Rolex Date arany/acél (cal:1570) teljes szervizelése

 

Amerikából jöttem

A javítás tárgya egy Rolex Date Automatic (cal: 1570) karóra, mely dacolva korával meglepően újszerű állapotban került műhelyembe karbantartásra. Az állapot oka abban keresendő, hogy az Egyesült Államokból került kis hazánkba, ahol minden áldott napon visszakerült gyári dobozába, onnan pedig a páncélszekrénybe.

Gyári doboz

Bár az óra nem fiatal, de mindene megvan, a papírdoboztól kezdve a finom bőr tartódobozig. Még az eredeti számla és a pót szemek is rendelkezésre állnak, mely ritkaság, láthatóan nagyon szerették és vigyáztak is rá.

Rolex doboz

Az úgynevezett -Rolex-zöld – bőrdoboz finom darab, igényes kézzel vart manufakturális termék, szélén az elmaradhatatlan Rolex emblémában.

A doboz tartama

A doboz egy Rolex Date Automatic arany-acél karórát rejt, amit az 1980-as évek közepén gyártottak. Láthatóan nagyon vigyáztak rá, nem is csoda, hisz újkorában egy személyautó árába kerülhetett. Az Egyesült Államokban a Rolex óramárka a mérhetetlen gazdagság és a gátlástalanság szimbólumává nőtt ki magát, viselését csak a jómódú középpolgári réteg engedhette meg. Mégse került a gyűlölet középpontjává, hisz a gazdagság mellett az Elnökök órájaként is bevonult az USA történelmébe, hisz minden 100 000 darabot egy regnáló elnöknek ajándékozta a cég, amit ők szívesen viseltek is. Ez elég volt ahhoz, hogy a hazafias érzelmű állampolgárok is tiszteljék a márkát, még ha nem is engedheti meg maguknak.

Pótalkatrészek a dobozban

A doboz az órán kívül tartalmaz egy mutatókészletet egy gyári pótszemet és egy számlapot, amely az óra tartozéka. A szarvasbőr belső takarólepel mellet a doboz burkolata lakkozott nemes fa.

Dédelgetett darab

Az órára vigyáztak, még soha nem járt órásnál, de a gyártás óra már eltelt majd harminc év, így időszaki karbantartása mindenképpen esedékes. Az óra nagyjavítása jó alkalom a folyamat teljes bemutatására.

Elegáns darab

Az óra tipikusan “Rolexes”, megjelenése arisztokratikus, amikor az ember ránéz, egyből tudja mivel van dolga. Az arany/acél kivitel nagyon népszerű a modellpalettán, nem túl hivalkodó, de mégis ékszerhatást kelt viseletében.

Megbízható viselet

A 1930-40-as évek USA polgára habzsolta az életet, a feltörekvő réteg pedig vevő volt mindenre ami amerikai. Az órák világában az Elgin, Waltham, Hamilton márkák minden igényt kielégítettek, a filigrán koktélóráktól az arany zsebóráig minden réteget megszólítottak, mert a hazafias gondolkodású fogyasztó számára fontos volt a belföldi termék. A Ditroitban gyártott autók tömegével találtak gazdát saját hazájukban, fenntartva ezzel gépiparukat. Az arisztokrácia viszont nem így gondolkodott, számukra a minőségi óra svájci a precíz autó pedig Német gyártmányú volt. Az Egyesült Államokhoz ezer szállal kötődő Rolex számára ez megbocsájtható volt, főleg ha olyan történelmi személyiségek viselték napi szinten mint pld. Dwight D. Eisenhower, az Amerikai Egyesült Államok korábbi elnöke.

Jelzett korona

Az óra koronára a Rolex által szabadalmaztatott Twinlock technológián alapszik, azaz csavaros megoldású. Ez biztosítja az óra vízmentességét.

Nagyítós üveg

Az óra üvege nagyítós, úgynevezett küklopsz üveg, amely ebben az esetben még poli-akrilát, azaz plexi. A cég csak a 2000-es évek elejétől tért át a zafírüvegre. A számlapon feltűnik a hihetetten pontosságot hirdető – Superlative Chronometer Officially Certified- felirat, ami az óra legendás járáspontosságát emeli ki.

Arany acél kivitel

Az óra kivitele arany/acél, amit annyit jelent, hogy minden második szem a csatjába aranyból készült. Ezen felül a recézett üvegráma is arany.

Mutatókészlet

Az óra mutatói is aranyból készültek, látszik, hogy nem valami olcsó ötvözet. Nagyon dekoratívan arányúnak a számlap színéhez. A számlap is hibátlan, anyaga tömör ezüst, tört fehér árnyalata makulátlan.

A szerviz feltételei

A precíziós és nagy pontosságú órák szervizének egyik alapvető feltétele a tisztaság. A felújító műhely az órásbolt forgatagától távol eső szektorban helyezkedik el, ahol pormentesített, légkondicionált helységben végezhető a tevékenység. A túlnyomással pormentesített műhely ideális hely az ilyen órák karbantartására.

Minőségi szerszámkészlet

Egy ilyen óra karbantartásához minőségi és sok esetben speciális szerszámokra van igény, mely nem minden órás számára áll rendelkezésre. Talán ez az oka annak, hogy kevés műhely vállalja fel a Rolex órák javítását.

Sikertelen toknyitás

Az óra hátlapjának levétele sem hétköznapi, ez meg is látszik rajta, hisz speciális nyitószerszám nélkül szinte bonthatatlan. Valaki mégis megpróbálta kinyitni egy fogóval, de az óra hősiesen ellenállt, nem adta magát. Talán jobb is, hisz amikor illetéktelenek belenyúlnak egy ilyen szerkezetbe, sok esetben az az óra életének végét jelenti, hisz visszafordíthatatlan kárt okozhatnak benne.

Rolex nyitó

Az óra nyitása sem egyszerű, speciális eszköz szükséges hozzá. Kizárólag Rolex órákhoz készült célszerszám mely hat darabos készlete lefedi az összes méretet, a legkisebb női órától a legnagyobb férfi méretig.

Külső fogazás

A nyitó recézete pontosan illeszkedik a hátlap azonos mintázatába. Ráillesztve kinyitható a hátlap.

Állványos nyitókészülék

Az óra ritkán volt kinyitva, ezért a hátlap kissé rárohadt a tokra, ezért kinyitása nehézkes. Állványos toknyitó segítségével nagy erőt lehet kifejteni, így befogom és egy mozdulattal kinyitom a hátlapot.

Rolex embléma

A Rolex embléma visszaköszön a csatzáron is.

Rolex szerkezet

Az óra szerkezete egy házon belül készült 1570-es kaliber, amit 1969-től gyártottak. A teljes egészében Rolex tervezésű werk a manufaktúraszerkezetek belépőkategóriája.

Felhúzótengely kivétele

A váltókar csavarjának kilazítása után a felhúzótengely szabaddá válik.

Felhúzótengely nélkül

A csavar kilazítása után a felhúzótengely könnyedén eltávolítható. Szép egészséges korona található a tengely végén, kopás nem látható rajta.

Az óra hátlapja

Az óra hátlapja kívülről nem tartalmaz információkat, minden belülre került, így védve vannak a kopásoktól.

A szerkezet kivétele

A szerkezet rögzítése is tipikusan Rolexes, mely bajonettzár szerűen helyezkedik el a tokon belül. A szerkezet tokcsavarjait elég kissé behajtani, amitől meglazul a tokon belül. Ezek után pár fokos szögben elég elfordítani és az óramű kivehető a helyéről.

A mutatók levétele

A szerkezet kinézete pazar, sérülés nem látható rajta, a számlap is hibátlan. Arany ötvözetű mutatókat nem nyomorgatta senki, így levételüknél nagy gonddal kell eljárni.

Számlap palást alkalmazása

A mutatók levételéhez számlappalástot alkalmazok, amely megvédi a számlapot a levétek közbeni sérülésektől.

Másodpercmutató levétele

A művelet először a másodpercmutató levételével kezdődik, enyhe emelés hatására leugrik a helyéről. A mutatók levétele értelemszerűen sorban történik. A percmutató sem mutat nagy ellenállást, könnyedén lejön, köszönhetően a precíz illesztésnek.

Mutatók nélkül

A mutatók levétele sikerült, a hibátlan számlap teljes egészében láthatóvá válik, állapota szinte gyári.

Számlap levétele

Aranyszabály, hogy számlaphoz éles hegyes eszközzel nem nyúlunk, hisz könnyen megtörténhet a baleset. A számlap lábait két hernyócsavar rögzíti, kioldása után egy tisztítópálca segítségével emelem le a helyéről.

A naptárszerkezet

A számlap levétele után feltárul a naptárszerkezet. A dátumtárcsa példaértékű megvezetése azonnal szembetűnik, hisz három rubingörgő támasztja meg az aranyszínű dátumtárcsát.

Automatika levétele

Az automatika csak egy felső modult alkot, amit két csavar rögzít a helyén. Mivel felépítése több rétegű, így kékített felülettel jelölik azt a két kötőelemet, amely az automatikát tartja a helyén.

Az automatika

Némi aláemelés hatására az automatika levehető a helyéről, mely egy közös egységet alkotva egyetlen alkatrészben összpontosul. A kilincskerekek speciális teflonbevonata tipikussá teszik az alkatrészt, a szakma “bugyikerékként” becézi színe miatt és kizárólag Rolex órákban fordul elő.

Középrotor kenése

Az automatika középtengelye nem fedi fel magát egykönnyen, minden oldalról rejtve van. Tisztítás előtt mindenképpen szét kell szedni, mert a rotor tengelyének acél csapja egy nagyméretű kőcsapágyban fut, kenése létfontosságú. Még szerkezettisztítás előtt szétszedem.

Kilincskerekek

A felső csapágyhíd levétele után szabaddá válnak az automatika kilincskerekei. Igényes, precíz kialakítású alkatrészek, amelyek mindkét irányba ellátják feladatukat. Egy automatika hatékonysága mindig a kilincskerekek holtjátékán múlik, hisz minél kisebb a zárási idejük, a rotor forgását annál jobban hasznosítják.

Szétszedés után

Az automatika lebontása után bukkan csak elő a rotor központi tengelye, alapesetben hozzáférhetetlen. Ennek kenése létfontosságú, tehát így teszem bele a mosóba.

Rugóerő leeresztése

Az automatika zárókilincse nem engedi leereszteni a maradék rugóerőt, hisz visszafele reteszelik a mozgást. A modul eltávolítása után már nyugodt szívvel kiakaszthatom a kilincset, amely minden maradék energiát elenged a rugóházból.

Alapszerkezet

A szerkezet automatika nélkül is működőképes, sőt önálló kaliberként használják kézi felhúzású szerkezetként. A Rolex Cal: 1225 modellje ennek alapkalibereként szolgál. A különbség csak a rugó kivitelében nyilvánul meg, hisz automata órák rugóháza csúszófékes kivitelű, a kézi félhúzásúaké pedig akadó rugóvégű.

Kilincskerék levétele

A kilincskerék egy szépen kivitelezett alkatrész, amit aranyszínű bevonat díszít. A központi magcsavar kioldása után leemelhető a helyéről.

Kiiktatott rugóerő

A kilincsrugó levétele után a rugónyomaték végleg megszűnt, kezdődhet a szerkezet szétszerelése.

Közkerék levétele

A kilincsrugó levétele után a rugónyomaték végleg megszűnt, kezdődhet a szerkezet szétszerelése.

A kerék levétele

A toldalékkerék laza illesztéssel van a tengely végére ékelve, hisz erőátvitelt nem képvisel, pusztán a másodperckereket hajtja. Két csavarhúzó egyidejű aláfeszítésével leugrik a helyéről, így már lebontható a kerékrendszer többi része.

A toldalék kerék

A toldalék kerék finom kialakítású alkatrész, mely magfurata könnyedén illeszkedik a közkerék tengelyére. A gondosan áttételezett alkatrész egyszeri fordulattal egy percet továbbít a másodperctengelyen.

A szerkezet billegője

A szerkezet speciális billegője, mely láthatóan nem tartalmaz hajszálrugókulcsot, így a pontosság hagyományos módszerekkel nem is állítható. Hajszálrugójának hossza gondosan ki van számolva, mégpedig a 19800-as lengésszámra. A speciális Anachron-ötvözetből készült hajszálrugó tökéletes izokronotást biztosít a lengőrendszernek, így könnyedén elérhető a várt kronométer pontosság. A pontosság változtatásához kizárólag a billegőkoszorúba lévő súlyzócsavarok állnak rendelkezésre. Ezek ki vagy behajtásával maximálisan,150 másodperc erejéig változtatható a lengésszám. Az aranyötvözetből készült súlyzócsavarok feje csillagformájú (microstella), létezik hozzá célszerszám, mely segítségével állíthatóak, persze fokozott figyelem mellett. Mindkét oldali súlyzócsavart azonos mértékben kell állítani, mert pozicionális hibát okozhat a járatban. A technológia nem újkeletű a manufaktúra kalibereknél bukkan fel, a Rolex szabadalmát Microstella-nak nevezik.

Billegő tisztítása

Bár a mosógép tartálya friss, tiszta mosóbenzint tartalmaz, mégsem teszem bele, hanem gyógyszertári tisztaságú sebbenzint alkalmazva kimondottan erre rendszeresített ecsettel tisztítom meg a billegő alkatrészeit. Mind a vezetőkövet, mind a hajszálrugót ezzel a gyorsan száradó sebészeti tisztaságú benzinnel mosom le. Más beavatkozást nem igényel, a beavatkozás végéig zárt, pormentes helyen tárolom.

A hátára fordított billegő

A műveletet így a hátára fordított billegőn végzem el. A makulátlan kronométer pontosság elérése érdekében mindennek tisztának kell lennie.

A szerkezet horgonya

A szerkezet precíziós horgonya ugyan ilyen benzines beavatkozást igényel. Óvatosan megfogva mindkét emelőkő palettáját tisztára mosom.

A naptárgyürü

A naptárgyürü felső csapágylemeze egy precízen megvezetett keretben mozdul el. Gondos kiviteléről két rubin támasztógyűrű gondoskodik, ez biztosítja, hogy a naptár pontba éjfélkor váltson.

Balmenetes rögzítőcsavar

A naptárváltó kereket egy balmenetes rögzítőcsavar szorítja le kotyogás mentesen. A nemzetközi szabvány szerint jelölt csavar feje három rovátkája jelzi, hogy balmenetes. Ennek megfelelően ellentétes irányba lazítható meg.

Levétel után

A balmenetes leszorítócsavar kioldása után szabaddá válik a naptárváltó kerék, könnyedén levehető.

Dátumtovábbító formaelem

A naptárkerék tetején látható acél formaelem az éjfélpont elérésekor hirtelen elmozdulva átváltja a dátumtárcsát szinte egy tizedmásodperc alatt.

Elliptikus váltóidom

A kereket megfordítva látható az a elliptikus acél elem, amely a rubingörgő által nyomva az éjfélpont elérésekor hirtelen elfordul 90 fokkal. Ez a mértékű lefordulás elégséges a dátumváltáshoz.

A dátumváltás mechanikája

Rendkívül igényes és példaértékű a dátumtovábbítás mechanikája. Az elliptikus kialakítású edzett acél formaelem a mutatókkal együtt lassan halad és váltáskor hirtelen, tizedmásodperc alatt átvált. A továbbítókar rubin görgője folyamatos rugónyomás alatt áll, így az adott időben, amikor a negatív elliptikába ér, átvált. Kevés könnyű olajjal megkenem a rubingörgőt, így még hatékonyabb a továbbítás.

Leszorítólemez

A másodperctengely a futómű utolsó alkatrésze. Mivel utána már nincs nyomaték sokszor megfigyelhető, hogy a mutató ugrál össze-vissza. Ennek az az oka, hogy a másodperctengely fogastengelye és a fogaskerék fogai közt némi holtjáték mutatkozik és ha nincs leterhelve szabadon ugrál össze vissza. Bár működési problémát nem okoz, de optikailag kissé kiábrándító. A fogastengely végét egy rugólemezzel megtámasztva elkerülhető ez a kellemetlen jelenség. Ebben az esetben is ilyen megoldást alkalmaznak, egy igényes aranyból készült alkatrész formájában.

Másodperctengely kivétele

A leszorítólemez eltávolítása után a másodperctengely egy csipesz segítségével könnyedén eltávolítható.

Másodperctengely

A másodperctengely az átfúrt órakeréken keresztül egészen a számlap felőli oldalig nyúlik, vékonyított végén helyezkedik el a másodpercmutató.

A kerékrendszer

A felső csapágylemez eltávolítása után szabaddá válik a kerékrendszer. Kialakítása tipikus és egyben optimális. Szépen megmunkált fogaskerekek fogódzása példaértékű, ez a szerkezet járásán is nyomon követhető.

A felső csapágylemez

A felső csapágylemez alatt futnak a kerékrendszer csapjai. A gátkerék csapágya fedőkövet kapott, így megvezetése optimális, szinte alig érezhető tengelyirányú mozgása. A csapágylemez is szép darab, élpolírozott szélek, gyöngyözött felülettel párosítva.

Hajtáslánc

A rugóház közvetlenül a perckerék fogastengelyéhez csatlakozik, itt adja át a nyomatékot. A kerékrendszer többi eleme hozzá csatlakozva alkotja a teljes hajtásláncot, amit a horgony alakít át alternáló mozgássá. Minden megülő szennyeződés és beszáradt kenőanyag-maradvány akadályozza a korrekt nyomatékátadást, amely addig fajulhat, hogy az óra megáll.

Rubingörgő

A rubingörgő igényes kivitel, a rugóerő folyamatossága miatt a dátumváltó kerék az éjfélpont elérésekor átváltja a dátumkereket és vele a naptárgyűrűt.

Csúszó kapcsolat

A negyedes kerék kuplungszerű kapcsolata biztosítja a mutatóigazításhoz szükséges megcsúszást.Mivel a mechanikus órák fogaskerekei kényszerkapcsolatban állnak egymással,lehetetten lenne a mutatók szabad állítása, ha a kerékrendszer egyik fogaskerékpárja közé ne iktatnának be egy kuplunghoz hasonló tengelykapcsolatot. Ez a kapcsolat teszi lehetővé, hogy mutatóállításnál ne tegyünk kárt a kerékrendszer fogaiba. De ha ez a kapcsolat nem eléggé szoros, akkor a mutatók úgymond lemaradhatnak a valós időhöz képest.

Váltólemez és alkatrészei

A mutatóigazítás helyzetét egy “szotoár” nevű alkatrész végzi el, melynek rugós nyúlványa a váltókart két határozott helyzetben rögzíti.

Rugóház

A szerkezet rugóháza. A rugómagra gyakorolt enyhe nyomás hatására a fedél leugrik a helyéről és hozzáférhetővé válik a hajtórugó.

Elszennyeződött rugó

A fedelet leválasztva láthatóvá válik a motorrugó és egyből az is előtűnik, hogy be van száradva. A hosszú időn keresztül működő rugó lapjai közé került kenőanyag elveszti kenőképességét, viszkozitása átalakul. Kocsonyás anyaggá válva idővel nem hogy segítené, inkább gátolja annak mozgását, korrekt tisztítása elkerülhetetlen.

Mosófolyadékok cseréje

A nagy pontosságú és precíziós órák javításának egyik alappillére a tisztaság. Mivel sok antik órát javítok, a mosófolyadékok hamar elhasználódnak, ezért cseréjük folyamatos. Ilyen órák esetén minden esetben tiszta mosóbenzinnel indítom a javítást, a szuper pontosság csak ebben az esetben garantálható.

Vegytiszta benzin

A kereskedelem tele van adalékokkal kevert mosófolyadékokkal, amelyek nem mindig alkalmasak precíziós órák tisztítására. Sok esetben az adalékok és a száradást elősegítő segédanyagok miatt nem használhatóak ilyen célokra. A sebészeti tisztaságú benzin adalékmentes, nem tartalmaz semmilyen hozzáadott anyagot, így érdemes ezeket használni. Az Elma mosógép üvegébe egyszerre 0,7 liter folyadék fér el, mely 5-6 alkalommal használható.

Elma mosógép

Elma Star-Elite márkájú óramosó berendezés. Három különböző folyadékkal tisztít, mosókosár segítségével, mosás utáni szárítási lehetőséggel kiegészítve. Egy óraszerkezet tisztításával 30-40 perc alatt elkészül. A törött üveg szilánkjai a dátumablakon keresztül bejutottak a szerkezetbe és megakasztották azt. Egy alapos tisztítás nagy valószínűséggel megoldja a problémát és az óra jó esetben hibátlanul fog működni.

Mosófolyadék

A szerkezettisztítás művelete az első üvegben lévő folyadékkal kezdődik. Ez kifejezetten Elma gépekhez készült koncentrátum 1 : 9 arányú oldata. 15-20 perc alatt a mosókosárba helyezett alkatrészek makulátlanul tiszták lesznek. A kosár lassan forog és ahogy végeztem a mosással, a folyadék felszíne felé emelem, így felgyorsulva minden maradék mosóanyag kicentrifugálódik belőle.

Mosóbenzin

A másik két folyadékban mosóbenzin található, ebből az egyik leoldja a maradék szennyeződést, a másik pedig végső öblítésként kristálytisztára varázsol minden óraalkatrészt.

Szárítási lehetőség

Benzines öblítés után a szárítóblokkba kerülnek az alkatrészek, mosókosarastul. A fűtőközeg meleget generálva cseppmentesen megszárítja a kitisztított óraalkatrészeket, így a készülék elvégzi helyettem a szerkezettisztás időrabló folyamatát. Így amíg a szerkezet megtisztul, én mással is tudok foglalkozni, hisz a művelet alig igényel beavatkozást.

Mosókosár

A szerkezettisztító készülék mosókosara. A szétszedett alkatrészek elkülönítve helyezhetők el benne, így mosás közben nem sérülhetnek meg.

Összeépítés közben

A kitisztított és megszáradt óra alkatrészeit időfolyamszerűen kiterítem asztalom munkafelületére, így könnyedén elérhetőek összeépítés közben.

Szárítás utáni összeszerelés

A mosás és szárítás után a szerkezet összeépítése következik. A művelet közben végzem el a werk kenését. A kenési folyamathoz négyféle szintetikus kenőolajat használok.

A felső csapágylemez

A felső csapágylemez tisztítás után. Minden lepedék eltűnt róla, a fedőköves csapágyat friss olajjal láttam el, így mehet a helyére.

A gátkerék

A szerkezet precíz gátkereke. A szép kialakítású alkatrészen nem látható kopás.

A rugóház fedele

A rugóház fedeléről eltűnt minden lepedék, a mosás átható és alapos volt. A rugólapok kenését speciális Moebius kenőzsírral látom el, mely egyenletesen elterülve hosszú időn át látja el feladatát.

A fedél vissza tétele

A kenés után a rugóház fedelét egy erős csipesz segítségével a helyére pattintom.

Csapágyhelyek kenése

Összeépítés közben könnyedén elvégezhető a kenés művelete. Szinte minden csapágy kőben fut, így kenésük létfontosságú.

Felhúzószerkezet kenése

Sok alkatrész csak az összeépítés bizonyos szakaszaiban hozzáférhető. Ebben az esetben a felhúzószerkezet elemei könnyedén elérhetőek, amit alapesetben a rugóház csapágylemeze eltakar, így még előtte elvégzem a műveletet.

Középtengely kenése

A középtengely csapágya fémből van, nem kőben fut. Fordulatszáma alacsony, hisz naponta kétszer fordul körbe, viszont nyomatéka nagy, kenése létfontosságú. Ezért szintetikus nehézolajjal kenem át, ami hosszú időn át ellátja feladatát.

Naptár rögzítő lemez

A naptár gyors váltása után nagy szükség van a naptárgyürü helyzetének rögzítésére. A Rolex berkein belül igényesen oldották meg a problémát, nem holmi huzalrugóval, hanem egy ízlésesen megmunkált alkatrésszel.

Negyedes kerék felszerelése

A negyedes kerék patentszerű kapcsolódását egy erős csipesz segítségével érhetem el. Egy határozott mozdulattal a helyére nyomható. A naptártovábbító kerék alatt helyezkedik el a közkerék kőcsapágya, amit még annak felszerelése előtt érdemes kenőanyaggal ellátni, mert utána már nem férek hozzá.

Naptárszerkezet összeépítése

A naptártovábbító kerék felhelyezése után annak kenése következik, mert a számlap később eltakarja. A “szotoár” felhelyezése előtt hozzáférhető még a felhúzó szerkezet is, így ennek kenését szintén ilyenkor kell elvégezni. Az alkatrészek szendvicsszerűen helyezkednek el, így kenés közben minden esetben figyelembe kell venni, hogy az alkatrészek egymást takarják.

Naptárváltó kerék

A naptártovábbító kerék alsó edzett felülete igényli a kenést, hisz a rubingörgő folyamatosan nyomva tartja és az éjfélpontnál hirtelen átváltja azt. Szintetikus kenőanyaggal átkenem finoman átkenem.

Rugómag kenése

A kilincskerék felhelyezése előtt a rugómag csapágyát is szintetikus nehézolajjal látom el.

Rolex embléma

A félig összeépített csapágylemezen feltűnik a Rolex felirat. Az óra sorozatszáma D 885723. 1954-ben, amikor a Rolex órák sorozatszáma elérte az egymilliót, újra kezdték a számozást.1987-től a cég egy betűt tett a sorozatszám elé. A sorozatszám alapján az óra 1986-ban készült.

A horgony hídja

A horgony szépen kimunkált hídját egy csavar rögzíti, kialakítása igényes.

Másodperctengely kenése

A másodperctengely kenési helyeit beszerelés előtt látom el kenőolajjal, mert utána már nem férek hozzá.

Felső csap kenése

A másodperckerék becsúsztatása után a felső csapot is ellátom egy kevés olajjal, hogy a leszorítólemez ne szárazon érintkezzen annak végével.

A rotor középtengelye

A rotor központi tengelye bepréselt alkatrész, nem szerelhető. Hozzáférni csak így szétszedve lehet, másképpen hozzáférni nem lehet.

Összeépítés közben

A központi rotor fix tengelyét még összeépítés előtt átkenem szintetikus nehézolajjal, hogy hosszú időn keresztül ellássa feladatát.

Az automatika hajtókereke

A automatika rotorjának tengelyvége ezen fogaskerék segítségével adja át nyomatékát a kilincskerekeknek. A tengely végén egy leszorítógyűrű rögzíti.

Kilincskerekek

Az automatika két kilincskereke, melyből az egyik reteszel a másik pedig felhúz. Fordított irányú mozgás esetén is energiát közvetítenek, így hatásfokuk legendás. A két kilincskerék fogait kenni kell, amit még így beszerelés előtt érdemes elvégezni.

Az automatika alsó csapágylemeze

Az automatika minden alkatrésze kőben fut, kialakítása példaértékű. Két csavar rögzíti a helyén.

A kitisztított alapszerkezet

A kitisztított szerkezet összeépítés után. Utolsó feladatként szétszedem a billegőtengely zárt fedőköves csapágyát. Az “incabloc” csapágy leszorítólemezét kiakasztom és akár egy motorháztetőt felhajtom. Ezek után a zárt csapágyat egészben kiveszem a helyéről.

Zárt csapágy

A helyéről kivett zárt csapágy, még a fedőkővel a tetején. A fedőkő alatt mindig beszáradt kenőanyag-maradvány található, így szétszedése létfontosságú. A kronométer szintű pontosság megtartásához a fedőkövet friss kenőolajjal kell ellátni. Ehhez le kell választani a csapágy tetejéről.

Fedőkő leválasztása

A zárt csapágy két részből áll össze, a kenésnek csak akkor van értelme, ha a fedőkövet le tudom választani a helyéről. Kissé ragacsos felületű rodikó gyurmát a szakma már régóta használja, én is jó hasznát veszem. Ha hozzányomom a zárt csapágyat és óvatosan, hajszálrugó segítségével elemelem róla a fedőkő benne marad a rodikó felületében. A szétválasztás ilyen módon könnyedén kivitelezhető.

Zárt csapágy kenése

A fedőkő felületét kevés szintetikus könnyű olaj segítségével nedvesítem meg, amely összeszerelés után biztosítja az optimális futást. A fedőkő összeszerelése után a frissen átkent alkatrész mehet vissza a helyére. A leszorítórugó visszaakasztása után a művelet elkészült.

Zárt csapágy szétszedése a másik oldalon

A zárt “Incabloc” csapágyat a másik oldalon is szétszedem, technikája azonos a billegőhídon lévő csapágyéval.

Összeszerelt naptárszerkezet

A naptárszerkezet összeépítés után. Minden a helyére került, már csak a számlap visszahelyezése maradt hátra.

Mutatók visszahelyezése

Az éjfélpont meghatározása után helyére szerelhetőek a mutatók. Külön erre a célra kialakított szerszám segítségével könnyedén, sérülés nélkül helyükre nyomhatóak a mutatók. Mivel nincs rajta éles, hegyes felület, így nem okozhat kárt a számlapban, használata biztonságos.

Másodperctengely visszaszerelése

A másodperctengelyt egy fogpiszkáló segítségével nyomom a helyére. Az egy pontra ható nyomás miatt alkalmas ilyen feladatra és mivel fából van sérülést sem okozhat a számlapon, ha lecsúszik róla.

Arany-acél tok

A Rolex tipikus arany-acél tokja, amely négy részből áll össze. A felújítás annál hatékonyabb, minél kisebb darabokra szedem szét, így leválasztom az üvegrámát és magát a plexit.

Karcos tok

A tok kissé viharvert, karcos, de nem is csoda, hisz még soha nem volt felújítva. A képen jól látható a menetes csonk, amire a felhúzókorona rögzíthető.

Sorozatszám az óra tokján

Az óra tokszámát a fülek közé rejtették, csak a csatt levétele után válik láthatóvá. A sorozatszám ebben az esetben 1505.

Levétel után

Az üvegráma anyaga arany, tipikus recézete meghatározza a Rolex arcát. Ráadásul még funkciója is van, nem csak dísz, hanem a plexi leszorítógyűrűje egyben. Speciális célszerszám segítségével óvatosan leválasztható a helyéről.Az üvegráma anyaga arany, nagyon képlékeny erőltetni nem szabad, mert könnyen eldeformálódik. Minden irányból meglazítva óvatosan leveszem a helyéről. A gyári plexi a tok peremére fekszik fel, tulajdonképpen ez az arany gyűrű szorítja rá. Ennek levétele után a plexi is könnyedén kinyomható a helyéről.

Szétválasztott óratok

Az óra tokját szétválasztottam, így megmunkálása precízebb, jobban oda lehet férni a sarkalatos felületekhez.

Nagyítós üveg

Az óra nagyítós üvege még poli-akrilát, azaz plexi, a nagyító annak saját anyagából van kialakítva. A 2000-es évektől a Rolex elhagyta a plexit és zafírüvegre váltott.

Tipikus Rolex üvegráma

A leszorítógyűrű aranyból készült, azon felől, hogy az óra arca és meghatározza a formavilágot, feszítőgyűrűként is funkcionál.

Arany-acél fémszíj

A Rolex tipikus arany-acél fémszíja ilyenkor fedi fel összetételét. Látható, hogy minden második elem aranyból készült, megfelelően vastag, hogy teherhordó elemként funkcionáljon.Menetes stift rögzíti az acél szemekhez.

Kopásveszély

A két eltérő fém jellemzője nagymérvű kopásban mutatkozik meg, sok esetben a szétesés határáig elkopnak. Ebben az esetben nem tapasztalható hasonló, ennek oka az lehet, hogy nem sokat hordták az órát.

A tok megmunkálása

A tok megmunkálásához háromféle polírpasztát és kétféle polírkorongot használok.

Befogóadapter alkalmazása

A megmunkálás egyik segédeszköze a tokbefogó adapter, mely stabilan rögzíti a megmunkálandó alkatrészt. A csiszolás közben erősen melegedő óratok nem égeti meg az órás kezét, illetve könnyen vezethető a befogott tok.

Polírozás

Minden tok megmunkálásához ilyen speciális befogóeszközt használok. Ezzel a módszerrel megtarthatóak a síkok, így az óra tokja tökéletesen karcmentes lesz.

Óraszíj polírozása

Az óra szíját ujjaim közt vezetve szemről szemre haladva tükörfényesre polírozom. Ezzel a módszerrel a teljes felület megmunkálható.

Üvegráma polírozása

Az arany üvegráma megmunkálása nagy figyelmet igényel, mert könnyedén eldeformálódik. Ennek megfelelően óvatosan járok el vele, mert ha kikapja a kezemből, könnyen oválissá válik, lehetetlenné téve visszahelyezését.

karcok eltávolítása a hátlapról

A hátlapon mély karcok éktelenkednek, hisz valaki egy szimpla fogóval akarta kinyitni. a karcot 800-as finomságú gumikorong segítségével tüntetem el 2800-as fordulatszámon. A befogóeszköz segít a síkok megtartásában, így formája nem lesz szappan alakú.

Ultrahangos tisztítás

Tokmunka után a legjobb megoldás, ha ultrahangos mosó segítségével távolítom el a polírozás maradványait.A gép 42 000 Hertz segítségével 60 fokon 15perc alatt végez a művelettel.

Tokba helyezés közben

A szerkezet rögzítése tipikusan Rolexes, azaz bajonettszerűen el kell forgatni, hogy beüljön a helyére. Miután a dátumablak a felhúzókorona csövével egy síkba kerül, a tengely is visszaszerelhető a helyére.

Felhúzótengely kenése

A felhúzótengely inkább zsírzást igényel, amit egy zsírzópárna segítségével lehet kivitelezni. A szivacs sárga felülete jó minőségű kenőzsírral van átitatta, így beletunkolva a tengelyt egyenletesen elvégezhető a kenés.

Az óra szabályozása

A hátlap végleges visszazárása előtt az óra egy mindenre kiterjedő komputer-diagnosztikai vizsgálaton és beszabályozáson esik át. Egy Rolex karóra esetén fő tényező a pontosság, de ezen órák szabályozása nagymértékben eltér a hagyományos megoldástól. A szabályzóeszköz speciális célszerszám, kimondottan Rolex billegő csavarok állítására használatos, neve : Microstella szabályzókulcs. Kipárnázott dobozban tárolom, mert érzékeny jószág.

Microstella szabályzókulcs

A görbített végű szerszám furata pontosan beleillik a Rolex billegőjén található speciális formájú arany súlyzócsavar fejére. A szabályozást a működő órán kell elvégezni, mégpedig a helyén, így óvatosnak kell lennem. A beavatkozáshoz gyakorlat szükséges.

Komputerdiagnosztikai vizsgálat

Javítás, szerkezettisztítás és olajzás után a karóra teljes körű komputerdiagnosztikai vizsgálata látható. A “Horometer” készülék szoftvere a laptopra telepítve lehetővé teszi, hogy modern technológiával tesztelhessünk és ezek alapján hajszálpontosra szabályozhassunk javított óraszerkezeteket. Az óraforgató lassan és egyenletesen forogva szimulálja a kar mozgását. A szoftver érzékelve a változó pozíciót, midig a képernyőn látható ikonhoz igazítja a mérést, így egy kör megtétele után négy mérési eredményt kapunk, mindegyiket az adott pozícióban. A mérési eredmények kielemezhetőek, nyomtathatóak, sőt e-mailben küldhetőek, de megoszthatóak közösségi portálokon is , pld: az óra tulajdonosával.Első lépésben komputer diagnosztikai műszer segítségével megállapítom a szerkezet napi eltérését, hogy képbe legyek a művelet irányával. A laptopra telepített szoftver mozgás közben megállapítja a szerkezet napi pontosságát és kijelzi számomra.

Az eredmény

Az eredmény hamar megvan, a szépen kitisztított és olajzott óra napi pontossága stabil – 7 másodperc, így a szerkezet lengését kissé sietésre kell állítanom.

Az óra beszabályozása

A pontosság változtatásához kizárólag a billegőkoszorúba lévő súlyzócsavarok állnak rendelkezésre. Ezek ki vagy behajtásával maximálisan,150 másodperc erejéig változtatható a lengésszám. Az aranyötvözetből készült súlyzócsavarok feje csillagformájú (microstella), létezik hozzá célszerszám, mely segítségével állíthatóak, persze fokozott figyelem mellett. Mindkét oldali súlyzócsavart azonos mértékben kell állítani, mert pozicionális hibát okozhat a járatban. A technológia nem újkeletű a manufaktúra kalibereknél bukkan fel, a Rolex szabadalmát Microstella-nak nevezik.

A szabályozás menete

A szerkezet rendelkezik másodperc-stop üzemmóddal, így a koronát kihúzva megáll a billegő. Itt egyből láthatóvá válik az egyik oldali Microstella súlyzócsavar, mely állításával siettetésre bírhatom a szerkezetet.

Microtella szabályzócsavar

Microstella állítócsavar nagyítva. Látható, hogy az arany ötvözetű csavar feje speciális kialakítású, olyan mint a manapság használatos Torx-csavarfejek, csak kicsiben. Kifele állítva késleltetni, befele állítva pedig siettetni lehet vele a szerkezetet, természetesen mindkét oldali csavart azonos mértékben, nehogy pozicionálás hibát okozzak az egyenetlenséggel.

A szabályzókulcs feje

Microstella-szabályzókulcs feje. Látható, hogy kiképzése azonos a csavar fején található rovátkákkal, így jó esetben elforgatható. Sajnos sok esetben a célszerszám hiánya miatt a képzetlen órások csipesz segítségével próbálják állítani, de csak szétpasszírozzák a lágy aranyötvözetet. Abban az esetben már a gyári kulcs sem megy rá. Szerencsére itt nem volt ilyen barkács-akció, a csavar feje sértetlen. .

Microstella állítása

A billegő csavarjának fejére óvatosan ráillesztem a célszerszámot és mivel az óra késik, befelé hajtom a csavart. A billegő tömegközéppontja az állítás hatására beljebb kerül és az állítás mértékétől függően az óra el kezd sietni. A műveletet természetesen mindkét oldalon elvégzem.

Szabályozás után

A szerkezet járását a rákötött műszer grafikonján figyelem, így a művelet valós időben történik, a csavarok állításának hatása a műszer kijelzőjén ellenőrizhető.

Az óra elkészült

Az óra teljes felújítása elkészült, állapota újszerű, mindennapi viseletre alkalmas.

Karcmentes hátlap

Az óra tokjáról eltűntek a karcok, így újból eredeti fényében tündököl.

Eredeti doboz

Az óra visszakerült eredeti dobozába, állapota újszerű. Újra elfoglalhatja helyét a luxusórák világában.

Az óra elkészült

Örömömre szolgált, hogy a Rolex Date arany/acél (cal:1570) teljes szervizelésének részleteit megoszthattam mindenkivel.

Maradok tisztelettel: Kőnig Levente www.watchmaker.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizennyolc + hat =