Vezetőtárcsa levétele célszerszám segítségével
Vezetőtárcsa levétele célszerszám segítségével
Ezt a remekbe szabott segédeszközt egyik kedves olvasómtól kaptam ajándékba, amelyet használat közben szeretnék bemutatni mindenkinek. Nemrég elesett az asztalról egy 1920-as évek közepén készült ezüst Omega zsebóra, melynek eltörött a billegőtengelye. Ennek cseréje szolgáltatta az alkalmat a beavatkozáshoz. Akkor lássunk neki.
Némi központosítás után kiválasztom a megfelelő kiütőszárat, amely pontosan illeszkedik a tengely végére.
Elég a szerszám pengéje alá csúsztatni a vezetőtárcsa peremét és egy határozott mozdulattal leütni a tengely végéről. Magához a művelethez szükségem lesz még egy órás kalapácsra, tízszeres nagyítású lupéra és természetesen némi türelemre és kézügyességre.
A segédeszköz anyaga acél, amely pontosan felfekszik a szegecselőpadka köszörült felületére, így kiváló a húzása.
Akkora méretű kiütőbetétet választottam a művelthez, amely kizárólag a trombitacsap peremén fekszik fel, de kisebb a tengely legnagyobb átmérőjénél. Ezzel a módszerrel akár egy csapágyat, úgy tudom leütni a makacskodó vezetőtárcsát.
Mivel a célszerszám pereme kúposan vékonyodik, nem csak a képen látható, viszonylag nagy méretű Omega Cal: 40.6 LT2 óramű vezetőtárcsáját lehet feltámasztani vele, hanem szinte bármilyen időmérő hasonló alkatrészét.
Órás kalapács segítségével egyetlen határozott ütéssel leválasztottam a billegőtengelyt a makacsul beszorult vezetőtárcsáról.
Rengeteg cég gyárt hasonló célszerszámot, de sok esetben maga az órás is készíthet hasonló, a célnak megfelelő leütőbetétet. Publikációmban bemutatott segédeszközt ritkán alkalmazom, de ebben az esetben szinte nélkülözhetetlen. Nemrég publikáltam egy magyar „Bela” gyártmányú leütőszerszámot, amely a linkre kattintva elolvasható.
Örömömre szolgált, hogy ezt a speciális műveletet bemutathattam mindenkinek.
Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu