Chopard zsebóraszerkezet felhúzótengelyének készítése
Chopard zsebóraszerkezet felhúzótengelyének készítése
A Chopard óramárka 1860-as alapítása óra töretlenül fejlődik, modelljei a prémiumkategória szegmensét testesítik meg. Ezen kékvérű vonalvezetés a múltban is visszaköszönt a márka palettáján, publikációban szereplő szerkezet mégis eredeti arany zsebóra tok nélkül, hiányosan került műhelyembe. Karóra tokba építése mellet felhúzótengelye is elveszett a múltban, ennek pótlása lesz a feladatom. Akkor lássunk neki
Az óra csapágylemezén lerejtve felfedezhető a L.U.C felirat mely Louis-Ulysse Chopard monogramja a korabeli kaptárt szimbolizáló mesterpecséttel. A manufaktúra abban az időben még nem használta a manapság elterjedt márkanevet, hisz a kereskedelmi pecsétek az 1920-as évek után terjedtek el széleskörűben.
A művelethez minősített acélt használok, egy motorkerékpár küllőjét, mely rendkívül szívós és strapabíró fém. Kiválasztom a megfelelő patront és a Lorch.Shmidt & Co esztergagép segítségével elkészítem a felhúzótengelyt.
Az anyag szívós, ezért a megmunkáláshoz vídia kést használok.
Sajnos még mintadarab se áll rendelkezésemre, így teljes egészében a méretezés és sok sok bepróbálás eredménye lesz az új tengely. Első lépésben kialakítom a legvastagabb méretet, amely a szerkezet felhúzótengely furatának átmérőjével azonos. Két fogással, 1500-as fordulatszámon dolgozva hamar kialakítom az alapméretet.
Pengeélesre köszörült esztergakés és az ideális fordulatszám eredménye, hogy a felület sima és egyenletes lesz.
Az alapméret kialakítása után kimunkálom a végcsap méretét, mely megvezetve a tengelyt illeszkedik a szerkezet támasztófuratába.
A felhúzókerék belső méretéhez igazítom a tengelyátmérőt. Könnyen futó illesztésre alakítom ki, így a kerék szabadon, de lötyögés mentessen elforgatható.
Művelet közben folyamatosan bepróbálom a félkész tengelyt, így a gyakorlatban is látom munkám eredményét. A végcsap mérete és a hossza is megfelelő, nem lötyög, de nem is szorul. A tengelyt csak a művelet végén veszem ki a tokmányból, mert így a centrális futás megtartható. Ha mindig ki-be fognám a tokmányból, kissé excentrikus lenne a késztermék. Inkább a szerkezetet próbálom a tokmányba szorított tengelyhez.
A tengely szerkezet felőli része elkészült, megfordítva elkészítem a menetes felét, ahova a felhúzókorona csatlakozik majd.
Patront cserélek és a legnagyobb átmérőre készített lépcsőnél befogva kialakítom a tengely másik felét is, végén az 1,2 mm átmérőjű menettel.
A menet készítéséhez méretre munkálom a tengely végét. Az 1,2 milliméteres menet elkészítéséhez 0,9 kell osztani az alapméretet, így megkapom a 1,34 milliméteres értéket. Erre a méretre készítem az átmérőt, így a menetvágás könnyen kivitelezhető. Bőséges kenéssel alacsony fordulatszámon néhány perc alatt elvégezhető a művelet.
A félkész tengely elkészült, végén a menettel. Már csak a négyszög elkészítése és a rögzítőhorony kialakítása maradt hátra.
A felhúzókorona hagymaformájú kialakítása kissé sportos, viszont rendkívül autentikus formavilágot kölcsönöz az órának. A korabeli autós órákon alkalmazott megoldást a funkció szülte, hisz a kesztyűben és bőr fejvédőben navigáló sofőr könnyen kezelhette az órát.
A félkész tengely jól illeszkedik a helyére, ráadásul az óratokra készített furat is oda került, ahova kell. A tengely hosszméretét szándékosan hagytam túlméretezve. A pontos hosszméretet a legvégén alakítom majd ki.
A koronakerék egy négyszögidomra csatlakozik, ahol akadálymentesen kell hogy mozogjon. Ennek pontos kialakításához az óráseszterga osztótárcsáját használom, ezen beállítható a lapolás pontos koordinációja.
Az órás-eszterga stabilan rögzíthető az osztótárcsa segítségével. A furatokkal sokszöget, de akár négyzetet is be lehet állítani, így a szabályos négyzetprofil kialakítása nem okoz gondot.
A négyszög elkészült! A koronakerék szabadon elcsúszik rajta, így funkcióját ellátja.
A tengely majdnem elkészült, egyedül a rögzítőhorony hiányzik róla. Ez a bevágás tartja helyén a tengelyt. Kialakítása mindig a művelet legutolsó fázisa, melynek főleg technikai oka van. Ugyanis, ha a menetvágás előtt készíteném el a horonyt, annyira elgyengítené a tengelyt, hogy a vágási nyomaték elszakítaná a leggyengébb pontnál, azaz a horonynál. Ez az oka annak, hogy a művelet legutolsó fázisa a rögzítőhorony készítése.
A rögzítőhorony elkészült, segítségével stabilan rögzíthető a tengely a szerkezetben, ha a csavart meghúzom.
Az elkészült felhúzótengely, már a helyén. Az óra teljes rekonstrukciója a linkre kattintva megtekinthető!
A nagyméretű hagymakoronát a korabeli autós órák világa ihlette, ahol a sofőr még bőrkesztyűben és sisakban vezette autóját. A nagyméretű korona lehetővé teszi, hogy kesztyű levétele nélkül is fel lehessen húzni az órát egy hosszú úton – akár Brescia és Roma között, a Mille Miglián. Örömömre szolgált, hogy a Chopard zsebóraszerkezet felhúzótengely készítésének műveltét megoszthattam mindenkivel.
Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu