A felújítás tárgya egy 1920-as évek végén, Art’Deco stílusban öltözött Longines zsebóra, amely a híres Wittnauer New Yorki ékszercég kooperációjában készült. Az óra tokja 18 karátos arany, így értéke sem csekély.
Az óra számlapja kopott, sajnos nem javítható, retusálása elkerülhetetlen. A számlap pár hetes távolléte alatt van időm a szerkezet és az óratok komplett felújítására.
Az óra tokja a kor szellemét tükröző Art’Deco stílust képviseli. Anyaga 18 karátos arany, mely puhasága miatt könnyen karcolódik, de ezáltal szépen fel is újítható.
Albert Wittnauer svájci bevándorlóként 1878-ban érkezett New Yorkba. Célkitűzése az volt, hogy a tömegtermelés minden igényét kielégítő amerikai gazdaság keretein belül tartós, jó minőségű órákat és ékszereket készítsen. Sok ismert óramárkával kooperált együtt, ezek között volt a Revue Thommen, illetve a Longínes.
Minőségi órák ékszerek készítése mellett hadiipari beszállítóként is jeleskedett, sőt később az Apolló 11 küldetés keretein belül fedélzeti műszereket szállított a NASA számára. A quartz válságot viszont nem élte túl, az 1960-as években a Bulova óramárka megvásárolta, ezzel egy legenda merült el a történelem olvasztótégelyében.
A számlapot levéve előtűnik a Wittnauer márkabejelölés. A Longines amerikai forgalmazójaként sok minőségi óra került márkanevével piacra.
Az Art’Deco stílus egyik meghatározó ikonikus épülete az Empire State Building. A Longínes zsebórával majd egyidős épület tipikus vonásai meghatározta a korszak ízlésvilágát. New York egyik legimpozánsabb épületét alig egy év alatt építették fel, ami még ma is kifejezetten jó időnek számítana. Az Empire State Building története még 1928-ban kezdődött, amikor egy Wall Street-i üzletember, bizonyos John Jacob Raskob fejébe vette, hogy megépíti a világ akkori legmagasabb épületét.
Mivel közben kitört a gazdasági világválság az építkezéshez szükséges 41 millió dollár összegyűjtése nem ment egyszerűen, de sikerült, végül 1930. január 22-én megkezdődött az építkezés. Hatvanezer tonna acélt és 10 millió téglát építettek bele. Az 1940-es évekig a legtöbb irodának nem akadt bérlője, ezért az Empty State Building (Üres Állami Épület) gúnynevet aggatták a toronyházra. Az évtized végén építették fel a kerítést a legfelső kilátóterasznál, mert három hét leforgása alatt öt ember kísérelt meg öngyilkosságot.
1945. július 28-án egy eltévedt B-25 Mitchell bombázógép csapódott a toronyba, 14 ember halálát okozva. 1952-ben került az antenna a torony tetejére, így egy darabig megint visszaszerezte a legmagasabb épület címét, de a gomba módra szaporodó felhőkarcolók hamar túlnőttek rajta. Az épület azóta is szimbólum, számos film és művészeti alkotás központi eleme.
A 18 karátos zsebóratokon felfedezhetőek a tipikus Art’Deco stílusjegyek.
A felhőkarcoló tetejére légikikötőt terveztek, de megépítése után használata komoly technikai akadályba ütközött. A leggyakorlottabb léghajóparancsnokok közül is csak kevés akadt, aki sikeresen kikötött a kialakított dokkolóállomáson. A folyamatosan változó erős szél életveszélyes helyzeteket generált, ezért az ötletet hamar elvetették, a luxust kedvelő utasok nagy bánatára.
New York külvárosában sem akadt akkora hely, ahová egy ilyen méretes légi járművet letehetnének biztonsággal, ezért attól féltek, hogy a jól fizető utasok rendre hátat fordítanak a léghajóutazásnak. Bár a jóslat valósággá vált,de ezt a Zeppelin 1937-es tragédiája okozta, mely véget vetett a léghajózás történetének. Abban az időben nagy léptékben fejlődött a légi forgalom, sok rekord kísérlet is erre az időre datálható.
Charles Lindberg speciálisan kialakított repülőgépével New Yorkból indulva egészen Párizsig repült. Az akkori navigáció megkönnyítésére a Longínes egy különleges karórát épített számára, mely az út alatt biztos támpontot adott Lindberg számára. A merész légipostás karrierjét nagymértékben meghatározta a siker, a Longines erre az alkalomra készített navigációs karórája pedig fogalommá vált.
A zsebóra szerkezete egy szépen dekorált, minőségi werk, mely példaértékű kialakítása értékes időmérővé emeli azt.
A szerkezet minden eleme díszített, még ott is kapott dekorációt, ahol a számlap eltakarja.
Az kerékrendszer osztott hidas elrendezése nagyon dekoratív, szinte minden kerék külön híd alatt helyezkedik el. A rugóház is külön hidat kapott, ráadásul a felhúzószerkezet így rejtve maradhat. Ezáltal nem romlik a látvány és a rugóhíd felületére vésett Longines embléma is rendkívül látványos.
A billegő finom szabályozása rendkívül elmés, hattyúnyakas kialakítású. A járat pontosítása egy excentrikus tárcsa forgatásával lehetséges, mely a nagy pontosság elérését szolgálja.
A Longines 17,89 M szerkezetét 1914-től kezdték gyártani. A Lepin kaliberű óraműből majd 70 000 darabot készítettek.
A 4963982 sorozatszám alapján a megfelelő katalógusból könnyedén kikereshető a gyártás tényleges időpontja.
Ismert és nívós, főleg svájci gyártók az óra sorozatszámát egy adott időszakhoz rendelték, így a sorozatszám alapján kikereshető a gyártás éve. A katalógus 12 óramárka kormeghatározásában tud segítséget nyújtani.
A gyártási számok majdnem az alapítástól, 1867-től egészen 1969-ig tartalmaznak adatokat.
Az óra csapágylemezén szereplő sorozatszám alapján hamar megtalálom a gyártás időpontját, amely 1929-re datálható!
A csapágykövek arany satonokba foglalva, csavarokkal van rögzítve. Ezt a megoldást az 1940-es évek elejéig alkalmaztak, amikor a tömeggyártásnak köszönhetően felváltotta a sajtolással illeszthető, szintetikus kőcsapágy.
A billegő eltávolítása után látható, hogy még a csapágylemez nem látható része is díszítve van.
A csapágyhidak eltávolítása után láthatóvá válik a kerékrendszer.
A hajtórugó csapágylemezén láthatóak a beszáradó kenőanyag maradványai és némi kopás, mely az óra korának megfelelő. A legnagyobb terhelésű csapágyat ritkán látják el kőbetéttel, ezért az idők során, ha nincs folyamatosan karbantartva, elkophat.
A motorrugó felületén beszáradt olajmaradványok éktelenkednek, felújítása elkerülhetetlen.
A szerkezet igényesen díszített és márkajelzéssel ellátott csapágylemeze.
A negyedes kerék kuplungszerű kapcsolata biztosítja a mutatóigazításhoz szükséges megcsúszást.Mivel a mechanikus órák fogaskerekei kényszerkapcsolatban állnak egymással,lehetetten lenne a mutatók szabad állítása, ha a kerékrendszer egyik fogaskerékpárja közé ne iktatnának be egy kuplunghoz hasonló tengelykapcsolatot.
Ez a kapcsolat teszi lehetővé, hogy mutatóállításnál ne tegyünk kárt a kerékrendszer fogaiba. De ha ez a kapcsolat nem eléggé szoros, akkor a mutatók úgymond lemaradhatnak a valós időhöz képest.
A negyedes kerék csőszerű kialakítású, keményre edzett alkatrész, mely könnyen összeroppan, ha nem vagyok körültekintő. Hogy a csőtengely összeroppanását megakadályozzam, felhúzom egy órás dörzsár végére.
Mivel a belső üreges teret a dözsár kitölti, ezért biztonsággal szoríthatok rajta egy erős csipesz segítségével. Az összehúzás mértéke igen csekély ,nyomorgatni nem szabad. Egy határozott nyomás segítségével elvégzem a műveletet.
A tisztításra előkészített csapágylemez mehet a mosókosárba.
A tisztítás hatékonyságának növeléséhez a mutatóállító-szerkezet alkatrészeit is eltávolítom.
A szétszedett óra alkatrészeit tisztítás céljából a gép mosókosarába helyezem.
A gép mosókosara befogadja az összes óraalkatrészt. Sűrű fonatú, rekeszes kivitele alkalmas az alkatrészek elkülönítésére.
Elma Star-Elite márkájú óramosó berendezés. Három különböző folyadékkal tisztít, mosókosár segítségével, mosás utáni szárítási lehetőséggel kiegészítve. Egy óraszerkezet tisztításával 30-40 perc alatt elkészül.
A kitisztított óraszerkezetet összeépítés közben szintetikus kenőolajjal látom el. Négyféle, csúcstechnológiás olajat használok.
A kitisztított óraszerkezet kerékrendszere összeépítés közben.
A kitisztított hajtórugót szintetikus kenőanyaggal látom el, mely hosszú időn át biztosítja annak kenését. A rugó külső befogási pontja a múltban valamikor eltörhetett, ezért ötletes megoldással a problémát úgynevezett betétrugó alkalmazásával szakszerűen megoldották.
A csapágyakat takaró fedőkövek alatt mindig beszáradt kenőanyag-maradvány található, mely csak eltávolítás után tisztítható. Ezért minden esetben érdemes levenni, hisz mindegyiket csak egy csavar rögzíti.
Az óraszerkezet kézzel polírozott igényes horgonya.
A horgony köveit speciális olajjal kenem át úgy, hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba, leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz. Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag, ahova kell.
A billegőt tisztítás céljából leválasztom hídjáról.
A szerkezet billegője igényes, kialakítása példaértékű. A bimetál koszorú és kékített hajszálrugó párosítása nagyon jó szabályozási lehetőségeket nyújt a pontosság eléréséhez.
A kitisztított óraszerkezet járását Horometer típusú digitális szabályzóműszerrel ellenőrzöm le.
A szerkezet járásképe csapnivaló, mindenképpen beavatkozást igényel.
A szabályzószerkezet excentrikus szerkezete csak kevés mozgásteret nyújt a járáspontosság változtatására. Az óra járáseltérése ennél jóval nagyobb, ezért előbb a billegőkoszorú szabályozócsavarján állítok és mivel az óra siet, ezért kifelé. A billegőkerék súlypontja ezáltal kijjebb kerül és a sietés késésbe fordítható. A csavar kihajtásának mértékétől függően változtatható a pontosság.
A billegőt lefogva éles csavarhúzóval a csavart kihajtom úgy, hogy közben a koszorút ujjaimmal óvatosan leszorítom. Mindkét csavaron egyformán állítok, így a szabályozás mértéke egyenletes lesz.
Beavatkozás hatására a járáspontosság nagymértékben javult. Mivel a sietés mértéke már csekély, ezért a hajszálrugókulcs mozgatásával a pontosság tovább szabályozható. Némi beavatkozás hatására az óra járása megszelídült.
Az arany óratok súlya 23,8 gramm.
A karcos óratok három részre bontható, így felújítása sokkal egyszerűbb.
Az arany viszonylagos puhasága miatt a belső tokkarika acélból készült, így megtartva a szerkezeti stabilitást. Ez minden aranyóra tokjára jellemző megoldás.
Az óra tokfelújítása előtt a belső tokkarikát is eltávolítom, amely szoros illesztéssel van a helyére rögzítve, egyszerűen kinyomom a betétet.
Az óratok felújításához kimondottan aranyhoz készült polír pasztát használok, mely által a felújítás hatékonyabb.
Az üvegrámát szintén felpolírozom. Mivel a 18 karátos arany meglehetősen lágy anyag, deformálódásra hajlamos, ezért megmunkálása nagy körültekintést igényel.
A hátlap belsejében található a nemesfém jelzés. A 750-es finomság 18 karátnak felel meg.
A hátlapot hasonló módszerrel újítom fel.
A felújított óratok polír paszta maradványokkal szennyezett. Ultrahangos mosó segítségével 20 perc alatt, 60 fokon minden szennyeződés eltávolítható.
A számlap időközben megérkezett az olaszországi retusálóüzemből. Minősége magáért beszél, állapota tulajdonképpen a gyárival azonos, rendkívül kontrasztos és letisztult.
A számlapnak három lába van, hernyócsavarok segítségével rögzíthető a szerkezeten.
Az óra botmutatói rendkívül letisztultak, a számlap rögzítése után a helyükre szerelhetőek.
Az óratok hátlapja és üvegrámája peremes kivitele folytán gyenge nyomás hatására helyére illeszthető.
Az óra eredeti üvege eltörhetett, valaki a múltban plexivel pótolta, ami idővel megsárgult. Korabeli ásványüveggel pótolom a hiányosságot, mely antik alkatrészkészletekből elérhető. A rámába ragasztott ásványüveg majd egyidős a zsebórával, rendkívül autentikus megjelenést kölcsönöz számára.
Az elkészült óra hátulnézetből.
A zsebóra Art’Deco formavilágát idéző tokfüle rendkívül autentikus.
Az óra elkészült, csodaszép és méregdrága.
Az óra elkészült és mindennapi használatra alkalmas. Viszont tulajdonosa inkább karórának viselné szívesen, ezért némi átalakításra került vissza műhelyembe.
A tok nem kívánt nagy átalakítást, négy tokfül ráforrasztásával karórásítva lett a zsebóra. A tokfülek anyaga szintén 18 karátos arany.
Az óra a hátlap felől.
Az átalakítás nem az én ötletem volt, de inkább így folytassa életét, mind hogy eladják törtaranynak. Megoldások és ízlések sokszor nem találkoznak egymással, ráadásul itt a funkcionalitás felülírt mindent.
A karórásított zsebóra elkészült! Örömömre szolgált, hogy az arany zsebórát ezzel megmenthettem az elzálogosítástól.