Tissot női quartzóra javítása
Tissot női quartzóra javítása

A javítás tárgya egy mai modern női karóra, mely a szokáshoz trendhez képest nem tucat-tömeg óra, hanem jónevű svájci márka sikerterméke, számlapjának alsó szegmensén a Swiss Made felirattal. Ha meg is hibásodik, megéri javítani. Akkor lássunk neki.

Az óra tokja 316L típusú acél, mely rozsdamentes,kopásálló és ami lényeg, teljesen antiallergén. Üvege konvex zafírkristály, mely karcmentes és rendkívül dekoratív.
Az óra tokja kissé karcos, de csiszolással, polírozással szépen rendbe hozható. Az óraszerkezet megjavítása után a tok is megújul.
Tissot az egyik legnépszerűbb óramárka, mely a cári Oroszország egyik beszállítójaként keleten is nagy ismertségnek örvendhet és innováció terén se maradt le az versenytársak mögött. Amikor a Viktoriánus Angliából elindult az ipari fejődés, a mágnesesség, illetve az elektromágneses impulzusok a mindennapok részévé váltak. Úttörője volt többek közt az antimagnetikus hajszálrugó kifejlesztésének, aminek köszönhetően már biztonságban fel lehetett szállni a kor páratlan technikai vívmányára, a földalattira, anélkül, hogy az óra a elektromágneses behatások miatt megállt volna.
Az óra azért került műhelyembe, mert napi tízperces késést produkál, mely problémán az elem cseréje sem segít. Egy quartzóra felépítése sokban eltér a mechanikus óráktól, hisz ebben az esetben a kerékrendszer meghajtását egy preciz elektronikai modul biztosítja. A quartzelektronika 1 másodperces periódusonként impulzust ad a léptetőmotornak, mely összekapcsolva a kerékrendszerrel működteti a szerkezetet.
Witshi márkájú quartz teszter, frekvenciamérő. A quartzelektonika szórt erőterét alapul vevő készülék, mely a kapott adatokat átkonvertálja hónap/másodperc formátumra és kijelzi azt. Praktikus műszer, mert akár a hátlap levétele nélkül, pillanatok alatt eredményt kaphatunk az quartzelekrtonika pontosságáról, működőképességéről. Ebben az esetben ez jó eredmény, mely kizárja az elektronika hibáját. Ennek cseréje nagyban megnövelné a javítás költségeit.
Az elektronikai panel működőképességéről már van teszteredményünk, de még nem győződtünk meg arról, hogy a panel impulzusai a léptetőtekercsen keresztül működtetik-e a kerékrendszert, végén a mutatókkal. Sokszor előfordul, hogy a léptetőtekercs tekercselése megszakad és bár mérünk kimenő impulzust, a szerkezet mégsem működik. Ennek mérésére használom a Horometer quartzdiagnosztikai modulját.
Az eredmény itt is kielégítő, a kerékrendszert stabilan működteti az elektronika, járása kielégítő. További diagnosztikára van szükség.
Áramfelvétel mérése. A teszteredmény az mutatja, hogy az áramfelvétel akadozó és többszöröse a gyári értéknek. Látszik, hogy a kerékrendszer működtetéséhez nagy energiát használ az elektronikai panel. Minőségi quartzóraszerkezet esetén egy alapos szerkezettisztítás és olajzás legtöbbször megoldja a problémát. Kitisztított óraszerkezet nyomatékigénye csökken és ezzel párhuzamosan csökken az áramfelvétel is. A késést az okozza, hogy az óraszerkezet el van szennyeződve és a besűrűsödött kenőolaj gátolja annak szabad mozgását. Bár az elektronika működik és a nyomatékot is leadja, de mégis néha elvét egy-egy nyomatékátadást, ami naponta többször előfordulva összeszedi azt a tíz perces kését, amit az óra produkál.
Titkon bíztam benne,hogy nincs elektronikai hibája az órának, de így diagnosztika után már biztos vagyok benne, hogy egy alapos szerkezettisztítás után hibátlanul fog működni. A felhúzótengelyt egy kar benyomásával kiemelem és kezdődhet a szerkezet többi részének szétbontása.
Az óra szerkezete és a műanyag tokrögzítő karika, ami középen tartja a werket.
A szerkezet mutatók nélkül. A számlap gyöngyházhatású bevonattal van ellátva.
A számlapot két excentrikus rögzítőcsavar tartja a helyén. Ezek elfordításával a számlap szabadon levehető!
A számlap alapanyaga sárgaréz, mely gyöngyházmintázatú bevonattal van kezelve, mely rendkívül autentikus látványt biztosít.
A naptárgyürüt egy leszorítólemez tartja a helyén, amit két csavar rögzít. Ezek eltávolításával szabaddá válik a naptárszerkezet.
A felső rögzítőlemez eltávolítása után láthatóvá válik a szerkezet elektronikai panelje.
A csavarok kihajtása után kiemelhető a quartz elektronika.
Ez a műanyag alaplemezre integrált áramkör a szerkezet lelke, ennek diagnosztikai vizsgálatát végeztem el a javítás elején. Magába foglalja a quartz generátort a frekvenciaosztót és a létetőmotor tekercsét. A 36278 Hz frekvenciát stabil 1 Hertz/Mp értékre osztja le. A szerkezetbe szerelt léptetőmotor másodpercenkén innen kap egy impulzust, mely hatására az elmozdul 180 fokot, továbbfordítva a hozzákapcsolt kerékrendszert, végén a mutatókkal. Nagyon kényes darab, a javítás befejezéséig száraz antimágneses tárolóba helyezem.
A szerkezet kerékrendszere. A felső csapágylemezt eltávolítva láthatóvá válik a kerékrendszer. A középső másodperckerék készült csak rézből, a többit műanyagból készítették. Első gondolatra anyagspórolásnak tűnik, de a teflonszerü műanyag siklási tulajdonságai kiválóak, ezért alkalmazzák quartzszerkezetekben széles körben.
A gyártásnál alkalmazott kenőanyag a hosszú használat során besűrűsödik és kenési tulajdonságai leromlanak. A megnövekedett nyomatékigényt a quartz elektronika nagyobb áramfelvétellel kezeli egy darabig, de egy bizonyos idő után a szerkezet leáll. Itt is ez történt, a folyamatos késés ennek a problémának az eredménye. Ekkor jön a szerkezettisztítás, ehhez kell darabokra szedni a werket.
Minden fényezett részt eltávolítok a szerkezetről, csak a csupasz csapágylemez, a fogaskerekek és a felső csapágyhíd megy a mosóba. A benzin leold minden lepedéket, beszáradt kenőolajat.
Minden fényezett részt eltávolítok a szerkezetről, csak a csupasz csapágylemez, a fogaskerekek és a felső csapágyhíd megy a mosóba. A benzin leold minden lepedéket, beszáradt kenőolajat.
Szerkezettisztítás után az óra összeszerelése következik, közben automata olajzó segítségével friss kenőolajat viszek a csapágyfészkekbe. A szerkezet járása könnyed és stabil lesz, amit diagnosztikai méréssel is ellenőrizni lehet.
Az óraszerkezet tisztítás után. Az elem eltávolítása után az áramfelvétel mérése következik.
Az óra áramfelvétele visszaállt gyári értékre, mely azt jelzi, hogy a szerkezettisztítás megoldotta a problémát. A friss kenőanyag javította a kerékrendszer siklási tulajdonságait. A kis áramfelvétellel működő szerkezet további előnye még az is, hogy az elem élettartama ismét kitolódott egy-másfél évre.
Az óra tokja kissé karcos, de gépmunkával javítható. Anyaga 316L acél, mely könnyedén megmunkálható.
A mély karcokat csiszolókorong segítségével tüntetem el. Egészen a polírozásig jutok vele.
Az óra tokja és csatja már karcmentes, de még matt, polírozással felfényesítem mindet
Kéttónusú felület eléréséhez hőálló maszkolószalaggal leárnyékolom a védendő felületeket, hogy éles határvonalat kapjak fényes és matt felület között.
A maszkolást a másik csatt végen is elvégzem.
A szivacs szerü korong csiszolóanyaggal van telítve, mely forgás közben egyenletes matt felületet hoz létre a fényezett részeken. Ha így letakarom maszkolószalaggal, akkor éles kontúrt kapok matt és fényes rész között.
Az óratokra is készítek némi kontúrt.
A polírozás maradványait ultrahangos mosóban távolítom el. A gép 42 000 hertzen 60 fokos folyadékban 20 perc alatt minden szennyeződést eltávolít a felületről.
A kész óra csatt kitisztítva.
Az óra végszerelés előtt. A tömítéseket szilikonzsírral átkenem, így az óra vízmentes maradhat.
Az óra elkészült és mindennapi használatra alkalmas.
Az óra többtónusú felülettel, kitisztítva folytattatja életét gondos tulajdonosáná. Örömömre szolgált, jhogy a beavatkozás részleteit megoszthattam mindenkivel.
Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu