TAG Heuer Aquaracer Caliber 5 búváróra felújítása
Egy impozáns TAG Heuer Aquaracer Caliber 5
búváróra felújítása lesz aktuális publikációm tárgya, amely egy nagy becsben tartott sportkaróra, kedvenc időmérőként vigyázó kezek között töltötte mindennapjait. Igazán dögös kinézetű karóra, de jelenleg nem működik. Időszaki karbantartását magam végzem el, publiktatív jelleggel.Az órának szinte mindene megvan, doboza, gyári certifikációja is mellé tartozik. A gyári papírdobozt kinyitva egy műbőr tároló bukkan elő, ebben lakozik maga az óra.
Bár egy ilyen óra teljes felújítása gyári szakszervizért kiált, hisz értéke sem csekély, újonnan majdnem félmillió forintot taksál, mégis ezen példány időszaki karbantartását műhelyem végzi el. Ennek oka arra vezethető vissza, hogy publikaltív szempontból be szeretném mutatni, milyen változáson megy át egy ilyen időmérő majd hat évvel a gyári szervizciklus után, amely a szerkezet megállását okozza.
Ezen szervizek minőségbiztosítási rendszerben működve szoros határidők betartásával adják ki a gyári állapotra szervizelt órákat, sajnos nincs idejük, hogy a javítás fázisait publikálják. Magam szívesen rész veszek egy ilyen szerviz publikaltív megosztásában, így ezen óra aktuális karbantartásának részleteit a legmesszemenőbb részletességgel mutatom be mindenkinek. Kérem tartsanak velem.
Az óra járása bizonytalanná vált, napi járáspontossága elérte a bűvös öt perces határt, járástartaléka is megfeleződött, így nincs mit tenni, aktuális nagy szervizét meg kell ejteni.
Az óra állapota újszerű, láthatóan vigyáztak rá. A napi használatból eredő kopáson kívül, más sérülés nem látható rajta. Üvege zafír, így karc sem szégyeníti kinézetét. Bár vízmentessége 300 méter, így a legvadabb vízi sportokban is részt lehet venni benne, de ezen érték is bizonytalanná vált mára. A tömítések cseréje és kenése is a szerviz részét képezi.
Az óra 300 méterig vízmentes, valódi búváróra, tulajdonosa szeretné, ha ezen állapot így is maradna. Nyitása sem egyszerű, mert hátlapja menetes és a vízmentesség megtartása érdekében nagy erővel rá van húzva. Mivel kézből nem nyitható, segédeszközt kell igénybe vennem, amely nem más mint egy állványos toknyitó.
A hátlap nyitására rendszeresített állványos toknyitó stabilan megfogja magát az órát, mégpedig a tokfülek között. Ehhez első lépésben le kell szerelni a fémszíjat, így már befogható a készülékbe.
A toknyitó egy satu segítségével rögzíti le a tokot nyitáshoz, ehhez műanyag betéteket mellékelnek hozzá. Ezen betétek cserélhetőek, illetve megfordíthatóak, ezzel más méretre is állítható.
A toknyitó készülék erőkarjával nagy nyomatékot lehet kifejteni, legyen az nyitás, vagy zárás. Befogás után beállítom a karmokat és indulhat a művelet.
Mivel az állványos készülékekkel nagy erőt lehet eszközölni, megnő a kiugrás veszélye is. Az éles karmok csúnya karcokat tudnak ejteni a hátlap felületén, ezért magam minden esetben védőfóliát alkalmazok ilyenkor. A szakszervizek ezen készülék módosított kivitelét használják, amibe befogható úgynevezett tapadókorongos nyitóbetét. Ez meggátolja a kiugrás veszélyét, és szinte minden felületen használható. Magam nem rendelkezem ilyennel készülékkel, de ennek ellenére még sosem járt olyan óra műhelyemben, amit nem tudtam volna kinyitni.
Az óra hátlapját sikerült sérülés nélkül kinyitni, meglepően könnyen megadta magát. Főleg sós vízben és folyamatos tengeri környezetben használt órák nyitása nem ilyen egyszerű, mert a víz korrozív jellege nagyban megnehezíti a feladatot. Ezen órával csak édesvízben merültek, így ilyen gond nem társult a folyamathoz.
Az óra hátlapja masszív, formavilága egy kajüt ablak feelingjével vetekszik. Az ember első látásra arra gondol hogy a Nautilus tengeralattjáró egy darabja, „Nemó-kapitányos” életérzése mindenképpen átjön az óra hátlapján. Kialakítása miatt nyitása sem nehéz, hisz bármelyik nyitókarom használható a meglazításhoz.
A hátlap belseje semmilyen információt sem hordoz magán, hisz minden kívülre került, nem tartották fontosnak dekorálni.
A hátlap levétele után előbukkan maga a szerkezet, amely egy Sellíta SW200-1 werk, az ETA 2824-2 alternatívája.
A rotor felülete sok esetben marketingelemként funkcionál, ide kerül a márkajel és egyéb felirat. Tulajdonképpen ezen szerkezetek egyetlen típus azonos eleme a rotor.
A mutatók eltávolításával kezdem a műveletet, amely nagy figyelmet igényel. A fényes, néhol selyemfényű felület rendkívül érzékeny, minden karc meglátszik rajta. Ezért a mutatók levételéhez számlappalástot és emelőpálcákat használok.
A számlappalást egy vékony műanyag lap, amely a mutatók alá csúsztattató. Alkalmazásával megakadályozható, hogy a mutatópálcák alátámasztási pontjai ne hagyjanak nyomot a számlapon.
A számlap eltakarása után megkezdődhet a művelet, a három mutató gyors egymás utánban levehető. Akár egyszerre is leemelhető lenne mindhárom, de magam nem kockáztattam meg.
A mutatók eltávolítása után a számlappalástot is leveszem, jó lesz máskor. Ilyen kiegészítőkből több is rendelkezésemre áll, szinte fogyóeszköz. Alkalmazása nélkül könnyedén tönkretehető egy hibátlan számlap, így érdemes hasonlót beszerezni.
Az óra szerkezet-tartó tokkarikája hőre lágyuló műanyagból készült. Bár funkcióját betölti, de kissé kiábrándító megoldás. Sok esetben hasonló tokrögzítő-betét eloxált alumíniumból készül.
A számlap levételével folytatom a szétszerelést, hisz ez az óra legérzékenyebb pontja. Rögzítése tipikusan ETA megoldás, amely egy íves rögzítőkar kihajtásával oldható fel. Kihúzása után a számlap lábai szabaddá válnak, így már nem rögzíti a számlapot semmi, könnyedén levehető.
A számlap hibátlan, szeretném, ha így is maradna. Mivel semmi dolgom sincsen vele, a karbantartás idejére egy tárolóban helyezem el.
A számlap levétele után láthatóvá válik a dátumszerkezet. Ezek eltávolításával folytatom a szétszerelést. Itt nagy az elugrás veszélye, így nagy körültekintéssel kell a műveletet végezni.
A dátumszerkezet eltávolítása után a mutatóállító és felhúzószerkezetet is kiszerelem a helyéről. Mivel itt nagyon sok szennyeződés halmozódhat fel, eltávolítása elkerülhetetlen.
A dátum és mutatószerkezet alkatrészei szerkezettisztítás előtt. Az óra szétszedését a másik oldalon folytatom. A vegyszeres tisztítás elkezdéséig ilyen zárt tárolóban helyezem el az alkatrészeket.
A szerkezet modulszerű felépítése miatt egybefolynak az alkatrész elemek rögzítési pontjai. A gyártó ezért nemes gesztusként kékített csavarral jelöli az automatika két csavarját. Kihajtása után kissé aláfeszítve leemelhető az automata felhúzó-modul.
Az automatikát megfordítva láthatóvá válik a szerkezet kerékrendszere. A csapágyak por szárazak, ráadásul a kerekek felülete el van szennyeződve. A kerekeken lévő szennyeződés csak felületi, inkább optikailag ijesztő.
Az automatika eltávolítása után az alapszerkezet még működőképes, hisz maga az automatika csak modul a felső csapágylemezen. Levétel után látható, hogy fekete korrozív nyomok éktelenkednek a felső csapágylemezen, amely a kenőanyag beszáradt maradványa. Ennek nyomai találhatóak meg az automatika alsó csapágylemezén is. Ebből is látható, hogy ideje karbantartani a komplett szerkezetet.
Az óra igényes kialakítású billegőrendszere. A viszonylag nagy, 28800 A/H lengésszám biztosítja a nagyfokú pontosságot, hisz minél nagyobb a lengésszám, annál jobban ellenáll a külső hatásoknak. A modernnek számító „Glycodur” hajszálrugó anti-magnetikus, hőtágulásra érzéketlen ötvözetként biztosítja az izokronitást. A tetején található „Etachron” szabályzó-excenter segítségével a pontosság szinte másodperc léptékben állítható. A billegőt egyetlen csavar rögzíti, kihajtása után eltávolítható a helyéről. Csipesz segítségével a hátára fordítom és így teszem be az alkatrész tárolóba.
A horgonyt két csavar rögzíti, kivétele után szabaddá válik a kerékrendszer. Mivel az óra működés közben állt meg, szinte félig felhúzva, előtte a kilincskeréken keresztül leengedtem a nyomatékot, nehogy kárt tegyek a gátkerékben. Amikor a horgonyt terhelés alatt szedjük ki, könnyen előfordulhat, hogy a hirtelen felpörgő gátkerék pár foga odavész a művelet közben. Erre nagy figyelmet kell fordítani. A billegő kivétele után láthatóvá válik a kaliberszám. a Sellita Cal:SW200 szerkezet egyre jobban elterjed a svájci márkák repertoárjaiban, amely tulajdonképpen az ETA 2824-2 werk minőségi alternatívája.
Az ETA szerkezetek népszerűsége olyan mértékben megnőtt az elmúlt időszakokban, hogy a gyártáskapacitás szinte elérte fizikai határait. Ez arra vezethető vissza, hogy az ETA nem csak saját Swatch-Group csapatának szállít komplett szerkezeteket, hanem külső érdekcsoportok is tetemes mennyiséget vásárol termékeiből. Nyers szerkezeti elemeket (Ebacues) eddig is eladtak alternatív gyártóknak, de ezek végletesítése, finomítása sok esetben gondot okozott a márkatulajdonosoknak. Ezen többletkapacitás kielégítésre válaszolt a szintén svájci tulajdonú Sellita. Nyers szerkezeti elemekből végleges kialakítású, de saját márkajelzésű óraszerkezeteket kezdtek gyártani, amely az ETA termékek minőségi alternatíváiként kerültek be a köztudatba.
Az ETA 2824-2 szerkezet szabadalmi ideje már lejárt, így nincs akadálya annak, hogy egy csúcstechnológiával rendelkező szerkezetgyártó alternatív lehetőségként kínálja eladásra saját márkajelzéssel. Az ETA sem gördít akadályt a projekt elé, hisz saját érdekük a gyártmánykapacitás fokozása. Ezzel a módszerrel szinte megduplázható a volumen, és anyagi tekintettben is kedvező, hisz a nyers szerkezeti elemeket az ETA bocsájtja rendelkezésre a mai napig. Tulajdonképpen elmondhatjuk, hogy az Sellita SW200-1 a jól bevált ETA 2824-2 minőségi alternatívája.
Mivel a gátkereket kiszereltem, a kerékrendszer már nincs terhelés alatt. Nyugodtan levehető a kilincskerék is. Itt látható, hogy a rugómag felső csapágya is kőben fut, amely minősíti a szerkezetet.
A rugóház eltávolítása után előbukkan a motorrugó, amely a szerkezetet hajtja. Kivétele után már csak a kerékrendszer elemei várják a lebontást.
Az ETA szerkezetek sajátosságai közé tartozik, hogy alig használnak forgácsolást. A precíziós öntési eljárást alkalmazó technológia lehetővé teszi a tömeggyártást. Sajnos volt idő kihasználni, hisz a quartz órák elterjedésének vészkorszakaiban ilyen technikával készítettek el több mint 300 millió Swatch szerkezetet, ellencsapásként a Japán dömpingórák kihívására.
A szerkezet nagyméretű motorrugója, amely biztosítja a 48 órás járástartalékot. Mivel mindkét tengelye kőcsapágyban fut, ezért a nyomaték leadása lineáris. Sok esetben tapasztalható, hogy a motorrugó alul van méretezve és itt jelenik meg az első nagymérvű kopás is. Bár fordulatszáma kicsi, átlagosan napi nyolc, de nyomatéka talán a legnagyobb. Ez okozza azt a jelenséget, hogy a kikopott rugóház már szinte beleér a csapágylemezbe, sok esetben forgácsolva azt.
A kilincskerék négyszögre alakított tengelyvége egyből a rugó magja is. Belsejébe egy menetes furat található, ez szorítja le a kilincskereket egy csavar segítségével.
A rugómagra gyakorolt nyomás hatására a fedél leugrik a helyéről, és előbukkan a hajtórugó.
A szerkezet motorrugója kifűzés után. A jó minőségű acél az idők múltán elég sok szennyeződést halmoz fel lapjai között. Az ETA szerkezetek motorrugói nem igényelnek kenést, mert felületkezelt lapjai szárazon teljesítenek a legjobban. Pusztán benzines átmosást igényel, olajzást nem.
Az automata szerkezetek jellemzője a végtelenített hajtórugó.A rugó vége úgynevezett csúszófékben végződik, amely a teljes felhúzottsághoz közeli állapotban egyszerűen megcsúszik. Ezáltal az automatika után húzása folyamatos lehet, nem tehet kárt az automatikában. A rugó hossza ilyenkor figyelhető meg a legjobban, a nagyméretű rugóházba visszafűzve újból biztosítja a szerkezet számára a 48 órás járástartalékot. Sok megoldás létezik a rugó végtelenítésére, de talán minden közül ez a formakialakítás hozta meg a legjobb eredményt.
A szerkezet tipikus kerékrendszere. A finoman fogazott kerekek futása optimális, kialakításuk rendkívül méret-azonos, talán ez az egyik oka annak, hogy ezen szerkezetek pontossága szinte kronométerszintre szabályozható. Egy beszáradó félben levő óraszerkezet tipikus kísérője, hogy a csapágyfészkükben ülő kerekek szinte ragadnak, sok esetben ellenállást fejtenek ki eltávolítás közben.
Az alaplemezről minden szerkezeti elemet eltávolítottam, már csak a zárt- Incabloc- csapágy kivétele maradt hátra. Szerkezettisztítás esetén ezen csapágyat mindig kiemelem a helyéről, hogy a csapágyfészket is átjárja a mosófolyadék. Ez nagymértékben befolyásolja majd a kitisztított óra pontosságát. A kivétel után a leszorítólemezt visszaakasztom a helyére, nehogy a mosókosárban megsérüljön.
A werk összes eleme kompatibilis a nemzetközi szerkezettisztítási trendekkel, hisz az órára eredetileg világgarancia vonatkozik. Az Elma által használt szerkezettisztító készülékek közül a tengerentúlon előszeretettel használják az ultrahangos eljárást (Elma Ultrasonic Watch Cleaner). Szinte az egész amerikai kontinensen használatos készülék nem a hagyományos „kavitációs” elven működő mosókosaras gépet részesíti előnyben, hanem annak ultrahangos változatát.
Az ultraszonikus eljárás feltétele a szorosan foglalt csapágykövek. Sok esetben ezen eljárással magas fokú tisztítási eredményt lehet elérni, de nagy a veszélye annak, hogy kilazítja a csapágyköveket a helyéről. Hazánkban ezért inkább a hagyományos, mosókosaras eljárást használják, magam is ilyen készülékkel végzem a műveletet.
Főleg az Egyesült Államokban és a távol keleten előszeretettel alkalmazott mosóberendezés ultrahang-generátorral fokozza a mosófolyadék hatásfokát. Alkalmazásával a mosás ideje lerövidül, szinte felére csökken. Nagyüzemi körülmények között nagy előnyt jelenthet, de régebbi szerkezetek esetén a meglazult csapágykövek kipotyoghatnak a helyükről. Ezért csak újszerű óraszerkezeteknél alkalmazható. Erről talán Bali Valéria a The Fine European Watch Repair vezetője tudna nyilatkozni.
Magam is szemezgettem hasonló készülékkel, de egy tengerentúlon is praktizált pályatársam Rákász József Órásmester lebeszélt róla. Elmondása szerint az ultraszonikus tisztítás rendkívüli hatékonyságot biztosít a vegyi folyamat közben, de nagyon sok, főleg régebbi óraszerkezet nem bírja a hasonló igénybevételt. Amennyiben nem akarok folyamatosan a kipotyogott köveket pótolni szerkezettisztítás után, akkor inkább a hagyományos készüléket válasszam.
Ezért maradtam a hagyományos elven működő kavitációs mosógépnél, amit hazai pályatársaim is előszeretettel használnak. A hozzá tartozó 9:1 arányú mosókoncentrátumot Magyarország egyik legnagyobb óraalkatrész és webshopjában szoktam megvásárolni.
Az Elma Star Elite mosóberendezés szekcionált mosókosara. Három rekeszébe elfér az összes alkatrész. Hozzá tartozó minikosárba pedig a legérzékenyebb alkatrészeket is el lehet helyezni, mint például a horgony és a billegő.
A mosóbenzin kilenc használatra elég, utána cserére szorul. Tisztasága nagyban meghatározza a szerkezettisztítás minőségét és a beszabályozható pontosság mértékét is.
Vegyi tisztítás elkezdésekor bekapcsolom a szárítóblokk induktív fűtőhengerét is, amely a mosási művelet végére teljesen átmenekszik. A centrifugálást már ebben a blokkban végzem el, így pár perc alatt porszáraz állapotban kapom vissza az alkatrészeket.
A szerkezet darabjai tisztítás után. Az elemek nagy része már porszáraz, a többi fele a mosókosárban várja a száradást.
Sok esetben még az alapos vegyi tisztítás sem hozza meg az elvárt eredményt, néha a zugokban ottmarad a beszáradt szennyeződés. Mivel egy óraszerkezet érzékeny felület, mechanikai után tisztításánál meg kell válogatni az alkalmazott eszközöket. A „dentál-technikai” kiegészítők piacán találhatunk olyan eszközöket, amivel gond nélkül dolgozhat a gyakorló órás.
A kefe vége hajlítható, így befér minden rejtett zugba, ahol a vegyi anyag nem fejtette ki hatását. Benzinbe mártogatva lehet vele dolgozni, nagyon hatékony eszköz. Bár ebben az esetben csak a felhúzótengely furatához kellet használnom, de régi, beszáradt óraszerkezetek esetén nagyon jó szolgálatot tehet.
A rotor marketingforrásként magán hordozza a szerkezet paramétereit és egyéb hasznos információkat. A szerkezet egyetlen kötődése a márkához itt összpontosul, hisz ezen szerkezeteket más, eltérő óramárkák is előszeretettel alkalmazzák. Természetesen ők saját márka-feliratait és információit helyezik el a rotor felületén, az alapszerkezet általában változatlan marad.
A szerkezet felhúzótengelye menetes koronával a végén. A korona menete belül található, segítségével rögzíthető a tok csövén. A régi, tömítésre használt tömítőanyag már beszáradt, eltávolítása benzines kefével lehetséges.
A korona acélból készült, nem holmi tömegárú, kiképzése nagyon precíz. Palástján elhelyezték a TAG Heuer tipikus emblémáját.
A kitisztított és megszárított alkatrészek összeépítés előtt. Minden lepedék és maradvány eltűnt a felületéről, beépítés után megkezdődhet a szerkezet kenése.
A kenőanyagok alkalmazásán sok minden múlik, minden szerkezeti elem más és más viszkozitású olajat igényel. Ezen okból kifolyólag magam négyféle kenőolajat használok. A Moebius márkájú olajok az ETA szerkezetek gyári karbantartás listáján is szerepelnek, így alkalmazásuknak nincs akadálya.
Minden művelethez más és más olajzótűt érdemes használni, amelyek vastagsága változó. Az adagolás mértéke az olajzó vastagságától függ.
Magam minden esetben csúcstechnológiás kenőolajat használok, amely már nem hajlamos a beszáradása. A Moebius termékei az ETA gyári szervizutasításában is megtalálhatóak, így szinte bármely változatban használható. Ez egy alacsony viszkozitású (sűrűbb) kenőolaj, amit még a Co-axiális gátszerkezet motorrugójának kenésére is hasonló kenőanyagot használok. A Moebius 9010 kenőolaj a legmagasabb márkakategóriájú szerkezetekben is megállja a helyét, így bátran használom a mindennapokban. Üvegből sosem olajzunk, és használaton kívül saját dobozába, száraz sötét helyen tároljuk.
A minőségi kenőolajak csúcstechnológiás termékek és meglepő módon magukon hordozzák a -Made in Swiss – feliratot, mely kissé megdöbbentő a távol keleti világkereskedelem mindennapjaiban. Mivel meglehetősen drága, gondos tárolást igényel. Használaton kívül érdemes napfénytől elzárva sötétben tárolni. Erre alkalmas egy korabeli filmesdoboz. A felhasznált kenőanyagok, vagy azok minőségi alternatívái elérhetőek szinte bárki számára, amennyiben költ rá.
Nagyon fontos a kenőanyag adagolásának mértéke, mert a kevés kenőolaj épp úgy káros, mint a sok. Néha találkozom olyan agyon olajzott szerkezetekkel, ami a túladagolt kenőanyag miatt állt meg. Automata olajadagoló használatával elkerülhető a probléma, hisz a mennyiség beállítható. Tartálya bármilyen kenőolajjal feltölthető.
A másodperckerék hosszú tengelye szinte átnyúlik a szerkezeten, hisz a számlap felőli végére szerelik a másodpercmutatót. Kenése nagy körültekintést igényel, mert túl olajzása a szerkezet idő előtti beszáradást okozhatja.
A szerkezet speciális, 28 800 A/H féllengésszámra tervezett gátkereke. Kialakítása méretpontos, hisz a szinte kronométer pontosság megtartásához nélkülözhetetlen a precíz kivitel.
A szerkezet kerékrendszere összeépítés közben. Ebben az állapotban már szinte lemérhető a szerkezet későbbi működése. Bevett szokásom, hogy porpumpával ráfújok a másodperckerékre, mire az vad forgásba kezdve meghajtja a többi kereket is. Amennyiben ezt tapasztalom, előirányozható a szerkezet szorulásmentes futása.
A kitisztított rugóház, bezárás előtt. A rugó elemei közül eltűnt minden lepedék.
A rugó menetei közül kinyomódott kenőolaj maradványai elszennyezik a rugóház felét is, természetesen belülről. Ezt külön tisztítom meg, mert hagyományos vegyi módszerrel nem mindig távolítható el. Így lepedékmentesen már mehet vissza a helyére.
A motorrugó nem igényel kenést, mert lapjai felületkezeltek. 8-10 év használat után ezen bevonat lekopik és nem látja el feladatát rendesen, ilyenkor nincs mit tenni, cserélni kell. A rugóház lezárása előtt viszont a rugómag illeszkedő felületeit érdemes átkenni Moebius 9010 olajjal, mert ez a felület hajlamos a kopásra.
A rugóház fedelét egy erős csipesz segítségével helyére pattintom.
A már szinte járóképes szerkezet, horgony nélkül. Amennyiben a kilincskerék csavarjának vágásán keresztül elkezdem a szerkezetet felhúzni, az szabadon lejár, mivel még nincs benne a horgony. Erre azért van szükség, hogy a kenőanyag minden tengely végén egyenletesen elterüljön, behúzódva a végleges helyére. A másik oldal összeépítésével folytatom a műveletet.
A felhúzó és naptárszerkezet felépítésével folytatom az összeszerelést. Minden csapágyhely kenését elvégeztem már az előbbiekben, így nyugodtan ráépíthető a naptármodul.
A felhúzószerkezet korona és kilincskereke. A mindennapos használat miatt ezen alkatrészpáros talán a szerkezet legjobban igénybe vett része. Vegyi tisztítás után beszerelés előtt alaposan átkenem Moebius olajjal.
A fogazat kenése ilyenkor a legkönnyebb, hisz mindkét oldalhoz gond nélkül hozzáférek.
Az ETA-Sellita szerkezetek felhúzószerkezete több funkciót is betölt egyszerre, tipikus, semmihez sem fogható formavilága minden esetbe felfedi az óra eredetét.
A felhúzószerkezet összeépítését a korona és felhúzókerék párosának behelyezésével kezdem. Ehhez ideiglenesen visszahelyezem a a felhúzótengelyt.
A váltókar és a koronakerék nyomókarjának beépítése következik. A nyomókarnak nincs saját rugója, a szotoár tetején kialakított hurokrugó tolja folyamatosan alaphelyzetbe.
A felhúzószerkezet elemeit nem kenőolajjal, hanem szerelőzsírral látom el. Ennek oka abban eredeztettető, hogy viszkozitása optimális, nehezen szárad be és szükség esetén távol tartja a nedvességet. A Molykote DX paszta egy prémiumminőségű kenőanyag, ami bátran alkalmazható még csúcstechnológiás szerkezetek esetén is. Fehér színe tipikussá teszi a többi, sárga árnyalatú kenózsírok között.
A kenőzsírt egy üvegbetétes tárolóba helyezem és mindig csak keveset. A legvastagabb olajzó tűvel, igény szerint adagolható.
A kenőanyagok legnagyobb ellensége a szennyeződés, így tárolására nagy figyelmet kell fordítani. Magam sok antik hagyatékkal rendelkezem, ezt az üvegbetétes tárolót is egy 1950-es évek végén praktizált vidéki órás özvegyétől kaptam ajándékba. Most a csúcstechnológiás DX pasztát rejti magában, így jól megfér az antik tároló a modern órásműhelyben.
Tipikus ETA-Sellita negyedes kerék. A negyedes kerék kuplungszerű kapcsolata biztosítja a mutatóigazításhoz szükséges megcsúszást. Mivel a mechanikus órák fogaskerekei kényszer-kapcsolatban állnak egymással, lehetetten lenne a mutatók szabad állítása, ha a kerékrendszer egyik fogaskerékpárja közé ne iktatnának be egy kuplunghoz hasonló tengelykapcsolatot. Ez a kapcsolat teszi lehetővé, hogy mutatóállításnál ne tegyünk kárt a kerékrendszer fogaiba. De ha ez a kapcsolat nem eléggé szoros, akkor a mutatók úgymond lemaradhatnak a valós időhöz képest.
A csúszófelület küllőjét beszerelés előtt némi kenőolajjal látom el. Ha szoros a mutatóigazítás érzete, érdemes a küllők közé szorított kerék csonkjára kis kenőolajat tenni, mely hatására a kapcsolat könnyebbé válik. Ez a mutató állításánál is érezhető.
A szerkezet szotoárja szintén tipikus formaeleme az ETA-Sellita szerkezeteknek. Funkciója szintén többszörös, mert egyben tartalmazza a váltókat leszorítórugóját, és a koronakerék nyomókarjának rugóját. Ezt a feladatot a tetején látható hurok látja el.
Amikor mutatóigazításhoz kihúzom a felhúzótengelyt, a szerkezet megáll. Eme funkciónak egyetlen eleme ez az alkatrész, mely a koronakerék hornyába illeszkedve kihúzáskor elfordul és másik vége beleérve a billegőkoszorúba megállítja a szerkezetet. Visszatolva az alkatrész is alaphelyzetbe kerül és a billegőt elengedve újraindul a szerkezet.
A felhúzószerkezet összeépítése elkészült, szépen és könnyen működik. A Moykote DX paszta hosszú időn keresztül keni az alkatrészeket, ráadásul vékony filmszerű anyaggal bevonva még az esetleges korróziótól is megvédi.
A naptár gyors váltását elősegítő kerék tulajdonképpen egy összeépített rugós elem, mely megfeszül és éjfélkor, ha jól van beállítva a váltás, elvégzi a naptárgyürü továbbítását, mégpedig egy szempillantás alatt. Régóta alkalmazott, bevált megoldás ETA/Sellita szerkezeteknél az 1970-es évek óta.
A dátumtárcsa anyaga sárgaréz, felületére festik a napok számát. Tipikus 31 napos beosztású tárcsa kialakítása méretpontos és mivel gyorsdátum-állítási funkcióval is rendelkezik, egy nem teljes hónap esetén a dátum könnyen korrigálható.
A naptár gyorsváltósát ezen két áttételi kerék segíti. A felhúzótengely egyszeri kihúzása után a dátum váltása könnyedén kivitelezhető.
Minden a helyére került, a gyorsváltó modultól a naptárváltó kerekekig, így már csak a dátumtárcsa hiányzik.
A dátumtárcsa felhelyezése után annak rögzítése maradt már csak hátra. Egy rugós elem dátumváltás közben a foghézagba nyomódva rögzíti a tárcsát. Ezen alkatrész miatt a dátum váltása gyors és határozott.
Az órakerék és a dátumváltó modul között nincs közvetlen kapcsolat, a hiányzó áttételi fogaskerék a leszorítólemez része. Ezt egy csavar rögzíti, amely egyben leszorítva a rögzítőrugót, illetve megteremti a kapcsolatot a dátumváltáshoz.
A leszorítólemez felszerelése után immáron létrejött a kapcsolat az órakerék és a dátum modul között. Mivel a dátumtárcsa két helyen igényel rögzítést, a másik oldalon egy védőlemezt kell felhelyezni. Ez lefedi a szabadon álló áttételi kerekeket illetve megvezeti a dátumtárcsa mozgását.
A megvezetőlemez íves széle segíti a dátumtárcsa mozgását, illetve leszorítva a gyorsváltó kerekeket.
Mivel szerkezettisztítás közben a komplett zárt Incabloc csapágyat kivettem a helyéről, így már csak annak korrekt szétszedés utáni kenése van hátra. Kiakasztom a leszorítóvillákat és helyére illesztve a csapágyat visszaakasztom a rugót.
Az óraszerkezet horgonya és leszorítóhídja. Precíz és igényes alkatrész mindkettő, így sosem teszem be a mosókosárba, veszem a fáradságot és kézzel, sebészeti tisztaságú benzinnel alkalmazásával mosom át mindkettőt.
Minden a helyére került, a dátum is szépen vált, így nincs más hátra, helyére szerelhető a számlap.
Az óraszerkezet mutatói hibátlanok, felületük fényes, világítóbetétjük „SuperLuminova” festékkel vannak kezelve. Felhelyezésükre nagy figyelmet kell fordítani.
A mutatók felhelyezésénél figyelembe kell venni a dátumváltást. Kihúzott állapotban elkezdem állítani a mutatószerkezetet és megfigyelem, mikor váltja át a dátumot. A végén már lassan forgatva kiváltom a dátum váltását, amely szinte perc pontossággal kitapasztalható. Ebben az állásban felhelyezem a mutatókat, így biztosra vehetem, hogy az éjfélpont elérésénél váltani fog a dátumtárcsa.
Végső ellenőrzésként megvizsgálom a pontos dátumváltást. A mutatókat öt perccel éjfél előttre állítom és kivárom a dátum átugrásának tényleges időpontját. Ez pont éjfél után két másodperccel történik meg, amely tökéletes.
A szerkezet tokkarikáját két csavar segítségével felerősítem a helyére. Kialakítása méretpontos, nem kotyog a helyén.
Tokba helyezés utolsó fázisa a számlap portalanítása. Az óra üvege antireflex bevonattal van kezelve, ráadásul a számlap is matt fekete. Ezen két feltétel mellet igen nehéz művelet a számlap pormentesítése, hisz minden porszem meglátszik rajta. Műhelyemben környezete tiszta, ez mellé még tisztított levegőspray is alkalmazok. Ezzel a módszerrel kivitelezhető, hogy minden vélt, vagy valós szennyeződés, vagy statikus por eltűnjön a felületről.
Az óra 300 méterig vízmentes, hamisítatlan búváróra, így tömítettségét meg kell oldani. Hagyományos szilikonzsírnak itt már nincs helye, ezért a szakszervizekben is alkalmazott „Fomblin” nevű anyagot használom. Tömítőképessége legendás, hatása kitart a következő karbantartásig.
A kenőanyagot felviszem a tokcső mindkét felületére, a kelleténél vastagabban. A felhúzótengely visszahelyezése után letörlöm a felesleget. A korona felőli tömítettség ezzel megoldásra talált.
Az automatika három kerekét egyetlen csavar rögzíti, kihajtása után könnyedén levehető. Mivel a szerkezet koronáról is felhúzható, kényszerű, hogy az áttételi rendszer végén álló automatika kerekei is forogjanak eközben. Amennyiben ezen kerékrendszer nincs karbantartva és erősen el van szennyeződve a felhúzás érzete is sokkal nehezebb. Mivel ilyenkor feleslegesen terheljük a felhúzószerkezetet az áttételi kerékrendszerrel együtt, korrekt tisztítása és kenése elkerülhetetlen.
A két kilincskerék egymásnak reteszeli a forgás közbeni energiaátvitelt, ezért a rotor mindkét lengésirányt képes hasznosítani. Ebben az esetben a vegyi tisztításon túl mechanikus beavatkozásra is szükség van, hisz az elszennyeződés mértéke túlmutat egy hagyományos tisztításon.
A kilincskerék felülete átesik egy alapos mechanikai tisztításon is. Gyökérkefével nekiesni nem lehet, így egy jó fogtechnikus módjára előveszem a dentál-technikai finom kefét és benzinbe mártogatva elvégzem a felület alapos tisztítását. A kefe vége hajlítható, így szinte minden részéhez hozzáférek.
Tisztítás és összeépítés után. Látható, hogy a mechanikus után tisztítás meghozta a várt eredményt. Ezekkel e kefékkel komoly eredményt lehet elérni, ráadásul az alkatrészek sérülése nélkül. Az automatika kereke könnyedén mozog így kézzel forgatva is, így vélhetőleg hatékony kiegészítője lesz a mindennapi nyomatékpótlásban.
A felhúzótengely visszahelyezése után. A tengely által kinyomott felesleges tömítőanyagot egy tisztítópálcával eltávolítottam. A szerkezet már működik, utolsó modulként visszaszerelem a kitisztított automatikát. Szétszedés után annak kenése maradt hátra. Ezt még felhelyezés előtt elvégzem.
Az automatika kenése még felhelyezés előtt. Mivel az ellentétes oldal csapágyhelyeihez felhelyezés után már nem férnék hozzá, ezért ezt a műveletet előtte végzem el.
Az automatika csavarjai csereszabatosak, de felületük kékített. Ezt a két csavart használom fel hogy azok jelzésértéke később is megmaradjon.
Az automatika rotorját egy központi magcsavar rögzíti, előtte még el kell végezni a golyóscsapágy kenését. Az ETA/Sellita szerkezetek háromféle csavarral kompletten összeszerelhetőek, egyik ilyen fajtája a rotor rögzítőcsavarja. Ez ide való, érdemes szétszedéskor párosítani a rotorral, mert csak ezzel rögzíthető.
A golyóscsapágy kenéséhez a legkisebb viszkozitású kenőolajat használom. Mindig csak keveset, ami az első használatnál egyenletesen elkenődik.
A hátlap tömítését előzőleg megrendeltem, méret szerint, így már csak kenése és beszerelése maradt hátra. Tömítőanyag gyanánt ugyan azt a „Fomblin” nevű anyagot használom, amit a menetes koronánál is alkalmaztam. Természetesen a végleges bezárás előtt még hátra van az óra komplett komputerdiagnosztikai vizsgálata.
A beszabályozás legelső fázisaként a finom szabályzó (EtaChron) excentert nullára állítom egy csavarhúzó segítségével. Ezzel a finom szabályzóval 40 másodperc erejéig szabályozható a szerkezet. Ebből az alaphelyzetből indítom a szabályozást, nagyon kevés után állítással el is érem az optimális pontosságot.
A műszeres beszabályozás a komputerdiagnosztikai vizsgálat első lépése, itt pontos képet kapok az óramű járáspontosságáról. A szerkezet hozza a formáját, hisz csak egy másodpercet siet, amely könnyen korrigálható. A szerkezet járásképe kiváló, lengésszöge is megfelelő. A két, közelálló pontsor is azt jelzi számomra, hogy a szerkezet esése optimális, ami annyit jelent, hogy a billegő vezetőköve középen helyezkedik el.
Javítás, szerkezettisztítás és olajzás után a karóra teljes körű komputerdiagnosztikai vizsgálata látható. A „Horometer” készülék szoftvere a laptopra telepítve lehetővé teszi, hogy modern technológiával tesztelhessünk és ezek alapján hajszálpontosra szabályozhassunk javított óraszerkezeteket. Az óraforgató lassan és egyenletesen forogva szimulálja a kar mozgását. A szoftver érzékelve a változó pozíciót, mindig a képernyőn látható ikonhoz igazítja a mérést, így egy kör megtétele után hat mérési eredményt kapunk, mindegyiket az adott pozícióban. A mérési eredmények kielemezhetőek, nyomtattatóak, sőt e-mailben küldhetőek, de megoszthatóak közösségi portálokon is ,pld: az óra tulajdonosával.
A szerkezet igényelt egy kevés finom szabályozást, amit a nullára állított excenter segítségével gond nélkül el tudtam végezni. A képen látható, hogy az óra elérte saját pontosságának korlátait, tulajdonképpen pozicionális járáseltérése nincs, az adódó eltérések hordás közben kioltják egymást.
Az óra elkészült, tulajdonképpen már csak a nyomáspróba maradt hátra. Magam nem rendelkezem ilyen technológiával, így Magyarország egyik legjobb szakszervizének segítségét kérem.
Az óra nem csak vízben, hanem öltönyben is kiválóan érzi magát, akár civil foglalkozású tulajdonosa karján.
Az óra betekert koronával nem csak a plázák végtelen forgatagában, hanem a tavak és tengerek háborgó vizében is helyt áll majd.
Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu