A javítás tárgya egy 1890-es évek közepén gyártott ezüst IWC Schaffhausen zsebóra, szép decens gyűjteményi példány. Szerkezete egy IWC / C 52 – H6 lajtsomszámú 15 köves kaliber, mely nem a márka legjobb werkje, de mindenképpen minőségi darab.
A zsebóra szokásos karbantartáson túl azért került műhelyembe, mert erős késést produkál. A napi tíz percet rapszodikusan kési le, szinte hirtelen, ami nem szerkezeti, inkább mutatótovábbítási hibára utal.
A International Watch óramárka nagy ismertséget szerzett világszerte, de Magyarországon is széles népszerűségnek örvendett. A polgári viselet elengedhetetlen kiegészítőjeként a márka főleg a jobb módú ügyfeleket célozta meg. Belépő manufaktúraként máig meghatározza a svájci óragyártás hagyományát.
Magyarországon sok kereskedő forgalmazott zsebórát, a piac nagyon széles volt, úgy mint manapság. Órát kapni már 7 Pengőért is lehetett, de a minőség akkor is drága volt. A kizárólag sajtolással előállított Roskopf vagy cilinder gátszerkezetű órák eladási ára eltörpült a svájci, minőségi horgonyórák mellett. A márkátlan, kor szokása szerint hitvány terméknek csúfolt import zsebórák árfekvése még ennél is kedvezőbben alakult. Ezen zsebórák szinte mindenki számára elérhetőek voltak, bár megbízhatóan működtek, de kialakításuk a tömeggyártás miatt igen egyszerű volt. Schönwald Imre korabeli árlistáján nyomon követhető a kor ékszer és órakereskedelmi felhozatala.
Schönwald Imre 1852-ben alapított órás-ékszerész budapesti szórólapjáról leolvasható, hogy a ezüst International Watch zsebóra 85 pengős vételára kissé borsosnak volt mondható. Az arany verzió 250-300 pengős ára pedig szinte megfizethetetlen. Legtöbb piaci szerepkört a korabeli kisnemesség soraiból lecsúszott birtokosi réteg alkotta, aki földjeinek eladásával még sokáig finanszírozni tudta a polgári színvonalat. Mikszáth Kálmán novellákból ismert dzsentri réteg később a hivatali és pénzügyi szektorban jól kereső állást betöltve egészen a második világháború kitöréséig megőrizte vásárlóerejét. Rájuk támaszkodva sok hasonló zsebóra talált gazdára Magyarországon. Viszont a világháború után elszegényedő polgári réteg utolsó vagyonaként sajnos sok hasonló zsebóra tokja végezte zálogházban. Ez a magyarázata a manapság divatot teremtő zsebóra-beépítések áradatának.
Az óra tokja a kornak megfelelően 800-as finomságú ezüst. Kissé karcos, de szépen felújítható.
Az óra tűzzománc számlapja szinte hibátlan, néhány apró repedés éktelenkedik rajta, de ez egy bő százéves órától elnézhető!
A porvédőfedélen feltüntették a márkabejegyzést.
A porvédőfedél belsejében felfedezhető a 800-as ezüst próbajel. A manapság mindenhol elterjedt 925 finomságú Sterlingezüst nem volt jellemző a korra, de nem is baj, így kopásállósága is jobb.
A szerkezet felhúzótengelye. A korona egy csőtengelybe folytatódik, mely vége belső négyzet alakra van kialakítva. Ez a belső négyzet csúszik rá a szerkezetből kiálló felhúzótengelyre csonkjára.
A mutatók korabeliek, de a kis másodperc mutató kissé elüt a meghatározó színvilágtól, mert aranyszínű. Később találunk megoldást a problémára.
A zsebóra tokja háromrészes. Az üvegráma a porvédőfedél és a hátlap is zsanéros kialakítású. Peremes kivitele miatt kézzel nyomva szinte rápattan a helyére.
A számlap háromlábú, amit egy rugós alkalmazás rögzít a helyén. Ez a megoldás teszi lehetővé, hogy kissé aláfeszítve a számlap szinte leugrik a helyéről.
A tűzzománc számlap felületébe festőzománccal felvitt márkabejegyzés nagyon autentikus, szinte nincs ember, aki nem hallott volna a Schaffhausen névről.
Az szerkezet billegője és horgonya annak hídjával, kiszerelve.
Az szerkezet szétszedése közben. A csapágylemezen feltüntetett sorozatszám alapján a gyártás időpontja 1890 és 1891 közé tehető!
A szerkezet tipikus háromnegyedes csapágyhídja. Láthatóak rajta az arany satonokba foglalt természetes kőcsapágyak.
Mivel a mechanikus órák fogaskerekei kényszerkapcsolatban állnak egymással,lehetetlen lenne a mutatók szabad állítása, ha a kerékrendszer egyik fogaskerékpárja közé ne iktatnának be egy kuplunghoz hasonló tengelykapcsolatot. Ez a kapcsolat teszi lehetővé, hogy mutatóállításnál ne tegyünk kárt a kerékrendszer fogaiba. De ha ez a kapcsolat nem eléggé szoros, akkor a mutatók úgymond lemaradhatnak a valós időhöz képest.
A kapcsolat nagyon laza, könnyen elmozdul a helyén, ez okozza a problémát. A negyedes kerék kis mérvű összehúzásával viszonylag könnyen orvosolható a probléma.
A negyedes kerék csőszerű kialakítású, keményre edzett alkatrész, mely könnyen összeroppan, ha nem vagyok körültekintő.
Hogy a csőtengely összeroppanását megakadályozzam, felhúzom egy órás dörzsár végére. Mivel a belső üreges teret a dözsár kitölti, ezért biztonsággal szoríthatok rajta egy erős csipesz segítségével. Az összehúzás mértéke igen csekély ,nyomorgatni nem szabad. Egy határozott nyomás segítségével elvégzem a műveletet. Összenyomás után le is tudom ellenőrizni munkám eredményességét, hisz a tengely végére illesztve érezhető, hogy a kapcsolat szorosabb lett.
A tisztításra előkészített üres csapágylemez. Mehet a mosó kosarába.Itt látszik a nyomókaros mutatóállító-szerkezet mechanizmusa és ellen rugója. Igényes megoldás.
A rugóház fedelét tisztítás céljából lepattintom. A belsejébe feltárul a beszáradt, elkátrányosodott kenőolaj. Így már nem látja el a kenést, kitakarítása mindenképpen esedékes.
A mosógép kosarába elkülönítve belefér minden alkatrész.
A mosókosárba szervírozott alkatrészek tisztítás előtt. A mosógép tengelyére bajonettzár segítségével csatlakoztatható kosár a vegyszerben lassan forogva minden szennyeződéstől megszabadítja az alkatrészeket.
Elma Star-Elite márkájú óramosó berendezés.Három különböző folyadékkal tisztít,mosókosár segítségével,mosás utáni szárítási lehetőséggel kiegészítve.Egy óraszerkezet tisztításával 30-40 perc alatt elkészül.
A mosás és szárítás után az alkatrészek makulátlanul tisztán kerülnek elő a gépből. A mosás hatékonysága annál jobb, minél kisebb részekre szedem az óraszerkezetet, mert eldugott, zárt részekbe a folyadék nem tud behatolni.
A billegő fedőköve. Ezen alkatrészek alatt megbújik minden kosz és a kenőanyag bejuttatása is nehézkes, ezért eltávolítása elkerülhetetlen.
A billegőt leválasztom hídjáról. A hajszálrugótőkét egy csavar rögzíti, ennek kioldása után leválasztható a hídról.A leválasztásához egy korabeli célszerszámot használok. Egy acél talapzatba erősített csapra ráakasztom a billegő hídját, így könnyen odaférek a rögzítőcsavarhoz, egyből szemrevételezni is tudom a hajszálrugó esetleges hibáit. Ötletes antik szerszám 1930-ból.
A billegő és annak hídjának minden alkatrészét eltávolítom. A fedőkő alatt, mint mindig beszáradt kenőanyagot találok.
A szerkezet igényes kompenzált billegője.
A számlapnak három lába van, ezek rögzítik a szerkezeten.
A számlap néhány hajszálrepedéstől eltekintve hibátlan.
A rugóház tisztítás után. Látható, hogy a lepedék eltűnt a menetek közül is.
A kitisztított rugót friss kenőolajjal látom el.
A rugóház fedelét egy erős csipesz segítségével a helyére pattintom.
A felhúzókerék belső fogazata nagy igénybevételnek van kitéve. A keményre edzett alkatrész alatt megül a szennyeződés, ezért tisztítás előtt eltávolítottam.
Beszerelés előtt szintetikus olajjal átkenem a súrlódó felületeket.
A szerkezet tipikus háromnegyedes csapágyhídja. Szinte a teljes kerékrendszert lefedi, kivéve a gátkereket. Ezt a alkatrészt egy külön egylábas híd rögzíti. Az óragyártás legszebb, glasshüttei hagyományát testesíti meg.
A gátkerék beszerelése és rögzítése után a szerkezet újra olajzása következik.
A kitisztított szerkezetet friss kenőolajjal látom el. Négyféle, csúcstechnológiás órásolajat használok.
A kitisztított billegő hídját összeépítés előtt szintén át olajzom.
A fedőkövet visszaszerelés előtt szintetikus könnyolajjal látom el.
A horgony köveit speciális olajjal kenem át úgy,hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba, leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz. Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag, ahova kell.
A billegő alaplemez felőli fedőkövét is át olajzom.
A számlap felhelyezése előtt friss olajjal átkenek minden mozgó alkatrészt, amihez utána már nem férnék hozzá. A mutatóigazító szerkezet elemei nagy igénybevételnek vannak kitéve, ezért szakszerű kenésük létfontosságú.
A korona és felhúzókerék szintén nagy igénybevételnek vannak kitéve, hisz az órát minden nap fel kell húzni. Szintetikus nehézolajjal átkenem a kapcsolódó alkatrészeket.
A fedőköveket is szintetikus olajjal látom el visszaszerelés előtt.
A futószerkezet csapágyainak kenését szintén elvégzem. Vékony olajzótű segítségével némi olajat juttatok a csapágy csészéjébe, mely behúzódva a tengely illesztékeibe folyamatosan keni a csapot forgás közben.
A műveletet mindenhol elvégzem.
A csapágylemez felületén látható a Schaffhausen (Probus Scafusia) tipikus kézművespecsétje, mely minden manufakturális szerkezeten megtalálható.
Az óra másodpercmutatója bár márka azonos, de aranyszínű, kissé elüt a kollekciótól. Lecserélni vétek lenne, ezért nikkel elektrolit segítségével ezüstszínűre galvanizálom.
A galván-berendezés segítségével bármelyik fémbevonat könnyedén előállítható. Nikkel, króm,ródium, réz, ezüst,arany, stb. A készülék maga 0-16 Voltig és 0-tól 20 Amperig fokozatmentesen szabályozható, szükség esetén tartálya fűthető. Segítségével tetszőleges vastagságú bevonat készíthető, mégpedig professzionális minőségben.
A gép tartályába tömény nikkel elektrolitot töltöttem. 5,5 volt és 2 amper segítségével selyemfényű bevonatot tudok rajta létrehozni.
A másodpercmutató nagyon kicsi alkatrész, befogása nehézkes, ezért egy acél tű végére tűzöm az alkatrészt. A jó elektromos kapcsolat megléte létfontosságú, ezért a művelet előtt alaposan lezsírtalanítok mindent.
Az áramforrás rákapcsolása után megindul a kémiai reakció. Pár perc alatt a felületre galvanizált nikkel fémes színvilága jól harmonizál majd az óra többi mutatójával.
A mutatót a galván-fürdőből kivéve folyóvízben leöblítem és láthatóvá válik a fémes bevonat.
Beépítés előtt a számlapot tiszta, alkoholos aeroszol segítségével megtisztítom. Szarvasbőr segítségével sok szennyeződés lejön a felületről.
Beépítés előtt a számlapot tiszta, alkoholos aeroszol segítségével megtisztítom. Szarvasbőr segítségével sok szennyeződés lejön a felületről.
Az óra járásképe szabályozás előtt. Némi beavatkozásra van szükség, de a pontosság állítható.
A hajszálrugó működő hosszának változtatásával a pontosság állítható. A billegő hídjára szerelt mikrocsavar forgatásával a tolóka finoman mozgatható. A hattyúnyakas ellen rugó folyamatosan feszíti, így a menet visszatekerésével a tolóka ellentétes irányba is elmozdul. Ötletes és rendkívül dekoratív megoldás. A rácsatlakoztatott műszer kijelzőjén látom a pontosság aktuális eredményét, így pár perc alatt pontosra szabályozható a szerkezet.
Az óraszerkezet járásképe szabályozás után. Látható, hogy a billegő lengésszöge 300 fok, pontossága is kielégítő. Ez a legtöbb, ami egy 120 éves órából kihozható!
A szerkezet elkészült, a zsebóra 800-as finomságú ezüst tokját polír korong segítségével újítom fel. A beavatkozás idejére a tok ásványüvegét eltávolítom, mert könnyen megsérülhet. Polírozás után visszahelyezem.
A polír korongra kifejezetten ezüsthöz készült polír pasztát kenek, így a tok felújítása hatékonyabb.
A hátlap kissé karcos, de rongykorong segítségével karcmentesítem.
Az úgynevezett oldaldrukker nyomógombja. Ennek segítségével állítható a mutatószerkezet. A gomb rejtett kivitelű, így köröm segítségével benyomható. A gomb elengedése után a mutatószerkezet visszaáll alaphelyzetbe. A felhúzókorona kizárólag a szerkezet felhúzására alkalmas, kihúzni nem lehet. A váltókaros mechanizmus csak az 1900-as évek után terjedt el széles körben.
Az óratok felújítás után polírpaszta maradványokkal szennyezett, ezért ultrahangos mosó segítségével megtisztítom. A gép 15 perc alatt, 60 fokon makulátlanul tisztára mossa a felületet.
Az ezüst óratok tömege 37,6 gramm.
Az elkészült óra profilból.
Az óra ezüst tokja újkori fényében csillog.
A hibátlan számlap kiemeli az óra karakterét.
A porvédőfedél polírozás után régi fényében csillog. Kérem, tekintse meg, milyen bámulatos emlékmodellel állt elő az IWC Schaffhausen több mint 100 évvel később. A IWC Jones (Cal: 98290) 2004-ben gyártott modelljének teljes rekonstrukciója a linkre kattintva megtekinthető.
Az óra elkészült és mindennapi használatra alkalmas. Örömömre szolgált, hogy az IWC Schaffhausen (Cal: IWC / C 52 – H6) ezüst zsebóra teljes felújítását megoszthattam mindenkivel.
Magam a modern, műkedvelő órásmesterség irányvonalát képviselve mindent elkövetek annak érdekében, hogy munkáim közben szerzett szakmai ismereteimet megoszthassam mindenkivel. Szándékom abban nyilvánul meg, hogy akár egy “Osztrák-Magyar Monarchia” területén készült ezüst zsebóra komplett restaurálását bárki megtekinthesse saját otthonában, vagy egy internetkávézó teraszán, bármilyen okos eszköz segítségével. Javítási naplóim képanyagai rendhagyó módon szakmai és művészettörténeti színezettel kiegészítve megpróbálnak szakítani a szürke és száraz műszaki tartalmak világával. Professzionálisan felszerelt órásműhelyem fejlett fotó-technikai berendezésekkel rendelkezik, amely szokatlan párosítás, és szinte egyedülálló a szakmában, amely számos órajavítás területén elvégzett technikai műveletet digitálisan publikál. Műhelyemet folyamatosan fejlesztem és minden érdekes témát, amely órajavítással kapcsolatos, közösségi oldalamon osztom meg először.
Remélem, az elkövetkezendő időben számos szakmai publikációval tudok szolgálni és közösségi oldalamat Magyarország egyik legnagyobb órajavítással foglalkozó, független szellemi adatbázisává sikerül fejlesztenem.