Omega (Cal:352) kronométer minősítésű karóra felújítása

Omega (Cal:352) kronométer

A felújítás tárgya egy 1940-es végén gyártott és meglehetősen ritka Omega (cal: 352) kalapács automata karóra. Szerkezete talán a legelső kronométer minősítésű automata óraművek egyike, amely a szériában gyártott nagy pontosságú időmérők úttörője. A felújítás publikációja alkalmas a kor óragyártásának és az Omega célkitűzéseinek megértésében. Akkor lássunk neki.

Omega kalapács automata karóra

A szerkezet meglehetősen ritka széria, amiből nem sok készült, még kevesebb maradt fent ilyen épségben. A ritka időmérő a gyűjtők Szent Grálja, felújítása alkalmat ad a korszak és maga az óra teljes bemutatására. Az óra minősített kronométer, ami még nem a mai értelembe vett minőségbiztosítási intézményben (COSC) nyerte el certifikációját, hanem annak elődjénél, stílszerűen egy obszervatóriumban.

COSC (Controle Officiel Suisse des Chronomètres)

1940-es évek végén készült a publikációban szereplő Omega karóra, ekkor nem létezett még a mai modern kronométer minősítő intézet, a COSC (Controle Officiel Suisse des Chronomètres), hisz ezen intézményt csak 1973-ban alapították. Ennek okán az Omega mérnökeinek olyan helyet kellet keresni, ahol a pontos idő alapfogalom és a mindennapok része.

Jobb helyen meg sem találhatták volna, mint egy obszervatóriumban, hisz a minősített pontosságú precíziós ingaórákat heti rendszerességgel igazították a csillagászati időhöz, így állandóságuk biztosítva volt. Kihelyezett részlegük a kronométer minősítésre szánt órákat a csillagvizsgáló bázisidejéhez képest vizsgálták és minősítették. Ezzel megalkották a hivatalosan minőségbiztosított időmérő fogalmát, ami azóta is a cég egyik emblémáját alkotja. A Constellation modellek hátoldalán egy csillagvizsgáló sziluettje látható, amely ezen szép régi hagyománynak állít emléket.

Az Omega első acél karórája

Az óra tokja acél, kialakítása a kor ízlését testesíti meg. Fémbetétes plexije is gyári, kupoláján az Omega emblémával. Felhúzókoronája jelzett, minőségi darab, ritkán látni már hasonló kialakítást, hisz modern kiegészítői már sűrűn fogazott példányok.

Kew Teddingtoni obszervatórium

Kevés intézmény volt alkalmas óratechnikai célra, hisz tudományos munkájuk nem volt összeegyeztettető az órák minősítésével. Ráadásul ezen intézmények a város szmogos levegőjétől távol, legtöbbször hegycsúcsra épültek, amelyek lehetetten logisztikai kihívást jelentettek volna egy ilyen intézmény számára.

A keresés nem rekedt meg, míg 1931-ben rá nem találtak az akkorra már szinte használaton kívüli Kew Teddingtoni obszervatóriumra. A nyugodt, London környéki csillagvizsgáló hatalmas ősparkja alkalmas volt erre a célra, ide telepítették a korai minőségbiztosítási kirendeltséget, amely könnyen megközelíthető volt, hisz sík területen feküdt.

A komoly technikai bázissal rendelkező intézményt sorra látogatták a nagy márkák is, itt kapott certifikátot sok Rolex modell is. Ezen objektumot váltotta az 1973-ban alapított “Controle Officiel Suisse des Chronomètres“, rövidebb nevén COSC, amely már Svájcban kapott helyet.

Omega (Cal:352) menetes hátlapja

Az óra hátlapja menetes kivitelű, egyszerű nyitószerszámmal leszerelhető. Bár átmeneti vízmentességet adott a szerkezetnek, gumitömítést is kapott a hátlap, de ezen szerkezetek mégis sokszor beáztak. Szerencsére itt nem látható víz nyoma, ami jelzi azt, hogy az órára fokozottan vigyáztak.

Omega Cal: 47,7 szerkezet dokumentált példánya

A Kew Teddingtoni obszervatórium szinte egy történelmi rekorddal kezdte pályafutását, hisz vizsgálat közben fennakadt a világ legjobban teljesítő Omega szerkezete. Az óra pontossága kiváló, mely nem véletlen, hanem az Omega kronométereinek tradíciója. Az Omega Cal: 47,7 szerkezet dokumentált példány 15 nap alatt 0,9 másodperc átlagos eltérést produkált, különböző pozíciókban. A rekord-kronométer soha nem került eladásra, aranytokba szerelve megtekinthető az Omega múzeum bieli központjában.

Omega 30T2RG

Az Omega mérnökei már a kezdetektől fontosnak tartották, hogy megalkossanak egy szuper pontos kronométert, amely a hétköznapokban is használható. Ennek oka abban rejlett, hogy a korai óragyárak már felzárkóztak a svájci óraipar szereplői mögött, és mint manapság, elkezdték másolni az addig sikeres modelleket.

Mivel műszaki teljesítményben komoly eltérés mutatkozott az eltérő márkák között, az Omega ezt azzal szerette volna tovább fokozni, hogy megalkotta az első szériában gyártott minősített kronométerét.

Úttörőszerepet játszott egy olyan minőségbiztosítási rendszer létrehozásában, ami addig még nem is létezett. Első ilyen képviselője volt a legendás kézi felhúzású kronométer karóra, az Omega 30T2RG, ami szintén gyűjtői ritkaság, már-már múzeumi darab.

Omega Cal: 30T2Rg szerkezete

Egy eredeti állapotban fennmaradt Omega Cal: 30T2Rg. A legendás kivitel elérte a tőle várt eredményeket, hisz a rá hasonlító modelleket állva hagyta pontosságban, szinte senki se tudta reprodukálni az órák világában.

A nap hozzá igazodott az égen, ami meghozta a hozzá fűzött eredményeket, megmutatta, mi a különbség óra és a rá hasonlító óra között. A szakma is nagy örömmel fogadta, hisz kivitele bámulatosra sikeredett. Ezen báziskaliberre vezethető vissza a publikációban szereplő Cal: 352 kalapács-automata modell is.

Omega szerkezetek családfája

Az 1939-ben debütált Omega (cal:30T2 Rg) modell kifejlesztése után azonnal megmutatkozott az igény a pontosság további finomítására, amit a kézi felhúzású szerkezeteknél a teljes felhúzottság és a lejárt állapot közti különbség jelentette.

Megoldást az jelentette volna, ha egy automatika folyamatosan után húz a rugón járás közben, ami állandó járástartalékot és szinte azonos rugónyomatékot biztosított volna a szerkezetnek. Sajnos abban az időben ilyen szerkezet még nem létezett, ezért meg kellet alkotni. A kaliberek családfáján nyomon követhető a folyamat, ami a kronométer minősítésű karórák evolúciós alakulásához vezet.

A nagy pontosságú alapszerkezet automatizálása tovább növelte a pontosságot, amit az akkori kor óraipari szereplői nem tudtak reprodukálni. Ezzel a bámulatos fejlesztéssel az Omega tulajdonképpen kisajátította magának a piacot.

Automata zsebóra szerkezete

Az automata óra fogalma a zsebórák korszakáig vezethető vissza, sok korabeli órakészítő fantáziáját ihlette meg az önfelhúzó zsebóra gondolata. Abraham-Louis Perrelet, híres órásmester jutott el a gondolat gyakorlati megvalósításához és már az 1800-as évek elején megalkotta önfelhúzó zsebóráját.

A lengősúly még nem forog körbe, hanem a kalapács-automata szerkezetekhez hasonlóan ívszerű pályán mozog és közben felhúzza az órát. Az ötlet briliáns, szabadalom is védi, de sajnos megvalósítása nem váltott ki osztatlan sikert, ennek oka a kor életvitelében keresendő.

A főleg ülőmunkát végző tisztviselők nem mozogtak annyit, hogy a szerkezet önmagát felhúzza, így másnapra a zsebóra rendre megállt. A tervek fiókba kerültek és az 1930-as évek végén, amikor már természetes volt a karóra viselete a mindennapokban, újra előkerült.

Omega (Cal352) szerkezete

Az óra szerkezete az Omega saját gyártmányú (cal: 352) kronométer minősítésű szerkezete, amely nagy ritkaságnak számít a gyűjtők körében. Korai kiadása miatt nem sok ilyen szerkezet bukkan fel a piacon. A korai kalapács-automata modellek tovább fokozták a járáspontosságot, hisz folyamatosan utána húztak a rugónak, állandó nyomatékot biztosítva a szerkezetnek.

Korabeli kalapács automata zsebóra szerkezete

Az Omega mérnökei a korai Abraham-Louis Perrelet zsebóráknál alkalmazott megoldást újraélesztették és létrehozták a világ első szériában gyártott automata karóra mechanikáját. A technológia jellege szinte szemmel láthatóan azonos a két órában, napi kb: 50 lengés már működésben tartja a szerkezetet.

A karórával ezt könnyen el lehet érni, mert egy ember sokat gesztikulál, autót vezet, sportol, amely bőven elég ennyi energia beviteléhez. Zsebóránál az óra ritkán változtatja pozícióját a társadalmi élet se kíván nagy mozgást, így az önfelhúzó mechanika nem visz be elegendő energiát. Bár a kézi felhúzás lehetőségét meghagyták rajta, mégsem terjedt el, amit a drágább kivitel is indokolt.

A tervek a fiókba kerültek vissza, ez az oka annak, hogy csak a karórák korszakában tért vissza a mindennapokba. A technológia előnyeit a Tissot & Fil’s is kihasználta, hisz közös konzorciumot alkotva az Omegával együtt alkották meg ezt a remek konstrukciót.

Kalapács automata szerkezet felépítése

A felhúzókorona gyári jelölésű, bár valószínű nem a modellhez tartozik. Viszont illesztése kifogástalan, hibátlanul passzol a tok csövéhez. Az automata felhúzást nem bízták a véletlenre, meghagyták a kézi felhúzás lehetőségét. Az óra könnyedén felhúzható koronáról, bár néha recseg, ami annak elszennyeződését jelzi.

Korabeli Omega kronométer

Az Omega szinte két legyet ütött egy csapásra, hisz a szuper pontos óra fogalmát képes volt ötvözni az első szériában gyártott vízmentes óra, az Omega Seamaster modellcsalád kiadásával. A széria máig a legnagyobb legenda a márka kínálatában, James Bond, a 007 ügynök is a széria továbbfejlesztett modelljeit viselte.

Omega (cal:352) robbantott ábra

Az Omega(cal:352) alkatrészeinek katalóguslistája a képre kattintva megtekinthetőek. A katalogizálás érdekében az alkatrészeket különböző számokkal jelezték. Az automata órák alkatrészei szinte minden esetben egyessel kezdődnek és négy számjegyűek. A más kaliberekkel illeszkedő alkatrészek azonosságát feltüntetik, mégpedig úgy, hogy megjelölik annak kaliberszámát. Ezzel a módszerrel az analóg katalóguslisták könnyedén kezelhetőek és viszonylag egyszerűen digitalizálhatóak.

Omega cal:352 automatika nélkül

A kalapács automata felhúzószerkezet nem sok mozgásteret hagy a rotornak. Mozgása korlátozott, ez viseléskor érezhető is, hisz a rotor a két végpontja körül csak úgy kalapál. A felső csapágyhíd lebontása után előbukkan az a speciális fogasív, amely ezt a kalapáló mozgást felhúzónyomatékká alakítja át.

Kalapács automatika hídja

Az automatika lebontott csapágylemeze. Maga a rotor kőcsapágyban fut, ennek komoly jelentősége van, mert nagy tömege miatt a fémcsapágy hamar kikopna. A csapágylemez magán hordozza a gyártási számot is, ami alapján beazonosítható a gyártás pontos időpontja.

Gyártás időpontjának meghatározása

Ismert gyártók márkakatalógusai a sorozatszám alapján lehetőséget adnak a gyártás viszonylagos idejének megállapítására. A csapágylemezen található 11787512 gyártási szám az 1949 és1951 közti időszakot öleli fel.

Kiszerelt kilincskerék

A fogasív szabadonfutó szerkezete egy irányba fejt ki nyomatékot, visszafele “ricnizve” szabadon fut. A felhúzás hatásfoka ezáltal kissé alulmarad a mai automata órákkal szemben, de folyamatosan viselve járva tartja a szerkezetet.

Kalapács automatika rotorja

A rotor kialakítása specifikus, mozgási energiáját kalapács módjára használja fel és egy-egy rugóbakra ütközik fel a két végállásban. Feliratok már ebben a korban is kerültek a rotor felületére, hisz mind mérete, mind központi elhelyezkedése alkalmas a gyári paraméterek elhelyezésére.

Automatika nélkül

Az automatikájától megszabadított szerkezet magában is működőképes, szinte modulként egészíti ki az óraművet. Ilyenkor lehet szemügyre venni a két rugóbakot, amely a rotor végállását határozza meg.

Felhúzótengely kivétele

A felhúzótengelyt a váltókar csavarjának kioldása után ki lehet húzni a helyéről. A korona dekoratív megjelenést biztosít az órának, végén a cég logójával.

Omega cal: 352 felhúzótengelye

A felhúzótengely eredeti darab, nem nyomorgatták a múltban, beázás nyoma sem tátható a tengelyen. Sok esetben a felhúzótengely a korona tövében olyan mértékben elkorrodálódik, hogy sok esetben akár mutatóállásban el is elnyíródhat. Ennek oka abban rejlik, hogy a víz itt kerül bele az órába, és ez a rész szinte folyamatosan ázik. Szerencsére itt nem található rozsda.

Acél, menetes hátlap

A hátlap külső felülete tejesen sík, a gyári feliratok belülre kerültek, így védve vannak a kopástól. Anyaga rozsdamentes acél, menet kialakítása hibátlan, könnyedén forgatható a tokon, szerencsére nem szakította meg senki.

Mutatók levétele előtt

Az óra mutatói gyáriak és ami fontos, senki sem nyomorgatta őket. Ezért magam is vigyázok rá, így számlap palástot használok levételükhöz.

Számlap palást használata

A számlappalást egy vékony műanyag lap, közepén egy hosszú nyílással, ami a mutatók alá csúsztatható. Ezzel a módszerrel az egész számlap védve marad a művelet közben.

Mutatók levétele

A számlappalástot úgy lehet praktikusan használni, hogy takarásba állítom mindhárom mutatót. Ezek után alácsúsztatom a palástot és egymás után leveszem őket, akár egy “Presto” segítségével. Ezáltal mind a számlap, mind a mutató sértetlen marad.

Leszerelt mutatók

A mutatókat sikeresen és sérülés nélkül eltávolítottam, nem maradt nyoma a műveletnek.

Omega cal:352 számlapja

Bár az óra majd 70 éves, de számlapja szinte hibátlan, beázás nem látható rajta, csak a lakkréteg sérült meg egy kis szakaszon. Az indexek is hibátlanok, feliratai élesek és egyben sokatmondóak, mégis letisztult látványt biztosítanak a szemlélőnek.

Hibátlan számlap

Magát a számlapot két excentrikus csavar rögzíti a helyén, ezek elforgatásával szabaddá válnak annak lábai és levehető a helyéről.

A számlap lábai

A számlap lábai sértetlenek, mindkét lába megvan, szerencsére senki sem nyomorgatta. Ez fontos szempont annak rögzítésénél.

Számlap levétele után

Mivel a számlappal nincs dolgom, ezért a művelet végéig üvegbúra alatt tárolom, nehogy megsérüljön.

Az Omega cal: 352 felső csapágylemeze

Számlapot levéve felbukkan a felső csapágylemez, amely szinte gyári állapotú. A szerkezet maga a kor szokása szerint berillium-bronzból készült, amely nem rozsdásodik, de a felhúzószerkezet elemei hajlamosak rá. Szerencsére itt nem fedezhető fel korrózió, az órára láthatólag vigyáztak.

Omega Cal: 352 billegője

A szerkezetet megfordítva láthatóvá válik az alapszerkezet és a kronométer pontosságért felelős precíziós billegőrendszer. A keretre erősített finom szabályzó szerkezet segít a pontosság beállításában, mozgatásával szinte másodperc léptékben állítható a járáskép. A technikai megoldás felfedezhető a korai Omega (Cal: 30T2Rg) modellen is, de mai napig alkalmazzák – EtaChron – szabadalmi néven a modern órákban. Könnyedén állítható egy élesre hegyezett csavarhúzó segítségével.

Billegő nélkül

A billegőt egy csavar rögzíti, kioldása után óvatosan kivehető a helyéről. Kivétele után a billegőt biztos helyre teszem, hisz ez a szuper pontosság lelke, így fokozottan vigyázni kell rá.

Omega 352 precíziós billegője

A szerkezet példaértékű billegőrendszere, amely magában foglalja az excentrikus szabályzócsavart is. Segítségével beállítható a pontosság egy éles csavarhúzó segítségével, szinte másodperc-léptékben. A billegő koszorú arany súlyzócsavarjai állíthatóak, maga a lengőrendszer 19800A/H fellengésszámon végzi munkáját. Ezáltal akkurátusan lassú, de a precíziós hajszálrugó minden pontosságot felülmúl.

Kaliberjelölés a felső csapágylemezen

A rugóház csapágylemezén felbukkan a kaliberszám. Az Omega szerkezetek tipikus logója is kíséri a cal:352 lajtromszámot, lassan már majd 100 éve.

Kilincskerék levétele

A felhúzókereket egy központi csavar rögzíti, kihajtása után levehető a helyéről. Ezáltal a rugóerő is távozott a szerkezetből, így nyugodtan tovább bonthatom a kerékrendszert.

Közvetítőkerék levétele

A szerkezet eredetileg kis másodperces kivitelű konstrukciója alkalmas arra, hogy gyári technológiával középmásodperces megoldásra alakítsák át. A közkerék meghosszabbított tengelynyúlványára egy toldalékkereket helyeznek és a órakerék furatába egy másodperctengely kerül. Ezzel a közvetlen kapcsolattal középmásodperces kivitelűvé alakítható egy eredetileg kis másodperc elrendezésű modell.

Másodperctengely kivétele

A hosszú másodperctengelyt egy felső csapágyhíd rögzíti, amely a csavar kioldása után levehető.

Másodperctengely kihúzása

A csapágyhíd leszerelése és a támasztórugó félretolása után kivehető a másodperctengely, amely a perckerék furatán keresztül egészen a számlapig nyúlik. Ennek segítségével tehető egy kis másodperces kivitelű óramű központi elrendezésűvé.

Közvetítő kerék levétele után

A toldalékkerék laza illesztéssel van a tengely végére ékelve, hisz erőátvitelt nem képvisel, pusztán a másodperc tengelyt hajtja. Két csavarhúzó egyidejű aláfeszítésével leugrik a helyéről, így már lebontható a kerékrendszer többi része is.

Rugóház kiszerelése

A toldalékkerék levétele után tovább bontható a szerkezet. A felső csapágyhíd levétele után szabaddá válik a kerékrendszer, ilyenkor már maga a rugóház is kivehető a helyéről.

Csapágylemez nélkül

A csapágyhidak eltávolítása után szabaddá válnak az alkatrészek, így áttekinthető az áttételi kerékrendszer. Az alkatrészek végletekig el vannak szennyeződve, szinte tapadnak, érezhetőek rajta az elmúlt karbantartások hiánya. Vegyszeres tisztítás segítségével minden szennyeződés eltávolítható a felületről.

A felhúzószerkezet alkatrészei

A tisztításra előkészített felhúzószerkezet, amely néha recseg. Minden eleme vegyszeres tisztításon esik át, így működése kifogástalan lesz.

Rugóház fedelének levétele

A rugómagra gyakorolt nyomás hatására a fedél leugrik a helyéről. Elég odanyomni az asztal lapjához, és a fedél már el is válik a háztól.

A motorrugó

A fedél lepattintása után előbukkan a motorrugó. Korrekt tisztítása elkerülhetetlen, hisz az egyenletes nyomaték leadása a pontos működés alapja.

Elma Star Elite óraszerkezet tisztító készülék

Elma Star Elite óraszerkezet tisztító gép vegyszerek segítségével minden lepedéket és szennyeződét eltávolít egy beszáradt óraszerkezet felületéről. Gyors és hatékony eszköz, szinte minden órásműhelyben megtalálható.

Kiterített alkatrészek

A szerkezet elemei vegyszeres tisztítás után. Minden alkatrész lepedékmentesen került ki a mosóból, így száradás után kezdődhet az összeszerelés.

Kitisztított csapágylemez

A teljesen lecsupaszított alaplemez tisztítás után. Ilyen régi óra esetén előfordulhat, hogy kézzel után kell tisztítani, mert bekövesedett a kenőolaj. Erre alkalmas lehet a tisztítófa, vagy alapesetben néhány fogpiszkáló.

Alaplemez száradás után

Mindent átjárt a vegyszer, a maradék szennyeződést pedig tisztítófa segítségével eltávolítottam, így kezdődhet az összeszerelés.

Molykote DX paszta

Mozgó, csúszó alkatrészek kenésére legalkalmasabb kenőanyag a Molykote DX szerelőzsír. Nem hajlamos a gyantásodásra, hosszú időn keresztül ellátja feladatát. Modern kenőanyag, sosem okoz csalódást. Felhúzószerkezeti elemek, visszahúzórugók és más elemek, például a felhúzótengely kenésére is alkalmas.

Molykote DX paszta tárolása

A szerelőzsírt adagokban tárolom, ebben az 1950-es évekből származó fa zsírzótégelyben. Az antik órajavítás kellékei modern anyagokkal kiegészítve megteremtik a szerelés tradícióját.

Antik olajtartó

A tégely zárható, csak minimális adag tárolására alkalmas, ez megteremti annak lehetőségét, hogy tartalma mindig friss legyen.

Kifűzött, motorrugó, tisztítás előtt

Az Omega cal:352 motorrugója kifűzés után. Ilyenkor látható maga a csúszófék, amely végtelenné teszi a felhúzás érzetét. A rugó végén látható betét megcsúszik a rugóház belsejében, így teljes feltekercselés után kuplungszerűen viselkedik, ráadásul nem engedi megerőltetni a rendszert.

Motorrugó kenése

A rugó visszafűzése és a fedél visszapattintása előtt szintetikus nehézolajjal átkenem a rugó meneteit. Az első felhúzás után a kenőolaj egyenletesen elterül és hosszú időn keresztül keni azt.

Rugómag kenése

A rugómag mindkét illeszkedő felületét átkenem szintetikus nehézolajjal. Ezáltal a rugóerő felszabadulása egyenletesé válik, ami nyomon követhető a pontosságon is. Ez rendkívül fontos egy kronométer beszabályozásánál.

Omega Cal: 352 összeszerelése

A kerékrendszer elemei összeépítés közben. Megfigyelhető, hogy a motorrugótól induló nyomaték a kerékrendszeren keresztül eljut a gátkerékig.

Óraszerkezet kenése

Az indulónyomaték a rugóháznál a legnagyobb, így értelemszerű, hogy a csapágy terhelése is itt a legnagyobb. Mivel itt fémcsapágyban fut a tengely, korrekt kenését még a kilincskerék felszerelése előtt el kell végezni, mert utána már nem férek hozzá

Dekorált kilincskerék

Szépen dekorált kilincskerék, amely meghatározza a látványt, hisz központi elemként szinte vonzza a tekintetet.

Összeszerelés közben

A kitisztított felhúzószerkezet összeépítés előtt. Minden elem és alkatrész vegyszeres tisztításon esett át, így kezdődhet az összerakás.

Felhúzószerkezet kenése

A koronakerék talán a szerkezet legtöbbet használt eleme, így a kilincsfogak kenése elkerülhetetlen. Kenéséhez szintetikus “Moebius” márkájú nehézolajat használok.

Felhúzószerkezet nyomórugója

A tolókar alapállását egy ilyen huzalrugó biztosítja. Folyamatosan megtartja a kapcsolatot, ami csak mutatóigazításkor választható szét a tengely kihúzásával.

Összeépítés közben

A szerkezet összeépítés után, kenés előtt. Mivel a horgony még nincs a helyén, így a kerékrendszer szabadon pöröghet, ha egy keveset húzok a tengelyen. Ezen lemérhető az a szabad futás, ami egy ilyen finom szerkezetet jellemez.

Másodperctengely

A szerkezet másodperc tengelye. Található rajta kenési pont, amit beépítés előtt át is kenek, így futása egyenletes lesz működés közben.

Közvetítőkerék visszaszerelése

A toldalékkereket ahogy levettem, összeépítés után vissza is helyezem. Mivel illesztése laza, elég egy sima mutatószerelő pálcával helyére nyomni.

Omega Cal: 352 horgonya

A szerkezet precíziós horgonya. Kialakítása tipikusan Omegás, kiképzése példaértékű. Tisztítása laboratóriumi tisztaságú benzinnel történik, modellezőecset segítségével.

Felső Incabloc kinyitása

Tisztítás előtt a zárt csapágyat kibontottam és a zárórugót vissza akasztottam a helyére. Mivel így lett kitisztítva, ezért minden lepedék eltűnt róla. A zárt csapágyat külön tisztítom ki szétszedés után.

Kalapács automatika ütközőrugói

A kalapács automatika fogalma szinte szó szerint értendő, hisz mindkét végállásban pörölyként csapódik ezekhez a rugókhoz a rotor. Amennyiben a rugók nincsenek jól rögzítve, kieshetnek helyükről és a szerkezet dinamikus terhelése megnő, amit viseléskor is érezni lehet.

Ütközőrugók beszerelése

A rugók alakja tipikus, pont illik a helyükre, így kialakításuk méretpontos. Mint minden rugót az óraiparban erőltetni nem szabad, mert könnyedén elugrik és keresésükkel csak időt veszít a gyakorló szakember.

Összeszerelés közben

A rugók visszakerültek a helyükre, de leszorításukat meg kell oldani. Ezt tulajdonképpen az automatika csapágylemeze végzi el, ami felülről stabilan rögzíti mindkettőt.

Kalapács automatika hídja

Az automatika felső csapágylemeze hordozza magán a rotor alsó kőcsapágyát is. A kilincsretesz a fogasív egyirányú mozgását rögzíti.

Kalapács automatika fogasíve

A fogasív kenése annak szétbontása után lehetséges. A felső csapágylemezt három kisméretű csavar rögzíti, leszerelése után hozzáférhető.

Fogasív kenése

A koszorú összeszerelés után. Külső fogazott palástja szintén kenést igényel, hisz fogazata az automatika mozgása közben fokozottan igénybe van véve.

Összeszerelt szerkezet kenése

A kalapács alsó kőcsapágyát még visszaszerelés előtt átkenem, aztán mehet a helyére. Mivel ez egy nagyon igénybe vett alkatrész így kenése létfontosságú.

Kalapács automatika visszaszerelése

Az automatikát alapállásba szerelem vissza, így a 180 fokos fordulata alatt minden mozgási energiáját átadja a fogasívnek. Visszatérése esetén üresen forog, visszafele üresen jár, munkát nem végez.

Az automatika felső csapágylemeze

A felső csapágylemez rögzíti az automatika elemeit, a rotor középcsapágya szintén egy nagyméretű kőcsapágyban fut. A leghosszabb méretű csavarok ezt a lemezt szorítják le.

Eltérő hosszúságú csavarok

A szerkezet két méretű csavart alkalmaz, így figyelni kell szereléskor, jó helyre kerüljenek. Mivel az automatika a legfelső modul, ezért szendvics szerűen felépítve értelemszerűen a nagyobb méretű csavar zárja a felső csapágylemezeket.

Omega Cal:352 acél tokja

Az óra acél tokja. Kialakítása az 1940-es évek stílusvilágát testesíti meg, formavilágát a mai Co-Axiális szerkezetek is tovább viszik. Ezzel a Design örökké megmarad.

Omega karóratok menetes hátlappal

Az óra hátlapja menetes kivitelű, ez átmeneti vízmentességet biztosít a szerkezet számára. Könnyű rázárni, bár néhány sikertelen toknyitás nyomai láthatóak rajta, de ez polírozással egyszerűen eltüntettető.

Füstkarika felhelyezése

A perckerék és számlap alsó síkja alatt van pár tized milliméter eltérés. Ezt a passzázst igyekszik kiküszöbölni egy papírvékonyságú füstlemez, ami megakadályozza a mutató lebegését. Visszaszerelése létfontosságú.

Mutatók visszahelyezése

A mutatók világítófestéke már öreg, könnyen kipereghet, így nem szabad őket nyomorgatni. Felszerelésükhöz mutatófelhelyező pálcát használok, amely gumis vége védi a felületet.

Mutatófelhelyező szerszámok

A mutatók szereléshez három pálcát használok, amelynek mind a hat vége külön használható, így lefedi az összes méretet.

Mutató helyére illesztése

A pálca gumis vége lyukas, így megvédi a másodperctengelyt a sérüléstől. Használata praktikus, mert ha le is csúszik, nem okozhat kárt a számlapon.

Mutató, felhelyezés közben

Bázispontnak a 12-es osztás használom, ide szerelem fel a többi mutatót is, így ellenőrizhetem, hogy fedésbe kerültek-e. Ezzel a módszerrel könnyedén szinkronizálható a mutatók állása.

A szerkezet másodpercmutatója

A másodpercmutatót szintén a mutatószerelő pálca segítségével tudom a legjobban visszanyomni a helyére. Erre a tömör végét használom, de a művelethez alkalmas egy fogpiszkáló is.

Omega cal: 352 eredeti plexije

Az óra fémbetétes plexije gyári kivitelű, hisz a kupola közepén látható egy kicsi Omega embléma, ami belül található. Ezáltal viselés közben nem kophat le.

Tokba helyezés előtt

Az óra szerkezete és tokja összeépítés előtt. Némi portalanítás és a tömítések kenése után az óra lassan elkészül.

Gumitömítések kenése

Az óra bár nem vízálló, de hermetikus kivitele nagyban fokozható modern kenőanyagok használatával. A “Fomblin” nevű anyag tömítőképessége mindent felülmúl, sosem vándorol el a helyéről és hosszú időn keresztül ellátja feladatát.

Fomblin használata az órajavításban

A “Fomblint” sima olajzó segítségével viszem fel a felületre, így a felhúzókorona hermetikussá tehető, amely nagymértékben megtartja az óra állagát.

Tokrögzítő betét

Az óra rögzítését a tokon belül rugalmasan oldja meg ez a rugós tag. Mivel az óra dinamikus igénybevétele igen nagy, így ennek csökkentése létfontosságú a járás szempontjából is. Mivel a kalapács ide-oda leng és ütközik, zavarhatja a billegő szabad lengését. Mivel az óra minősített kronométer, nem engedhető meg ilyen zavaró hatás, ezt küszöböli ki az alkatrész.

Tokba helyezés után

A másik oldalról egy masszív tokcsavar és egy rögzítőnyelv segít a biztos felfekvésben. A szerkezet rögzítésére alkalmazott kitüntetett figyelem nem véletlen, hisz a működés közben ide-oda lengő és a bakrugókon felfekvő kalapács igen nagy dinamikus energiát közvetít, ami meglazíthat minden kötőelemet a szerkezetben, ezért a csavarok korrekt rögzítése mindenképpen létfontosságú. A kilazult csavarok a szerkezetbe potyogva annak megállását is okozhatják. Nincs ez másként az ütőszerkezettel ellátott óráknál se, hisz ott a rezonancia könnyen fazékhangot generálhat ütés közben, illetve itt a szerkezeti elemek stabil rögzítése ott is létfontosságú.

Óraszerkezet műszeres beszabályzása

A szerkezet szabályozását szokás szerint Horometer márkájú digitális mérőműszerrel végzem el. A karórák pontossága pozíciótól függően változik. Az óraforgatóra feltett karóra lassan forogva szimulálja a kar mozgását, miközben a műszer rögzíti a mért adatokat. A kapott eredmény valós körülményeket utánoz és beszabályozásnál figyelembe vehető, így beállítható az optimális pontosság.

A óraszerkezet járásképe

Az óra járása elsőre nem rossz, de még messze van a kronométer pontosságtól. Ezt tetézi még az is, hogy a két pontsor kissé távol esik egymástól, ami azt jelzi számomra, hogy a szerkezete enyhén sántít. A kompasz sajnos fix kialakítású, így azzal nem csökkenthető az esés.Ilyenkor nincs más megoldás, le kell szerelni a billegőt a hídjáról és középállás irányába tolni a hajszálrugó gyűrűjét. Ezáltal a vezetőkő középállásba kerül, és járása centrikusabb lesz.

Óraszerkezet pontosítás után

A járáskép és a pontosság módosításra került, így már megközelíti a kronométerek világát. Mivel egy nagy pontosságú óráról van szó, komputerdiagnosztikai vizsgálata szükséges, amit el is végzek.

Óraszerkezet komputerdiagnosztikai vizsgálata

Általános célra alkalmazott laptop, amit már nem használok, elegendő lehet a feladatra. A Horometer erre a célra kifejlesztett szoftvere feltelepítés után el is indul és betölti a kezelőfelületet.

Laptopra kapcsolt óraszabályzó műszer

Javítás, szerkezettisztítás és olajzás után a karóra teljes körű komputerdiagnosztikai vizsgálata látható. A Horometer készülék szoftvere a laptopra telepítve lehetővé teszi, hogy modern technológiával tesztelhessünk és ezek alapján hajszálpontosra szabályozhassunk javított óraszerkezeteket. Az óraforgató lassan és egyenletesen forogva szimulálja a kar mozgását. A szoftver érzékelve a változó pozíciót, midig a képernyőn látható ikonhoz igazítja a mérést, így egy kör megtétele után négy mérési eredményt kapunk, mindegyiket az adott pozícióban. A mérési eredmények kielemezhetőek, nyomtattatóak, sőt e-mailben küldhetőek, de megoszthatóak közösségi portálokon is , pld: az óra tulajdonosával.

Pozicionális hiba beállítása

Az óraforgató 45 másodperc alatt tesz meg egy kört, közben a szoftver érzékeli az óra pozícióját és mindig az aktuális óraszimbólum alatt folytatja a mérést, ami a laptop képernyőjén látható. Egy kör megtétele után a mérés tulajdonképpen befejeződött.

A műszeres vizsgálat kiértékelése

A szoftver mutatja, hogy bármilyen pozícióba is forgatom az órát, a pontosság nem változik, az órának nincs pozicionális hibája. Szerkezettisztítás és szakszerű olajzás után egy jó minőségű óraszerkezet ilyen képet mutat. A képen látható, hogy az összes paramétert kijelzi a szoftver, amire az órásnak szüksége lehet. A mérési pozíciót, hogy az óra milyen helyzetébe történt a mérés, az elméleti lengésszámot, az eltérést, nap/másodpercben és a lengési asszimmetriát milliszekundumba.

Óraszerkezet próbája a Cyclotesterre helyezve

Az elkészült óra beszabályzásra került, pontossága műszerrel ellenőrizve lett, de gyakorlati járásáról csak akkor kaphatok képet, ha felhelyezem egy próbaállványra. A “Cyclotester” nevű óraforgató minden pozícióban megjáratja az órát, ami egy viselés közben előfordulhat. Szimulációs mozgása gyakorlatban is megmutatja számomra hogy teljesít az óra. Fél napos járás után szinte biztos, hogy a gyakorlati életben is jól fog teljesíteni.

Az Omega cal: 352 elkészült

Az óra felújítása elkészült, megkezdheti újkori életét modern világunkban.

Az elkészült óra hátlapja felől

Az óra hátlapjáról eltüntettem a karcokat és a sikertelen nyitások nyomait, így most régi fényében csillog.

Az elkészült Omega Cal:352 elkészült és pontos

Az elkészült óra számlapja felől.

Az elkészült Omega cal:352 mindennapi használatra alkalmas

Az óra ritka darab, szinte unikális példány. Pontossága mit sem változott az elmúlt 70 év alatt, beszabályozás korábbi kronométer pontosságát hiba nélkül teljesíti. Ugorjunk előre pár évtizedet, és nézzük meg milyen technikai megoldásokat alkalmaz egy mai modern és méregdrága Omega DeVille Co-Axial Power Reserve Kronométer-karóra.

Omega Co-Axial Power Reserve teljes felújítása

A teljes felújítás részletei a linkre kattintva megtekintetek.

A ritka Omega Cal: 352 javítása után

Örömömre szolgált, hogy eme ritka Omega (Cal: 352) kalapács automata kronométer teljes felújítását megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

19 − 5 =