A javítás tárgya egy New York-i ékszercég által betokozott magas minőségű óraszerkezet, ami tulajdonképpen a nagynevű svájci Vacheron Constantin manufaktúra gyártmánya -saját márkásítva. A 1910-20-as évek USA polgára habzsolta az életet, a feltörekvő réteg pedig vevő volt mindenre ami amerikai. Az órák világában az Elgin, Waltham, Hamilton márkák minden igényt kielégítettek, a filigrán koktélóráktól az arany zsebóráig minden réteget megszólítottak, mert a hazafias gondolkodású fogyasztó számára fontos volt a belföldi termék. A Ditroitban gyártott autók tömegével találtak gazdát saját hazájukban, fenntartva ezzel hazai gépiparukat. Az arisztokrácia viszont nem így gondolkodott, számukra a minőségi óra svájci a precíz autó pedig német gyártmányú volt. De a maszk megtartása érdekében az amerikai jellemvonások megtartása fontos volt, ami sokszor a szigorú amerikai behozatali-vámtörvények kijátszására alapozódott.
A kialakított design nagyban hajaz az 1921-es Historiques American modell Art’Deco formavilágára, aki ismeri ezt a kultikus formát, rájön, miért van elfordítva a szerkezet az óra tokjában.
Vacheron Constantin 1785-ös alapításával a legrégebbi svájci manufaktúrák egyike. Számos szabadalom, óratechnikában alkalmazott technika fűződik nevéhez, mely a mai napig meghatározza a modern kori óragyártást. Uralkodók, államfők tették le voksukat a márka mellett. A korabeli plakátképen például VII.Edward Angol király jelenik meg, mint a márka elkötelezettje.
A szerkezet igényes, osztott hidas kialakítása az 1900-as évek óragyártását idézi.
Az óra számlapja hibátlan, szinte sértetlenül vészelte át az elmúlt majd száz évet. A tradicionális tűzzománctechnikával készült számlap igényesen meghatározta az óra arcát.
Az amerikai márkatulajdonos, Henry & Howe New York felirat hátoldalán felfedezhető a Made in Swizerland pecsét. A számlap rendhagyó módon csavarok segítségével van a szerkezetre rögzítve.
Az óraszerkezet számlap nélkül. Még a nem látható részeket is díszítették, a rugóház mellett pedig felfedezhető a Vacheron Constantín felirat.
Az szerkezet igényes billegője, hátára fordítva.
A gátszerkezet speciális horgonya. Az igényesen kialakított horgony súlykiegyenlítés céljából lett ilyen formájúra készítve. A fényesre polírozott alkatrészről sugárzik az igényesség.
A szerkezet csapágylemeze, még foglalt csapágyakkal.
A csapágylemezen is fellelhető a partnercég gravírozott neve.
A kilincskerék napsugár csiszolású díszítése példaértékű. A farkasfogazat nyomatékátvitele hatékonyabb az evolvens fogazatú, hagyományos kialakítású társainál.
Az egy darabból kialakított, precízen kialakított kilincs és annak rugója.
A rugóház fordulatszáma máltai keresztes megoldással le van korlátozva.
Az összegyógyult carrestiftet stabil feltámasztás után kiütöttem a helyéről. Ez az alkatrész tengelykapcsolóként funkcionál, mutatóigazításkor megcsúszik. Ha túl laza működés közben is megcsúszhat, így rapszodikusan lemarad a pontos időhöz képest, ezért szétbontása nélkülözhetetlen. A lecsupaszított csapágylemez mehet a mosókosárba.
A máltai kereszt eltávolítása után a fedél lepattintható és láthatóvá válik a rugó.
Szétszedett óraszerkezetet a mosókosár elkülönített rekeszeibe helyezem.
A tisztításra szánt alkatrészekkel megpakolt mosókosár. A három szektorra osztott rekeszekben elfér minden alkatrész, a sérülékeny alkatrészek külön kis kosárba helyezkednek el.
Elma Star-Elite típusú mosógép. Vegyszerek segítségével minden lepedéket és beszáradt kenőanyag-maradványt eltüntet, cirka 30 perc alatt.
A kitisztított rugóházat sűrű, szintetikus olajjal kenem át.
A rugómag tengelyét finoman befogom az órás-satuba, így gond nélkül tudok rajta forgatni negyed fordulatot. A nyelv ezután rászerelhető, de az alkatrész elugrásának nagy a veszélye, ezért nagy körültekintést igényel.
A máltai keresztet felszereltem és egy fordulatot tekertem a rugón, hogy a lejárást megakadályozza. Így az első és az utolsó menet kimarad és csak a lineáris szakasz marad a szerkezet hajtásához.
A grafikonon leolvasható, hogy miért szükséges a nyomaték határolása. Az X -től Y-ig tartó szakasz karakterisztikája stabilnak mondható, a teljesen felhúzott és a lejárat előtti szakasz viszont bizonytalan, ezt iktatja ki a szerkezet.(Fotó forrása : Antal Péter http://www.mvltrade.hu)
A kitisztított frissen átkent és beállított rugóház beszerelhető a helyére.
A hidak még nem sajtolt, hanem foglalt csapágyakat hordoznak magukban.
A kerékrendszer összeszerelés közben. Az osztott csapágyhíd szinte minden kereket lefed, csak a gátkerék van külön híd alatt.
A horgony köveit speciális olajjal kenem át úgy, hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba, leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz. Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag, ahova kell.
A horgony igényesen kialakított hídja.
Olajzó segítségével átkenem a kitisztított óraszerkezet kőcsapágyait.
Bár az óra a 1910-es évek közepén készült, de már váltókaros felhúzószerkezettel rendelkezik, ami a Vacheron Constantin saját fejlesztése. A korra jellemző, hogy a nyomókaros, illetve oldaldrukkeres megoldások még a 1920-as évekig elkísérték az óraszerkezeteket, ez alól a legnagyobb márkák azért voltak kivételek, mert a ma ismert váltókaros mutatóigazítást közösen fejlesztették ki.
A kitisztított és összeépített óra működését digitális műszer segítségével ellenőrzőm.
Az ember arra gondol, hogy az ilyen nagy értékű, prémiumkategóriás óra mentesül a barbarizmustól, de sajnos nem így van. A karbantartás hiánya miatt sokat késő órát korrekt szervizelés helyett megszabadították pár súlyzócsavarjától. Most viszont, hogy kitisztítottam az óra járása erős sietésbe esett át, ami tetemes, napi 48 perc. Ennyit a hajszálrugókulcson lehetetlenség után állítani, más megoldást kell kitalálni.
A rendelkezésre álló készletből négy súlyzócsavart visszatekerek a helyére, ügyelve arra, hogy egymással szembe kerüljenek. Így a kiegyensúlyozottság megmarad és az óra pozicionális pontossága sem változik. A művelethez biztos kéz és éles csavarhúzó szükséges.
Az ember arra gondol, hogy az ilyen nagy értékű, prémiumkategóriás óra mentesül a barbarizmustól, de sajnos nem így van. A karbantartás hiánya miatt sokat késő órát korrekt szervizelés helyett megszabadították pár súlyzócsavarjától. Most viszont, hogy kitisztítottam az óra járása erős sietésbe esett át, ami tetemes, napi 48 perc. Ennyit a hajszálrugókulcson lehetetlenség után állítani, más megoldást kell kitalálni.
Az óra arany tokját sajnos már eladták nemesfémnek, így pótlása acél óratokkal lehetséges. Mivel a szerkezet gyönyörű és nem illik elrejteni a külvilágtól, ezért üveghátlapot készítek bele.
A tokmányba fogott hátlap közepét nagyolókéssel kivágom. Az anyag kemény, kopásálló, ezért folyamatos kenése fontos.
A középrész kivágása után esztergakést cserélek és a kimunkálás durva felületét oldalazókéssel egyenesre munkálom.
A kivágott felület már egyenes, de ahhoz,hogy az üveg felfeküdjön benne, peremet kell készíteni. Ezen a lépcsős kialakításon ül majd fel az üveg. Enélkül az üveg átesne a hátlap kivágásán.
A kész hátlap belepróbálva a tokba. Megmunkálás után a felület összekarcolódik és a megmunkálás miatt el is vetemedhet. Némi igazítás után a hátlap könnyen csukódik.
A karcmentesített és kivágott hátlap a kialakított peremmel. Az üveg így felfekszik és biztonsággal beragasztható.
A felhúzótengely hosszú, így rövidíteni kell. Levágtam a felesleges részt és új menetet vágtam rá.
A szerkezet látható a hátlapon keresztül. Méretes üveg beragasztása után a szerkezet megcsodálható.
A kialakított design nagyban hajaz az 1921-es Historiques American modell Art’Deco formavilágára, aki ismeri ezt a kultikus formát, rájön, miért van elfordítva a szerkezet az óra tokjában.
Bár az óra megérdemelt volna egy arany tokot, de ez nagymértékben növelte volna a költségeket, így maradt az acél óratok.
A korabeli szerkezet megtekinthető az üveghátlapon keresztül.
Az „Henry and Howe Syracuse” névvel jelzett Vacheron Constatnin óraszerkezet felújítása elkészült. Az óra elkészült és átmeneti acél vitrintokjában várja végleges arany karóratokját.
Örömömre szolgált, hogy a beavatkozás részleteit megoszthattam mindenkivel.