Tissot zsebóra felújítása

Tissot zsebóra felújítása

Tissot zsebóra felújítása

Tissot zsebóra

A javítás tárgya egy 1920 évek derekán készült zsebóra. Sajnos állapota, mint a képről is látszik siralmas. Az óraüveg megsárgult, a tok kopott, matt és karcos, a szerkezete pedig épp csak illeg-billeg. A napi járáseltérése egy-másfél óra. Az órát a beérkező orosz csapatok elöl a föld alá rejtették. Bár a gondos csomagolás megóvta, de az idő így is nagyon megviselte a zsebórát.

A Tissot legenda

A Tissot óragyárat 1853-ban alapította Charles – Félicien Tissot és fia Charles – Emile Tissot a Jura hegységben fekvő Le Locle-ban. Ismertsége nem új keletű, amit a korabeli plakát is igazol. Bizonyára ők is örülnének ha látnák, hogy az általuk alapított kis cég mára a világ óragyártásának egyik legjelentősebb szereplőjévé vált.

A szerkezet

Az óra szerkezete egy 15 köves Tissot kaliberű werk, mely elegánsan lapos kivitelével meglehetősen divatosnak számított a maga korában. Az óra tokja a kornak megfelelően alpakkából készült. Az ezüstszerű fém nikkel, sárgaréz és cink ötvözetéből készült. Az ezüsthöz megtévesztésig hasonlító anyagot széles körben alkalmazták evőeszközök, dísztárgyak készítésére az 1940 évekig. Ma már magas nikkeltartalma miatt nem használják, hisz a legtöbb fémérzékeny ember erre allergiás, tehát ma már száműzték mindenhonnan.

Cellulózüveg

Az órán eredetileg ásványüveg volt, de valamikor eltörhetett és a kor szokásának megfelelően celluloid lappból kivágott lemezzel pótolták. Olcsó és elterjedt megoldásnak számított, de idővel besárgult, amit itt is láthatunk.

Az óra számlapja

Az óra számlapja is viseletes, ázásnyomok láthatóak rajta, vélhetőleg a föld alatti több évtizedes tárolás miatt.

A leszerelt számlap

A számlap leszerelve, mutatók nélkül. Mehet a retusálóműhelybe.

A számlaplábak

A számlaplábak épek és egészek.

Klasszikus Breguett mutatók

Az óra mutatói klasszikus Breguet stílust képviselnek.

Az óraszerkezet

Az óra szerkezete egy 15 köves két ponton szabályozott werk. Az óra a végletekig elszennyeződött, járása bizonytalan, napi eltérése egy-másfél óra.

A szerkezet tisztítás elött

Az óra szerkezetét tisztítás céljából szétszereltem, mehet a mosóba.

A billegő és hídja

A billegőt leválasztottam hídjáról és a zárt csapágyat szétszedtem, hogy kimoshassam belőle a beszáradt kenőanyagot.

Mosókosár

A többrekeszes mosókosárba elférnek az óra alkatrészei, a billegőt és a horgonyt külön kis kosárba helyezem.

A kitisztított alaplemez

A csapágylemez lepedék és egyéb szennyeződés nélkül.

Az óra alaktrészei tisztítás után

Az óra alkatrészei alkatrésztisztítás után.

Motorrugó kenése

A motorrugót jó minőségű kenőolajjal kenem át.

Az összeszerelt rugó,fedelével

Kitisztított, összeszerelt rugó.

Középcsapágy kenése

A nagy terhelésű középcsapágy kenése.

Másodperckerék csapjának kenése

A másodperckerék csapját beszerelés előtt átkenem könnyű olajjal.

A kerékrendszer

A szerkezet kerékrendszere összeszerelés közben.

Olajzás

Az összeszerelt kerékrendszer kőcsapágy-olajzócsészéit könnyü olajjal kenem meg.

Horgonykövek kenése

A horgony köveit speciális olajjal kenem át úgy, hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba, leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz. Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag, ahova kell.

Fedőkő kenése

A billegő zárt csapágyát könnyű olajjal kenem át.

Felhúzótengely kenése

Felhúzótengely a zsírzópárnába, ami át van itatva jó minőségű kenőzsírral. A szivacsba megforgatom a tengelyt egy csipesz segítségével.

Kormeghatározás

Az óra gyártási ideje megállapítható a sorozatszámból. Ebben az esetben az óra gyártási száma 414588.

Szervízsegédlet

Az ismert és nagy, főleg svájci gyártók az óra sorozatszámát egy adott időszakhoz rendelték, így a sorozatszám alapján kikereshető a gyártás éve. A katalógus 12 óramárka kormeghatározásában tud segítséget nyújtani. Praktikus dokumentum, nagy segítséget nyújthat.

Gyártási idő

A sorozatszám alapján a gyártás időpontja 1929 és 1930 közé tehető.

A tok felújítása

Az óra tokját csiszolás-polírozás céljából szétszedem.

Karcmentesítés

A tok karcait csiszológépen 800-as csiszolókorong segítségével tüntetem el.

Karcmentes tok

Az óra tokja már karcmentes, de még matt. Polírgép segítségével fényesre polírozom a felületet.

Az üvegráma polírozása

Az üvegráma szintén polírozáson esik át.

Gyapjúkorong használata

Bár az óratok már fényes, de az igazi csillogást finom szálú gyapjúkoronggal érem el.

Polírozás utáni tisztítás

A polírozás után ultrahangos mosó segítségével kitisztítom a tokot és a hozzátartozó láncot. A nagyfrekvenciás ultrahang 80 fokra felfűtve 15 perc leforgása alatt minden szennyeződést, polírpaszta maradványt eltüntet a felületről. A felújított szerkezet tiszta, felújított óratokba kerül vissza.

A beállított járáskép

Az óraszerkezetet tokbaépítés elött szabályozóműszer segítségével beszabályozom. A járáspontossága optimális, a legtöbb ami egy majd százéves órától elvárható. A számlap retusálóműhelyben van, így a javítást visszaérkezése után folytatom.

Óralánc

Az óra méretes üveggel és kitisztított óralánccal, már csak a számlapot várja.

A felújított számlap

A számlap cirka kéthavi távollét után megérkezett a retusálóműhelyből. Rodikó-gyurmára ragasztva, papírdobozban érkezett műhelyembe.

Beépítés elött

Beépítés előtt az ujjlenyomatokat eltüntetem a felületről és mehet a helyére.

Az óra elkészült

Az óra elkészült! A korabeli kitisztított óralánccal megkezdheti új életét. Örömömre szolgáét, hogy a beavatkaozás részleteit megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük