Omega Seamaster (Cal:1022) teljes felújítása

Omega Seamaster

A publikáció tárgya egy Omega Seamaster (cal:1022) automata karóra, amely megkímélt állapotban maradt fent az utókornak. Szerkezete talán az Omega utolsó óraműve, amit a Lemaniával együtt fejlesztett ki. Ezzel lezárult egy korszak a svájci órák gyártásában, hisz az ETA szerkezetek hegemóniája lenyomta a konkurens gyártókat. 1972-től 1984-ig gyártották, 78 000 példányban, ugyan ez a szerkezet található a Tissot Cal:2940-es karórákban is. Ezáltal elmondható, hogy egy viszonylag elterjedt szerkezetről beszélünk. Az Omega modellek sajátossága, hogy berillium-bronzból készült, így sárgás színvilága összetéveszthetetlen. Az óra optikailag tökéletes, de mindenképpen javításra szorul. Felújításával betekintést nyerhetünk ezen óraszerkezetek világába. Akkor lássunk neki.

Nicolas Hayek birodalma

A győztesek nyugalmával felvértezett svájci óraipar nem vette komolyan a távol keleti órák jelentette fenyegetést, így váratlanul érte őket az addig egyeduralom elvesztése. A quartz szerkezetek nagy tömegű elterjedése végképp rányomta bélyegét a Helvét óraipar gazdasági mutatóira, így komoly lépésre szánták el magukat. A válságtól sújtott svájci óraipar nem finanszírozta tovább saját szerkezetkapacitását, hanem áttért a központosított óraszerkezetek beépítésére. Nicolas Hayek a Swach óramárka megálmodója létrehozta az uniformizált óraipar fogalmát, amely cégcsoportjához tartozó cégek részére rendelkezésre bocsájtotta központosított szerkezetkapacitását. Ezzel beköszöntött az ETA szerkezetes órák korszaka.

Acél tok

Az óra tokja acél, fém óraszíja is ugyan abból az anyagból készült. Formája a kor divatjához igazodva, rendkívül elegáns viseletet biztosít tulajdonosának. A fémszíj már tömör, nem lemezből hajtogatott tömegtermék.

Központosított óragyártás

A szerteágazó gyártókapacitás megnehezítette a gazdaságos gyártást, mivel ahány cég annyi gyártó elvét megvalósító iparág az ottani bérekkel számolva nem termelte ki a gazdaságos működéshez szükséges profitot. Nicolas Hayek által megálmodott birodalom az ETA óragyár felfejlesztésével kiváltotta az addig igen szerteágazó gyártáskapacitást, amely nagy tömegben volt képes kimagasló minőségű óraszerkezeteket gyártani. A típusazonosság uniformizálta az óraipart, amely felemésztette az Omega saját szerkezeteit is. Ezzel kihunyt egy korszak, és a saját fejlesztésű szerkezetek eltűntek az Omega palettájáról, helyettük ETA szerkezetek kerültek beépítésre.

Omega logó a csatzáron

A csatlemez felületébe tamponnyomással készült Omega logó árulkodó, látványvilága nagyon autentikus. A szép kialakítású csatlemez praktikusan használható.

Jelzett korona

Az óra koronája jelzett, acélból készült alkatrész, közepén az elmaradhatatlan Omega logóval. Kivitele vízmentes, de azért úszni nem érdemes benne, hisz az óra már majd 40 éves.

Pattintós hátlap

Az óra hátlapja peremes kivitelű, így egy szimpla nyitókéssel lepattintható. Egy ponton be sliccelt perem alá befér a kés pengéje, amely némi aláfeszítés hatására könnyedén leugrik a helyéről.

A hátlap belseje

Az óra hátlapja Omega szokás szerint belső felületén hordozza a legfontosabb információkat. A sorozatszám alapján az óra még az 1960-as évek elején készült.

Tömítőgyűrű

A vízmentességet ez a teflon gyűrű biztosítja, szorosan befeszül a hátlap pereme és a tok széle közé. Ezzel átmeneti vízmentességet biztosít az óra számára.

Felhúzótengely kivétele

A váltókar csapjának megnyomásával kivehető helyéről a felhúzótengely. Ez a megoldás nagyon sok szerkezeten köszön vissza, egyszerű és praktikus.

A kiemelt szerkezet

A felhúzótengely és a két tokcsavar kivétele után kiemelhető a szerkezet. Számlapja hibátlan mutatói eredetiek.

Mutatók levétele

A számlap hibátlan, ezt szeretném, ha így is maradna. Ezért a mutatók levételéhez számlappalástot használok, ami megvédi a felületet beavatkozás közben. Akár emelőpálcát, akár egy sima “presto-t” használok is, a számlap lakkozása sértetten marad.

Mutatók nélkül

A mutatók levétele sikerült, nyom nélkül eltávolítottam őket. Minden esetben kerülni kell az éles tárgyak használatát levételkor, mert nem csak a számlap, hanem a mutató pereme is könnyen roncsolódhat.

Számlap levétele

A számlapot klasszikusan két hernyócsavar rögzíti, meglazításuk után leemelhető a helyéről. Sok esetben, főleg beázás után a csavarok végletesen berozsdásodnak, szerencsére itt ilyenről nincs szó.

A számlap hátulja

A számlap lábai sértetlenek, nem feszegette őket senki. Egy fekete támasztógyűrű gondoskodik arról, hogy a naptárszerkezet gond nélkül végezhesse a dolgát. Ez a műanyag karika úgymond kiemeli a számlapot, így semmi sem akadályozza a dátum váltását.

Tengerkék számlap

A számlap színvilága hibátlan, beázásnak nyoma sincs, csak a széleken éktelenkedik egy kis festékhiány. Ennek oka abban rejlik, hogy a szerkezet el tud mozdulni az óra tokján belül, és lehorzsolja a lakkozást. Szerencsére csak így kiszerelve látszik, alapesetben láthatatlan.

Dátumtárcsa levétele

A dátumtárcsát két csavar rögzíti, kioldása után levehető a helyéről. Más modelleknél már nem vesződnek a csavarkötéssel, inkább rugalmas leszorítógyűrűt alkalmaznak.

A naptárszerkezet

A három pozíciós naptárszerkezet praktikus kezelést biztosít, hisz egyetlen mozdulattal beállítható a naptári napok neve és a dátum. Kezeléséhez még prospektus is tájékoztatást nyújt, amely a kép alapján könnyen elsajátítható.

Kioldás után

A rögzítőgyűrű levétele után először a napok tárcsája vehető le a helyéről. Ezen naptár-szerkezetek használata nagyon praktikus, hisz akár mindkét irányba, függetlenül állítható. Nincs semmi akadálya annak, hogy fél perc alatt beállíthassuk a napok nevét és a dátumot.

Festett alkatrész

A naptárcsa nem műanyagból, hanem rézből készült, felülete festett, ami selymes fényt ad a felületnek. Modern óráknál már inkább matricát alkalmaznak, színe sem valódi, kissé szintetikus érzetet biztosít.

Rögzítő fogak

A naptárcsa stabil váltásáról és rögzítéséről a hátoldalon található fogaskoszorú gondoskodik. Egy retesz sima huzalrugó segítségével rögzíti stabil ponton a tárcsát.

Dátumtárcsa kioldása

A dátumtárcsát a naptár szerkezetet rögzítő csapágylemez tartja a helyén. Két csavar kioldása után ez is gond nélkül levehető a helyéről.

A naptárszerkezet

A leszorítólemez levétele után előbukkan a naptárszerkezet mechanikai felépítése. Mindkét elem koronáról, gyors funkcióban váltható, ráadásul egymástól függetlenül.

Műanyag váltótárcsa

A dátum és naptárcsa váltásáról egy műanyagból készült váltókerék gondoskodik. Kissé kiábrándító látvány, de funkcióját maradéktalanul betölti. A naptárszerkezet felépítése nagyban hasonlít a távol keleti, főleg Seiko, Orient, Ricoh szerkezetek mechanizmusára.

A naptárszerkezet alkatrészei

Az alkatrészek katalóguslistája a képre kattintva megtekinthetőek. A katalogizálás érdekében az alkatrészeket különböző számokkal jelezték. Az automata órák alkatrészei szinte minden esetbe egyessel kezdődnek és négy számjegyűek. A más kaliberekkel illeszkedő alkatrészek azonosságát feltüntetik, mégpedig úgy, hogy megjelölik annak kaliberszámát. Ezzel a módszerrel az analóg katalóguslisták könnyedén kezelhetőek és viszonylag egyszerűen digitalizálhatóak.

Dátumszerkezet nélkül

A dátumszerkezet lebontása után eljutok egészen a mutatóváltó és felhúzószerkezetig. Ezek lebontása után megfordítható a szerkezet, kezdődhet az ellenkező oldal bontása.

Omega Cal:1022

Az automata szerkezet egy végletekig letisztult óramű, amely a kor szokása szerint Berillium bronzból készült. Ezen kaliberekre jellemző, hogy felépítése nem modulszerűen egymásra épülő kivitel. Az automatika modulja elfér a kerékrendszer melletti csapágyhelyen.

A rotor levétele

A rotort egy csavar rögzíti, amely alátét segítségével nem engedi leesni a rotort. Egy méretes csavarhúzó segítségével levehető a helyéről.

Kioldás után

A csavar kihajtása után már szabadon levehető a rotor. Az acél központi tengely egy sárgaréz perselyben fut, amely igen karbantartásigényes egység. Ha időnként nincs megfelelő kenőolajjal ellátva, könnyedén kikopik,amely okozhatja azt a problémát, hogy a rotor vagy a hátlapba, vagy a csapágylemezben verődik bele.

A rotor belseje

A rotor belső felülete kissé kopottas, amely arra utal, hogy beleérhet már a csapágylemezbe.

Alapszerkezet

A rotor eltávolítása után megtekinthető a szerkezet teljes felépítése. Ezen szerkezetek báziskaliberekből építkeznek, tehát az Cal:1000 lajtromszámú óramű közel azonos felépítésű a Cal 1022 szerkezet családfájával. Alkatrészek tekintetében is csereszabatosak, így pótlásuk ezen kaliberekből megoldható, amely nagyban segíti a gyakorló órás munkáját.

Omega 1030 szerkezet

A báziskaliber azonossága még a kézi felhúzású modelleken is visszaköszön, ahol az automatika helyét egy Omega logós lemezzel fedték le. A Cal:1030-as modell felépítése szinte azonos, alkatrészei közös tőről fakadnak. Ráadásul még ilyen zsebóra-kivitelben is előfordulnak, a gyűjtők nagy örömére.

Omega 1030 szerkezet

Az Omega Cal:1030-as kézi felhúzású szerkezete nagyban azonos az automata modellekkel, A legnagyobb eltérés abban mutatkozik, hogy rugója nem tartalmaz csúszóféket, mint automata társai, hanem felhúzás után határozottan megakad. Ezért minden nap fel kell húzni, ellenben az automata szerkezeteivel, amit a lengőrotor folyamatosan felhúzva tart.

Kilincskerék levétele

A kilincskerék leengedése és levétele után a rugóerő teljes egészében megszűnik. Ezáltal a szerkezet teljesen feszültségmentesített állapotba kerül, így szétszedéskor nem kell félni attól, hogy a hirtelen felszabaduló rugóerő kárt tesz a kerékrendszerben.

Az eltávolított billegő

A billegő eltávolítása után előbukkan a szerkezet horgonylemeze, amit két csavar rögzít. A csavarfejek polírozott kivitelűek, dekoratív látványt nyújtanak.

A horgony kiemelése

A horgony hídjának levétele után eltávolítható maga a horgony is.

Az automatika

A szerkezet automatikája közös modult alkot, amely két csavar kihajtása után kiemelhető a helyéről.

Az automatika alsó csapágylemeze

Az automatika kerékrendszere alulról. A precíz fogazatú egység mindkét irányba képes felhúzni, szinte minden mozgást hasznosít, így hatékonysága optimális.

Szétszedés közben

Az automatika kivétele után megfigyelhető annak helye. Sok esetben, kézi felhúzású szerkezetek esetén (Omega Cal: 1030) ezt a helyet egy egyszerű Omega logós lemez fedi be.

A kerékrendszer

Az óra kerékrendszere a csapágylemez eltávolítása után. Elrendezése hagyományos, 28 800 A/H féllengésszámra tervezett kivitel.

Másodpercstop

Az óra rendelkezik másodperc-stop üzemmóddal is, amiért ez a kis műanyag lapka a felelős. A felhúzókorona kihúzása után a lemez elfordul és nyúlványa beleér a billegő koszorújába, megállítva azt. Kissé kiábrándító az alkatrész plasztik anyagszerkezete, de feladatát hiánytalanul betölti.

A kerékrendszer csapágylemeze

A kerékrendszer csapágylemeze magán hordozza a kaliber és gyártási számot egy körpecsét formájában. A pecsét a gyári számot is magában foglalja.

A nagyméretű rugóház

A rugóház csapágylemezének eltávolítása után előbukkan a nagyméretű rugóház.

Bélelt csapágy

A rugóház csapágylemeze rézperselyben fut, amely külön alkatrészként cserélhető kopás esetén. Bár fordulatszáma alacsony, de nyomatéka nagy, így fennáll a kopás veszélye. Erre gondolva tették cserélhetővé a perselyt.

Másodperctengely kivétele

A rögzítőlemez félretolása után eltávolítható a másodperc tengelye.

A rugóház

A szerkezet nagyméretű rugóháza. Végtelenített rugója jellemző az automata szerkezetekre, ezért egy csúszófék segítségével végállásába képes megcsúszni. Ezáltal az automatika folyamatosan működhet, nem okozhat kárt a kerékrendszerben.

A fedél lepattintása

A rugóház fedele nagyon pontosan illeszkedik a házához, csak nagyító segítségével található meg az a pont, ahol leválasztható helyéről. Egy penge segítségével némi aláfeszítés hatására szinte leugrik a peremről.

Elszennyeződött rugó

Hajtórugója szinte a végletekig el van szennyeződve, korrekt tisztítása elkerülhetetlen.

Alkatrésztisztítás előtt

A szétszedett alkatrészek mehetnek a mosó kosarába, ahol szekcionálva várják a vegyszeres tisztítást.

Rozsdás alkatrészek

A szerkezet felhúzószerkezete el van rozsdásodva, ez nyomon követhető a “szotoáron” is. Mivel ez a pont áll legközelebb a felhúzókoronához, ahol a víz behatolhat, ezért ezen alkatrészek rozsdásodnak el legelőször.

Korrózió a váltókaron

A váltókaron is felbukkan a vakrozsda, amely bár felületi korrózió, de eltávolítása mindenképpen szükséges.

Dátum gyorsváltó kar

A naptárszerkezet gyorsváltó karja, végén a csillagkerékkel. A felhúzótengely kétállású, így az első kihúzásnál a dátum szabadon állítható, mindkét irányba. Ha teljesen kihúzom, a mutatók egy irányba állíthatók, de ellentétesen forgatva a naptárcsa kezd mozogni, így gyors állítással beállítható a napok neve is.

A felhúzószerkezet elemei

A felhúzószerkezet elemei ki vannak téve a korróziónak, hisz ha az óra beázik a koronánál, a nedvesség ide húzódik be először. Vegyszeres tisztítás és némi üvegkefés revétlenítés után visszaépíthető állapotba kerül az összes alkatrész.

Omega alkatrészlista

Az óra tételes katalógusrajza feltár minden alkatrészt, saját számával együtt. Nagy segítséget nyújt utánrendeléskor, illetve egy alkatrész konkrét beazonosításánál.

Szerkezettisztítás után

Az óra szerkezete szerkezettisztítás után. Némi száradás után következhet az alkatrészek összeépítése.

Felhúzókerekek kenése

A felhúzó és koronakerék párosa teszi lehetővé, hogy az órát a koronájáról is fel lehessen húzni. Korrekt kenése elkerülhetetlen, hisz igénybevétele igen nagy. Ezt még beépítés előtt elvégzem, felületére szintetikus nehézolajat viszek fel, ami az első használatnál egyenletesen elkenődik.

A felhúzótengely kenése

A felhúzótengelyt zsírzópárnába tunkolom, így viszem rá a megfelelő mennyiségű és minőségű kenőanyagot.

A kerékrendszer

A kerékrendszer összeépítés közben. Kivitele hagyományosnak mondható, korrekt szerkezettisztítás után minden lepedék eltűnt róla.

A kifűzött automata rugó, végén a csúszófékkel

Az automata szerkezetek jellemzője a végtelenített hajtórugó.A rugó vége úgynevezett csúszófékben végződik, amely a teljes felhúzottsághoz közeli állapotban egyszerűen megcsúszik. Ezáltal az automatika után húzása folyamatos lehet, nem tehet kárt az automatikában. A rugó hossza ilyenkor figyelhető meg a legjobban, a nagyméretű rugóházba visszafűzve újból biztosítja a szerkezet számára a 48 órás járástartalékot. Sok megoldás létezik a rugó végtelenítésére, de talán minden közül ez a formakialakítás hozta meg a legjobb eredményt.

A hajtórugó kenése

Ezeket a rugókat gyárilag bevonattal látják el, ami helyettesíti a kenőolaj használatát. Sajnos azóta eltelt több mint 35 év, ezért a bevonat már lekopott. Cseréjével lehetne orvosolni a problémát, de nagyban megdrágítaná a felújítást. Ezért a hajtórugót sűrű “Moebius 9010” fél szintetikus olajjal kenem át. A bemeneti menet lapjaira juttatok egy keveset, amely az első felhúzás után egyenletesen elkeni a teljes felületen.

A rugóház fedelének visszahelyezése

A rugóház fedelét egy erős csipesz segítségével a helyére pattintom.

A dekoratív csapágylemez

A berillium bronz csapágylemez nagyon dekoratív, így tisztítás után pedig már teljesen lepedékmentes is. A csapágylemezt három csavar rögzíti.

A rugómag kenése

A rugóház behelyezése után hozzáférhető a rugómag csapágya. A kilincskerék felhelyezése után már nem férnék hozzá, így előtte kell elvégezni a műveletet. Ez igaz minden egymást takaró alkatrészelemre. Érdemes megfigyelni a kézi felhúzás hármas kerékrendszerét, ami eljuttatja a nyomatékot a felhúzókeréktől a kilincskerékig. Mivel ezek néha recsegnek, korrekt kenésük szintén elengedhetetlen.

A szerkezet billegője

A szerkezet 28 800 A/H fellengésszámra tervezett billegője. A billegő finom szabályozása érdekes, mikrocsavaros megoldással lett megoldva, amely egy oldalra helyezett kis csavar ki-illetve behajtásával kivitelezhető. A megoldás lényege hasonlít a korabeli hattyúnyakas megoldásokra, csak iparilag formatervezett kivitelben. Nem olyan dekoratív, de funkcióját minden tekintetben betölti.

A mutatószerkezet kerékrendszere

A mutatószerkezet kerékrendszere a negyedes kerékkel. Ezeket utólag is érdemes átnézni és tisztítópálcával kipucolni, mert szinte mindig megül bennük a lepedék.

Gyors naptár állító szerkezet

A szerkezet tömören tartalmazza az összes funkciót, amit egy korabeli dátumszerkezet tudhat. A korona egyszeri kihúzására a napok száma mindkét irányba állítható. Ha mutatóigazításra állítom a koronát, egyik irányba a pontos idő, másik irányba a napok neve állítható. Kissé megelőzte korát, mert sok szerkezetgyártó még a gyorsnaptár-állítást sem iktatta be.

Egynyelvű naptár

Távol-keleti óráknál bevett szokás a napok számának kétnyelvű feltüntetése. Mivel ezen modell csak európai piacra készült, elégségesnek tartották a szimpla angol nyelv alkalmazását.

A tárcsák visszaszerelése

A tárcsákat ahogy leszedtem, úgy mehet is vissza a helyére. Tisztítás után a dátumszerkezet már működőképesen kerül vissza a szerkezetre.

Rögzítőlemez visszafelyezése

A rögzítőlemezt két csavar rögzíti, visszahelyezése után a számlap felőli oldal el is készült.

Automatika kenése

Az automatika alsó csapágylemezét még behelyezése előtt érdemes átkenni, mert utána már nem férek hozzá. Minden csapágyhelyet gondosan átkenek szintetikus olajjal.

A rotor helye

Az automatika felső csapágylemezén látható a rotor rögzítési és forgáspontja. Ide szerelhető fel a rotor.

A szerkezetkész óra

Az óra majdnem szerkezetkész, működőképessége a kilincskerék és a felhúzótengely behelyezése után le is ellenőrizhető.

Automatika behelyezése

Az automatika modulja, amely némi igazítás után behelyezhető a helyére.

Mikrocsavaros szabályozás

A billegőhíd oldalába elhelyezett mikrocsavar forgatásával minkét irányba állítható a pontosság. Egy éles csavarhúzó segítségével fokonként eljutok az optimális pontosságig.

Optimális pontosság elérése után

A finom-állítás lehetőséget ad a szerkezet szinte másodpercenkénti állítására. Az óra szerkezete hozza a tőle elvárt eredményt, járása megfelelő, nem is bolygatom tovább.

Mutatók felhelyezése

A mutatókat kimondottan erre való eszközzel helyezem vissza a helyére. A szerszám gumis vége nem hagy nyomot a fényezett felületen, így nyugodtan használható bármilyen mutatónál.

Tokba helyezés előtt

A szerkezet tokba helyezés előtt. Minden port és szennyeződést eltávolítok a művelet előtt, így nem utazhatnak porcicák a mutatókon, amely igen kiábrándító látványt nyújthat.

Tokrögzítés

A nagyméretű tokcsavarok két lemez segítségével rögzítik a szerkezetet a tokon belül. Behajtásuk után mehet helyére a felhúzótengely is és ezzel a szerkezet el is készült.

Automatika rotorjának felhelyezése

Az óra tulajdonképpen elkészült, már szinte csak a rotor hiányzik róla. Ez a lengőtest húzza fel az órát mozgás közben.

A rotor

A rotor roppant egyszerű kiképzésű alkatrész, szinte sajtolással előállítható. Felületébe tamponnyomással vitték fel a cég logóját.

A központi tengely kenése

A rotor egy sárgaréz csapágyban mozog, amely egész nap teszi dolgát, így kopása fokozott. Kenése létfontosságú, így szintetikus nehézolaj segítségével átkenem beépítés előtt.

A rotor rögzítése

A rotort egy fogaskerék köti össze a kerékrendszerrel, ez adja át a nyomatékot a motorrugó irányába. Az alkatrész rögzítése egy alátét és egy csavar segítségével történik, ez rögzíti helyén.

Az óra ezzel elkészült

Az óra ezzel elkészült és mindennapi használatra alkalmas.

Az óra elkészült

Örömömre szolgált, hogy az Omega Seamaster (cal:1022) karóra teljes felújítását megoszthattam mindenkivel. Ezen konstrukciók automata felhúzószerkezetének siklócsapágya magában hordozza a kopás veszélyét. Amennyiben még maradt kedve olvasni, kérem tekintse meg ezen kopott csapágypersely cseréjét.

Egy Omega automata karóra siklócsapágyának cseréje

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizennégy − öt =