Tissot Seastar Visodate sportkaróra felújítása
Tissot Seastar Visodate sportkaróra felújítása
A felújítás tárgya egy 1950-es évek végén gyártott sportkaróra,mely számlapja éppen retusáláson esik át egy olaszországi műhelyben.
A tok anyaga acél,mely a végletekig karcos,lelakott,de szépen felújítható.
A korai búvárkarórák áttörést jelentettek a sportolásban,hisz abban az időben elképzelhetetlen volt,hogy egy óra vízmentes legyen,az Omega Seamester,és a Tissot Seastar volt ennek egyik úttörője.
Hátlapja menetes,így jól tömít.A sikertelen toknyitások nyomot hagytak a tokon,de javítható.
A Tissot nagyon régóta kapcsolódik különböző sportágakhoz, sporteseményekhez.Ilyen volt többek között a Douwnhill síverseny 1938-ban Svájcban, Davis Kupa időmérése az USA-ban. 1973-ban a Tissot résztvevője volt a Monte Carlo Rally-nak, 1974-ben a Le Mans-i versenynek. 1976-ban lépett kapcsolatba a Forma 1 versenyekkel az Ensing csapat szponzoraként.Ez a régi kötődés teszi ismertté ezeket az órákat a sportszeretők körében.
Az óra szerkezete egy korai Tissot & Fils modell,mely 17 köves,dátumos,letisztult és egyszerű.
A billegőhíd alatt látható az óra kaliberszáma.
Az óra adatlapjáról leolvasható az összes paraméter.
Az óra dátumszerkezete szétbontás előtt.
..és szétbontás után.Szerkezettisztítás céljából a festett részeket eltávolítom,és minden áttételi nyomatékelemet,hogy a mosófolyadék átjárhasson mindent.
A szerkezet üres csapágylemeze.Látható,hogy korrekt szervizelés helyett csak újraolajozták,ami idővel besűrűsödött és mézhez hasonló anyaggá válva megfogta a tengelyeket.
A szerkezeti részeket mosókosárba helyezem,és 30 perc alatt minden szennyeződést eltávolítok róla.
Makulátlanul tiszta,szennyeződésmentes csapágylemez,és alkatrészek,összerakás elött.
A motorrugót friss olajjal átkenem.
A horgony köveit speciális olajjal kenem át úgy,hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba,leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz.Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag,ahova kell.
Az óraszerkezet kőcsapágyainak kenése.
A kerékrendszer kőcsapágyainak kenése.
Tisztított,összeépített és szakszerűen olajzott óraszerkezet,naptár nélkül.
Az óraszerkezet műszeres-diagnosztikai vizsgálata.
Az óra pontossága optimális,napi járáseltérése szinte nulla.A gyakorlatban természetesen a pontosság változhat,de alapvető eltérést nem fog produkálni!
A hátlap belsejébe nyomva láthatók az információk.
A tokot javítás céljából szétszedem.Még a tokcsövet is kinyomom,mert javítás közben útban van és meg is sérülhet.
A tok anyaga acél,így könnyen megmunkálható.Gumikő segítségével egészen a polírozásig jutok.
A lünettát is karcmentesítem.
A tok már karcmentes,így polírozással szépen fényesíthető.
A hátlap sík,nem hordoz információkat,ezért karcmentesítés után úgynevezett napsugár-mintázatú csiszolással dekorálom.
A karcmentesített hátlapot lassan forgatom az óráseszterga tokmányában és a csiszológépet magas fordulatszámra állítom.Ha egyenletesen kifelé haladok a koronggal és kivezetem egészen a peremig homogén eredményt kapok.
A hátlap elkészült.
A tokcsövet visszapréselés előtt egyenletesre csiszolom.Ehhez egy csiszolófa végére tűzöm és egyenletesen forgatva lecsiszolom.
Gumikoronggal egyenletesre csiszolom.
A tokcső egyenletes,így visszapréselhető a helyére.
A felújított tok és tokcső.
A felújítás maradványait ultrahangos mosóba,70 fokon 20 perc alatt eltüntetem.A beavatkozás minden koszt,szennyeződést eltávolít.
A kész,felújított óratok.
A napsugármintájú csiszolás jól mutat a hátlapon.
A felújított,karcmentesített plexi a hozzátartozó gumitömítéssel,összeépítés előtt.
A napsugár csiszolású hátlap.
A plexi alatt gumitömítés található,ami a vízmentességben hivatott védeni az órát.
A számlap megérkezett Fausto Perelli olaszországi retusálóműhelyéből,minősége magáért beszél.
Az óra hátlapja felújítva.
Az óra elkészült és mindennapi használatra alkalmas.