Ulysse Nardin (Cal: NB11 QU) Chronometer felújítása
A javítás tárgya egy 1970-es években készült Ulysse Nardin Chronometer karóra, mely megérett a felújításra. A nívós cég az 1800-as évek eleje óta gyárt kronométereket, amely szép hagyomány a modern karórák világában.
Bár azóta sok márka gyárt nagy pontosságú órákat, de az Ulysse Nardin kötődése a navigációhoz és a tengerészeti kronométerekhez vitathatatlanan. Az óra járása bizonytalan, bár nagy hibája nincs, de a teljes felújítást nem úszhatja meg, így a művelet kiváló alkalom az óra teljes bemutatására.
Az Ulysse Nardin 1880-as években gyártott tengerészeti kronométere, fadobozban. A kardán felfüggesztéssel ellátott műszer egy nagy pontosságú óraszerkezetet rejt magában, amely járástartalék-kijelzéssel ellátva az egész tengeri utazás közben mutatta a pontos időt.A hajó legfontosabb műszereként csak az arra kiképzett személy kezelhette. Meghibásodása szinte egyenlő volt a katasztrófával, így mindig volt egy tartalékműszer a fedélzeten. Korabeli dokumentumok szerint egy 170 napig tartó hajóút alatt 6 másodperces eltérést produkált az óra, ami még mai viszonylatban is bámulatos.
A kivételes pontosságra szükség is volt, hisz az egyenlítőn 1 perc eltérés csaknem 28km tévedést jelent a hosszúság meghatározásában! A hosszúsági fokot leginkább a helyi, és a referenciának számító kikötő idejének összehasonlításával lehet meghatározni, a kronométernek ennek a referencia időnek megőrzése volt a feladata.
A korabeli hordozható órák azonban meg sem tudták közelíteni az elvárt pontosságot. A kronométer elterjedése jelentős lépés volt a földrajzi hosszúság meghatározásában.
Ezt a szép hagyományt az Ulysse Nardin mai napig ápolja, minden órája szinte a korabeli navigáció mérföldköveit testesítik meg.
Az óra tokja az 1970-es évek szögletes formavilágát testesíti meg. Számlapja tipikusan a cég kék árnyalatvilágát követi, mely szinte mindegyik modellen felbukkan. Az Ulysse Nardin-kékként ismert szín a márka védjegye.
A kronométerek térnyerésével a földrajzi hosszúságokat már pontosan ki tudták számolni, és meg tudták határozni. A földrajzi szélesség meghatározásához viszont más műszerre volt szükség, így nem sokkal később megszületett a szextáns.
Elterjedésével már minden adat rendelkezésre állt, így a navigáció fejlődése nagy lendületet kapott. Minden kereskedelmi hajó rendelkezett kronométerrel és szextánssal, így némi számítással meghatározható volt a hajó helyzete. Minden kikötő rendelkezett pontos-idő mintavételi ponttal, illetve kialakították a meghibásodott kronométerek cseréjének intézményét.
Az ipari forradalomig minden valamirevaló kereskedelmi flotta komoly műszerállománnyal rendelkezett, ezek legnagyobb része az Ulysse Nardin által kifejlesztett megoldásokon és szabadalmakon alapult.
A számlapról leolvasható, hogy egy kronométer minősítésű modellről van szó, a 36000 szám pedig a billegő féllengésszámára utal. Ez majdnem garancia a bámulatos pontosságra, hisz ennél nagyobb féllengésszámot ritkán alkalmaznak az óraiparban.
A műholdas helymeghatározó rendszerek nagyban segítik a navigációt, de nem helyettesítik azt. Egy digitális eszköz működőképessége sok mindentől függ, teljes egészében nem hagyatkozhat rá a legénység, minden esetben tudni és ismerni kell a térkép használatát.
Nívós és nemzetközi versenyeken, mint például az American’Cup nem is engedik a digitális műszerek használatát. Ilyenkor megelevenedik a történelem és a két évszázaddal előtti módszert alkalmazva teszik meg a távot, és a kronométerek újra virágkorukat élhetik.
Az óra külseje hibátlan, szinte gyári állapotban van, de szerkezete sajnos nem működik. Sok hibája nem lehet, talán csak beszáradt, de ez majd csak szétszedés után derül ki.
Számos óragyártó kötődése nyomon követhető a különböző nemzetközi sporttevékenységekben. A Breitling és a repülés szinte elválaszthatatlan egymástól, de a tenger és az Ulysse Nardin neve szintén összeforr egymással és szponzorként a cég színvilága visszaköszön az America’s Cup versenyen induló hajóikon.
Az óra megjelenése a korabeli hagyományokhoz illeszkedik, számlapjának színvilága a a cég tipikus árnyalatait hordozza magán. Kinézete, állapota eredeti, senki sem rontott rajta. Az óra nem működik, felhúzókoronáját nem lehet kihúzni, de remélhetőleg nincs mögötte komoly műszaki probléma.
Az óra tokja acél, kialakítása rendkívül igényes, visszaköszön rajta a márka presztízse. Felhúzókoronája is acél, mely közepén az elmaradhatatlan horgony embléma jelzi a márka logóját
A luxusszegmens is tartogat helyet egy ilyen nívós óragyártó számára. Mivel sok prémiummárka ad ki parfümöt (Chopard, Cartier, stb.) így az Ulysse Nardin inkább a telekommunikáció világában harcolt ki magának érdemeket.
A Vertu telefonok méltó vetélytársaként elegáns, ékszernek is betetsző telefonokkal kápráztatják el a vastag pénztárcájú ügyfeleket. A majd 35 000 Euró értékű telefonra csak előjegyzést vesznek fel, gyártása limitált példányszámban történik.
Az óra tokja nem tartalmaz semmilyen nyitási pontot, nem menetes és nem is pattintós kivitelű. Az úgynevezett konténertok nyitása szakszerűen légnyomás segítségével kivitelezhető, de ilyen idős óra esetén már nem biztos, hogy működik, mert a tömítések nem zárnak jól.
A fazéktokot négy rugós stift tartja a helyén, némi aláfeszítés hatására elemelkedik a helyéről. A műveletet mindkét oldalon egyenletes erővel egy-egy erős csavarhúzó segítségével hajtom végre, így a tok nyitása szakszerűen kivitelezhető, sérülés nélkül.
A tokot és a plexit egy egységet alkotva kiemeltem a helyéről. A felhúzókorona kétrészes, azaz egy erős húzás hatására leválik a tengely végéről. Sok hasonló fazéktok nyílik ilyen módszerrel, bevett megoldása volt a korabeli óraiparnak.
A tok oldalán láthatóak a rögzítőstiftek, amelyek a kétrészes tokot tartják egyben. Enyhe nyomás hatására benyomhatóak, így garantálják a biztos tartást. Néha elkorrodálódnak, de némi WD-40-es szerelőspray hatására újra használhatóvá válnak.
A kétrészes felhúzókorona enyhe húzás hatására leválasztható a tengely végéről. Ehhez egy hétköznapi „Presto” szerszámot veszek igénybe, amit alapesetben mutatóeltávolításra használok.
A korona elvált a tengelyétől, rugós kivitele miatt szinte lepattan a tengely hasonló kimunkálásáról. A korona egy merő kosz, talán sosem volt karbantartva, ez jelzi számomra, hogy belül is hasonló kép fogad.
A felhúzókorona leválasztása után a szerkezet már kivehető a helyéről. Bár az Ulysse Nardin rendelkezett saját gyártókapacitással, de itt világosan látszik, hogy a cégnél egy átalakított ETA szerkezetet vettek alapul.
Ez felveti a kérdés, hogy került típusidegen szerkezet egy manufakturális modellbe. A kérdés roppant egyszerű, csak némi történelmi visszatekintést igényel.
Sokan kérdezhetik, hogy került ETA szerkezet egy tradicionális óramárkába. A mindent bitorló svájci óraipar szigetként emelkedett az órák világában, hisz a tradíció és a számtalan nagynevű márka nem érezte veszélyben magát a távol keleti óradömpinggel szemben.
A verhetetlenség mítosza váratlanul összeomlott, amikor piacra dobták az első karon viselhető quartz órát. A Seiko Astron névre hallgató időmérő 1969-ben megrengette a világot, a hatékony távol keleti gyártásmechanizmus pedig lassan átvette a hatalmat a vezető svájci márkák fölött.
A válság hatására számos helvét gyártó csődöt jelentett, köztük az Ulysse Nardin is. A megtépázott svájci óraipar a megoldást Nicolas Hayeknek köszönheti aki rájött, hogy meg kell teremteni az olcsó, divatos, de megbízható svájci óra fogalmát.
Ezzel megalkotta a Swatch márkanevet, amely méltó választ adott a távol keleti órainvázióra. Sok óramárka újból talpra állt, de gyártókapacitást nem tartatta meg, hanem onnantól a központosított és megnövelt kapacitású óraszerkezetgyár, az ETA szolgáltatta a beépítésre kész szerkezetet. A svájci óragyártás uniformizációjaként ismert folyamat külön közgazdasági tétel a modern egyetemeken és hatása máig tart.
A nagynevű márkák talán mostanra gazdálkodták ki az újbóli szerkezetgyártási kapacitáshoz szükséges tőkét. Az Ulysse Nardin órákban újra saját fejlesztésű és gyártású óraszerkezet ketyeg.
Az NB11QU névre keresztelt kaliber azért nem teljesen ETA konstrukció, hisz féllengésszáma 36 000 A/H-ra lett emelve, mely eltér az alapkalibertől. Ezen szériaszerkezetek alapesetben 28 800 A/H féllengésszámra lettek tervezve, így alapos átalakításon esett át.
A számlap hibátlan, színvilága többtónusú, szinte cikázik rajta a fény. A mutatók fehér színe jól harmonizál a festett indexek árnyalatával.
A 36000 A/H féllengésszámnak megvan az a tulajdonsága, hogy működés közben szinte úszik a mutató, nem érzékelhető rajta a a hagyományos lengésszámú óráknál tapasztalható darabos mozgás.
A fehérre festett mutatók rendkívül kényesek, levételük nagy figyelmet igényel. Számlappalást alkalmazásával megóvható a mutatók épsége, valamint a számlap sem sérülhet meg.
A mutatókat sikerült sérülés nélkül levenni, maga a számlap is hibátlan, beázás nyoma nem látható rajta sehol. Levétele hagyományosan az ETA szerkezetekhez hasonlóan egy íves kar elmozdításával lehetséges. Ezek kioldása után levehető a helyéről.
A számlap levétele után felbukkan a felső csapágylemez és a naptárszerkezet.
A számlap alatt egy hagyományos ETA szerkezetvilág bukkan fel, az átalakítás főleg csak a kerékrendszert és a lengésszámot érinti.
A naptárgyürü kialakítása hagyományos, kivitele festett. A számok elrendezése mindig attól függ, hol jelzi ki a napok számát a számlap ablakán. Mivel itt a hatos osztásnál van az ablak kialakítva, így a számok is ennek megfelelően lettek felfestve.
A rögzítőlemez és a reteszelőkilincs eltávolítása után, leválasztott naptárgyürüvel.
Az automatika rotorját egy központi magcsavar rögzíti, kihajtása után szabaddá válik. Levétele után hozzáférhető az automatika rögzítési pontja is.
A rotor sok esetben a marketing forrása, hisz felületén elfér a szerkezet összes paramétere. Az Ulysse Nardin NBQU kaliberjelölés mellet látható, hogy a szerkezet 25 köves.
A szerkezet felhúzóautomatikája biztosítja a mozgás közbeni energiaátvitelt a motorrugó irányába. Ebben az esetben fokozottan szükség van rá, hisz a 36000 A/H féllengésszám fogyasztása igen magas, utánpótlása csak folyamatos viselés mellet lehetséges.
Az automatika moduljának eltávolítása után már csak az alapszerkezet szétbontása maradt. Az óra kilincsét kiakasztva a felgyülemlett már előzőleg leengedtem, így nem kell félni attól, hogy szétszedés közben kárt teszek a szerkezetben.
A szerkezet 36000 A/H féllengésszámra kialakított billegője. Hajszálrugója kissé keményebb, lengése szaporább, ennek függvényében a zárt csapágyát is sűrűbben kell szétszedni, hisz nagymértékben megnő a kopás veszélye.
Az óra végletesen beszáradt, a szerkezet minden eleme ragad, ezt szétszedésnél mindig figyelembe kell venni. Nagy és visszafordíthatatlan kárt lehet okozni, így fokozott odatekintést igényel a művelet.
A felső csapágylemez eltávolítása után előbukkan a kerékrendszer. A hagyományos kialakítás itt már nem köszön vissza,a kerekek fogszáma eltér a 28 800 A/H féllengésszámra tervezett szerkezetektől.
A szerkezet csapágyhídja, mely kialakítása tipikusan ETA megoldás. Precíziós fémöntési technológiával készült alkatrészen nem látható forgácsolás, ki alakítása a technológiának köszönhetően optimális és rendkívül méretpontos.
Az eljárás már bizonyított, hisz enélkül nem tudtak volna legyártani 300 millió Swatch karórát, mely megmentette a swájci óraipart az irdatlan távol keleti dömpingtől.
A rugóház hídjának eltávolítása után szabaddá válik a rugóház. Három csavar rögzíti.
A csapágylemez eltávolítása után felbukkan a szerkezet nagyméretű csapágylemeze. Szükség is van rá, mert a magas lengésszám csak úgy falja az energiát. A rugó után húzás nélkül 42 óra járástartalékot tárol magában, de mivel a szerkezet automata, folyamatos hordás esetén folyamatosan járhat.
A szerkezet gátkereke, mely tipikus ETA konstrukció. A 36000 A/H lengésszám miatt magas a kopás veszélye, így a horgonykövek palettáinak kenése szinte létfontosságú.
A rugóház csapágylemeze, mely magán hordozza a kézi felhúzáshoz szükséges váltókereket. A felhúzótengely forgatásakor a kerék elmozdul és a motorrugó kilincskerekéhez kapcsolódva elvégzi a felhúzást. Elmozdulása igen csekély és engedése után kevés rugóerő hatására visszatér alaphelyzetbe. Az óra alkatrészei szétszedés közben.
A művelet még további szétbontást igényel, minden óraalkatrészt alkotóira szedek.
A rugóház enyhe nyomás hatására lepattan a helyéről így szabaddá válik a motorrugó. Szerkezettisztítás közben könnyedén átjárja a mosófolyadék.
Az óra alkatrészei szerkezettisztítás előtt, a szekcionált tárolóban.
A szerkezet kétrészes felhúzótengelye. A felhúzókoronába folytatódó ellendarab egy határozott mozdulattal leválasztható a tengelytől. Általában fazék, vagy monoblokkos kialakítású óráknál alkalmazzák, ahol hagyományos módszerekkel nem lazítható a váltókar. A korai ETA szerkezeteknél alkalmazott csavart négyszögelés a koronakerékben is visszaköszön, ezáltal könnyebb a felhúzókorona kezelése, a kihúzás érzete határozottabb.
A felhúzószerkezet komplett szétszedése lényeges, főleg kétrészes tengely esetén. Könnyedén kell, hogy járjon, mert ha szoros érzetet produkál, előfordulhat, hogy a felhúzókorona tulajdonosa kezében marad állításkor. A szerkezet kétrészes felhúzótengelye. A felhúzókoronába folytatódó ellendarab egy határozott mozdulattal leválasztható a tengelytől. Általában fazék, vagy monoblokkos kialakítású óráknál alkalmazzák, ahol hagyományos módszerekkel nem lazítható a váltókar.
A pontos illesztésű tengely rugóacélból készül, így akár egy patent össze illetve szétpattintható.
A tengelyen beszáradt olajmaradvány található, ami szükségessé teszi az alapos tisztítást.
A felhúzókerék és a koronakerék igénybevétele igen nagy, korrekt olajzása elkerülhetetlen. Szerkezettisztítás után és visszaszerelés előtt könnyedén elvégezhető a kenés művelete.
A hajtórugót vélekedések ellenére sosem szabad átkenni, vagy olajozni, mert gyárilag látják el speciális bevonattal. Ez a bevonat élettartam-garanciát ad a rugónak, így csak ártunk vele, ha olajozzuk, vagy zsírozzuk.A rugómagot illetve a rugóház csapágyát viszont minden esetben át kell kenni, mert nagy nyomatékot generál. A nagyméretű rugóház hajlamos az félre kopásra, így mindkét oldalát átkenem minőségi Moebius kenőolajjal, belülről kifele haladva.
A friss olajjal ellátott rugó fedelét egy erős csipesz segítségével visszapattintom a helyére. A művelet végét egy halk kattanás jelzi, amikor a fedél a helyére csukódik.
A szerkezet tipikus ETA szerkezetekből ismert közvetítőkereke. Szép kialakítású igényes alkatrész.
A szerkezet másodperckereke, amely tengelyének végén helyezkedik el a másodpercmutató. Mivel fordulatszáma percenként egy, így alkalmas a másodpercek mérésére.
A csapágylemezen fellelhető a szerkezet sorozatszáma. A szám alapján beazonosítható a gyártás időpontja, ami ebben az esetben 1972.
A rugóház és a kerékrendszer visszahelyezése után annak kenése következik. Bár a rugómag fordulatszáma kevés, napi 6-8-nál nem több, de nyomatéka igen magas. kenése létfontosságú, amit még a kilincskerék visszahelyezése előtt érdemes elvégezni, mert utána már nem férek hozzá.
Az összeépített szerkezet kerékrendszerének kenését a horgony beszerelése előtt végzem el, mert ilyenkor szabadon foroghat még a futószerkezet. Kenés után egy kevés energiát viszek be a rugóházba, mely hatására a kerékrendszer elkezd szabadon forogni. Forgás közben a kenőolaj egyenletesen elterül a kenései felületeken.
A horgony hídja, mely rögzíti az ankert. Szennyeződésre igen érzékeny, így nem teszem be a mosógép kosarába, hanem külön, sebészeti tisztaságú benzin segítségével, ecsettel tisztítok meg.
A horgony és hídja már helyére került, minden mozgó alkatrész friss kenést kapott. A szerkezet elvileg újra működőképes, de ez csak a billegő beszerelése után derül ki.
A kronométer pontosság megtartása érdekében nagy figyelmet kell fordítani a tisztaságra. Ilyen óra esetén, amikor a másodpercekért folyik a harc, mindennek makulátlanul tisztának kell lennie. Ezt az eljárást minden nagy pontosságú óra gátszerkezeténél alkalmazom, meglepően jó hatékonysággal.
A billegő zárt csapágyát újra olajzás céljából szétszedem. A fedőkövet le kell választani a tetejéről, ehhez egy rég bevált módszer választok. Egy ragacsos felületű „Rodikó” gyurma felületéhez érintve a laza illesztésű fedőkő leválik a helyéről és bennmarad a gyurma felületébe.
Ezek után már mindkét felületen el tudom végezni a kenés műveletét.A művelethez csúcstechnikájú Moebius kenőolajat használok, ami a gyári követelményeknek is megfelel. Használatával hosszú időn keresztül megtartja optimális kenőképességét
Arany szabály, hogy üvegből soha sem kenünk, mert ha belekerül bármilyen szennyeződés, önthetjük ki az egészet. Az üveget sötét, zárt helyen tárolom és mindig csak annyit töltök belőle az olajzóba, ami egy hónap alatt elfogy.
Ezzel a módszerrel optimálisan kihasználhatjuk a teljes mennyiséget. Ezen olajok viszonylag drágák, beosztásukkal sokat spórolhat az órás, főleg magának. Mellette automata olajzó látható, mely tartálya bármilyen minőségű olajjal feltölthető.
Használatával beállítható az adagolás optimális mennyisége, alkalmazása praktikus, elkerülhető vele a túlolajzás.
A felső csapágylemez, még a naptármodul nélkül. A felhúzószerkezetet még előzőleg összeépítettem és átkentem, mely hatására könnyedén működik, ki és betolása közben sem kell erőltetni.
A naptár gyűrűjét felhelyezem a helyére, amit két leszorítólemez tart a helyén. Igényes festett alkatrész, így eddig zárt száraz helyen tartottam.
A felhúzószerkezet utolsó eleme egyben a szotoár is, mely a három kihúzási pozíciót határozza meg.
A gyors váltás után ez a rugóval megtámasztott kilincs rögzíti a naptárgyürüt a helyén. Mivel precíz kialakítású, a gyűrű fogai közé pontosan beleillik. Polírozott felülete segíti a rögzítést, amit magam még némi olaj felkenésével is elősegítek.
A naptár gyors váltását elősegítő kerék tulajdonképpen egy összeépített rugós elem, mely megfeszül és éjfélkor, ha jól van beállítva a váltás, elvégzi a naptárgyürü továbbítását, mégpedig egy szempillantás alatt. Régóta alkalmazott, bevált megoldás.
Peremes kialakítású rögzítőlemez íves széle rögzíti a naptár gyűrűt a helyén. Egy csavar segítségével végrehajtható a művelet. A naptárgyürü így már meg van vezetve, szinte pályamozgása van, a fogakra gyakorolt nyomás hatására naponta átugrik egy osztást.
Mivel a felső csapágylemez már csak a számlapot várja, utolsó lehetőség a zárt Incabloc csapágy visszahelyezésére. Korrekt kenése után mehet a helyére.
A rotor két kör megtétele alatt egy fognyit húz a kilincskeréken, ezért szinte akadálymentesen foroghat, hisz a lassítóáttétel ereje könnyen legyőzi a rugó ellenállását.
Mivel az automata órák felépítése modulszerű, a különböző alkatrészek rögzítését eltérő színű csavarokkal jelzik. Így az automatikát rögzítő két csavar fekete, a hidakat rögzítő két csavar pedig fényes. A rutinműveleteket végző órás képet kap az alkatrészek átfedéséről, azon felül kedves gesztus a gyártótól, hogy segíti a gyakorló szakember munkáját.
Az automatika már helyére került, minden alkatrész betölti funkcióját. Már csak az automatika rotorja hiányzik és az óraszerkezet elkészült. a számlap felszerelése és a szerkezet beszabályozása vár már csak sorára. Természetesen előtte némi gépmunkával felújítom az óra karcos tokot is.
Az automatika rotorjának golyóscsapágyát szerkezettisztítás után kenni kell, mert nagy a kopás veszélye. A golyók felületére juttatott kenőanyag segítségével a művelet könnyedén elvégezhető.
A számlap mintázata kéttónusú, festése hibátlan. A dátum kijelzése a hatos beosztásnál kapott helyet. A felirat felfedi az óra kronométer mivoltát és a megnövelt lengésszámot.
Az óra tokja kissé karcos, napi viselet nyomai meglátszanak rajta. Anyaga acél, így könnyedén felújítható.
Az óratok belső felületén látható a négy bemarás, amibe beleilleszkedik az alsó rész rugós rögzítőeleme.
A szögletes vonalvezetés az 1960-as évek stílusirányzatát testesíti meg. Szép szimmetrikus formavezetésű alkatrész.
A művelethez kimondottan acélhoz készült polir pasztát használok. 2800-as fordulatszámon elvégezhető a művelet. Az óratok elemei polírozás után.
A művelet közben megolvad a polirpaszta és annak maradványai beszennyezik a munkadarabot. Korrekt tisztítása ultrahangos készülék segítségével végezhető el.
A monoblokk óratok belső részére került a tokszám és a márkára vonatkozó minden információ. Ezen információk csak szétszedés után olvashatóak, sok svájci márka használja ezt a megoldást.
A polirpaszta maradványait ultrahangos tisztítókészülék segítségével végzem el. A gép 42 000 Hertz frekvenciával, 60 fokon,10 perc alatt végez a művelettel.
A fehérre festett mutatók könnyes sérülnek, felhelyezésükhöz kimondotta ehhez való szerszámot használok. A szerszám gumírozott vége üreges, így a mutató pereménél nyomva könnyedén felszerelhető a helyére.
A tok monoblokkos, így összeszerelés után már nem férnék hozzá a szabályzószerkezethez. A kitisztított óraszerkezetet felhúzom a koronán keresztül és rákapcsolom Horometer márkájú mérőműszeremet. Pár perc alatt meg is jön az eredmény.
A műszer szerint a szerkezet 50 másodpercet késik, ezért némi beavatkozásra van szükség. Ekkora eltérés még a finom szabályzó szerkezet EtaChron csavarján is állítható, így újra kibontom a szerkezetet a monoblokk tokból és elvégzem a műveletet.
A billegőhíd tetejére szerelt csavarfej excentrikus kialakítású és közrefogja a szabályzóvillát. A kivágásba illesztett csavarhúzó segítségével finoman állítható a járáspontosság. Mivel az óra késik, ezért pozitív irányba forgatom. A szabadalmaztatott finom szabályzó megoldás EtaChron néven ismert.
Az óra járásképe szabályozás után. A szerkezet pontossága szinte tökéletes, lengésszöge is megfelelő. Az összefüggő vonal azt is jelzi számomra, hogy a billegő vezetőköve középállásban áll, lengésképe szimmetrikus.
Az óra speciális plexije. Repedés, öregedés nem látható rajta, állaga víztiszta ami jó jel, mert kivitele igen speciális, pótlása nehéz feladatnak ígérkezne.
A plexi méretpontos, azon felül egy gumitömítéssel csatlakozik a monoblokk tokhoz. Bár az óra nem vízmentes, de a behatoló por ellen megvédi a kényes szerkezetet.
Az óra tömítettségét növelni tudom egy kevés szilikonzsír használatával. A tömítés felkenése után a plexi megtartja helyzetét, ami összeépítésnél nagy előny, mert nem csúszkál össze vissza.
A monoblokk óratok oldalán négy darab rugós csap található, amit széles körben használnak szerszámfejek rögzítésénél. Dugókulcsok krova-készletek gyors cseréjét elősegítő golyós rögzítéshez hasonlóan itt is egy rugó tolja ki a rögzítőnyelvet. Sok teendőm nincs vele, némi WD-40-es szerelőspray használatával működőképessé teszem a csapokat.
A négy ék alakú rögzítőcsap a tok felső részén látható nyílásba illeszkedik bele. A két tokrész egy erős nyomás segítségével egyetlen mozdulattal összeszerelhető.
Az óra autentikus kinézetét fokozni lehet eredeti Ulysse Nardin zárvég alkalmazásával. Az acélból készül márka hű zárvég nagy ritkaság, beszerzése nem lehetett egyszerű, így örömmel helyezem fel a szíjra.
Gondos kutatómunka eredménye meghozta gyümölcsét, terítékre került egy eredeti Ulysse Nardin nyomatos Lizzard-szíj. Mivel ezeket az órákat már a hetvenes évek óta nem gyártják, szintén nagy ritkaság felbukkanása. Szintén örömmel szerelem fel a felújított órára.
Bár a műszeres beszabályozás megmutatta számomra, hogy az óra tökéletesen pontos, mégsem pótolja a gyakorlati viselet protokollját. A „Cycloteszter” egy elmés szerkezet, amely a kar mozgását szimulálva járás közbeni gesztikulációkat utánozza. Ha néhány órás teszt után az óra járása nem változik, akkor a gyakorlatban, viselés közben se érheti tulajdonosát meglepetést.
Bár az óra most egyedül forog a tesztpadon, de még öt, összesen hat hely áll rendelkezésemre. A munkaállomás mindennapi használatban jó szolgálatot tesz egy órásműhely életében.
Az óra minden viseleti helyzetet megjárt, ilyenkor kiderül pozicionális hibája is, amit utólag korrigálni lehet. A készülék óraforgatóként is ellátja feladatát, közben teljes mértékben felhúzza a szerkezetet. Az óra megtartotta pontosságát, korrekcióra nem került sor.
Az elkészült óra koronája felől. Jól mutat rajta a jelzett korona.
Az órára rákerült az eredeti óraszíj, belül jelezve a márkanevet.
Bár a navigációban nem sok szerephez juthat a karóra mai fejlett világunkban, de egy modern kori Marco Polo számára is fontos lehet a pontos idő.
Az óra szögletes formavilága egyedi érzést kölcsönöz viselőjének.
Örömömre szolgált, hogy a felújítás részleteit megoszthattam mindenkivel. A megújult Ulysse Nardin (Cal: NB11 QU) Chronometer újra régi fényében csillog.
Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu