Egy Citizen áthajlózár csapjának pótlása

Citizen Promaster Altichron Compass Altimeter Eco-Drive
Citizen Promaster Altichron Compass Altimeter Eco-Drive

Sajnos a Citizen Promaster Altichron Compass Altimeter Eco-Drive-nak nem sikerült a landolás. Siklórepülés közben tulajdonosát elvakította a lemenő nap sugara, ilyenkor szokás bokrok közt földet érni.

Ebben az esetben első az egészség, de miután megúszta az ember, rájön, hogy kedvenc órájának odaveszett a méregdrága gumiszíja. Pótlása nem okoz gondot, csak pénz kérdése, de ekkor jön a hideg zuhany. Nem csukódik a gombnyomásra záródó áthajlózár. Nézzük meg együtt, mi baja lehet.

Sérült békazár
Sérült békazár

A rozsdamentes acélból készült jelzett csatzárvég sokáig bírta a strapát. Végső csapást ez a sikertelen landolás jelentette számára, amely után feladata a harcot. Hiába illesztgeti az ember, elmarad az összetéveszthetetlen kattanás, amely jelzi, hogy a zár becsukódott.

Korai szárnyalás

A siklórepülés sokat fejlődött az elmúlt évtizedekben, de a gravitáció sajnos régi formáját hozza, mit sem változott. Ezáltal elmondható, hogy az extrém sportok ezen formája, beleértve a landolási baleseteket is, nem barátja a szép óráknak. De erre vannak az órások.

Acél áthajlózár

Az ujjat venni drága, kidobni vétek kategóriát megtestesítő zárvég jelzett elemként az óra része, CITIZEN felirata hovatartozását hirdeti. Nem nagy a baj, némi kreativitással és gépmunkával könnyedén orvosolható a probléma. Akkor lássunk neki.

Hiányzó középcsap

A zárvéget kinyitva azonnal látható, hogy hiányzik a lemez középcsapja, amely a pillangózárat rögzíti. A csap legyártásával és beillesztésével újra működőképessé tehető a csatzár, ez képezi feladatom részét. Első lépésben keresni kell hozzá megfelelő alapanyagot,amely kiadja a szükséges méreteket.

Az alapanyagkészlet doboza, többféle nyersanyaggal

Alapanyag készletet fadobozban tárolom. Itt mindenféle nyersanyag megtalálható, amely egy alkatrész készítéshez szükséges. A legvastagabb sárgaréz rúdanyag 6 milliméter átmérőjű, ez kiadja az óraiparban használatos legnagyobb perselyek méretét is. Található benne Jaguár “XType” acélfelni küllője is, amely a legjobb Birminghami acélként van nyilvántartva. Sok más alapanyag segítségével könnyedén előállítható szinte bármi, billegő és felhúzó tengely, vagy akár egy sárgaréz persely is. Ebben az esetben a pillangózár középcsapja fog belőle elkészülni.

Az alapanyag kiválasztás után

A kiválasztott, minősített alapanyagot úgy szeletelem, mint a szalámit. Mindig csak a szükséges mennyiséget vágom le belőle, amely a befogási mérettel együtt kiadja az alkatrész komplett hosszát. Levágás után indulhat a gépmunka, ehhez előveszem a nagyobb méretű Lorch.Shmidt & Co esztergagépet.

Boley & Leiner órás-esztergagép, mikroszkóppal

Kisméretű Boley & Leinen órás-esztergagépemet sokat használom, főleg kisméretű alkatrészek készítéséhez, ehhez szereztem be a sztereó mikroszkópot is. Nagyobb, durvább alkatrészek készítésénél előveszem egy mérettel nagyobb Lorch.Shmidt & Co esztergagépemet, amely bírja a strapát, nem kell rá vigyázni, mint a hímes tojásra.

Lorch.Shmidt & Co órás esztergagép

A nagyméretű Lorch.Shmidt & Co esztergagép a forgácsolás igáslova, szinte bármilyen műveletre alkalmas. “Lorch-zöld” színvilága összetéveszthetetlenné teszi az óravilág berkein belül. A műveletet 800-as fordulatszámon, kézi késtartó segítségével, szabad kézzel fogom elvégezni. Boley & Leinen kisméretű esztergámat szigorúan 2 milliméteres mérettartományig használom. Ez felett inkább a nagyobb méretű esztergagépemet használom, amely bírja a durva műveleteket is.

Az esztergagép főorsója

A kisméretű esztergámat varrógép motor hajtja, körszíjjal felvértezve. A nagyobb méretű gép jóval erősebb, itt már egy személygépkocsi ékszíj viszi át a nyomatékot, ezek miatt nem is fullad le egykönnyen. Vigyázni is kell vele, mert a kis gépnél megszoktam, hogy behajolok alkatrészkészítés közben, amely néha kedvesen elkapja a hajamat. Ilyenkor halk zizegéssel jelzi, hogy lefulladt a motor, amely a nagy gép esetén már nem működik. Ha ez elkapja a hajamat, leszakítja a fejbőrrel együtt, így sapka viselete mindenképpen ajánlott.

Háromfokozatú ékszíjtárcsa

A motor ékszíjfokozatát olyan tirisztoros lábpedállal lehet szabályozni, amely úgy működik, mint egy gázpedál. Ahogy nyomom úgy gyorsul, nulláról indulva. Halk zümmögés jelzi az indulást, a végsebesség pedig attól függ, melyik fokozati tárcsára van állítva az ékszíj. Olyan mint egy szekvenciális automata váltó, csak elektromos hajtással.

A motor hűtése

A praktikumnak megvan az ára, alacsony fordulatszámon üzemeltetve melegszik a motor. Ennek kiküszöbölését szolgálja a nagyméretű hűtőventilátor.

Az órás esztergagép menetes orsója

A kézi késtartó felhelyezése és beállítása után első feladatom a kézi kés megélezése, amely alapja a pontos munkának. Tompa, életlen késsel nem lehet dolgozni, így beszereztem hozzá egy olyan kiegészítőt, amely pár perc alatt borotvaélessé varázsol egy üvegkeménységű esztergakést.

Gyémánttárcsa

Az Elbor-Nitrit bevonatú korong csapja befogható az esztergagép tokmányába, amely stabil felfüggesztést biztosít a korong számára.

Alumínium fazékkorong

Az alumínium fazékkorongra 10 milliméteres vastagságban rá van vulkanizálva a gyémánt csiszolóbetét. Használata folyamatos hűtést igényel, szakszerű alkalmazása esetén az élezőtárcsa életfogytig kitart.

Gyémánt csiszolóbevonat

Szembe fordítva látható rajta az a kuplungtárcsa szerű bevonat, amely segítségével megélezhető még a vídia-keménységű esztergakés is.

Esztergakés élezése

Felhelyezés után kezdődhet a művelet, amely csak fél percet vesz igénybe. A feltámasztást maga a kézi késtartó biztosítja, itt be tudom állítani a pontos vágószöget.

Kézi késtartó beállítása

A kézi késtartót úgy állítom be, hogy csak egy nagyon kicsi rés maradjon a korong és a késtartó között.

Kézi esztergakés élezése

Kezdődhet az esztergakés élezése. A korong fordulatszáma 800 fordulat/perc, ezen sebesség ideális a műveletre. Pár pillanat alatt borotvaélessé varázsolható a kés vágóéle.

A kézi kés élezés előtt

A kés előkészítése után indulhat a középcsap készítése, A gyémántkorong bármikor újra beüzemelhető, így szinte sosem kell tompa késekkel vesződnöm.

Órás esztergakés tartozékai

Tartozékok nélkül a gép csak szobadísz, igazán csak akkor lehet kihasználni, ha rendelkezésre áll a teljes befogókészlet. Az eredeti Lorch.Shmidt & Co fadoboz rejti a gép tartozékait.

Minden tartozék egy dobozban

Lehúzva a fadoboz tetejét előbukkannak a tartozékok, amely teljesé teszi a gép funkcióját. Ezt a gépet inkább nagyobb alkatrészek előállításánál használom, egészen az acél tok készítéséig.

Patronkészlet

Alkatrészkészítés első művelete a megfelelő patron kiválasztása. A géphez tartozó készletből kiválasztom azt a méretet, amely szorosan illeszkedik a nyersanyag átmérőjéhez.

Kiválasztott patron

Meg is találtam a megfelelőt, a 35-ös patronba kinyitott állapotban is szorosan beleillik az alapanyag.

Befogás után

Sajnos mintadarab nem áll rendelkezésemre, ezért pusztán szemrevételezés alapján készítem el az új középcsapot. A pillangózár nyitási méretéből kikövetkeztethető az átmérő, a záródási magasságból pedig az alkatrész hossza.

Csapváll kialakítása

Első lépésben kialakítom azt a vállat amely a kész csap elkészültekor feltámaszkodik a szegecselőpadka furatában. Enélkül nem lehetne stabilan rögzíteni az általam készített csapot zömítéssel.

Rádiusz kialakítása

Második lépésben kialakítom a csap végén található rádiuszt. Ez a lekerekítés segít majd abban, hogy a pillangózár magától, halk kattanással bezáródjon.

Beszúrókés

Az esztergakések hatalmas előnye abban rejlik, hogy szabadon formázhatóak, igény szerint. A nyers csapon ki kell alakítani egy hornyot, amely zárva tartja a pillangó csatot. Ehhez leköszörülöm egy gyorsacél beszúrókés végét, amely segítségével elkészíthető a horony.

Órás esztergakés élezése

Esztergakések formázásához szükséges egy köszörűgép olyan koronggal felszerelve amely kimondottan gyorsacélhoz készült. A Tyrolit márkájú elektrokorund köszörűkő úgy vágja a kemény anyagot mint kés a vajat. Néhány perc alatt elvégezhető vele a művelet. Használatához védőszemüveg szükséges.

Horony elkészítése

A profilra köszörült kés segítségével közepes fordulatszámon elkészítem a hornyot, ahova becsukódik a pillangócsat.

Horony elkészülte után

A horony elkészülte után. Erre záródik rá a pillangózár és megakadályozza annak kinyílását. Méretét tolómérővel állapítottam meg, de ebben az állapotában már ki is próbálható, anélkül, hogy kivenném a gép tokmányából.

Az elkészült csap

A csap tulajdonképpen elkészült, már csak a másik oldalt kell kialakítani, amely a csatt zár furatába illeszkedik.

A munkadarab leválasztása

Az elkészített középcsap ellenkező oldali átmérőjét találomra alakítom ki, majd leválasztás után munkálom méretre. A leszúrást ugyan azzal a késsel végzem el, mint amivel a horony bevágását készítettem el.

Bepróbálás közben

Leválasztás után megfordítom a csapot és méretre alakítom a másik végét. Folyamatos bepróbálás közepette addig csökkentem az átmérőt, amíg az szorosan betolható a furatba.

Félkész csap

A csap tulajdonképpen elkészült, már csak a leszúrás utáni csonk lemunkálása maradt hátra. Szerintem tökéletesen betölti funkcióját, tulajdonképpen gyári darabnak tekinthető.

Beszegecselés előtt

A készre munkált csap, beszegecselés előtt. Ellentétes oldali csapját zömíteni kell a helyére, amely legjobb módszere a szegecselés.

A csap behelyezése előtt

Az elkészült csap szorosan illeszkedik a helyére, ennek ellenére másik felét el kell szegecselni. Ehhez órás szegecselőkészletemet használom.

Beszegecselés közben

Alátámasztás után egyetlen határozott ütéssel elszegecselem a csap végét, amely bonthatatlan kötéssel rögzül a lemezben. Ezzel a módszerrel nem kell félni attól, hogy megint kiesik a helyéről.

Az elkészült középcsap

Az elkészült és beültetett csap már a helyén, beszegecselés után. Az esztergagép tokmányában már kipróbáltam a középcsapot, de élesben csak most tudom tesztelni. Szerencsére halk kattanással jelzi számomra, hogy a pillangózár határozottan csukódik és csak gombnyomásra nyílik ki. ez jó hír, mert azt jelenti, hogy működik.

Az elkészült csap szemből

A csap átmérője és hossza ideális, anyaga pedig rozsdamentes acél, hisz egy motorkerékpár küllőből készítettem el. Másik végét szegecseléssel rögzítettem a helyén, így örök darabnak tűnik.

Az áthajlózár polírozás után

A csap visszakerült a helyére. Publiktatív megosztása nem fedi fel a készítés valódi időtartamát, de anyagválasztástól a szegecselésig belefért 45 percbe.

Az elkészült csap polírozás után

Karcmentesítés és polírozás után a gyári csatzárvég újszerű fényében ragyog, minden eleme működik.

A Citizen áthalózár újból működik

A középcsap elkészítésével a csatzárvég megmenekült az enyészettől, kár lett volna kidobni. Már csak arra kell vigyázni, hogy landoláskor nehogy megint a bokor legyen a célállomás.

A művelet elkészült

Örömömre szolgált, hogy a középcsap készítését publiktatív szempontból bemutathattam mindenkinek.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente  www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenhat − 10 =