Egy Citizen áthajlózár csapjának pótlása

Egy Citizen áthajlózár csapjának pótlása

Egy Citizen áthajlózár csapjának pótlása

Sajnos a Citizen Promaster Altichron Compass Altimeter Eco-Drive-nak nem sikerült a landolás. Siklórepülés közben tulajdonosát elvakította a lemenő nap sugara, ilyenkor szokás bokrok közt földet érni.

Citizen Promaster Altichron Compass Altimeter Eco-Drive
Citizen Promaster Altichron Compass Altimeter Eco-Drive

Ebben az esetben első az egészség, de miután megúszta az ember rájön, hogy kedvenc órájának odaveszett a méregdrága gumiszíja. Pótlása nem okoz gondot, csak pénz kérdése, de ekkor jön a hideg zuhany. Nem csukódik a gombnyomásra záródó áthajlózár. Nézzük meg együtt, mi baja lehet.

Sérült békazár
Sérült békazár

Rozsdamentes acélból készült jelzett csatzárvég sokáig bírta a strapát. Végső csapást ez a sikertelen landolás jelentette számára, amely után feladata a harcot. Hiába illesztgeti az ember, elmarad az összetéveszthetetlen kattanás  amely jelzi, hogy a zár becsukódott.

Korai szárnyalás

Siklórepülés sokat fejlődött az elmúlt évtizedekben, de a gravitáció sajnos régi formáját hozza, mit sem változott. Ezáltal elmondható, hogy az extrém sportok ezen formája, beleértve a landolási baleseteket is  nem barátja a szép óráknak. De erre vannak az órások.

Acél áthajlózár

Másikat venni drága, kidobni vétek kategóriát megtestesítő zárvég jelzett elemként az óra része, CITIZEN felirata hovatartozását hirdeti. Nem nagy a baj, némi kreativitással és gépmunkával könnyedén orvosolható a probléma. Akkor lássunk neki.

Hiányzó középcsap

A zárvéget kinyitva azonnal látható, hogy hiányzik a lemez középcsapja, amely a pillangózárat rögzíti. A csap legyártásával és beillesztésével újra működőképessé tehető a csatzár, ez képezi feladatom részét. Első lépésben keresni kell hozzá megfelelő alapanyagot, amely kiadja a szükséges méreteket.

Az alapanyagkészlet doboza, többféle nyersanyaggal

Egy Citizen áthajlózár csapjának pótlása főleg a gépmunkán alapszik ezért alapanyag készletemet fadobozban tárolom. Itt mindenféle nyersanyag megtalálható, amely egy alkatrész készítéshez szükséges. A legvastagabb sárgaréz rúdanyag 6 milliméter átmérőjű, ez kiadja az óraiparban használatos legnagyobb perselyek méretét is.

Található benne Jaguár „XType” acélfelni küllője is, amely a legjobb Birminghami acélként van nyilvántartva. Sok más alapanyag segítségével könnyedén előállítható szinte bármi, billegő és felhúzó tengely, vagy akár egy sárgaréz persely is. Ebben az esetben a pillangózár középcsapja fog belőle elkészülni.

Az alapanyag kiválasztás után

A kiválasztott, minősített alapanyagot úgy szeletelem, mint a szalámit. Mindig csak a szükséges mennyiséget vágom le belőle, amely a befogási mérettel együtt kiadja az alkatrész komplett hosszát. Levágás után indulhat a gépmunka, ehhez előveszem a nagyobb méretű Lorch.Shmidt & Co esztergagépet.

Boley & Leiner órás-esztergagép, mikroszkóppal

Kisméretű Boley & Leinen órás-esztergagépemet sokat használom, főleg kisméretű alkatrészek készítéséhez, ehhez szereztem be a sztereó mikroszkópot is. Nagyobb, durvább alkatrészek készítésénél előveszem egy mérettel nagyobb Lorch.Shmidt & Co esztergagépemet, amely bírja a strapát, nem kell rá vigyázni, mint a hímes tojásra.

Lorch.Shmidt & Co órás esztergagép

Nagyméretű Lorch.Shmidt & Co esztergagép a forgácsolás igáslova, szinte bármilyen műveletre alkalmas. „Lorch-zöld” színvilága összetéveszthetetlenné teszi az óravilág berkein belül. A műveletet 800-as fordulatszámon, kézi késtartó segítségével, szabad kézzel fogom elvégezni. Boley & Leinen kisméretű esztergámat szigorúan 2 milliméteres mérettartományig használom. Ez felett inkább a nagyobb méretű esztergagépemet használom, amely bírja a durva műveleteket is.

Az esztergagép főorsója

A kisméretű esztergámat varrógép motor hajtja, körszíjjal felvértezve. A nagyobb méretű gép jóval erősebb, itt már egy személygépkocsi ékszíj viszi át a nyomatékot, ezek miatt nem is fullad le egykönnyen.

Vigyázni is kell vele, mert a kis gépnél megszoktam, hogy behajolok alkatrészkészítés közben, amely néha kedvesen elkapja a hajamat. Ilyenkor halk zizegéssel jelzi, hogy lefulladt a motor, amely a nagy gép esetén már nem működik. Ha ez elkapja a hajamat, leszakítja a fejbőrrel együtt, így sapka viselete mindenképpen ajánlott.

Háromfokozatú ékszíjtárcsa

A motor ékszíjfokozatát olyan tirisztoros lábpedállal lehet szabályozni, amely úgy működik, mint egy gázpedál. Ahogy nyomom úgy gyorsul, nulláról indulva. Halk zümmögés jelzi az indulást, a végsebesség pedig attól függ, melyik fokozati tárcsára van állítva az ékszíj. Olyan mint egy szekvenciális automata váltó, csak elektromos hajtással.

A motor hűtése

Praktikumnak is megvan az ára, alacsony fordulatszámon üzemeltetve melegszik a motor. Ennek kiküszöbölését szolgálja a nagy méretű hűtőventilátor.

Az órás esztergagép menetes orsója

A kézi késtartó felhelyezése és beállítása után első feladatom a kézi kés megélezése, amely alapja a pontos munkának. Tompa, életlen késsel nem lehet dolgozni, így beszereztem hozzá egy olyan kiegészítőt, amely pár perc alatt borotvaélessé varázsol egy üvegkeménységű esztergakést.

Gyémánttárcsa

Az Elbor-Nitrit bevonatú korong csapja befogható az esztergagép tokmányába, amely stabil felfüggesztést biztosít a korong számára.

Alumínium fazékkorong

Az alumínium fazékkorongra 10 milliméteres vastagságban rá van vulkanizálva a gyémánt csiszolóbetét. Használata folyamatos hűtést igényel, szakszerű alkalmazása esetén az élezőtárcsa életfogytig kitart.

Gyémánt csiszolóbevonat

Szembe fordítva látható rajta az a kuplungtárcsa szerű bevonat, amely segítségével megélezhető még a vídia-keménységű esztergakés is.

Esztergakés élezése

Felhelyezés után kezdődhet a művelet, amely csak fél percet vesz igénybe. Feltámasztást maga a kézi késtartó biztosítja, itt be tudom állítani a pontos vágószöget.

Kézi késtartó beállítása

A kézi késtartót úgy állítom be, hogy csak egy nagyon kicsi rés maradjon a korong és a késtartó között.

Kézi esztergakés élezése

Kezdődhet az esztergakés élezése. A korong fordulatszáma 800 fordulat/perc, ezen sebesség ideális a műveletre. Pár pillanat alatt munka készre varázsolható a kés vágóéle.

A kézi kés élezés előtt

A kés előkészítése után indulhat a középcsap készítése. A gyémántkorong bármikor újra beüzemelhető, így szinte sosem kell tompa késekkel vesződnöm.

Órás esztergakés tartozékai

Tartozékok nélkül a gép csak szobadísz, igazán csak akkor lehet kihasználni, ha rendelkezésre áll a teljes befogókészlet. Az eredeti Lorch.Shmidt & Co fadoboz rejti a gép tartozékait.

Minden tartozék egy dobozban

Lehúzva a fadoboz tetejét előbukkannak a tartozékok, amely teljesé teszi a gép funkcióját. Ezt a gépet inkább nagyobb alkatrészek előállításánál használom, egészen az acél tok készítéséig.

Patronkészlet

Alkatrészkészítés első művelete a megfelelő patron kiválasztása. A géphez tartozó készletből kiválasztom azt a méretet, amely szorosan illeszkedik a nyersanyag átmérőjéhez.

Kiválasztott patron

Meg is találtam a megfelelőt, a 35-ös patronba kinyitott állapotban is szorosan beleillik az alapanyag.

Befogás után

Egy Citizen áthajlózár csapjának pótlása most indul be igazán, hisz megvan az alapanyag. Sajnos mintadarab nem áll rendelkezésemre, ezért pusztán szemrevételezés alapján készítem el az új középcsapot. A pillangózár nyitási méretéből kikövetkeztethető az átmérő, a záródási magasságból pedig az alkatrész hossza.

Csapváll kialakítása

Első lépésben kialakítom azt a vállat amely a kész csap elkészültekor feltámaszkodik a szegecselőpadka furatában. Enélkül nem lehetne stabilan rögzíteni az általam készített csapot zömítéssel.

Rádiusz kialakítása

Második lépésben kialakítom a csap végén található rádiuszt. Ez a lekerekítés segít majd abban, hogy a pillangózár magától, halk kattanással bezáródjon.

Beszúrókés

Az esztergakések hatalmas előnye abban rejlik, hogy szabadon formázhatóak, igény szerint. A nyers csapon ki kell alakítani egy hornyot, amely zárva tartja a pillangó csatot. Ehhez leköszörülöm egy gyorsacél beszúrókés végét, amely segítségével elkészíthető a horony.

Órás esztergakés élezése

Esztergakések formázásához szükséges egy köszörűgép olyan koronggal felszerelve amely kimondottan gyorsacélhoz készült. Tyrolit márkájú elektrokorund köszörűkő úgy vágja a kemény anyagot mint kés a vajat. Néhány perc alatt elvégezhető vele a művelet, de használatához védőszemüveg szükséges.

Horony elkészítése

A profilra köszörült kés segítségével közepes fordulatszámon elkészítem a hornyot, ahova becsukódik a pillangócsat.

Horony elkészülte után

A horony elkészülte után. Erre záródik rá a pillangózár és megakadályozza annak kinyílását. Méretét tolómérővel állapítottam meg, de ebben az állapotában már ki is próbálható anélkül, hogy kivenném a gép tokmányából.

Az elkészült csap

Tulajdonképpen elkészült a csap, már csak a másik oldalt kell kialakítani, amely a csatt zár furatába illeszkedik.

A munkadarab leválasztása

Az elkészített középcsap ellenkező oldali átmérőjét találomra alakítom ki, majd leválasztás után munkálom méretre. Leszúrást ugyan azzal a késsel végzem el, amivel a horony bevágását készítettem el.

Bepróbálás közben

Leválasztás után megfordítom a csapot és méretre alakítom a másik végét. Folyamatos bepróbálás közepette addig csökkentem az átmérőt, amíg az szorosan betolható a furatba.

Félkész csap

Elkészülte után már kizárólag a leszúrás utáni csonk lemunkálása maradt hátra. Szerintem tökéletesen betölti funkcióját, tulajdonképpen gyári darabnak tekinthető.

Beszegecselés előtt

Készre munkált csap, beszegecselés előtt. Ellentétes oldali csapját zömíteni kell a helyére, amely legjobb módszere a szegecselés.

A csap behelyezése előtt

Az elkészült csap szorosan illeszkedik helyére, ennek ellenére másik felét el kell szegecselni. Ehhez órás szegecselőkészletemet használom.

Beszegecselés közben

Alátámasztás után egyetlen határozott ütéssel elszegecselem a csap végét, amely bonthatatlan kötéssel rögzül a lemezben. Ezzel a módszerrel nem kell félni attól, hogy megint kiesik a helyéről.

Az elkészült középcsap

Az elkészült és beültetett csap már a helyén, beszegecselés után. Az esztergagép tokmányában már kipróbáltam a középcsapot, de élesben csak most tudom tesztelni. Szerencsére halk kattanással jelzi számomra, hogy a pillangózár határozottan csukódik és csak gombnyomásra nyílik ki. Ez jó hír, mert azt jelenti, hogy működik.

Az elkészült csap szemből

Az újdonsült csap átmérője és hossza ideális, anyaga pedig rozsdamentes acél, hisz egy motorkerékpár küllőből készítettem el. Másik végét szegecseléssel rögzítettem a helyén, így örök darabnak tűnik.

Az áthajlózár polírozás után

Immáron a csap visszakerült helyére. Publiktatív megosztása nem fedi fel a készítés valódi időtartamát, de anyagválasztástól a szegecselésig belefért 45 percbe.

Az elkészült csap polírozás után

Karcmentesítés és polírozás után a gyári csatzárvég újszerű fényében ragyog, minden eleme működik.

A Citizen áthalózár újból működik

Középcsap elkészítésével a csatzárvég megmenekült az enyészettől, kár lett volna kidobni. Már csak arra kell vigyázni, landoláskor nehogy megint a bokor legyen a célállomás.

A művelet elkészült

Egy Citizen áthajlózár csapjának pótlása nem mindennapi művelet így örömömre szolgált, hogy az alkatrész készítését publiktatív szempontból bemutathattam mindenkinek.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente  www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük