Vezetőtárcsa levétele célszerszám segítségével

Törött vagy kopott billegőtengelyek cseréjének egyik sarokpontja a vezetőtárcsa levétele. Sok esetben akár körömmel aláfeszítve is eltávolítható az alkatrész, de olyan is előfordul, hogy egyszerűen le kell ütni a helyéről.
Erre a célra készült a képen is megtekinthető, Bergeon N0 30070-es számú leütőszerszám, amely a szegecselőpadkával együtt alkot közös platformot. Ezen gondosan megmunkált acél szerszám az 1950-es évek közepén készült, Svájcban.
Bergeon No 30070-es számú célszerszám
Bergeon No 30070-es számú célszerszám

Ezt a remekbe szabott segédeszközt egyik kedves olvasómtól kaptam ajándékba, amelyet használat közben szeretnék bemutatni mindenkinek. Nemrég elesett az asztalról egy 1920-as évek közepén készült ezüst Omega zsebóra, melynek eltörött a billegőtengelye. Ennek cseréje szolgáltatta az alkalmat a beavatkozáshoz. Akkor lássunk neki.

A szegecselőpadkára helyezett célszerszám
A szegecselőpadkára helyezett célszerszám

Némi központosítás után kiválasztom a megfelelő kiütőszárat, amely pontosan illeszkedik a tengely végére.

Elég a szerszám pengéje alá csúsztatni a vezetőtárcsa peremét és egy határozott mozdulattal leütni a tengely végéről. Magához a művelethez szükségem lesz még egy órás kalapácsra, tízszeres nagyítású lupéra és természetesen némi türelemre és kézügyességre.

A segédeszköz anyaga acél, amely pontosan felfekszik a szegecselőpadka köszörült felületére, így kiváló a húzása.

Billegőtengely végére helyezett optimális méretű betét, kiütés előtt
Billegőtengely végére helyezett optimális méretű betét, kiütés előtt

Akkora méretű kiütőbetétet választottam a művelthez, amely kizárólag a trombitacsap peremén fekszik fel, de kisebb a tengely legnagyobb átmérőjénél. Ezzel a módszerrel akár egy csapágyat, úgy tudom leütni a makacskodó vezetőtárcsát.

Mivel a célszerszám pereme kúposan vékonyodik, nem csak a képen látható, viszonylag nagy méretű Omega Cal: 40.6 LT2 óramű vezetőtárcsáját lehet feltámasztani vele, hanem szinte bármilyen időmérő hasonló alkatrészét.

Vezetőtárcsa, annak leütése után
Vezetőtárcsa, annak leütése után

Órás kalapács segítségével egyetlen határozott ütéssel leválasztottam a billegőtengelyt a makacsul beszorult vezetőtárcsáról.

Rengeteg cég gyárt hasonló célszerszámot, de sok esetben maga az órás is készíthet hasonló, a célnak megfelelő leütőbetétet. Publikációmban bemutatott segédeszközt ritkán alkalmazom, de ebben az esetben szinte nélkülözhetetlen. Nemrég publikáltam egy magyar “Bela” gyártmányú leütőszerszámot, amely a linkre kattintva elolvasható.

Örömömre szolgált, hogy ezt a speciális műveletet bemutathattam mindenkinek.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

7 − 5 =