Zlatoust Diver haditengerészeti búváróra javítása
Zlatoust Diver haditengerészeti búváróra javítása
A hidegháború idején, amikor a Szovjet hadiflotta jelentette a legnagyobb ütőerőt, a tengeralattjárók javításához és egyéb mélytengeri tevékenységhez még nem rendelkezett a haditengerészet megfelelő ipari búvárórával. Ez a hiány ihlette a Zlatoust Diver karóra születését. Egy strapabíró és lehetőség szerint bármilyen mélységig használható búvárórára volt szükség, amely leolvashatósága a zavaros óceán mélyén is kielégítő. Az olasz haditengerészet már rendelkezett hadászati búvárórával, mely azóta kilépett a köztudatba és Panerai márkanév alatt inkább Beverly Hill’s luxusnegyedeiben fordul elő többször, mint tengeri bevetésen.
Bár a haditengerészet bevonásával és mélytengeri igények figyelembevételével folytak a tervek, de szerintem a Vlagyivosztokban állomásozó Szovjet hadiflotta főparancsnoka is csak döbbent szemekkel nézhette az elkészült órát, melynek méretei brutálisak. Tipikus Szovjet formatervezés,semmi flanc, csak funkcionalitás. Sajnos volt alkalom kihasználni a búváróra előnyeit, mert számos tengeralattjáró-baleset történt a hidegháború idején, ahol jó szolgálatát vehették az óra strapabírásának.
Átmérője 58 mm, koronával együtt 70mm. Az óramű egy zsebóraszerkezet, amely számos, hasonló modellben megtalálható. Vízmentessége 500 méter, mely a legtöbb tengeralatti munkálathoz elégséges.
A tengerészeti és ipari búvárórák nélkül nehézkes lenne a tengerjárók, búvárhajók és egyéb vízíjárművek karbantartása. A szinte bármeny mélységben használható óra jó szolgálatot tett a múltban, de annyira népszerű, hogy a mai napig gyártják.
A felhúzókorona egy menetes sapkával van ellátva, mely védi a koronát és a többszörös szigetelésnek köszönhetően megóvja az óraszerkezetet a beázástól.
Az óra tokja acél, mely fixfülekkel van szerelve, így csak bújtatott szalagszíjat lehetne rátenni, de némi gépmunkával átalakítható.
Az óra fazéktokos megoldású, azaz a hátlapja tömör, a szerkezet elölről szerelhető, az üvegráma és az üveg kivétele után.
Az óra tömítettségének titka, ez a menetes tömbszelence, mely felhúzás és mutatóigazítás után feltekerhető a helyére, így érhető el az 500 méteres vízmentesség.
Az óraüveg és annak tömítése. Az üveg 4,1 milliméter vastag, klasszikus ásványüveg. Kell is hisz mélytengeri körülmények között iszonyatos nyomás nehezedik rá.
Az óra számlapja is funkcionális, nagy méretes számokkal és festett mutatókkal látták el, hogy mélytengeri körülmények között a leolvasással ne adódjanak gondok. Az óra számlapja úgy foszforeszkál a sötétben, mintha hátulról világítanák. Ennek eléréséhez izotópfestéket használtak,melynek rádiumtartalma felelős az intenzív háttérvilágításért. A rádium sugárzásának mellékterméke ez a intenzív zöld fény, de az ötlet nem Szovjet, hisz az Olasz haditengerészetnél alkalmazott Panerai Radomír volt ennek az úttörője, melynek nevében a Radomir a rádiumtartalmú festéket jelöli. Manapság már nem alkalmazzák, léteznek korszerűbb anyagok is, melyek hasonló hatásfokkal világítanak, de sugárzóanyag-tartalmuk nincsen.
Az óra motorja egy 15 köves zsebóraszerkezet,amit széles körben használnak más Szovjet órákban is. Megbízható, licenc alapján gyártott óramű, melynek egyetlen fogyatékossága, hogy a billegőcsapágyát nem látták el ütésbiztosítással. A modernebb kivitelű órák már Incabloc csapágyazással készülnek, így az órát leejtve sem éri károsodás.
A szerkezet billegőtengelye törött volt, de egy Molnia zsebóra tengelyét átalakítva sikerült a problémát áthidalni.
Az óraszerkezetből hiányzott a felhúzótengely, de egy szintén Molnia tengelyt alapul véve némi módosítással sikerült pótolni.
Az óra tulajdonosa szerelhető stifteket rendelt meg tőlem, mely már alkalmas kétrészes óraszíj felszerelésére is. Hát lássunk neki a tokmunkának! A tok fixfüleit lefűrészeltem és órás-marógép segítségével kifúrtam 1,7 milliméteres átmérőre.
A tok átfúrását a másik oldalon is elvégeztem.
A kifúrt óratokot satuba rögzítem és előkészítem menetvágásra.
A furatot órás-dörzsár segítségével 1,76 milliméterre igazítom, hogy belevághassam a menetet.
A furatba 2,2 milliméteres menetet készítek.
A menetet két lépcsőben vágom ki, először az elővágót használom és a második lépcsőben készre munkálom.
A művelet a másik oldalon is hasonlóképpen történik. A menetvágáshoz kenőanyagként fúró, vágó,üregelőspray használok.
A stifteket acélküllőkből készítem el, órás-eszterga segítségével és a végükre menetet vágok.
A kialakított véget 2,5 mm-re készítem és rávágom a szintén 2,2 milliméteres menetet.
A stift végét bereszeltem, így csavarhúzóval menetesen betekerhető a helyére. Ezzel a megoldással az óra tulajdonosa bármilyen kétrészes szíjat választhat órájára.
Az óra csuklóra téve egy új típusú életérzést ad viselőjének.
Az óra elkészült, egy brutális bőrszíjjal spékelve elkezdheti új életét. Bár hordása kissé nehézkes, de talán elmondható, ha viselik is, nem jön szembe hasonló az utcán. Örömömre szolgált, hogy a Zlatoust Diver haditengerészeti búváróra komplett átalakítását megoszthattam mindenkivel.
Maradok tisztelettel: Kőnig levente www.watchmaker.hu