipotyogott köveket pótolni szerkezettisztítás után, akkor inkább a hagyományos készüléket válasszam.

Elma Star Elite mosógép

Ezért maradtam a hagyományos elven működő kavitációs mosógépnél, amit hazai pályatársaim is előszeretettel használnak. A hozzá tartozó 9:1 arányú mosókoncentrátumot Magyarország egyik legnagyobb óraalkatrész és webshopjában szoktam megvásárolni.

Mosókosár

Az Elma Star Elite mosóberendezés szekcionált mosókosara. Három rekeszébe elfér az összes alkatrész. Hozzá tartozó minikosárba pedig a legérzékenyebb alkatrészeket is el lehet helyezni, mint például a horgony és a billegő.

Mosóbenzin

A mosóbenzin kilenc használatra elég, utána cserére szorul. Tisztasága nagyban meghatározza a szerkezettisztítás minőségét és a beszabályozható pontosság mértékét is.

Szárítóblokk

Vegyi tisztítás elkezdésekor bekapcsolom a szárítóblokk induktív fűtőhengerét is, amely a mosási művelet végére teljesen átmenekszik. A centrifugálást már ebben a blokkban végzem el, így pár perc alatt porszáraz állapotban kapom vissza az alkatrészeket.

Szerkezettisztítás után

A szerkezet darabjai tisztítás után. Az elemek nagy része már porszáraz, a többi fele a mosókosárban várja a száradást.

Mechanikus tisztítás

Sok esetben még az alapos vegyi tisztítás sem hozza meg az elvárt eredményt, néha a zugokban ottmarad a beszáradt szennyeződés. Mivel egy óraszerkezet érzékeny felület, mechanikai után tisztításánál meg kell válogatni az alkalmazott eszközöket. A “dentál-technikai” kiegészítők piacán találhatunk olyan eszközöket, amivel gond nélkül dolgozhat a gyakorló órás.

Hajlítható kefe

A kefe vége hajlítható, így befér minden rejtett zugba, ahol a vegyi anyag nem fejtette ki hatását. Benzinbe mártogatva lehet vele dolgozni, nagyon hatékony eszköz. Bár ebben az esetben csak a felhúzótengely furatához kellet használnom, de régi, beszáradt óraszerkezetek esetén nagyon jó szolgálatot tehet.

A rotor felirata

A rotor marketingforrásként magán hordozza a szerkezet paramétereit és egyéb hasznos információkat. A szerkezet egyetlen kötődése a márkához itt összpontosul, hisz ezen szerkezeteket más, eltérő óramárkák is előszeretettel alkalmazzák. Természetesen ők saját márka-feliratait és információit helyezik el a rotor felületén, az alapszerkezet általában változatlan marad.

A menetes korona

A szerkezet felhúzótengelye menetes koronával a végén. A korona menete belül található, segítségével rögzíthető a tok csövén. A régi, tömítésre használt tömítőanyag már beszáradt, eltávolítása benzines kefével lehetséges.

Márkajelölés a koronán

A korona acélból készült, nem holmi tömegárú, kiképzése nagyon precíz. Palástján elhelyezték a TAG Heuer tipikus emblémáját.

A kerékrendszer elemei

A kitisztított és megszárított alkatrészek összeépítés előtt. Minden lepedék és maradvány eltűnt a felületéről, beépítés után megkezdődhet a szerkezet kenése.

Kenőanyagok alkalmazása

A kenőanyagok alkalmazásán sok minden múlik, minden szerkezeti elem más és más viszkozitású olajat igényel. Ezen okból kifolyólag magam négyféle kenőolajat használok. A Moebius márkájú olajok az ETA szerkezetek gyári karbantartás listáján is szerepelnek, így alkalmazásuknak nincs akadálya.

Olajozótűk

Minden művelethez más és más olajzótűt érdemes használni, amelyek vastagsága változó. Az adagolás mértéke az olajzó vastagságától függ.

A kenőolaj

Magam minden esetben csúcstechnológiás kenőolajat használok, amely már nem hajlamos a beszáradása. A Moebius termékei az ETA gyári szervizutasításában is megtalálhatóak, így szinte bármely változatban használható. Ez egy alacsony viszkozitású (sűrűbb) kenőolaj, amit még a Co-axiális gátszerkezet motorrugójának kenésére is hasonló kenőanyagot használok. A Moebius 9010 kenőolaj a legmagasabb márkakategóriájú szerkezetekben is megállja a helyét, így bátran használom a mindennapokban. Üvegből sosem olajzunk, és használaton kívül saját dobozába, száraz sötét helyen tároljuk.

Kenőolajak tárolása

A minőségi kenőolajak csúcstechnológiás termékek és meglepő módon magukon hordozzák a -Made in Swiss – feliratot, mely kissé megdöbbentő a távol keleti világkereskedelem mindennapjaiban. Mivel meglehetősen drága, gondos tárolást igényel. Használaton kívül érdemes napfénytől elzárva sötétben tárolni. Erre alkalmas egy korabeli filmesdoboz. A felhasznált kenőanyagok, vagy azok minőségi alternatívái elérhetőek szinte bárki számára, amennyiben költ rá.

Automata olajozó

Nagyon fontos a kenőanyag adagolásának mértéke, mert a kevés kenőolaj épp úgy káros, mint a sok. Néha találkozom olyan agyon olajzott szerkezetekkel, ami a túladagolt kenőanyag miatt állt meg. Automata olajadagoló használatával elkerülhető a probléma, hisz a mennyiség beállítható. Tartálya bármilyen kenőolajjal feltölthető.

A másodperctengely kenése

A másodperckerék hosszú tengelye szinte átnyúlik a szerkezeten, hisz a számlap felőli végére szerelik a másodpercmutatót. Kenése nagy körültekintést igényel, mert túl olajzása a szerkezet idő előtti beszáradást okozhatja.

A szerkezet gátkereke

A szerkezet speciális, 28 800 A/H féllengésszámra tervezett gátkereke. Kialakítása méretpontos, hisz a szinte kronométer pontosság megtartásához nélkülözhetetlen a precíz kivitel.

Összeépítés közben

A szerkezet kerékrendszere összeépítés közben. Ebben az állapotban már szinte lemérhető a szerkezet későbbi működése. Bevett szokásom, hogy porpumpával ráfújok a másodperckerékre, mire az vad forgásba kezdve meghajtja a többi kereket is. Amennyiben ezt tapasztalom, előirányozható a szerkezet szorulásmentes futása.

A kinyitott rugóház

A kitisztított rugóház, bezárás előtt. A rugó elemei közül eltűnt minden lepedék.

A rugóház fedele

A rugó menetei közül kinyomódott kenőolaj maradványai elszennyezik a rugóház felét is, természetesen belülről. Ezt külön tisztítom meg, mert hagyományos vegyi módszerrel nem mindig távolítható el. Így lepedékmentesen már mehet vissza a helyére.

A rugó kenése

A motorrugó nem igényel kenést, mert lapjai felületkezeltek. 8-10 év használat után ezen bevonat lekopik és nem látja el feladatát rendesen, ilyenkor nincs mit tenni, cserélni kell. A rugóház lezárása előtt viszont a rugómag illeszkedő felületeit érdemes átkenni Moebius 9010 olajjal, mert ez a felület hajlamos a kopásra.

A fedél visszapattintása

A rugóház fedelét egy erős csipesz segítségével helyére pattintom.

A kenés véglegesítése

A már szinte járóképes szerkezet, horgony nélkül. Amennyiben a kilincskerék csavarjának vágásán keresztül elkezdem a szerkezetet felhúzni, az szabadon lejár, mivel még nincs benne a horgony. Erre azért van szükség, hogy a kenőanyag minden tengely végén egyenletesen elterüljön, behúzódva a végleges helyére. A másik oldal összeépítésével folytatom a műveletet.

A felső modul összeépítése

A felhúzó és naptárszerkezet felépítésével folytatom az összeszerelést. Minden csapágyhely kenését elvégeztem már az előbbiekben, így nyugodtan ráépíthető a naptármodul.

A felhúzó és koronakerék párosa

A felhúzószerkezet korona és kilincskereke. A mindennapos használat miatt ezen alkatrészpáros talán a szerkezet legjobban igénybe vett része. Vegyi tisztítás után beszerelés előtt alaposan átkenem Moebius olajjal.

Kilincskerék kenése

A fogazat kenése ilyenkor a legkönnyebb, hisz mindkét oldalhoz gond nélkül hozzáférek.

A szerkezet váltókarja

Az ETA-Sellita szerkezetek felhúzószerkezete több funkciót is betölt egyszerre, tipikus, semmihez sem fogható formavilága minden esetbe felfedi az óra eredetét.

A felhúzószerkezet összeépítése

A felhúzószerkezet összeépítését a korona és felhúzókerék párosának behelyezésével kezdem. Ehhez ideiglenesen visszahelyezem a a felhúzótengelyt.

A gyorsdátum-váltó karja
Első elemként a gyorsdátum-állításhoz tartozó tolókart építem a helyére. Ez a kar egyszeri kihúzásra, pozícióba kerülve a dátumtárcsa váltásáért felelős.
A váltókar felhelyezése

A váltókar és a koronakerék nyomókarjának beépítése következik. A nyomókarnak nincs saját rugója, a szotoár tetején kialakított hurokrugó tolja folyamatosan alaphelyzetbe.

Szerelőpaszta alkalmazása

A felhúzószerkezet elemeit nem kenőolajjal, hanem szerelőzsírral látom el. Ennek oka abban eredeztettető, hogy viszkozitása optimális, nehezen szárad be és szükség esetén távol tartja a nedvességet. A Molykote DX paszta egy prémiumminőségű kenőanyag, ami bátran alkalmazható még csúcstechnológiás szerkezetek esetén is. Fehér színe tipikussá teszi a többi, sárga árnyalatú kenózsírok között.

A kenőzsír adagolása

A kenőzsírt egy üvegbetétes tárolóba helyezem és mindig csak keveset. A legvastagabb olajzó tűvel, igény szerint adagolható.

Antik órások kincsei

A kenőanyagok legnagyobb ellensége a szennyeződés, így tárolására nagy figyelmet kell fordítani. Magam sok antik hagyatékkal rendelkezem, ezt az üvegbetétes tárolót is egy 1950-es évek végén praktizált vidéki órás özvegyétől kaptam ajándékba. Most a csúcstechnológiás DX pasztát rejti magában, így jól megfér az antik tároló a modern órásműhelyben.

Negyedes kerék

Tipikus ETA-Sellita negyedes kerék. A negyedes kerék kuplungszerű kapcsolata biztosítja a mutatóigazításhoz szükséges megcsúszást. Mivel a mechanikus órák fogaskerekei kényszer-kapcsolatban állnak egymással, lehetetten lenne a mutatók szabad állítása, ha a kerékrendszer egyik fogaskerékpárja közé ne iktatnának be egy kuplunghoz hasonló tengelykapcsolatot. Ez a kapcsolat teszi lehetővé, hogy mutatóállításnál ne tegyünk kárt a kerékrendszer fogaiba. De ha ez a kapcsolat nem eléggé szoros, akkor a mutatók úgymond lemaradhatnak a valós időhöz képest.

Küllők kenése

A csúszófelület küllőjét beszerelés előtt némi kenőolajjal látom el. Ha szoros a mutatóigazítás érzete, érdemes a küllők közé szorított kerék csonkjára kis kenőolajat tenni, mely hatására a kapcsolat könnyebbé válik. Ez a mutató állításánál is érezhető.

A szerkezet szotoárja

A szerkezet szotoárja szintén tipikus formaeleme az ETA-Sellita szerkezeteknek. Funkciója szintén többszörös, mert egyben tartalmazza a váltókat leszorítórugóját, és a koronakerék nyomókarjának rugóját. Ezt a feladatot a tetején látható hurok látja el.

A másodpercstop karja

Amikor mutatóigazításhoz kihúzom a felhúzótengelyt, a szerkezet megáll. Eme funkciónak egyetlen eleme ez az alkatrész, mely a koronakerék hornyába illeszkedve kihúzáskor elfordul és másik vége beleérve a billegőkoszorúba megállítja a szerkezetet. Visszatolva az alkatrész is alaphelyzetbe kerül és a billegőt elengedve újraindul a szerkezet.

Összeépítés közben

A felhúzószerkezet összeépítése elkészült, szépen és könnyen működik. A Moykote DX paszta hosszú időn keresztül keni az alkatrészeket, ráadásul vékony filmszerű anyaggal bevonva még az esetleges korróziótól is megvédi.

Gyors naptár váltó kerék

A naptár gyors váltását elősegítő kerék tulajdonképpen egy összeépített rugós elem, mely megfeszül és éjfélkor, ha jól van beállítva a váltás, elvégzi a naptárgyürü továbbítását, mégpedig egy szempillantás alatt. Régóta alkalmazott, bevált megoldás ETA/Sellita szerkezeteknél az 1970-es évek óta.

A festett nap tárcsa

A dátumtárcsa anyaga sárgaréz, felületére festik a napok számát. Tipikus 31 napos beosztású tárcsa kialakítása méretpontos és mivel gyorsdátum-állítási funkcióval is rendelkezik, egy nem teljes hónap esetén a dátum könnyen korrigálható.

Állítókerekek

A naptár gyorsváltósát ezen két áttételi kerék segíti. A felhúzótengely egyszeri kihúzása után a dátum váltása könnyedén kivitelezhető.

A naptárszerkezet összeszerelés közben

Minden a helyére került, a gyorsváltó modultól a naptárváltó kerekekig, így már csak a dátumtárcsa hiányzik.

A dátumtárcsa felhelyezése után

A dátumtárcsa felhelyezése után annak rögzítése maradt már csak hátra. Egy rugós elem dátumváltás közben a foghézagba nyomódva rögzíti a tárcsát. Ezen alkatrész miatt a dátum váltása gyors és határozott.

Rögzítőlemez

Az órakerék és a dátumváltó modul között nincs közvetlen kapcsolat, a hiányzó áttételi fogaskerék a leszorítólemez része. Ezt egy csavar rögzíti, amely egyben leszorítva a rögzítőrugót, illetve megteremti a kapcsolatot a dátumváltáshoz.

Felszerelés után

A leszorítólemez felszerelése után immáron létrejött a kapcsolat az órakerék és a dátum modul között. Mivel a dátumtárcsa két helyen igényel rögzítést, a másik oldalon egy védőlemezt kell felhelyezni. Ez lefedi a szabadon álló áttételi kerekeket illetve megvezeti a dátumtárcsa mozgását.

Védőlemez felhelyezése

A megvezetőlemez íves széle segíti a dátumtárcsa mozgását, illetve leszorítva a gyorsváltó kerekeket.

A naptárszerkezet felszerelés után

Mivel szerkezettisztítás közben a komplett zárt Incabloc csapágyat kivettem a helyéről, így már csak annak korrekt szétszedés utáni kenése van hátra. Kiakasztom a leszorítóvillákat és helyére illesztve a csapágyat visszaakasztom a rugót.

A szerkezet horgonya és hídja

Az óraszerkezet horgonya és leszorítóhídja. Precíz és igényes alkatrész mindkettő, így sosem teszem be a mosókosárba, veszem a fáradságot és kézzel, sebészeti tisztaságú benzinnel alkalmazásával mosom át mindkettőt.

A számlap felhelyezése előtt

Minden a helyére került, a dátum is szépen vált, így nincs más hátra, helyére szerelhető a számlap.

Mutatókészlet

Az óraszerkezet mutatói hibátlanok, felületük fényes, világítóbetétjük “SuperLuminova” festékkel vannak kezelve. Felhelyezésükre nagy figyelmet kell fordítani.

Mutatók felhelyezése

A mutatók felhelyezésénél figyelembe kell venni a dátumváltást. Kihúzott állapotban elkezdem állítani a mutatószerkezetet és megfigyelem, mikor váltja át a dátumot. A végén már lassan forgatva kiváltom a dátum váltását, amely szinte perc pontossággal kitapasztalható. Ebben az állásban felhelyezem a mutatókat, így biztosra vehetem, hogy az éjfélpont elérésénél váltani fog a dátumtárcsa.

Dátumváltás után

Végső ellenőrzésként megvizsgálom a pontos dátumváltást. A mutatókat öt perccel éjfél előttre állítom és kivárom a dátum átugrásának tényleges időpontját. Ez pont éjfél után két másodperccel történik meg, amely tökéletes.

Tokkarika felújítás

A szerkezet tokkarikáját két csavar segítségével felerősítem a helyére. Kialakítása méretpontos, nem kotyog a helyén.

Számlap portalanítása

Tokba helyezés utolsó fázisa a számlap portalanítása. Az óra üvege antireflex bevonattal van kezelve, ráadásul a számlap is matt fekete. Ezen két feltétel mellet igen nehéz művelet a számlap pormentesítése, hisz minden porszem meglátszik rajta. Műhelyemben környezete tiszta, ez mellé még tisztított levegőspray is alkalmazok. Ezzel a módszerrel kivitelezhető, hogy minden vélt, vagy valós szennyeződés, vagy statikus por eltűnjön a felületről.

A tömítettség feltétele

Az óra 300 méterig vízmentes, hamisítatlan búváróra, így tömítettségét meg kell oldani. Hagyományos szilikonzsírnak itt már nincs helye, ezért a szakszervizekben is alkalmazott “Fomblin” nevű anyagot használom. Tömítőképessége legendás, hatása kitart a következő karbantartásig.

A kenőanyag felvitele

A kenőanyagot felviszem a tokcső mindkét felületére, a kelleténél vastagabban. A felhúzótengely visszahelyezése után letörlöm a felesleget. A korona felőli tömítettség ezzel megoldásra talált.

Az automatika szétszedése

Az automatika három kerekét egyetlen csavar rögzíti, kihajtása után könnyedén levehető. Mivel a szerkezet koronáról is felhúzható, kényszerű, hogy az áttételi rendszer végén álló automatika kerekei is forogjanak eközben. Amennyiben ezen kerékrendszer nincs karbantartva és erősen el van szennyeződve a felhúzás érzete is sokkal nehezebb. Mivel ilyenkor feleslegesen terheljük a felhúzószerkezetet az áttételi kerékrendszerrel együtt, korrekt tisztítása és kenése elkerülhetetlen.

Szétszedés közben

A két kilincskerék egymásnak reteszeli a forgás közbeni energiaátvitelt, ezért a rotor mindkét lengésirányt képes hasznosítani. Ebben az esetben a vegyi tisztításon túl mechanikus beavatkozásra is szükség van, hisz az elszennyeződés mértéke túlmutat egy hagyományos tisztításon.

Mechanikus tisztítás

A kilincskerék felülete átesik egy alapos mechanikai tisztításon is. Gyökérkefével nekiesni nem lehet, így egy jó fogtechnikus módjára előveszem a dentál-technikai finom kefét és benzinbe mártogatva elvégzem a felület alapos tisztítását. A kefe vége hajlítható, így szinte minden részéhez hozzáférek.

Kilincskerekek kenése

Tisztítás és összeépítés után. Látható, hogy a mechanikus után tisztítás meghozta a várt eredményt. Ezekkel e kefékkel komoly eredményt lehet elérni, ráadásul az alkatrészek sérülése nélkül. Az automatika kereke könnyedén mozog így kézzel forgatva is, így vélhetőleg hatékony kiegészítője lesz a mindennapi nyomatékpótlásban.

Automatika felhelyezése

A felhúzótengely visszahelyezése után. A tengely által kinyomott felesleges tömítőanyagot egy tisztítópálcával eltávolítottam. A szerkezet már működik, utolsó modulként visszaszerelem a kitisztított automatikát. Szétszedés után annak kenése maradt hátra. Ezt még felhelyezés előtt elvégzem.

A modul kenése

Az automatika kenése még felhelyezés előtt. Mivel az ellentétes oldal csapágyhelyeihez felhelyezés után már nem férnék hozzá, ezért ezt a műveletet előtte végzem el.

Az automatika kékített csavarjai

Az automatika csavarjai csereszabatosak, de felületük kékített. Ezt a két csavart használom fel hogy azok jelzésértéke később is megmaradjon.

Automatika rotorjának felhelyezése

Az automatika rotorját egy központi magcsavar rögzíti, előtte még el kell végezni a golyóscsapágy kenését. Az ETA/Sellita szerkezetek háromféle csavarral kompletten összeszerelhetőek, egyik ilyen fajtája a rotor rögzítőcsavarja. Ez ide való, érdemes szétszedéskor párosítani a rotorral, mert csak ezzel rögzíthető.

Kenőanyag kiválasztása

A golyóscsapágy kenéséhez a legkisebb viszkozitású kenőolajat használom. Mindig csak keveset, ami az első használatnál egyenletesen elkenődik.

Hátlaptömítés cseréje

A hátlap tömítését előzőleg megrendeltem, méret szerint, így már csak kenése és beszerelése maradt hátra. Tömítőanyag gyanánt ugyan azt a “Fomblin” nevű anyagot használom, amit a menetes koronánál is alkalmaztam. Természetesen a végleges bezárás előtt még hátra van az óra komplett komputerdiagnosztikai vizsgálata.

A beszabályozás kezdete

A beszabályozás legelső fázisaként a finom szabályzó (EtaChron) excentert nullára állítom egy csavarhúzó segítségével. Ezzel a finom szabályzóval 40 másodperc erejéig szabályozható a szerkezet. Ebből az alaphelyzetből indítom a szabályozást, nagyon kevés után állítással el is érem az optimális pontosságot.

Előszabályozás

A műszeres beszabályozás a komputerdiagnosztikai vizsgálat első lépése, itt pontos képet kapok az óramű járáspontosságáról. A szerkezet hozza a formáját, hisz csak egy másodpercet siet, amely könnyen korrigálható. A szerkezet járásképe kiváló, lengésszöge is megfelelő. A két, közelálló pontsor is azt jelzi számomra, hogy a szerkezet esése optimális, ami annyit jelent, hogy a billegő vezetőköve középen helyezkedik el.

A komputerdiagnosztikai vizsgálat menete

Javítás, szerkezettisztítás és olajzás után a karóra teljes körű komputerdiagnosztikai vizsgálata látható. A “Horometer” készülék szoftvere a laptopra telepítve lehetővé teszi, hogy modern technológiával tesztelhessünk és ezek alapján hajszálpontosra szabályozhassunk javított óraszerkezeteket. Az óraforgató lassan és egyenletesen forogva szimulálja a kar mozgását. A szoftver érzékelve a változó pozíciót, mindig a képernyőn látható ikonhoz igazítja a mérést, így egy kör megtétele után hat mérési eredményt kapunk, mindegyiket az adott pozícióban. A mérési eredmények kielemezhetőek, nyomtattatóak, sőt e-mailben küldhetőek, de megoszthatóak közösségi portálokon is ,pld: az óra tulajdonosával.

A végeredmény

A szerkezet igényelt egy kevés finom szabályozást, amit a nullára állított excenter segítségével gond nélkül el tudtam végezni. A képen látható, hogy az óra elérte saját pontosságának korlátait, tulajdonképpen pozicionális járáseltérése nincs, az adódó eltérések hordás közben kioltják egymást.

A hátlap végleges lezárása

Az óra elkészült, tulajdonképpen már csak a nyomáspróba maradt hátra. Magam nem rendelkezem ilyen technológiával, így Magyarország egyik legjobb szakszervizének segítségét kérem.

Az óraszíj felújítása

A fém óraszíj felületén erős használat nyomai láthatóak, így azok eltüntetése elkerülhetetlen. A művelet annál hatékonyabb, minél kisebb elemekre bontom szét a szíjat.

Mattírozó korong

A művelethez egy erre használatos mattírozó korongot használok, amely műgyanta felületébe 600-as finomságú csiszolóanyagot ágyaztak. A gomolyagszerű korong forgás közben egyenletesen selyemfényűvé teszi a felületet. Könnyen melegszik, így védőkesztyű alkalmazása ajánlott.

A csiszolás menete

A műveletet egy erre rendszeresített csiszológép segítségével hajtom végre. A gép – Tapered Spindle – tengelyére szinte bármilyen korong felfogatható. A gép saját elszívóberendezéssel rendelkezik, így a csiszolás közben keletkezett por nem jut ki a műhely légterébe.

Polírozás után

A zárvég felületét kevés átmenettel látom el. A mattírozás után a csatpalástot odanyomom a polírkorong felületéhez, ami kissé lágyítja a kontúrokat.

A végeredmény

A végeredmény magáért beszél, a felület matt, mégis fényes hatást kelt.

A fémszíj felszerelése előtt

A mattírozással megmunkált fémszíjat ultrahangos mosóberendezésben kitisztítottam, és megszárítottam. Sorrendben mehet a helyére.

Próbajáratás közben

A komputer-diagnosztikai vizsgálat megmutatta, hogy az elkészült óra a gyári pontosságát hozza, de a gyakorlatban még nem teljesített. A Cyclo-Tester, azaz járatópad mozgás közben minden hordási helyzetet szimulál, nem beszélve arról, hogy közben fel is húzza az órát. Négy-öt órás járatás után levéve a padról azt tapasztalom, hogy nem tért el a pontos időtől egy másodperccel sem. Ezzel az óra elkészült.

Az óra elkészült

Az óra elkészült, karbantartásának művelete talán megüti egy gyári szakszerviz minőségét. Sajnos magam vízmentességi teszterrel nem rendelkezem, így stílszerűen be kellett vonnom a műveletbe egy hivatalos szakszerviz munkáját is. Pályatársam, Hantos László előzetes bejelentkezés után fogadott és együtt végeztük el a műveletet, amit nagyon élveztem. Laci patinás órásműhelye a Újbuda szívében helyezkedik el, színfoltja a kelenföldi városrésznek. Mind hozzá állása, mind szakértelme értelmet ad annak az érzésnek, ami engem is életben tart – érdemes órásnak lenni egy ilyen sematikus digitális világban is.

Világgarancia

Az óra bőr tokjában megtalálható a vásárlás időpontját jelző plasztikkártya és a világgarancia dokumentuma.

Az elkészült óra

Az óra elkészült, újra pontosan működik és vízmentessége is az eredeti 300 méteres mélységgel azonos.

Az óra szíja

Az óra fémszíja homogén matt felületet kapott, a gyári kivitellel azonos.

Az óra hétköznapi használatban

Az óra nem csak vízben, hanem öltönyben is kiválóan érzi magát, akár civil foglalkozású tulajdonosa karján.

Csavaros korona

Az óra betekert koronával nem csak a plázák végtelen forgatagában, hanem a tavak és tengerek háborgó vizében is helyt áll majd.

 

Az óra elkészült

Az óra elkészült, így kitisztítva jó pár évig hű társa marad vigyázó tulajdonosának. Örömömre szolgált, hogy a TAG Heuer Aquaracer Caliber 5 (Cal: SW 200) felújításának részleteit megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

2 Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

10 + tizenkettő =