Tissot Seastar Automatic karóra felújítása

Tissot Seastar Automatic karóra felújítása

 

Tissot Seastar Automatic

A javítás tárgya egy 1970-es évek közepén gyártott automata karóra, mely a Tissot sportórák kollekciójának ismert darabja. Letisztult, decens darab, mely dupla dátumos kivitele és bi-color tokja magán hordozza a korabeli stílusjegyeket. Az óra néha meg megáll, a karbantartás hiánya rányomta bélyegét a mindennapi működésére, javítása mindenképpen szükséges.

Tissot legenda

A Tissot 1853-as alapításával a tradicionális svájci óramárkák egyike, amiről a korabeli plakát is tanúskodik. A középmezőnybe elhelyezkedő óramárka ismertsége, népszerűsége töretlen volt, de az 1960-as évek válsága öt sem kímélte. A viszonylag olcsó távol keleti quartz órák dömpingje elsöpörte a felkészületlen svájci óraipart. A drágán és konzervatívan termelő óramárkák nem vették észre, hogy a távol keleti tömegtermékek már a spájzban vannak. A nagy népszerűségnek örvendő kvarcórák egyre olcsóbbá váltak és ez nem tett jót a Tissotnak sem. Termelésoptimalizálásra volt szükség,sok cég feladta a saját szerkezet fejlesztését és egy uniformizált szerkezet beépítésével csökkentették a költségeket. Ez az oka annak, hogy számos tradicionális óramárka szerkezetében köszön vissza ETA gyártmányú óramű.

A szerkezet jelzett rotorja

Az óra ETA 2848 szerkezete 21 köves A rotor felületén tamponnyomással beütve látható a Tissot felirat.

Jelzett acél hátlap

Az acél hátlapon feltüntetnek minden szükséges információt.

A hátlap belseje

A hátlap sajtolással készült. A tömítés tipikus ETA megoldás, ami egy piros teflon gyűrű formájában tömíti a szerkezetet a portól és a víztől.

Rotor nélkül

A szerkezet rotor nélkül. A középső magcsavar kihajtása után leemelhető!

Rotor

Tipikus ETA rotor Tissot felirattal.

Az automatika

A szerkezet modulszerű automatikája, mely a rotor forgómozgását egy lassítóáttételen keresztül nyomatékká alakítva folyamatosan felhúzza a motorkereket. A rotor két kör megtétele alatt egy fognyi elmozdulást eredményez a kilincskerekén, így jó esetben az óra hordás közben saját magát húzza fel.

Automatika nélkül

Az óra szerkezete automatika nélkül. Az óra így is működőképes, hisz kézzel felhúzható.

Számlap

Az óra szép és hibátlan számlapja.

Aranyozott mutatók

A szerkezet aranyozott mutatói.

Tokkarika

A szerkezetet stabilan tartó tokkarika. Semmi flanc, műanyagból készült, de funkcióját tökéletesen betölti.

Szétszedés közben

Az óra szerkezete automatika, horgony és billegő nélkül.

A dupla dátumos naptárszerkezet

A számlap levétele után elénk tárul a dupla dátumos naptárszerkezet.

A számlap

Az óra számlapja hibátlan.

Számlaplábak

A számlap lábai épek és egészek.

Naptárcsa nélkül

Az óra naptárcsáját egy „zeeger” gyűrű tartja a helyén. Levétele után a tárcsa leemelhető.

Naptárcsa

A napokat jelző tárcsa festett kivitelű, a napok mellett piros számokkal jelzik azok számát is.

Kilincskerék

A szerkezet kilincskereke. Az automatika ezt a kereket húzza fel hordás közben. Anyaga edzett acél, aranyszínű bevonattal.

Szétszedés közben

A szerkezet kerékrendszere szétszedés közben. Az óra alaplemeze foltos, ami mindig azt jelzi számomra, hogy a szerkezetet csak tisztogatták szétszedés nélkül, benzines ecsettel megpróbálták a beszáradt olajat eltávolítani. Ezzel nem segítettek, mert a feloldódott szennyeződés visszaszáradt és csak rontott a helyzeten.

Csapágylemez

Az óra tipikus ETA csapágylemeze.Precíziós öntéssel előállított alkatrész, amin alig látni forgácsolást.

Dátumtárcsa

A naptárszerkezet szétszedés közben. Ilyenkor látható a továbbítómechanizmus, ami éjfélkor pillanatváltással lépteti a következő napra a dátum és naptárcsát.

Lecsupaszított alaplemez

A lecsupaszított csapágylemez alkatrésztisztítás előtt. A felhúzótengelyt visszatettem a helyére, hogy mosás közben ne essen szét.

Motorrugó

A szerkezet rugója. Nagyméretű alkatrész, ami 40 órás járástartalékot biztosít az órának.

Fedél nélkül

A rugóház fedelének lepattintása után láthatóvá válik a hajtórugó.

Alkatrészmosás előtt

A szétszedett óra a mosógép kosarában. A fakkokra osztott kosárban elfér a teljes szerkezet.

Óraszerkezet tisztító gép

Elma Star-Elite típusú mosógép. Vegyszerek segítségével minden lepedéket és beszáradt kenőanyag-maradványt eltüntet, cirka 30 perc alatt.

A kitisztított alaplemez

A lecsupaszított csapágylemez szerkezettisztítás után. Látható, hogy makulátlanul tisztán, foltmentesen került ki a gépből.

A fedél visszahelyezése

A rugóház szoros illesztéssel szinte bepattan a helyére. Egy erős csipesz segítségével könnyedén a helyére illeszthető.

Másodperctengely kenése

A másodperckerék tengelyét beépítés előtt kenem át szintetikus könnyű olajjal, mert utána már nem férek hozzá.

A kerékrendszer kenése

A kerékrendszer kőcsapágyait automata olajzó segítségével kenem meg. Az adagolt mennyiség állítható, így csak annyi kerül a csapágyakra, ami mindenképp szükséges.

Az óra horgonya

Az óra tipikus ETA horgonya.

Horgonykő kenése

A horgony köveit kenni kell. Azt a módszert alkalmazom, ami eddig mindig bevált. A olajzót leteszem egy stabil pontra, a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövekhez, így csak oda kerül kenőanyag, ahova kell.

Az óra horgonya

Az óra horgonya beszerelés közben, még hídja nélkül.

A billegő demagnetizálása

A billegőt tisztítás és kenés után de magnetizálom. Modern világunk tele van elektromos kölcsönhatásokkal, ami összeragaszthatja a hajszálrugó meneteit. Bár anyaga Nivarox, ami antimagnetikus és rozsdamentes is, de a mágneses erőterek gátolhatják működését. Demagnetizáló készülék használatával a mágnesesség megszüntethető.

Felhúzószerkezet kenése

A felhúzószerkezet alkatrészeit szintetikus nehézolajjal kenem át, mert a fokozott igénybevétel miatt nagy az elhasználódás veszélye.

Automatika kenése

Az automatika csapjainak kenése. Még felhelyezés előtt olajzom, mert utána már nem férek hozzá.

A rotor csapágyának kenése

A rotor szabad forgását egy golyóscsapágy biztosítja. Ennek kenése létfontosságú, mert a kopás veszélye igen nagy. Ha kikopik a rotor beleérhet a szerkezetbe, vagy a hátlapba, hisz mindkettő csak pár milliméterre van a tőle. Ez kellemetlen, mert a súrlódás csökkenti a felhúzás mértékét.

Az óra tokja

Az óra tokja bicolor kivitelű, ami annyit jelent, hogy arany és acélszínű felületek egymást váltják. A tok kissé karcos, de mivel acél, szépen felújítható.

A felújítás előkészítése

Első lépésben lepattintom az üvegrámát és kipréselem a tokcsövet ,mert így komplexebben felújítható és csiszolás közben nem sérülhet.

Üvegráma nélkül

Az üvegráma akadó illesztéssel rögzül a helyén, toknyitókés segítségével lepattintható. Az üveg zafír, ami nagyon kemény, de törékeny, így csiszolás közben kiemelten vigyázni kell rá.

Polírozás

A csupasz tokot polír korong segítségével 2800-as fordulatszámon kifényesítem.

Hátlap csiszolása

A hátlapot befogóeszköz segítségével rögzítem, mert így telibe polírozható és jobban megmunkálható. Anyaga szintén acél.

Polírozás után

A hátlap polírozás után, már tükör fényesen.

Aranyozott üvegráma

Az üvegráma aranyozott acél, kissé karcos, de javítható.

Polírozás

Az üvegrámát polírgép segítségével kifényesítem.

Ultrahangos tisztítás

Polírozás után a polír pasztától szennyezett felületet ultrahangos mosó segítségével kitisztítom. A gép 60 fokon 42 000 hertz segítségével pár perc alatt végez a munkával.

Tok összeszerelése

A felújított és kitisztított tokot prés segítségével összenyomom.

Portalanítás

A tok belsejébe tapadt szennyeződést porpisztoly segítségével kifújom. A statikus por ott van mindenhol és beszerelés előtt érdemes mindig elvégezni ezt a műveletet, mert nincs bosszantóbb annál, amikor a számlap és az üveg belső felületén szösz és pordarabkák csúfítják a látványt.

Beszerelés után

Az óraszerkezet összeépítés után. A szabályzás előtt még nem pattintom rá a hátlapot, mert ha állítani kell rajta, akkor szedhetem le megint.

A szerkezet beszabályozása

A kitisztított óraszerkezetet „Horometer” márkájú digitális szabályzóműszer segítségével pontosra szabályozom. Kiegészítő megoldásként az órára felszerelem a szíjat és egy óraforgatóra téve mozgás közben végzem el a szabályozást. Ezzel a módszerrel kicsit a hordást szimulálom, így a pozicionális pontosságot látva be tudom állítani az optimális pontosságot.

Szabályozás előtt

Az első kör megtétele után ezt az eredményt látom, némi szabályozás után pontos lesz az óramű.

Szabályozás után

Az óra járásképe szabályozás után. Az óra pontos.

Hátlap zárása

Szabályozás után a hátlapot tokprés segítségével a helyére pattintom.

Az óra elkészült

Az elkészült óra a hátlap felől.

Az elkészült óra szemből

Az elkészült óra a számlap felől.

Gyári doboz

Az óra autentikus, mert a gyári doboza tárolóként szolgál. Örömömre szolgált, hogy a Tissot Seastar karóra felújítását megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük