Chopard zsebóraszerkezet felhúzótengelyének készítése

Chopard (LUC) Zsebóra karóra konverzió

A Chopard óramárka 1860-as alapítása óra töretlenül fejlődik, modelljei a prémiumkategória szegmensét testesítik meg. Ezen kékvérű vonalvezetés a múltban is visszaköszönt a márka palettáján, publikációban szereplő szerkezet mégis eredeti arany zsebóra tok nélkül, hiányosan került műhelyembe. Karóra tokba építése mellet felhúzótengelye is elveszett a múltban, ennek pótlása lesz a feladatom. Akkor lássunk neki

(LUC) Louis-Ulysse Chopard
(LUC) Louis-Ulysse Chopard

Az óra csapágylemezén lerejtve felfedezhető a L.U.C felirat mely Louis-Ulysse Chopard monogramja a korabeli kaptárt szimbolizáló mesterpecséttel. A manufaktúra abban az időben még nem használta a manapság elterjedt márkanevet, hisz a kereskedelmi pecsétek az 1920-as évek után terjedtek el széleskörűben.

Felhúzótengely készítése

A művelethez minősített acélt használok, egy motorkerékpár küllőjét, mely rendkívül szívós és strapabíró fém. Kiválasztom a megfelelő patront és a Lorch.Shmidt & Co esztergagép segítségével elkészítem a felhúzótengelyt.

Esztergakés kiválasztása a művelethez

Az anyag szívós, ezért a megmunkáláshoz vídia kést használok.

Alapméret elkészítése

Sajnos még mintadarab se áll rendelkezésemre, így teljes egészében a méretezés és sok sok bepróbálás eredménye lesz az új tengely. Első lépésben kialakítom a legvastagabb méretet, amely a szerkezet felhúzótengely furatának átmérőjével azonos. Két fogással, 1500-as fordulatszámon dolgozva hamar kialakítom az alapméretet.

A félkész felhúzótengely

Pengeélesre köszörült esztergakés és az ideális fordulatszám eredménye, hogy a felület sima és egyenletes lesz.

Végcsap méretének kialakítása a felhúzótengelyen

Az alapméret kialakítása után kimunkálom a végcsap méretét, mely megvezetve a tengelyt illeszkedik a szerkezet támasztófuratába.

Felhúzókerék próbája a félkész felhúzótengelyen

 

A felhúzókerék belső méretéhez igazítom a tengelyátmérőt. Könnyen futó illesztésre alakítom ki, így a kerék szabadon, de lötyögés mentessen elforgatható.

Félkész felhúzótengely próbája a gyakorlatban

Művelet közben folyamatosan bepróbálom a félkész tengelyt, így a gyakorlatban is látom munkám eredményét. A végcsap mérete és a hossza is megfelelő, nem lötyög, de nem is szorul. A tengelyt csak a művelet végén veszem ki a tokmányból, mert így a centrális futás megtartható. Ha mindig ki-be fognám a tokmányból, kissé excentrikus lenne a késztermék. Inkább a szerkezetet próbálom a tokmányba szorított tengelyhez.

A felhúzótengely egyik fele elkészült

A tengely szerkezet felőli része elkészült, megfordítva elkészítem a menetes felét, ahova a felhúzókorona csatlakozik majd.

A felhúzótengely másik felének elkészítése

Patront cserélek és a legnagyobb átmérőre készített lépcsőnél befogva kialakítom a tengely másik felét is, végén az 1,2 mm átmérőjű menettel.

Menet készítése a félkész felhúzótengelyre

A menet készítéséhez méretre munkálom a tengely végét. Az 1,2 milliméteres menet elkészítéséhez 0,9 kell osztani az alapméretet, így megkapom a 1,34 milliméteres értéket. Erre a méretre készítem az átmérőt, így a menetvágás könnyen kivitelezhető. Bőséges kenéssel alacsony fordulatszámon néhány perc alatt elvégezhető a művelet.

Négyszög készítése a félkész felhúzótengelyre

A félkész tengely elkészült, végén a menettel. Már csak a négyszög elkészítése és a rögzítőhorony kialakítása maradt hátra.

Rögzítőhorony készítése a félkész felhúzótengelyen

A felhúzókorona hagymaformájú kialakítása kissé sportos, viszont rendkívül autentikus formavilágot kölcsönöz az órának. A korabeli autós órákon alkalmazott megoldást a funkció szülte, hisz a kesztyűben és bőr fejvédőben navigáló sofőr könnyen kezelhette az órát.

Túlméretezett felhúzótengely, méretre vágás előtt

A félkész tengely jól illeszkedik a helyére, ráadásul az óratokra készített furat is oda került, ahova kell. A tengely hosszméretét szándékosan hagytam túlméretezve. A pontos hosszméretet a legvégén alakítom majd ki.

Négyszög kialakítása a félkész felhúzótengelyen

A koronakerék egy négyszögidomra csatlakozik, ahol akadálymentesen kell hogy mozogjon. Ennek pontos kialakításához az óráseszterga osztótárcsáját használom, ezen beállítható a lapolás pontos koordinációja.

Osztófej használata órás esztergagépen

Az órás-eszterga stabilan rögzíthető az osztótárcsa segítségével. A furatokkal sokszöget, de akár négyzetet is be lehet állítani, így a szabályos négyzetprofil kialakítása nem okoz gondot.

Az elkészített négyszög méretpontos

A négyszög elkészült! A koronakerék szabadon elcsúszik rajta, így funkcióját ellátja.

 

A majdnem kész felhúzótengely, végén a koronával

A tengely majdnem elkészült, egyedül a rögzítőhorony hiányzik róla. Ez a bevágás tartja helyén a tengelyt. Kialakítása mindig a művelet legutolsó fázisa, melynek főleg technikai oka van. Ugyanis, ha a menetvágás előtt készíteném el a horonyt, annyira elgyengítené a tengelyt, hogy a vágási nyomaték elszakítaná a leggyengébb pontnál, azaz a horonynál. Ez az oka annak, hogy a művelet legutolsó fázisa a rögzítőhorony készítése.

Az elkészült felhúzótengely, a rögzítő horonnyal

A rögzítőhorony elkészült, segítségével stabilan rögzíthető a tengely a szerkezetben, ha a csavart meghúzom.

 

Az elkészült felhúzótengely, már a helyén

Az elkészült felhúzótengely, már a helyén. Az óra  teljes rekonstrukciója a linkre kattintva megtekinthető!

A felhúzótengely elkészült és működik

 

A nagyméretű hagymakoronát a korabeli autós órák világa ihlette, ahol a sofőr még bőrkesztyűben és sisakban vezette autóját. A nagyméretű korona lehetővé teszi, hogy kesztyű levétele nélkül is fel lehessen húzni az órát egy hosszú úton – akár Brescia és Roma között, a Mille Miglián. Örömömre szolgált, hogy a Chopard zsebóraszerkezet felhúzótengely készítésének műveltét megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

2 Comments

  1. Kedves Levente!

    Az alapanyagot (szintén antik mkp. küllő) a munkafolyamatok előtt ki szabad lágyítani? Attól félek, hogy a metódus kikészíti a menetmetsző vasamat. Ha utána visszaedzem, akkor a tengely megfelelő strapabírással fog rendelkezni?

    István

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

11 + 4 =