Zenith típusú negatív felhúzószerkezet bemutatása

Zenith zsebóra, negatív felhúzószerkezettel
Zenith zsebóra, negatív felhúzószerkezettel

Európai óragyárak közül elsőként a Zenith manufaktúra tartotta fontosnak, hogy olyan felhúzószerkezetet fejlesszen ki, amelyben felhasználója önhibájából nem tud kárt okozni. Kissé traumatikusnak hangzik a gondolat, de a mai napig ellentmondásosnak tűnő negatív felhúzószerkezet kifejlesztését ezen konkrét cél vezérelte. Lássuk, hogy ez a briliáns megoldás miként működik a gyakorlatban.

Óraszerkezetek fejlődése
Óraszerkezetek fejlődése

Az 1900-as évek elején számos fejlesztés látott napvilágot, amely főleg a párizsi világkiállításon került a figyelem középpontjába. Egyik ilyen szerkezeti egység az óramű felhúzószerkezetére központosult, amely nagy változáson ment keresztül. Addig főleg az oldaldrukkeres illetve nyomókaros megoldások uralták az órák világát, amely alig hordozott magában hibaforrást, hisz a felhúzókorona rögzített kivitelű volt, nem lehetett kihúzni. A váltókaros felhúzószerkezet megjelenése viszont megfordította ezt a felfogást, hisz a korona kihúzásával elérhetővé vált a mutató igazítása. Sainos a kezdeti megoldások igen sok hibalehetőséget hordoztak magukban, hisz felhasználója önhibáján kívül könnyedén kárt tudott tenni benne, amely nagyban befolyásolta a konstrukció megítélését, innováció ide vagy oda.

Párizsi világkiállítás
Párizsi világkiállítás

1900. Április 14 és November 12 között rendezték meg az addigi legnagyobb világkiállítást, melynek Párizs adott helyszínt. Az 1889-es kiállítás területét szinte megduplázva látogatottsága elérte az 50 millió főt. Több tucatnyi pavilonban mintegy 100 témakört felsorakoztató kiállítás a haladásról szólt. A szerteágazó témakörök között szinte az összes svájci óragyártó képviseltette magát újításaival, köztük nem maradhatott el az 1865-ben alapított Zenith óramárka sem. Ezen kiállításon próbálhatott ki először a nagyközönség mozgójárdát, amely a haladás szimbólumaként központi eleme volt a kiállításnak. Az internet előtti analóg világban az antik órák porvédő fedelén található medalionok eme neves eseményt ábrázolják, ahol az adott óramárka megjelent és díjat kapott

Mutatók nélkül
Mutatók nélkül

Tulajdonképpen a Zenith mérnökei rátapintottak a lényegre hisz az óra tulajdonosa önhibáján kívül két szerkezeti egységben tud kárt okozni. Egyik a billegőtengely törése, melynek csapja egy közönséges leejtéstől is eltörhet, másik pedig a felhúzószerkezet, amely egy erős kihúzás hatására meghibásodhat. Sajnos a korai váltókaros felhúzószerkezetek gyengének bizonyultak, amely egy független megoldás kifejlesztését szorgalmazta.

Negatív felhúzószerkezet
Negatív felhúzószerkezet

Tokjából kibujtatva így néz ki a Zenith által kifejlesztetett úgynevezett negatív felhúzószerkezet. Alapállapotába a rendszert mutatóigazítási helyzetbe tolja egy rugó, ebbe illeszkedik a zsebóratok nyakában maradó négyszögben végződő felhúzótengely. Ettől mondható, hogy független szerkezeti elemként működik.

Torpedó és annak csonkja
Torpedó és annak csonkja

Tulajdonképpen mint egy bordás tengelyt, úgy húztam ki a négyszöget a felhúzószerkezetből, amely láthatólag benne maradt a zsebóratok nyakában. Ezt a tengelycsonkot egy torpedónak nevezett felhasított szerkezeti elem rögzíti a két végállásban, kivenni pusztán a felhúzókorona letekergésével lehet.

Negatív felhúzószerkezet a számlap felöl
Negatív felhúzószerkezet a számlap felől

Számlap levétele után látható, hogy a negatív felhúzószerkezet alaphelyzetben mutatóigazításon marad, pusztán benyomás hatására kerül felhúzási helyzetbe. Ezáltal kijelenthető, hogy kívülről nem lehet erőhatást kifejteni a rendszerre, a tengely kihúzását pusztán a zsebóra nyakába szerelt torpedó határolja. Sosem kell attól félni, hogy az elszennyeződött tengelyt addig húzza tulajdonosa, amíg az el nem törik.

Rugóház csapágylemezének levétele
Rugóház csapágylemezének levétele

Maga a negatív felhúzószerkezet meghibásodása főleg azzal bünteti tulajdonosát, hogy nem áll vissza alaphelyzetbe. Ebben az esetben is ez történt, amely nagy fokú elszennyeződésre utal. Számlap felől nem lehet lebontani a rendszert, így pusztán a rugóház csapágylemezének levétele után érhető el e felhúzószerkezet.

Negatív felhúzószerkezet műszaki ábrája
Negatív felhúzószerkezet műszaki ábrája

Tulajdonképpen két negatív felhúzórendszer került kialakításra, egy tengerentúli illetve egy európai konstrukció. Az “Elgin” és “Waltham” cégek által kialakított megoldások saját hazájukban, az Egyesült Államokban terjedtek el, a Zenith által kialakított rendszerek pedig az öreg kontinensen. Ezen felül “Omega” illetve “Movado” zsebóraszerkezetiben is előfordul ezen megoldás. A képen egy “Elgin” negatív felhúzószerkezet ábrája látható a rögzítésért felelős torpedóval együtt, amely a zsebóra tok nyakába van beépítve.

Felhúzószerkezet lebontás közben
Felhúzószerkezet lebontás közben

Rugóház csapágylemezének lebontása után láthatóvá válik a negatív felhúzószerkezet, maga teljes valóságában a végletekig elszennyeződve. Látható, hogy a majd száz éves felhúzószerkezet rendkívül robusztus, elszennyeződésén felül más baja nincs, legalábbis nagyon remélem.

Elszennyeződött felhúzószerkezet
Elszennyeződött felhúzószerkezet

Egészben kiemelhető a felhúzószerkezet, látható, hogy acélos kivitelén alig fedezhető fel kopás. Időről időre pusztán után olajozták, ezután adta meg magát, korrekt tisztítása elkerülhetetlen.

A felhúzószerkezet elemei tisztítás elött
A felhúzószerkezet elemei tisztítás előtt

Felépítése nagymértékben hasonlít egy hagyományos felhúzószerkezetre, pusztán az tűnik fel, hogy a tengely menetes részének helyén egy négyszögprofil helyezkedik el.

Negatív felhúzószerkezet nyomókarmai
Negatív felhúzószerkezet nyomókarmai

Kivétele után megfigyelhető a negatív szerkezeti elemeket mozgató ollószerű kialakítás, amely a tengely kihúzása illetve betolása közben működteti a rendszert. A rendszer nem tartalmaz szotoárt, helyette egy rugós elem nyomja alaphelyzetbe a mozgatókarokat.

Negatív felhúzószerkezet mozgatókarmai
Negatív felhúzószerkezet mozgatókarmai

Maga a szerkezeti egység nem sok alkatrészből áll össze, tulajdonképpen annak elkoszolódásán kívül más baja nincs. Ebben az esetben a felhúzó és koronakerék kopását szoktam megvizsgálni, de érdemi kopást nem találtam rajta.

Negatív felhúzószerkezet tengelycsonkja
Negatív felhúzószerkezet tengelycsonkja

Látható, hogy maga a negatív felhúzótengely tulajdonképpen két részből áll össze. Négyzetbe hajló tengelycsonkjába pontosan illeszkedik a zsebóratok nyakában maradt szegmens, végén a felhúzókoronával.

Korona és felhúzószerkezet elemei
Korona és felhúzószerkezet elemei

Az ollószerű szerkezeti elem a felhúzótengely kihúzása után szétnyílik, majd betolása után összecsukódik, Mivel a felhúzókerék nem tud elmozdulni, ezért pusztán a koronakereket működteti, felhúzásra illetve mutatóigazításra állítva a rendszert. Roppant praktikus megoldás.

Negatív felhúzószerkezet összeépítés közben
Negatív felhúzószerkezet összeépítés közben

Tisztítás illetve kenés után összeilleszthető a negatív felhúzószerkezet. Előbb az egyik ollós tagot helyezem vissza. figyelve annak rendszerhelyes pozíciójára.

Zsebóra felhúzószerkezet tisztítás után
Zsebóra felhúzószerkezet tisztítás után

A másik tolókar felhelyezése után még egy utolsó próba következik. Ezután a rugós szerkezeti elem visszahelyezésével tulajdonképpen élesíthető a rendszer.

Negatív felhúzószerkezet rugóstagja
Negatív felhúzószerkezet rugós tagja

Maga a negatív felhúzószerkezet nem tartalmaz tolókart, helyette egy rugós elem nyomja helyére a szétnyíló karokat. Mint minden szerkezeti elem, ez is magában hordozza az elugrás veszélyét visszaszerelés közben. Ennek okán a rugós tag hátsó részének felcsavarozása után már megfeszíthető a rendszer, majd véglegesen lerögzíthető, annak elugrásveszélye nélkül.

Kitisztított felhúzószerkezet összeépítés után
Kitisztított felhúzószerkezet összeépítés után

Visszahelyezése után így néz ki az összeszerelt negatív felhúzószerkezet. Itt is látható, hogy alaphelyzetben mutatóigazításon marad a rendszer, pusztán annak benyomása után áll felhúzásra, innen származtattató a “negatív” elnevezés is.

Negatív felhúzószerkezet tengelye
Negatív felhúzószerkezet tengelye

Mivel a felhúzókorona elkopott és cserére szorul azt ki kell bontani a zsebóratok nyakából. Ezt úgy lehet kivitelezni, hogy fogóval lerögzítem a négyszögprofilt, majd óvatosan lehajtom a kopott felhúzókoronát.

Zsebóra felhúzókoronájának cseréje
Zsebóra felhúzókoronájának cseréje

A zsebóra felhúzószerkezete előröl nem szerelhető, így a tulajdonos nem tudja önhibáján kívül kiszakítani, ezért is stabil a rendszer.

Egy hő kompenzált billegő bemutatása

Természetesen a javításra beérkezett ezüst zsebóra egyéb korszakalkotó szerkezeti elemeket is tartalmazott, melyek szintén a karbantartás részét képezte. A Zenith által alkalmazott hő-kompenzált bimetál billegő bemutatása és javítása a linkre, vagy a képre kattintva megtekinthető!

Az elkészült zsebóra, javítás után
Az elkészült zsebóra, javítás után

Egy méretes felhúzókorona pótlása után a negatív felhúzószerkezettel kiegészített tulaezüst Zenith zsebóra elkészült és ismét működőképes. Eredeti funkciója szerint azért kapott létjogosultságot az órák világában, mert stabil és mai szóval illetve “gorillabiztos” kivitel. Mivel az óra 1924-ben készült és a mai napig üzemképes, elmondható, hogy kiváló konstrukciót alkottak a Zenith mérnökei. Örömömre szolgált, hogy a negatív felhúzószerkezet működését bemutathattam mindenkinek.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizennégy − nyolc =