A javítás tárgya egy 1970-es évek közepén gyártott automata karóra, mely a Tissot sportórák kollekciójának ismert darabja. Letisztult, decens darab, mely dupla dátumos kivitele és bi-color tokja magán hordozza a korabeli stílusjegyeket. Az óra néha meg megáll, a karbantartás hiánya rányomta bélyegét a mindennapi működésére, javítása mindenképpen szükséges.
A Tissot 1853-as alapításával a tradicionális svájci óramárkák egyike, amiről a korabeli plakát is tanúskodik. A középmezőnybe elhelyezkedő óramárka ismertsége, népszerűsége töretlen volt, de az 1960-as évek válsága öt sem kímélte. A viszonylag olcsó távol keleti quartz órák dömpingje elsöpörte a felkészületlen svájci óraipart. A drágán és konzervatívan termelő óramárkák nem vették észre, hogy a távol keleti tömegtermékek már a spájzban vannak. A nagy népszerűségnek örvendő kvarcórák egyre olcsóbbá váltak és ez nem tett jót a Tissotnak sem. Termelésoptimalizálásra volt szükség,sok cég feladta a saját szerkezet fejlesztését és egy uniformizált szerkezet beépítésével csökkentették a költségeket. Ez az oka annak, hogy számos tradicionális óramárka szerkezetében köszön vissza ETA gyártmányú óramű.
Az óra ETA 2848 szerkezete 21 köves A rotor felületén tamponnyomással beütve látható a Tissot felirat.
Az acél hátlapon feltüntetnek minden szükséges információt.
A hátlap sajtolással készült. A tömítés tipikus ETA megoldás, ami egy piros teflon gyűrű formájában tömíti a szerkezetet a portól és a víztől.
A szerkezet rotor nélkül. A középső magcsavar kihajtása után leemelhető!
Tipikus ETA rotor Tissot felirattal.
A szerkezet modulszerű automatikája, mely a rotor forgómozgását egy lassítóáttételen keresztül nyomatékká alakítva folyamatosan felhúzza a motorkereket. A rotor két kör megtétele alatt egy fognyi elmozdulást eredményez a kilincskerekén, így jó esetben az óra hordás közben saját magát húzza fel.
Az óra szerkezete automatika nélkül. Az óra így is működőképes, hisz kézzel felhúzható.
Az óra szép és hibátlan számlapja.
A szerkezet aranyozott mutatói.
A szerkezetet stabilan tartó tokkarika. Semmi flanc, műanyagból készült, de funkcióját tökéletesen betölti.
Az óra szerkezete automatika, horgony és billegő nélkül.
A számlap levétele után elénk tárul a dupla dátumos naptárszerkezet.
Az óra számlapja hibátlan.
A számlap lábai épek és egészek.
Az óra naptárcsáját egy „zeeger” gyűrű tartja a helyén. Levétele után a tárcsa leemelhető.
A napokat jelző tárcsa festett kivitelű, a napok mellett piros számokkal jelzik azok számát is.
A szerkezet kilincskereke. Az automatika ezt a kereket húzza fel hordás közben. Anyaga edzett acél, aranyszínű bevonattal.
A szerkezet kerékrendszere szétszedés közben. Az óra alaplemeze foltos, ami mindig azt jelzi számomra, hogy a szerkezetet csak tisztogatták szétszedés nélkül, benzines ecsettel megpróbálták a beszáradt olajat eltávolítani. Ezzel nem segítettek, mert a feloldódott szennyeződés visszaszáradt és csak rontott a helyzeten.
Az óra tipikus ETA csapágylemeze.Precíziós öntéssel előállított alkatrész, amin alig látni forgácsolást.
A naptárszerkezet szétszedés közben. Ilyenkor látható a továbbítómechanizmus, ami éjfélkor pillanatváltással lépteti a következő napra a dátum és naptárcsát.
A lecsupaszított csapágylemez alkatrésztisztítás előtt. A felhúzótengelyt visszatettem a helyére, hogy mosás közben ne essen szét.
A szerkezet rugója. Nagyméretű alkatrész, ami 40 órás járástartalékot biztosít az órának.
A rugóház fedelének lepattintása után láthatóvá válik a hajtórugó.
A szétszedett óra a mosógép kosarában. A fakkokra osztott kosárban elfér a teljes szerkezet.
Elma Star-Elite típusú mosógép. Vegyszerek segítségével minden lepedéket és beszáradt kenőanyag-maradványt eltüntet, cirka 30 perc alatt.
A lecsupaszított csapágylemez szerkezettisztítás után. Látható, hogy makulátlanul tisztán, foltmentesen került ki a gépből.
A rugóház szoros illesztéssel szinte bepattan a helyére. Egy erős csipesz segítségével könnyedén a helyére illeszthető.
A másodperckerék tengelyét beépítés előtt kenem át szintetikus könnyű olajjal, mert utána már nem férek hozzá.
A kerékrendszer kőcsapágyait automata olajzó segítségével kenem meg. Az adagolt mennyiség állítható, így csak annyi kerül a csapágyakra, ami mindenképp szükséges.
Az óra tipikus ETA horgonya.
A horgony köveit kenni kell. Azt a módszert alkalmazom, ami eddig mindig bevált. A olajzót leteszem egy stabil pontra, a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövekhez, így csak oda kerül kenőanyag, ahova kell.
Az óra horgonya beszerelés közben, még hídja nélkül.
A billegőt tisztítás és kenés után de magnetizálom. Modern világunk tele van elektromos kölcsönhatásokkal, ami összeragaszthatja a hajszálrugó meneteit. Bár anyaga Nivarox, ami antimagnetikus és rozsdamentes is, de a mágneses erőterek gátolhatják működését. Demagnetizáló készülék használatával a mágnesesség megszüntethető.
A felhúzószerkezet alkatrészeit szintetikus nehézolajjal kenem át, mert a fokozott igénybevétel miatt nagy az elhasználódás veszélye.
Az automatika csapjainak kenése. Még felhelyezés előtt olajzom, mert utána már nem férek hozzá.
A rotor szabad forgását egy golyóscsapágy biztosítja. Ennek kenése létfontosságú, mert a kopás veszélye igen nagy. Ha kikopik a rotor beleérhet a szerkezetbe, vagy a hátlapba, hisz mindkettő csak pár milliméterre van a tőle. Ez kellemetlen, mert a súrlódás csökkenti a felhúzás mértékét.
Az óra tokja bicolor kivitelű, ami annyit jelent, hogy arany és acélszínű felületek egymást váltják. A tok kissé karcos, de mivel acél, szépen felújítható.
Első lépésben lepattintom az üvegrámát és kipréselem a tokcsövet ,mert így komplexebben felújítható és csiszolás közben nem sérülhet.
Az üvegráma akadó illesztéssel rögzül a helyén, toknyitókés segítségével lepattintható. Az üveg zafír, ami nagyon kemény, de törékeny, így csiszolás közben kiemelten vigyázni kell rá.
A csupasz tokot polír korong segítségével 2800-as fordulatszámon kifényesítem.
A hátlapot befogóeszköz segítségével rögzítem, mert így telibe polírozható és jobban megmunkálható. Anyaga szintén acél.
A hátlap polírozás után, már tükör fényesen.
Az üvegráma aranyozott acél, kissé karcos, de javítható.
Az üvegrámát polírgép segítségével kifényesítem.
Polírozás után a polír pasztától szennyezett felületet ultrahangos mosó segítségével kitisztítom. A gép 60 fokon 42 000 hertz segítségével pár perc alatt végez a munkával.
A felújított és kitisztított tokot prés segítségével összenyomom.
A tok belsejébe tapadt szennyeződést porpisztoly segítségével kifújom. A statikus por ott van mindenhol és beszerelés előtt érdemes mindig elvégezni ezt a műveletet, mert nincs bosszantóbb annál, amikor a számlap és az üveg belső felületén szösz és pordarabkák csúfítják a látványt.
Az óraszerkezet összeépítés után. A szabályzás előtt még nem pattintom rá a hátlapot, mert ha állítani kell rajta, akkor szedhetem le megint.
A kitisztított óraszerkezetet „Horometer” márkájú digitális szabályzóműszer segítségével pontosra szabályozom. Kiegészítő megoldásként az órára felszerelem a szíjat és egy óraforgatóra téve mozgás közben végzem el a szabályozást. Ezzel a módszerrel kicsit a hordást szimulálom, így a pozicionális pontosságot látva be tudom állítani az optimális pontosságot.
Az első kör megtétele után ezt az eredményt látom, némi szabályozás után pontos lesz az óramű.
Az óra járásképe szabályozás után. Az óra pontos.
Szabályozás után a hátlapot tokprés segítségével a helyére pattintom.
Az elkészült óra a hátlap felől.
Az elkészült óra a számlap felől.
Az óra autentikus, mert a gyári doboza tárolóként szolgál. Örömömre szolgált, hogy a Tissot Seastar karóra felújítását megoszthattam mindenkivel.