Zenith Diver karóra felújítása

Zenith Diver karóra felújítása

Zenith Diver

A felújítás tárgya egy korai, 1960-as évek közepén gyártott búvár-karóra. A meglehetősen leharcolt állapota mögött egy prémiumkategóriás szerkezet lapul, mely a Zenith saját fejlesztése.

Tokozás

A tokja jó minőségű 316L típusú acél, mely menetes hátlappal és menetes koronával záródik.

Jelzett csatt zár

A fém óraszíj Zenith-logós csatt zárral záródik.

Zenith Legenda

A Zenith manufaktúra 1865-óta van jelen a svájci óraipar történetében. Modern kori sportórái legendává emelték a céget, 400-as kaliberű szerkezetük felbukkant a korai Rolex és Panerai márkák sportóráiban is.

Masszív óratok

Az óra tokja robusztus, tömör acél. A lünetta forgatható mindkét irányba.

A számlap és mutatók

A számlap szép, sérülésmentes, de a mutatókból kipergett a trícium. Pótlása nem okoz gondot, világítófestékkel újrafesthető.

A számlap hátulja

A számlap lábai sértetlenek.

A szerkezet

Az óra javítás előtt, hátlap nélkül.

A javítás munkaterülete

A javításhoz szükséges szerszámok és a javítás munkaterülete.

Kalibermeghatározás

A szerkezet összes paramétere leolvasható a táblázatból.

Rotor nélkül

A rotort egy zárólemez tartja helyén. Két csavarjának eltávolításával a rotor leszerelhető.

A rotor csapágyazása

A rotor egy nagyméretű kőcsapágyon forog egy tengelyen. A kopás így kizárt, viszont megnő a törés veszélye, amely leejtéskor könnyen bekövetkezhet. Szerencsére itt ilyenről nincs szó.

Automatika nélkül

Az automatika eltávolításával eljutottam a kerékrendszerig.

Kiszerelt automatika

Az automatika kiszerelve. Három csavar rögzíti a csapágylemezhez.

Automatika alulról

Szabadonfutó kerékrendszer alkotja az automatikát. Így megfordítva megtekinthető.

Számlap nélkül

A werk számlap nélkül. Alatta megtekinthető a dátumszerkezet. A dátumtárcsa gyors váltással lépteti a dátumot.

A dátumgyűrü

A dátumgyűrű. Anyaga festett alumínium.

Billegő és horgony nélkül
A rugóház és annak hídja

A rugóház a híd eltávolításával kivehető. A híd belső oldalán látható, hogy korábban valaki a rugómag furatát zömítéssel összehúzta.

Rugóház

A rugóház lebontott fedele alatt látható a beszáradt kenőanyag, ezen is látszik, hogy az óra rég volt karbantartva.

Horgony és hídja

A horgony és annak hídja.

Az alaplemez

Az alaplemezig lebontott szerkezet mehet a mosóba.

Mosásra előkészített alkatrészek

Mosásra előkészített alkatrészek a tárolóban.

A mosógép

A mosógép, egy Elma Star-Elite típusú profi órás készülék.

Mosás után

A mosókosár, már tisztított alkatrészekkel.

Olajzás

Kenőanyagként négyféle, Moebius márkájú, csúcstechnológiás óraolajat használok.

Középcsapágy kenése

A legnagyobb terhelésű középcsapágy kenése nehézolajjal. A negyedes kerék felhelyezése előtt könnyen elérhető olajzóval.

Incablock billegőcsapágy kivétele

A leszorítólemez kiakasztása után hozzáférhető a billegő zárt kőcsapágya. A fedőkő levétele után olajazóval hozzáférhető. Ez az óra legkényesebb és legjobban kopó alkatrésze, ezért gondos kenése elkerülhetetlen.

Zárt csapágy

A fészkéből kivett zárt Incablock csapágy kenése. A méretek fotózása még S-Makro üzemmódban is körülményes.

A rotorcsapágy kenése

A rotor visszahelyezése előtt a tengelyt nehézolajjal átkenem.

Összeépítés elött

Az automatika alsó kőcsapágyai. Így szétszedve mindenhova elérek az olajzóval, ezért összerakás előtt mindent gondosan átkenek órásolajjal.

Összeépítés elött

A horgony köveit speciális olajjal kenem.

Mutatók

A mutatókból kiszáradt a világítófesték.

Mutatófestés

A kereskedelemben kapható akrilbázisú matt lakkhoz tríciumport adagolok, mely így igen intenzíven foszforeszkálóvá válik. A művelethez vékony modellezőecsetet használok.

Tríciumpor

A tríciumpor szabad állapotában is világító, rendkívül drága anyag, mely folyadékba, pld:lakkba keverve még intenzívebben foszforeszkál.

Újrafestés elött

A maradék festéket eltávolítottam a mutatókról és az újrafestés idejére rodikó-gyurmába ágyazom őket.

Újrafestés után

A festék kitöltötte a helyét és a folyadék felületi feszültségnek köszönhetően vékony hártyát alkotva gyorsan meg is száradt.

Tokfelújítás

Az óra tokját polírgépre szerelt 800-as finomságú csiszolókoronggal újítom fel. Ezzel a módszerrel megtarthatóak az óratok síkjai és a csiszolókoronggal az összes karcot eltávolítva egészen a polírozásig jutok.

Polírozás

A csiszolókorong használata után jöhet a polírkorong. A teljesen karcmentes felület elérése után a polírozás művelete következik. Dialux polírpaszta segítségével a felület néhány perc alatt tükörfényes lesz. A csiszolókorong alkalmazása polírozás előtt nélkülözhetetlen, mert ha a tokot csak úgy telibe polírozom a síkok, átmenetek eltűnnek róla és az óratok szappanalakú lesz.

Hátlap felújítása

A hátlap karcos,láthatóak rajta a nyitás nyomai, ahogy kipattant a toknyitó, felkarcolta a felületet. A síkok és az éles átmenetek megtartása itt is nagyon fontos, ezért óráseszterga tokmányába fogva, mikromotor segítségével karcmentesítem a felületet. A tokmány lassan forog, a mikromotor tokmányába fogott 600-as csiszolókorong pedig gyorsan. A kézben tartott csiszológép szigorúan megtartja a perem síkját, és karcmentesítés után polírozással tükörfényesre munkálható.

Óraszíj

Az óraszíj felújítása hasonlóképpen történik, mint az óratoké. Karctalanítás gumikővel, azután jöhet a polírozás.

A végső polírozás

A végső polírozáshoz korongot és gépet váltok. Puha rongykoronggal és kifejezetten acélhoz való polír pasztával megadom a felületeknek a végső fényt.

Maszkolás

A csatt zár kéttónusú felületének kialakításához hőálló maszkolószalagot használok.

Mattírozás elött

A védendő felület eltakarásával éles határt képezek a fényes és matt felületek között.

Mattírozókorong

A mattírózókorong egy szivacsos anyagba ágyazott csiszolószemcsék keveréke. Forgás közben a felületen mozgatva egyenletes matt felületet hoz létre, ráadásul szálirányba.

Mattírozás után

A maszkolószalag levétele után láthatóvá válik az éles átmenet a matt és fényes felületek között.

A polírozás utáni ultrahangos tisztítás

A polírozás utáni pasztamaradványokat ultrahangos mosógéppel távolítom el.

Computerdiagnosztikai vizsgálat

Javítás, szerkezettisztítás és olajzás után a karóra teljes körű komputerdiagnosztikai vizsgálata következik. A Horometer készülék szoftvere a laptopra telepítve lehetővé teszi, hogy modern technológiával tesztelhessünk és ezek alapján hajszálpontosra szabályozhassunk javított óraszerkezeteket. Az óraforgató lassan és egyenletesen forogva szimulálja a kar mozgását. A szoftver érzékelve a változó pozíciót, midig a képernyőn látható ikonhoz igazítja a mérést, így egy kör megtétele után hat mérési eredményt kapunk, mindegyiket az adott pozícióban. A mérési eredmények kielemezhetőek, nyomtattatóak, sőt e-mailben küldhetőek, de megoszthatóak közösségi portálokon is ,pld: az óra tulajdonosával.

A computerdiagnosztika eredménye

Az eredmény megtekinthető. A pontosságot a különböző pozíciók közt elosztottam és az így kialakult átlagpontosság 7 mp/nap.

Hátlaptömítés cseréje

A vízmentességi teszt megkezdése előtt az elhasználódott hátlaptömítést újra cserélem és jó minőségű szilikonzsírral átkenem. Az órát véglegesen összeszerelem, gondosan lezárom a hátlapot és indulhat a vízmentességi vizsgálat.

Vízmentességi teszt

A vízmentességi vizsgálatához egy Bergeon vizes-tesztert használok, mely 30 méteres vízmentességi vizsgálatra elegendő teszteredményt biztosít.

A teszt kezdete

A légnyomást 3 bárra állítom és ezután várok 5 percet. Ha az óratokon tömítetlenség mutatkozik, akkor ott a levegő behatol oda és az óra belsejében megnövekedik a nyomás.

Nyomáspróba

A vízmentességi teszter nyomása 3 Bár, mely egy úszáshoz megfelelő tömítettség vizsgálatára elég.

Az eredmény

Öt perc eltelte után a nyomókar segítségével az óratokot vízfelszín alá nyomom és lassan a kiegyenlítőszelep segítségével elengedem a nyomást. Ahol az órába behatolt a levegő ott most ki is jön és mivel az óratok a vízfelszín alatt van, ez buborék formájában láthatóvá válik. Ahol a levegő kijön, ott az óra nem tömít, tehát egyből a hiba helyét is feltárja a vizsgálat. Ebben az esetben az óra jól tömít, vízmentessége úszásra alkalmas. Ezzel az óra elkészült!

Az elkészült óra

Az óra gyári fémszíja szűknek bizonyult tulajdonosának, ezért egy extra méretű nemesacél szíj került rá, de a felújított óra így is extra látványt nyújt. Örömömre szolgált, hogy a beavatkozás részleteit megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük