Zenith Diver karóra felújítása
Zenith Diver karóra felújítása

A felújítás tárgya egy korai, 1960-as évek közepén gyártott búvár-karóra. A meglehetősen leharcolt állapota mögött egy prémiumkategóriás szerkezet lapul, mely a Zenith saját fejlesztése.

A tokja jó minőségű 316L típusú acél, mely menetes hátlappal és menetes koronával záródik.
A fém óraszíj Zenith-logós csatt zárral záródik.
A Zenith manufaktúra 1865-óta van jelen a svájci óraipar történetében. Modern kori sportórái legendává emelték a céget, 400-as kaliberű szerkezetük felbukkant a korai Rolex és Panerai márkák sportóráiban is.
Az óra tokja robusztus, tömör acél. A lünetta forgatható mindkét irányba.
A számlap szép, sérülésmentes, de a mutatókból kipergett a trícium. Pótlása nem okoz gondot, világítófestékkel újrafesthető.
A számlap lábai sértetlenek.
Az óra javítás előtt, hátlap nélkül.
A javításhoz szükséges szerszámok és a javítás munkaterülete.
A szerkezet összes paramétere leolvasható a táblázatból.
A rotort egy zárólemez tartja helyén. Két csavarjának eltávolításával a rotor leszerelhető.
A rotor egy nagyméretű kőcsapágyon forog egy tengelyen. A kopás így kizárt, viszont megnő a törés veszélye, amely leejtéskor könnyen bekövetkezhet. Szerencsére itt ilyenről nincs szó.
Az automatika eltávolításával eljutottam a kerékrendszerig.
Az automatika kiszerelve. Három csavar rögzíti a csapágylemezhez.
Szabadonfutó kerékrendszer alkotja az automatikát. Így megfordítva megtekinthető.
A werk számlap nélkül. Alatta megtekinthető a dátumszerkezet. A dátumtárcsa gyors váltással lépteti a dátumot.
A dátumgyűrű. Anyaga festett alumínium.
A rugóház a híd eltávolításával kivehető. A híd belső oldalán látható, hogy korábban valaki a rugómag furatát zömítéssel összehúzta.
A rugóház lebontott fedele alatt látható a beszáradt kenőanyag, ezen is látszik, hogy az óra rég volt karbantartva.
A horgony és annak hídja.
Az alaplemezig lebontott szerkezet mehet a mosóba.
Mosásra előkészített alkatrészek a tárolóban.
A mosógép, egy Elma Star-Elite típusú profi órás készülék.
A mosókosár, már tisztított alkatrészekkel.
Kenőanyagként négyféle, Moebius márkájú, csúcstechnológiás óraolajat használok.
A legnagyobb terhelésű középcsapágy kenése nehézolajjal. A negyedes kerék felhelyezése előtt könnyen elérhető olajzóval.
A leszorítólemez kiakasztása után hozzáférhető a billegő zárt kőcsapágya. A fedőkő levétele után olajazóval hozzáférhető. Ez az óra legkényesebb és legjobban kopó alkatrésze, ezért gondos kenése elkerülhetetlen.
A fészkéből kivett zárt Incablock csapágy kenése. A méretek fotózása még S-Makro üzemmódban is körülményes.
A rotor visszahelyezése előtt a tengelyt nehézolajjal átkenem.
Az automatika alsó kőcsapágyai. Így szétszedve mindenhova elérek az olajzóval, ezért összerakás előtt mindent gondosan átkenek órásolajjal.
A horgony köveit speciális olajjal kenem.
A mutatókból kiszáradt a világítófesték.
A kereskedelemben kapható akrilbázisú matt lakkhoz tríciumport adagolok, mely így igen intenzíven foszforeszkálóvá válik. A művelethez vékony modellezőecsetet használok.
A tríciumpor szabad állapotában is világító, rendkívül drága anyag, mely folyadékba, pld:lakkba keverve még intenzívebben foszforeszkál.
A maradék festéket eltávolítottam a mutatókról és az újrafestés idejére rodikó-gyurmába ágyazom őket.
A festék kitöltötte a helyét és a folyadék felületi feszültségnek köszönhetően vékony hártyát alkotva gyorsan meg is száradt.
Az óra tokját polírgépre szerelt 800-as finomságú csiszolókoronggal újítom fel. Ezzel a módszerrel megtarthatóak az óratok síkjai és a csiszolókoronggal az összes karcot eltávolítva egészen a polírozásig jutok.
A csiszolókorong használata után jöhet a polírkorong. A teljesen karcmentes felület elérése után a polírozás művelete következik. Dialux polírpaszta segítségével a felület néhány perc alatt tükörfényes lesz. A csiszolókorong alkalmazása polírozás előtt nélkülözhetetlen, mert ha a tokot csak úgy telibe polírozom a síkok, átmenetek eltűnnek róla és az óratok szappanalakú lesz.
A hátlap karcos,láthatóak rajta a nyitás nyomai, ahogy kipattant a toknyitó, felkarcolta a felületet. A síkok és az éles átmenetek megtartása itt is nagyon fontos, ezért óráseszterga tokmányába fogva, mikromotor segítségével karcmentesítem a felületet. A tokmány lassan forog, a mikromotor tokmányába fogott 600-as csiszolókorong pedig gyorsan. A kézben tartott csiszológép szigorúan megtartja a perem síkját, és karcmentesítés után polírozással tükörfényesre munkálható.
Az óraszíj felújítása hasonlóképpen történik, mint az óratoké. Karctalanítás gumikővel, azután jöhet a polírozás.
A végső polírozáshoz korongot és gépet váltok. Puha rongykoronggal és kifejezetten acélhoz való polír pasztával megadom a felületeknek a végső fényt.
A csatt zár kéttónusú felületének kialakításához hőálló maszkolószalagot használok.
A védendő felület eltakarásával éles határt képezek a fényes és matt felületek között.
A mattírózókorong egy szivacsos anyagba ágyazott csiszolószemcsék keveréke. Forgás közben a felületen mozgatva egyenletes matt felületet hoz létre, ráadásul szálirányba.
A maszkolószalag levétele után láthatóvá válik az éles átmenet a matt és fényes felületek között.
A polírozás utáni pasztamaradványokat ultrahangos mosógéppel távolítom el.
Javítás, szerkezettisztítás és olajzás után a karóra teljes körű komputerdiagnosztikai vizsgálata következik. A Horometer készülék szoftvere a laptopra telepítve lehetővé teszi, hogy modern technológiával tesztelhessünk és ezek alapján hajszálpontosra szabályozhassunk javított óraszerkezeteket. Az óraforgató lassan és egyenletesen forogva szimulálja a kar mozgását. A szoftver érzékelve a változó pozíciót, midig a képernyőn látható ikonhoz igazítja a mérést, így egy kör megtétele után hat mérési eredményt kapunk, mindegyiket az adott pozícióban. A mérési eredmények kielemezhetőek, nyomtattatóak, sőt e-mailben küldhetőek, de megoszthatóak közösségi portálokon is ,pld: az óra tulajdonosával.
Az eredmény megtekinthető. A pontosságot a különböző pozíciók közt elosztottam és az így kialakult átlagpontosság 7 mp/nap.
A vízmentességi teszt megkezdése előtt az elhasználódott hátlaptömítést újra cserélem és jó minőségű szilikonzsírral átkenem. Az órát véglegesen összeszerelem, gondosan lezárom a hátlapot és indulhat a vízmentességi vizsgálat.
A vízmentességi vizsgálatához egy Bergeon vizes-tesztert használok, mely 30 méteres vízmentességi vizsgálatra elegendő teszteredményt biztosít.
A légnyomást 3 bárra állítom és ezután várok 5 percet. Ha az óratokon tömítetlenség mutatkozik, akkor ott a levegő behatol oda és az óra belsejében megnövekedik a nyomás.
A vízmentességi teszter nyomása 3 Bár, mely egy úszáshoz megfelelő tömítettség vizsgálatára elég.
Öt perc eltelte után a nyomókar segítségével az óratokot vízfelszín alá nyomom és lassan a kiegyenlítőszelep segítségével elengedem a nyomást. Ahol az órába behatolt a levegő ott most ki is jön és mivel az óratok a vízfelszín alatt van, ez buborék formájában láthatóvá válik. Ahol a levegő kijön, ott az óra nem tömít, tehát egyből a hiba helyét is feltárja a vizsgálat. Ebben az esetben az óra jól tömít, vízmentessége úszásra alkalmas. Ezzel az óra elkészült!
Az óra gyári fémszíja szűknek bizonyult tulajdonosának, ezért egy extra méretű nemesacél szíj került rá, de a felújított óra így is extra látványt nyújt. Örömömre szolgált, hogy a beavatkozás részleteit megoszthattam mindenkivel.
Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu