A javítás tárgya egy 1920 évek derekán készült zsebóra. Sajnos állapota, mint a képről is látszik siralmas. Az óraüveg megsárgult, a tok kopott, matt és karcos, a szerkezete pedig épp csak illeg-billeg. A napi járáseltérése egy-másfél óra. Az órát a beérkező orosz csapatok elöl a föld alá rejtették. Bár a gondos csomagolás megóvta, de az idő így is nagyon megviselte a zsebórát.
A Tissot óragyárat 1853-ban alapította Charles – Félicien Tissot és fia Charles – Emile Tissot a Jura hegységben fekvő Le Locle-ban. Ismertsége nem új keletű, amit a korabeli plakát is igazol. Bizonyára ők is örülnének ha látnák, hogy az általuk alapított kis cég mára a világ óragyártásának egyik legjelentősebb szereplőjévé vált.
Az óra szerkezete egy 15 köves Tissot kaliberű werk, mely elegánsan lapos kivitelével meglehetősen divatosnak számított a maga korában. Az óra tokja a kornak megfelelően alpakkából készült. Az ezüstszerű fém nikkel, sárgaréz és cink ötvözetéből készült. Az ezüsthöz megtévesztésig hasonlító anyagot széles körben alkalmazták evőeszközök, dísztárgyak készítésére az 1940 évekig. Ma már magas nikkeltartalma miatt nem használják, hisz a legtöbb fémérzékeny ember erre allergiás, tehát ma már száműzték mindenhonnan.
Az órán eredetileg ásványüveg volt, de valamikor eltörhetett és a kor szokásának megfelelően celluloid lappból kivágott lemezzel pótolták. Olcsó és elterjedt megoldásnak számított, de idővel besárgult, amit itt is láthatunk.
Az óra számlapja is viseletes, ázásnyomok láthatóak rajta, vélhetőleg a föld alatti több évtizedes tárolás miatt.
A számlap leszerelve, mutatók nélkül. Mehet a retusálóműhelybe.
A számlaplábak épek és egészek.
Az óra mutatói klasszikus Breguet stílust képviselnek.
Az óra szerkezete egy 15 köves két ponton szabályozott werk. Az óra a végletekig elszennyeződött, járása bizonytalan, napi eltérése egy-másfél óra.
Az óra szerkezetét tisztítás céljából szétszereltem, mehet a mosóba.
A billegőt leválasztottam hídjáról és a zárt csapágyat szétszedtem, hogy kimoshassam belőle a beszáradt kenőanyagot.
A többrekeszes mosókosárba elférnek az óra alkatrészei, a billegőt és a horgonyt külön kis kosárba helyezem.
A csapágylemez lepedék és egyéb szennyeződés nélkül.
Az óra alkatrészei alkatrésztisztítás után.
A motorrugót jó minőségű kenőolajjal kenem át.
Kitisztított, összeszerelt rugó.
A nagy terhelésű középcsapágy kenése.
A másodperckerék csapját beszerelés előtt átkenem könnyű olajjal.
A szerkezet kerékrendszere összeszerelés közben.
Az összeszerelt kerékrendszer kőcsapágy-olajzócsészéit könnyü olajjal kenem meg.
A horgony köveit speciális olajjal kenem át úgy, hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba, leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz. Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag, ahova kell.
A billegő zárt csapágyát könnyű olajjal kenem át.
Felhúzótengely a zsírzópárnába, ami át van itatva jó minőségű kenőzsírral. A szivacsba megforgatom a tengelyt egy csipesz segítségével.
Az óra gyártási ideje megállapítható a sorozatszámból. Ebben az esetben az óra gyártási száma 414588.
Az ismert és nagy, főleg svájci gyártók az óra sorozatszámát egy adott időszakhoz rendelték, így a sorozatszám alapján kikereshető a gyártás éve. A katalógus 12 óramárka kormeghatározásában tud segítséget nyújtani. Praktikus dokumentum, nagy segítséget nyújthat.
A sorozatszám alapján a gyártás időpontja 1929 és 1930 közé tehető.
Az óra tokját csiszolás-polírozás céljából szétszedem.
A tok karcait csiszológépen 800-as csiszolókorong segítségével tüntetem el.
Az óra tokja már karcmentes, de még matt. Polírgép segítségével fényesre polírozom a felületet.
Az üvegráma szintén polírozáson esik át.
Bár az óratok már fényes, de az igazi csillogást finom szálú gyapjúkoronggal érem el.
A polírozás után ultrahangos mosó segítségével kitisztítom a tokot és a hozzátartozó láncot. A nagyfrekvenciás ultrahang 80 fokra felfűtve 15 perc leforgása alatt minden szennyeződést, polírpaszta maradványt eltüntet a felületről. A felújított szerkezet tiszta, felújított óratokba kerül vissza.
Az óraszerkezetet tokbaépítés elött szabályozóműszer segítségével beszabályozom. A járáspontossága optimális, a legtöbb ami egy majd százéves órától elvárható. A számlap retusálóműhelyben van, így a javítást visszaérkezése után folytatom.
Az óra méretes üveggel és kitisztított óralánccal, már csak a számlapot várja.
A számlap cirka kéthavi távollét után megérkezett a retusálóműhelyből. Rodikó-gyurmára ragasztva, papírdobozban érkezett műhelyembe.
Beépítés előtt az ujjlenyomatokat eltüntetem a felületről és mehet a helyére.
Az óra elkészült! A korabeli kitisztított óralánccal megkezdheti új életét. Örömömre szolgáét, hogy a beavatkaozás részleteit megoszthattam mindenkivel.
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.