A javítás tárgya egy 1890-es évek közepén gyártott ezüst IWC Schaffhausen zsebóra, szép decens gyűjteményi példány. Szerkezete egy IWC / C 52 – H6 lajtsomszámú 15 köves kaliber, mely nem a márka legjobb werkje, de mindenképpen minőségi darab.
A zsebóra szokásos karbantartáson túl azért került műhelyembe, mert erős késést produkál. A napi tíz percet rapszodikusan kési le, szinte hirtelen, ami nem szerkezeti, inkább mutatótovábbítási hibára utal.
A International Watch óramárka nagy ismertséget szerzett világszerte, de Magyarországon is széles népszerűségnek örvendett. A polgári viselet elengedhetetlen kiegészítőjeként a márka főleg a jobb módú ügyfeleket célozta meg. Belépő manufaktúraként máig meghatározza a svájci óragyártás hagyományát.
Magyarországon sok kereskedő forgalmazott zsebórát, a piac nagyon széles volt, úgy mint manapság. Órát kapni már 7 Pengőért is lehetett, de a minőség akkor is drága volt. A kizárólag sajtolással előállított Roskopf vagy cilinder gátszerkezetű órák eladási ára eltörpült a svájci, minőségi horgonyórák mellett. A márkátlan, kor szokása szerint hitvány terméknek csúfolt import zsebórák árfekvése még ennél is kedvezőbben alakult. Ezen zsebórák szinte mindenki számára elérhetőek voltak, bár megbízhatóan működtek, de kialakításuk a tömeggyártás miatt igen egyszerű volt. Schönwald Imre korabeli árlistáján nyomon követhető a kor ékszer és órakereskedelmi felhozatala.
Schönwald Imre 1852-ben alapított órás-ékszerész budapesti szórólapjáról leolvasható, hogy a ezüst International Watch zsebóra 85 pengős vételára kissé borsosnak volt mondható. Az arany verzió 250-300 pengős ára pedig szinte megfizethetetlen. Legtöbb piaci szerepkört a korabeli kisnemesség soraiból lecsúszott birtokosi réteg alkotta, aki földjeinek eladásával még sokáig finanszírozni tudta a polgári színvonalat. Mikszáth Kálmán novellákból ismert dzsentri réteg később a hivatali és pénzügyi szektorban jól kereső állást betöltve egészen a második világháború kitöréséig megőrizte vásárlóerejét. Rájuk támaszkodva sok hasonló zsebóra talált gazdára Magyarországon. Viszont a világháború után elszegényedő polgári réteg utolsó vagyonaként sajnos sok hasonló zsebóra tokja végezte zálogházban. Ez a magyarázata a manapság divatot teremtő zsebóra-beépítések áradatának.
Az óra tokja a kornak megfelelően 800-as finomságú ezüst. Kissé karcos, de szépen felújítható.
Az óra tűzzománc számlapja szinte hibátlan, néhány apró repedés éktelenkedik rajta, de ez egy bő százéves órától elnézhető!
A porvédőfedélen feltüntették a márkabejegyzést.
A porvédőfedél belsejében felfedezhető a 800-as ezüst próbajel. A manapság mindenhol elterjedt 925 finomságú Sterlingezüst nem volt jellemző a korra, de nem is baj, így kopásállósága is jobb.
A szerkezet felhúzótengelye. A korona egy csőtengelybe folytatódik, mely vége belső négyzet alakra van kialakítva. Ez a belső négyzet csúszik rá a szerkezetből kiálló felhúzótengelyre csonkjára.
A mutatók korabeliek, de a kis másodperc mutató kissé elüt a meghatározó színvilágtól, mert aranyszínű. Később találunk megoldást a problémára.
A zsebóra tokja háromrészes. Az üvegráma a porvédőfedél és a hátlap is zsanéros kialakítású. Peremes kivitele miatt kézzel nyomva szinte rápattan a helyére.
A számlap háromlábú, amit egy rugós alkalmazás rögzít a helyén. Ez a megoldás teszi lehetővé, hogy kissé aláfeszítve a számlap szinte leugrik a helyéről.
A tűzzománc számlap felületébe festőzománccal felvitt márkabejegyzés nagyon autentikus, szinte nincs ember, aki nem hallott volna a Schaffhausen névről.
Az szerkezet billegője és horgonya annak hídjával, kiszerelve.
Az szerkezet szétszedése közben. A csapágylemezen feltüntetett sorozatszám alapján a gyártás időpontja 1890 és 1891 közé tehető!
A szerkezet tipikus háromnegyedes csapágyhídja. Láthatóak rajta az arany satonokba foglalt természetes kőcsapágyak.
Mivel a mechanikus órák fogaskerekei kényszerkapcsolatban állnak egymással,lehetetlen lenne a mutatók szabad állítása, ha a kerékrendszer egyik fogaskerékpárja közé ne iktatnának be egy kuplunghoz hasonló tengelykapcsolatot. Ez a kapcsolat teszi lehetővé, hogy mutatóállításnál ne tegyünk kárt a kerékrendszer fogaiba. De ha ez a kapcsolat nem eléggé szoros, akkor a mutatók úgymond lemaradhatnak a valós időhöz képest.
A kapcsolat nagyon laza, könnyen elmozdul a helyén, ez okozza a problémát. A negyedes kerék kis mérvű összehúzásával viszonylag könnyen orvosolható a probléma.
A negyedes kerék csőszerű kialakítású, keményre edzett alkatrész, mely könnyen összeroppan, ha nem vagyok körültekintő.
Hogy a csőtengely összeroppanását megakadályozzam, felhúzom egy órás dörzsár végére. Mivel a belső üreges teret a dözsár kitölti, ezért biztonsággal szoríthatok rajta egy erős csipesz segítségével. Az összehúzás mértéke igen csekély ,nyomorgatni nem szabad. Egy határozott nyomás segítségével elvégzem a műveletet. Összenyomás után le is tudom ellenőrizni munkám eredményességét, hisz a tengely végére illesztve érezhető, hogy a kapcsolat szorosabb lett.
A tisztításra előkészített üres csapágylemez. Mehet a mosó kosarába.Itt látszik a nyomókaros mutatóállító-szerkezet mechanizmusa és ellen rugója. Igényes megoldás.
A rugóház fedelét tisztítás céljából lepattintom. A belsejébe feltárul a beszáradt, elkátrányosodott kenőolaj. Így már nem látja el a kenést, kitakarítása mindenképpen esedékes.
A mosógép kosarába elkülönítve belefér minden alkatrész.
A mosókosárba szervírozott alkatrészek tisztítás előtt. A mosógép tengelyére bajonettzár segítségével csatlakoztatható kosár a vegyszerben lassan forogva minden szennyeződéstől megszabadítja az alkatrészeket.
Elma Star-Elite márkájú óramosó berendezés.Három különböző folyadékkal tisztít,mosókosár segítségével,mosás utáni szárítási lehetőséggel kiegészítve.Egy óraszerkezet tisztításával 30-40 perc alatt elkészül.
A mosás és szárítás után az alkatrészek makulátlanul tisztán kerülnek elő a gépből. A mosás hatékonysága annál jobb, minél kisebb részekre szedem az óraszerkezetet, mert eldugott, zárt részekbe a folyadék nem tud behatolni.
A billegő fedőköve. Ezen alkatrészek alatt megbújik minden kosz és a kenőanyag bejuttatása is nehézkes, ezért eltávolítása elkerülhetetlen.
A billegőt leválasztom hídjáról. A hajszálrugótőkét egy csavar rögzíti, ennek kioldása után leválasztható a hídról.A leválasztásához egy korabeli célszerszámot használok. Egy acél talapzatba erősített csapra ráakasztom a billegő hídját, így könnyen odaférek a rögzítőcsavarhoz, egyből szemrevételezni is tudom a hajszálrugó esetleges hibáit. Ötletes antik szerszám 1930-ból.
A billegő és annak hídjának minden alkatrészét eltávolítom. A fedőkő alatt, mint mindig beszáradt kenőanyagot találok.
A szerkezet igényes kompenzált billegője.
A számlapnak három lába van, ezek rögzítik a szerkezeten.
A számlap néhány hajszálrepedéstől eltekintve hibátlan.
A rugóház tisztítás után. Látható, hogy a lepedék eltűnt a menetek közül is.
A kitisztított rugót friss kenőolajjal látom el.
A rugóház fedelét egy erős csipesz segítségével a helyére pattintom.
A felhúzókerék belső fogazata nagy igénybevételnek van kitéve. A keményre edzett alkatrész alatt megül a szennyeződés, ezért tisztítás előtt eltávolítottam.
Beszerelés előtt szintetikus olajjal átkenem a súrlódó felületeket.
A szerkezet tipikus háromnegyedes csapágyhídja. Szinte a teljes kerékrendszert lefedi, kivéve a gátkereket. Ezt a alkatrészt egy külön egylábas híd rögzíti. Az óragyártás legszebb, glasshüttei hagyományát testesíti meg.
A gátkerék beszerelése és rögzítése után a szerkezet újra olajzása következik.
A kitisztított szerkezetet friss kenőolajjal látom el. Négyféle, csúcstechnológiás órásolajat használok.
A kitisztított billegő hídját összeépítés előtt szintén át olajzom.
A fedőkövet visszaszerelés előtt szintetikus könnyolajjal látom el.
A horgony köveit speciális olajjal kenem át úgy,hogy az olajozó végét belemártom a kenőolajba, leteszem egy fix pontra és a horgonyt csipeszbe fogva hozzáérintem az emelőkövek palettáihoz. Ezzel a módszerrel nagy pontossággal lehet kenni és csak oda jut kenőanyag, ahova kell.
A billegő alaplemez felőli fedőkövét is át olajzom.
A számlap felhelyezése előtt friss olajjal átkenek minden mozgó alkatrészt, amihez utána már nem férnék hozzá. A mutatóigazító szerkezet elemei nagy igénybevételnek vannak kitéve, ezért szakszerű kenésük létfontosságú.
A korona és felhúzókerék szintén nagy igénybevételnek vannak kitéve, hisz az órát minden nap fel kell húzni. Szintetikus nehézolajjal átkenem a kapcsolódó alkatrészeket.
A fedőköveket is szintetikus olajjal látom el visszaszerelés előtt.
A futószerkezet csapágyainak kenését szintén elvégzem. Vékony olajzótű segítségével némi olajat juttatok a csapágy csészéjébe, mely behúzódva a tengely illesztékeibe folyamatosan keni a csapot forgás közben.
A műveletet mindenhol elvégzem.
A csapágylemez felületén látható a Schaffhausen (Probus Scafusia) tipikus kézművespecsétje, mely minden manufakturális szerkezeten megtalálható.
Az óra másodpercmutatója bár márka azonos, de aranyszínű, kissé elüt a kollekciótól. Lecserélni vétek lenne, ezért nikkel elektrolit segítségével ezüstszínűre galvanizálom.
A galván-berendezés segítségével bármelyik fémbevonat könnyedén előállítható. Nikkel, króm,ródium, réz, ezüst,arany, stb. A készülék maga 0-16 Voltig és 0-tól 20 Amperig fokozatmentesen szabályozható, szükség esetén tartálya fűthető. Segítségével tetszőleges vastagságú bevonat készíthető, mégpedig professzionális minőségben.
A gép tartályába tömény nikkel elektrolitot töltöttem. 5,5 volt és 2 amper segítségével selyemfényű bevonatot tudok rajta létrehozni.
A másodpercmutató nagyon kicsi alkatrész, befogása nehézkes, ezért egy acél tű végére tűzöm az alkatrészt. A jó elektromos kapcsolat megléte létfontosságú, ezért a művelet előtt alaposan lezsírtalanítok mindent.
Az áramforrás rákapcsolása után megindul a kémiai reakció. Pár perc alatt a felületre galvanizált nikkel fémes színvilága jól harmonizál majd az óra többi mutatójával.
A mutatót a galván-fürdőből kivéve folyóvízben leöblítem és láthatóvá válik a fémes bevonat.
Beépítés előtt a számlapot tiszta, alkoholos aeroszol segítségével megtisztítom. Szarvasbőr segítségével sok szennyeződés lejön a felületről.
Beépítés előtt a számlapot tiszta, alkoholos aeroszol segítségével megtisztítom. Szarvasbőr segítségével sok szennyeződés lejön a felületről.
Az óra járásképe szabályozás előtt. Némi beavatkozásra van szükség, de a pontosság állítható.
A hajszálrugó működő hosszának változtatásával a pontosság állítható. A billegő hídjára szerelt mikrocsavar forgatásával a tolóka finoman mozgatható. A hattyúnyakas ellen rugó folyamatosan feszíti, így a menet visszatekerésével a tolóka ellentétes irányba is elmozdul. Ötletes és rendkívül dekoratív megoldás. A rácsatlakoztatott műszer kijelzőjén látom a pontosság aktuális eredményét, így pár perc alatt pontosra szabályozható a szerkezet.
Az óraszerkezet járásképe szabályozás után. Látható, hogy a billegő lengésszöge 300 fok, pontossága is kielégítő. Ez a legtöbb, ami egy 120 éves órából kihozható!
A szerkezet elkészült, a zsebóra 800-as finomságú ezüst tokját polír korong segítségével újítom fel. A beavatkozás idejére a tok ásványüvegét eltávolítom, mert könnyen megsérülhet. Polírozás után visszahelyezem.
A polír korongra kifejezetten ezüsthöz készült polír pasztát kenek, így a tok felújítása hatékonyabb.
A hátlap kissé karcos, de rongykorong segítségével karcmentesítem.
Az úgynevezett oldaldrukker nyomógombja. Ennek segítségével állítható a mutatószerkezet. A gomb rejtett kivitelű, így köröm segítségével benyomható. A gomb elengedése után a mutatószerkezet visszaáll alaphelyzetbe. A felhúzókorona kizárólag a szerkezet felhúzására alkalmas, kihúzni nem lehet. A váltókaros mechanizmus csak az 1900-as évek után terjedt el széles körben.
Az óratok felújítás után polírpaszta maradványokkal szennyezett, ezért ultrahangos mosó segítségével megtisztítom. A gép 15 perc alatt, 60 fokon makulátlanul tisztára mossa a felületet.
Az ezüst óratok tömege 37,6 gramm.
Az elkészült óra profilból.
Az óra ezüst tokja újkori fényében csillog.
A hibátlan számlap kiemeli az óra karakterét.
A porvédőfedél polírozás után régi fényében csillog. Kérem, tekintse meg, milyen bámulatos emlékmodellel állt elő az IWC Schaffhausen több mint 100 évvel később. A IWC Jones (Cal: 98290) 2004-ben gyártott modelljének teljes rekonstrukciója a linkre kattintva megtekinthető.
Az óra elkészült és mindennapi használatra alkalmas. Örömömre szolgált, hogy az IWC Schaffhausen (Cal: IWC / C 52 – H6) ezüst zsebóra teljes felújítását megoszthattam mindenkivel.