Oris automata karóra negyedes kerekének beállítása

Oris Automatic (ETA 2824)
Oris Automatic (ETA 2824)

Akár frissen karbantartott órák esetén is előfordulhat az a tipikus probléma, amikor a mutatóigazítás érzete szorosnak bizonyul. Bár problémát nem okoz, de felesegessen terheli a felhúzószerkezetet, ráadásul ritkán az is előfordul, hogy ennek hatására lelazul a felhúzókorona tengelyéről.

Oris az üveghátlap mögött
Oris az üveghátlap mögött

Komoly problémának tűnhet, pedig csak a negyedes kerék szoros működésére vezethető vissza a jelenség. Publikációmban szereplő Oris Automatic (ETA 2824) mutatóállító szerkezete annyira szorul, hogy igazítás közben fémes hangon át-át ugorva szinte recsegő hangot hallat, aggodalomba hajszolva tulajdonosát. Akkor azonosítsuk be az alkatrészt és oldjuk meg annak hibáját.

Számlappalást használata
Számlappalást használata

Az óra nemrég friss szervizen esett át, de annak karbantartását végző órás nem látta el kenéssel a negyedes kereket, ráadásul nem hanyagságból, hanem saját meggyőződéséből. Sokan direkt kihagyják ennek kenését, mert fellazulása esetén megcsúszhatnak a mutatók, ezáltal azok mozgása rendszertelen késébe torkolhat.

A probléma megoldásához első lépésben leveszem a mutatókat mert a negyedes kerék a számlap alatt helyezkedik el. Mivel ezen óra egyik enteriőrje a gilosált számlap, nagyon elővigyázatos leszek és számlappalástot használok a művelethez, nehogy kárt tegyek benne.

Számlappalást a gyakorlatban
Számlappalást a gyakorlatban

A számlappalást elegánsan lefedi a kényes részeket, ezáltal nem tudok kárt okozni a motívumokban. Egyenként távolítom el a mutatókat, ügyelve arra, el ne ugorjanak.

Mutatók levétele után
Mutatók levétele után

Eltávolításuk után már gond nélkül le tudom venni az sérülékeny számlapot. maga a számlappalást pedig jó szolgálatot tesz majd máskor is.

Számlap levétele
Számlap levétele

ETA szerkezetek tipikus kísérője az úgynevezett áthajlózáras számlaprögzítés. Elég mindkét oldalon kihajtani egy íves reteszt, amely ezáltal elengedi a számlaplábakat. Praktikus, elegáns és kiforrt megoldás.

ETA 2824 naptárszerkezete
ETA 2824 naptárszerkezete

Számlap levétele után elénk tárul a gyorsváltó naptárszerkezet és annak mechanikája, és persze a negyedes kerék, amit jelen esetben még eltakar az órakerék.

Negyedeskerék levétele
Negyedes kerék levétele

Fedőlemezek levétele után eljutottunk a bűnösig, azaz láthatóvá vált a megszorult negyedes kerék. Maga a számlap és néhány csavar eltávolítása után pár perc leforgása alatt el is jutottunk a hiba forrásáig.

Negyedeskerék felépítése
Negyedes kerék felépítése

A negyedes kerék kuplungszerű kapcsolata biztosítja a mutatóigazításhoz szükséges megcsúszást. Mivel a mechanikus órák fogaskerekei kényszerkapcsolatban állnak egymással, lehetetten lenne a mutatók szabad állítása, ha a kerékrendszer egyik fogaskerékpárja közé ne iktatnának be egy kuplunghoz hasonló tengelykapcsolatot.

Ez a kapcsolat teszi lehetővé, hogy mutatóállításnál ne tegyünk kárt a kerékrendszer fogaiba. De ha ez a kapcsolat szoros, akkor mutatóigazítás közben akár át is ugorhatnak a koronakerék fogai, fémes recsegéssel jelezve a hibát.

ETA negyedes kerék mechanizmusa
ETA negyedes kerék mechanizmusa

Megfordítva láthatóvá is válik ez a kapcsolat, hisz a negyedes kerék csonkja tulajdonképpen a kerék küllői közé vannak beszorítva, akadó illesztéssel. Ezen kapcsolat intenzitásán lehet változtatni, ha szükséges, de alákopás esetén inkább cseréje javasolt

Benzines tisztítás elött
Benzines tisztítás előtt

Elég lenne után-olajozni egy kevés “Moebius” kenőanyaggal a küllőket, de előtte bedobom a mosókosárba, hogy tiszta felületre tegyem az olajat. Pár perces alkatrésztisztítás után immáron megszáradva kerül ki az alkatrész a mosókosárból.

Negyedes kerék kenése
Negyedes kerék kenése

Magam ötféle, eltérő viszkozitású olajat használok a mindennapokban. Ehhez a művelethez “Moebius 9010” kenőanyagot viszek fel a felületre, mert viszkozitása is megfelelő.

Negyedes kerék kenése
Negyedes kerék kenése

A kenés művelete előtt ki is lehet próbálni a szorosság mértékét, ráadásul szabad kézzel. Az olajzó kúposságát kihasználva felhúzom a negyedes kereket annak hegyére úgy , hogy megszoruljon. Kézzel forgatva a kereket érzem is, hogy szorul, szinte akadozik. Egy kevés olaj felvitelével nagymértékben orvosolható ezen probléma, amely még visszaszerelés előtt ugyan ezzel a módszerrel le is tesztelhető.

Kenőanyag elhelyezése
Kenőanyag elhelyezése

Kevés kenőolajat téve a küllők közé szorított negyedes kerékre meg is oldódik az akadás problémája, amit kézbe fogva is érezni. Könnyen forogva már nem akad a kerék, amely a szerkezetbe szerelve remélhetőleg selymes érzetet ad mutatóigazításkor.

Negyedes kerék beszerelés előtt
Negyedes kerék beszerelés előtt

Sokan azért nem tesznek olajat szándékosan ezen alkatrészre, mert a negyedes kerék akár meg is csúszhat, ráadásul naptáras órák esetén pont dátumváltásakor. Nem egy olyan órát láttam már, amely olyan hatást keltett, mintha megállt volna éjfél előtt, de a másodpercmutató rendeltetésszerűen rótta köreit, maga az óraszerkezet pedig láthatólag működött.

Mutatók visszahelyezése
Mutatók visszahelyezése

Mivel a számlap az óra arca, nem csak mutatólevételkor, hanem annak felhelyezésekor is óvni kell, hisz elég egy rossz mozdulat és oda a szép festés. Magam puha, szilikonvégű mutatófelhelyező célszerszámot használok, mely egy három darabos készlet része. Mivel két vége van mindegyiknek, hat méret áll rendelkezésemre, amely lefedi az összes felhelyezéssel kapcsolatos igényt,

Mutatók szinkronizálása
Mutatók szinkronizálása

Óvatosan megnyomva egyenként helyezem vissza a mutatókat. Természetesen előtte megfigyeltem a dátumváltást így éjfélpontra igazítva a mutatókat megmarad a dátumváltás szinkronja is. Ezáltal ETA szokáshoz híven a gyorsnaptár-váltó rendszer pontban éjfélkor fog átugrani a mindennapokban is. Elág elterjedt szerkezetnek számit az ETA óraművek világa, amely szint márkafüggetlen. Lássunk egy hasonló, de Certina márkájú óra javítását

Certina DS Podium karóra komplett felújítása

Oris Automatic keróra elkészülte után
Oris Automatic karóra elkészülte után

Az eddig akadó, szoros mutatóállító-szerkezet immáron vajhoz hasonló finomsággal igazítható pontos időre, ráadásul dátumváltásra időzítve el sem akad. Bár maga a művelet nem fedi fel annak valós időtartalmát, de gyakorlati műhelykörnyezetbe kb:20 percet emésztett fel. Örömömre szolgált, hogy a negyedes kerék akadásának gyors javítását bemutathattam mindenkinek.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenkilenc − öt =